AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Jeg er usikker på om jeg er urettferdig og forventer for mye av samboer, eller om han kunne gjort mer. Jeg ønsker derfor synspunkter av dere. Vi fikk en nydelig liten baby for fire uker siden, det har vært fint, skummelt, slitsomt og tøft. Samboer jobber kun ettermiddag/kvelder, og det er her problemet ligger. En typisk dag for oss er at jeg står opp med lille rundt 08, tar morgenstellet, mater, legger baby i vogna og tar på båndet på hunden for tur, er typisk hjemme i 11-12 tiden hvor jeg da gjør husarbeid og spiser frokost mens baby sover videre ute. Så er det nytt måltid, og samboer står opp rundt 13-14. Han skal da dusje, spise, ta seg en kaffekopp, også må han dra siden han begynner på jobb kl 17. Så da har han ja skje holdt baby i 15-30 min før han reiser på jobb, og da bare kos, ingen mating eller bleieskift. Så kommer han hjem en plass mellom 01-03. Baby skal ha mat rundt 03-04. Jeg synes da siden jeg har hatt baby hele dagen, hele kvelden, at han kan ta dette måltidet og bleieskiftet. Jeg har gjort klar flasken på forhånd så det er bare å varme opp flasken. Men det ender som regel med at jeg står opp, skifter bleia, rekker å sette flaska i vannbad, så kommer han "jeg kan sikkert ta matingen". Så når han da legger baby igjen, så legger han seg også. Baby kaver alltid i 15-30min før baby til slutt faller i søvn, altså ingen gråting, bare litt kaving. Og da blir han sur, mener jeg skal stå opp, eller ligge med baby på meg, fordi han må sove. Men jeg må sove jeg også. Jeg sover aldri mer enn 3 timer sammenhengende, han får minimum 6 timer hver eneste natt. Så jeg lurer helt oppriktig på om det er meningen at den som er i permisjon skal ta alt? Absolutt alt? Han holder på med barnet sitt maks 1,5t i løpet av et døgn. Kan jeg forvente litt mer hjelp, sånn egentlig, eller er fordelingen riktig? Anonymkode: e879d...357 5
SkjultBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Jeg syns ikke du forventer for mye. Min mann var lik i stor grad. Han sov så tungt at å vekke han for å få ham til å ta babyen var vanskeligere enn å bare gjøre det selv. Så dro han på jobb på morgenen, og etter jobb var han "sliten og trengte fritid". Med andre ord tok jeg ansvar for babyen omtrent døgnet rundt hele min permisjon. Vi delte permisjonen 50/50. Da min permisjon var over flyttet jeg inn på gjesterommet og la meg med ørepropper, slik at han faktisk MÅTTE stå opp om natten. Jeg tok ikke husarbeid i det hele tatt, lot det flyte til han tok det. Han mente jeg burde ta det, jeg som var "hjemme hele dagen" da jeg var i permisjon, så da fikk likt være likt tenkte jeg. Utenom jobb/på natten ble det mye kos/bleieskift/mating av baby fra meg, men ansvaret var hans i hovedsak slik det hadde vært mitt i min permisjon. Etter en del uker så han at han hadde oppført seg urettferdig da jeg var i permisjon, og vi lagde en fordeling av husarbeid osv til når vi begge var i jobb igjen. Fordelingslisten har stort sett fungert greit siden. 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Sover han fra 01/03 til 13/14? Det er jo alt for mye... hvis han legger seg 01 kan han helt fint stå opp 09, og hvis han legger seg 03 kan han stå opp 11 osv. Her må han nesten bare ta seg sammen. Samtidig forstår jeg at han ikke vil ta baby kl 03/04 hvis han nettopp har sovnet. Kunne det vært en løsning at han vekket baby for mat når han kom hjem? Anonymkode: 78ca4...559 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sover han fra 01/03 til 13/14? Det er jo alt for mye... hvis han legger seg 01 kan han helt fint stå opp 09, og hvis han legger seg 03 kan han stå opp 11 osv. Her må han nesten bare ta seg sammen. Samtidig forstår jeg at han ikke vil ta baby kl 03/04 hvis han nettopp har sovnet. Kunne det vært en løsning at han vekket baby for mat når han kom hjem? Anonymkode: 78ca4...559 Nei, han legger seg 05 ca, litt ettersom når han kommer hjem, han må hvile etter han har kommet hjem fra jobb. Se litt på tv, være på pc, slike ting. I natt foreksempel la han seg 0430, han sover enda. Jeg vet ikke helt om det er jeg som er grønn av misunnelse fordi han får sove, og er kjempe sliten så jeg ikke unner han de timene, eller om jeg har legitime grunner til å bli sur og lei meg. Jeg synes det er kjempe frustrende å kun sove 3 timer sammenhengende fra kl ca 00 til 03. Jeg får ikke til å sove på dagtid, og jeg sitter oppe til siste måltidet til lille som er 23-00. Jeg skjønner jo at hans søvn må prioriteres siden han er på jobb, så det er ikke det, men han sover så voldsomt mye og lenge. Og jeg får ingen avlastning, bare kommenterer på at han er jo på jobb og er sliten, mens jeg bare er hjemme å koser med baby. Jeg tar med baby på alt jeg gjør. Alt av hus, hjem, barn, dyr og parforhold er liksom på meg nå, mens han drar på jobb og kommer hjem til plettfritt hjem, mat i kjøleskapet, hund som har fått langtur, rene klær og fornøyd baby - men utslitt kjæreste. Han sier han savner kjæresten sin, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal hente hun frem hende? Jeg sover ikke, har baby på meg eller i umiddelbar nærhet hele tiden, jeg har ikke mange minuttene helt alene iløpet av et døgn. Også da skal jeg liksom være sukkersøt, sensuell og kjærlig mot han som sover masse? Jeg vet ikke jeg... Jeg er kanskje litt på tuppa? Litt vel sliten kanskje. Ting er nok ikke så mørkt, kjipt og vanskelig som jeg ser det Anonymkode: e879d...357 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, han legger seg 05 ca, litt ettersom når han kommer hjem, han må hvile etter han har kommet hjem fra jobb. Se litt på tv, være på pc, slike ting. I natt foreksempel la han seg 0430, han sover enda. Jeg vet ikke helt om det er jeg som er grønn av misunnelse fordi han får sove, og er kjempe sliten så jeg ikke unner han de timene, eller om jeg har legitime grunner til å bli sur og lei meg. Jeg synes det er kjempe frustrende å kun sove 3 timer sammenhengende fra kl ca 00 til 03. Jeg får ikke til å sove på dagtid, og jeg sitter oppe til siste måltidet til lille som er 23-00. Jeg skjønner jo at hans søvn må prioriteres siden han er på jobb, så det er ikke det, men han sover så voldsomt mye og lenge. Og jeg får ingen avlastning, bare kommenterer på at han er jo på jobb og er sliten, mens jeg bare er hjemme å koser med baby. Jeg tar med baby på alt jeg gjør. Alt av hus, hjem, barn, dyr og parforhold er liksom på meg nå, mens han drar på jobb og kommer hjem til plettfritt hjem, mat i kjøleskapet, hund som har fått langtur, rene klær og fornøyd baby - men utslitt kjæreste. Han sier han savner kjæresten sin, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal hente hun frem hende? Jeg sover ikke, har baby på meg eller i umiddelbar nærhet hele tiden, jeg har ikke mange minuttene helt alene iløpet av et døgn. Også da skal jeg liksom være sukkersøt, sensuell og kjærlig mot han som sover masse? Jeg vet ikke jeg... Jeg er kanskje litt på tuppa? Litt vel sliten kanskje. Ting er nok ikke så mørkt, kjipt og vanskelig som jeg ser det Anonymkode: e879d...357 Du må ta ham med til helsesøster og fortelle alt det her, og få noen andre til å fortelle ham at han må skjerpe seg og hjelpe til mer. Nei, man kan ikke forvente å sove full natt selv om man skal på jobb når man har småbarn. Småbarnstid = lite søvn på foreldrene. Du skal jo ut i jobb når baby er syv måneder, tror du da han plutselig tar nettene når du skal jobbe? Neppe. Begynn å del på søvnen, jobb eller ikke, dere skal begge sove like mye i døgnet. Og han må ta mer med baby. Hvis han er på jobb 8 timer, så skal du passe baby 8 timer. De resterende 16 timene i døgnet må dere dele, 8 på hver. Anonymkode: c27c6...b88 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Første året er unntakstilstand. Forklar han at med så lite søvn som du får, så har du rett og slett ikke overskudd til å være den sensuelle kjæresten du ønsker å være, men at dette selvsagt vil gå seg til når du får mer søvn og babyen blir mindre avhengig av deg så dere kan fordele mer likt. Du MÅ prøve å få inn litt søvn på dagtid. Og så synes jeg det er utrolig merkelig at en mann med en vanlig 7,5 timers dag kun får tid til å være med babyen sin 1,5 timer om dagen? Og at han ikke ønsker mer? Nå er det sikkert litt annerledes med kveldsvakt, men likevel? Det sliter deg ut, og da blir konsekvensen at du ikke har overskudd til å være gøy og sexy! Han kan ikke få i pose og sekk. Han vil sikkert ha rene klær og middag på bordet også, tenker jeg... Anonymkode: e833e...ce3 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sier han savner kjæresten sin, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal hente hun frem hende? Jeg sover ikke, har baby på meg eller i umiddelbar nærhet hele tiden, jeg har ikke mange minuttene helt alene iløpet av et døgn. Også da skal jeg liksom være sukkersøt, sensuell og kjærlig mot han som sover masse? Altså...😆 For en urimelig tufs han er. Det er ikke rart at overskuddet ditt ikke er der til sånt. Anonymkode: f5e95...23a 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Han sover jo absurd lenge til å ha barn. Hans søvn må ikke prioriteres fordi han jobber noe mer enn din - permisjon er også jobb. Om han legger seg 03-04 kan han FINT ta måltidet. Mannen min jobbet fulltid på dagen, tok baby straks ved hjemkomst (og lagde middag til oss), samt nattevåk. Like mye som meg. Det forventet jeg. Jeg gjorde det samme når jeg jobbet igjen, ungen vår hadde nok lakenskrekk til 10 foreldrepar Samtidig: om babyen deres bare våkner en times tid på natten og ellers sover har dere jo en ganske enkel baby. Akkurat ett nattmåltid er jo langt mindre enn de som må amme/vekkes annenhver time - men det er jo ganske tragisk at fyren ikke er med mer enn han er. Han burde jo kunnet sove en 6-7 timer og så vært med deg/dere eller gjort unna husarbeid/middag osv som alle andre. Endret 27. februar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Du må ta vare på deg selv. Sov når babyen sover på dagen. Ang mannen din.... dette hadde ikke jeg orker. Hva med de dagene han har fri? Hva gjør han da? Og hvordan tenker han det evt blir under han sin del av permisjonen? Anonymkode: 82c9e...944 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sier han savner kjæresten sin, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal hente hun frem hende? Jeg sover ikke, har baby på meg eller i umiddelbar nærhet hele tiden, jeg har ikke mange minuttene helt alene iløpet av et døgn. Også da skal jeg liksom være sukkersøt, sensuell og kjærlig mot han som sover masse? Jeg hadde fått voldelige tendenser av en sånn kommentar. Og vi har ikke barn en gang. Jeg ville svart "og jeg savner min samboer og barnefar - du avlaster jo ingenting!" evnt "Hvor god kjæreste ville du vært med 3t søvn hver dag og null alenetid, og at hele døgnet mitt handler om hus og hjem og baby? Kommer du til å orke det når du er i permisjon, ingen søvn og husarbeid døgnet rundt?" Anonymkode: 2ca6d...a56 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Ja, vi et veldig heldige som har en enkel baby. Men det hjelper på en måte ikke når jeg allerede er sliten og sover så lite som jeg gjør. Det kunne selvsagt vært verre om baby hadde hatt kolikk osv, men det var baby heldigvis ikke. Samboer sover enda, og jeg kjenner jeg er skikkelig sur over det, så blir vanskelig å ikke være sur mot han når har først står opp. Jeg forsøker alt jeg kan å sove på ettermiddagen, legger meg til med baby i sofaen eller i sengen uten noen type skjerm i mørket, men jeg faller ikke i søvn. Kan ligge i 1-2 timer uten å sovne. Skikkelig slitsomt og kjedelig. Jeg også synes det er rart at han synes det lille han er med sitt nyfødte barn er nok for han. Og at han ser hvor sliten jeg er, men enser ikke hva han kan gjøre for å gjøre det enkelte eller bedre for meg, enda jeg sier hva som trengs. "Du må sove når baby sover" ja, det prøver jeg da på, men han kan for pokker gjøre noe som helst med ungen sin. Han har fri to dager i uken, og da sover han gjerne til samme tid, legger seg på samme tid, og sitter på pc eller ser på tv. Det er fremdeles jeg som har baby hele tiden, mens han sier at jeg kan gå å legge meg litt. Men går jeg å legger meg, så legger han ungen i vogna, å setter seg til å spille eller se på tv. Altså barnet får ikke nærkontakt eller oppmerksomhet. Jeg får ta en skikkelig alvorsprat med han neste gang han har fri. Det å være småbarnsfar og sove til etter kl 14, mens mor bare har sovet tre timer, får meg til å få lyst til å kaste meg ned trappa så han kan stå med alt alene. Og kjenne hvor slitsomt det faktisk er. Anonymkode: e879d...357 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, han legger seg 05 ca, litt ettersom når han kommer hjem, han må hvile etter han har kommet hjem fra jobb. Se litt på tv, være på pc, slike ting. I natt foreksempel la han seg 0430, han sover enda. Jeg vet ikke helt om det er jeg som er grønn av misunnelse fordi han får sove, og er kjempe sliten så jeg ikke unner han de timene, eller om jeg har legitime grunner til å bli sur og lei meg. Jeg synes det er kjempe frustrende å kun sove 3 timer sammenhengende fra kl ca 00 til 03. Jeg får ikke til å sove på dagtid, og jeg sitter oppe til siste måltidet til lille som er 23-00. Jeg skjønner jo at hans søvn må prioriteres siden han er på jobb, så det er ikke det, men han sover så voldsomt mye og lenge. Og jeg får ingen avlastning, bare kommenterer på at han er jo på jobb og er sliten, mens jeg bare er hjemme å koser med baby. Jeg tar med baby på alt jeg gjør. Alt av hus, hjem, barn, dyr og parforhold er liksom på meg nå, mens han drar på jobb og kommer hjem til plettfritt hjem, mat i kjøleskapet, hund som har fått langtur, rene klær og fornøyd baby - men utslitt kjæreste. Han sier han savner kjæresten sin, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal hente hun frem hende? Jeg sover ikke, har baby på meg eller i umiddelbar nærhet hele tiden, jeg har ikke mange minuttene helt alene iløpet av et døgn. Også da skal jeg liksom være sukkersøt, sensuell og kjærlig mot han som sover masse? Jeg vet ikke jeg... Jeg er kanskje litt på tuppa? Litt vel sliten kanskje. Ting er nok ikke så mørkt, kjipt og vanskelig som jeg ser det Anonymkode: e879d...357 At han kommer hjem fra jobb mellom kl. 01-03 og ikke legger seg før kl. 05 er ikke innafor. Når han har valgt en jobb med arbeidstid på kveld, og har barn, så må han venne seg til at hans fritid må legges til dagtid før jobb. Etter jobb får han slenge i seg et raskt måltid, og komme seg i seng slik at han kan stå opp 7-8 timer etterpå. På dagtid, før jobb, må han ta sin del av ansvaret for babyen. Ferdig snakka! Anonymkode: b17fe...c55 15
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 Han legger opp til å bli helgepappa med 80/20 fordeling om ikke så lenge. Kjenner jeg blir provosert bare av å lese om dette. Anonymkode: f9ebc...67a 11
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Du har jo to babyer!!!! Anonymkode: 0ce0e...fa1 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Det er en selvfølge at han tar babyen på natten når han likevel er oppe/våken, så kan du sove hele natten. Han sover jo masse selv, så skulle bare mangle. På helg tar dere en natt hver. Det er jo det som er riktig. Anonymkode: f2302...df1 11
regine Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Han er jo helt superegoist, den «mannen» du bor sammen med, TS. Dette må du faktisk ta opp, med store bokstaver. I tillegg bør du, uten å ta opp noe som helst, slutte å holde huset plettfritt, sørge for middag etc, du må kun konsentrere deg om baby og deg selv. Slapp av, når baby sover og dere ikke er på tur, ja da setter du deg ned med en bok/ser en serie eller strikker eller whatever DU får energi av og slapper av gjennom. Får du ikke sove på dagtid, vel,vel, da gjør du ikke det, men bruk tiden på avslapning og tid for deg, ikke på å være servicepersonell for en utakknemlig tufs. En annen ting - hvis det er fire uker siden baby kom, så er jo du fortsatt i barsel, og burde fått MYE avlastning av mannen. Det er ikke nå du skal være perfekt «husmor», nå skal du komme deg etter kraftanstrengelsen en fødsel er, og knytte bånd og bli kjent med det nye mennesket som nå er helt avhengig av deg. Du skal ikke stresse med annet enn deg selv og baby, barseltiden er til også for at mor skal komme seg. Sett ned foten, slutt å vær dørmatte og for all del - ansvarliggjør mannen. Ikke aksepter at du er den «vanskelige» her, det er du overhode ikke, men han er rett og slett en ego dust. 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Oi. Kjenner jeg blir rasende på dine vegne. Det er hårreisende at han ikke legger seg før 4-5 når han slutter 1-3 på jobb. Han bør enten legge seg med en gang han kommer hjem, eller så bør han ta mating resten av natta så du får sove. Han trenger absolutt ikke mer enn 6-8 timers søvn. Og den kommentaren om at han savner kjæresten... Nei. Jeg hadde tatt med ungen og dratt til foreldrene mine. Da hadde jeg fått litt avlastning og søvn. Mannen din gjør jo ingenting, og driter tydeligvis i at du er utslitt. Anonymkode: 9f504...994 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 det hadde jeg blitt veldig skuffet over. Min mann reiser på jobb kl 05 og er hjemme kl 17.30-18.30, alt ettersom hvor mye kø det er. Det første han gjør er å gå rett til baby og kose og delta i kveldsstell og være med oss frem til vi legger oss kl 21-22. Anonymkode: bec65...15f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Jeg tror du må være tydelig på hva du forventer av ham. Å game og se tv kommer sist når man har spedbarn, ærlig talt. Han må pelle seg opp om morgenen, avtale når på døgnet han har babyvakten og du fri. Og hvilke andre oppgaver han må ta nå, som mathandling, støvsuging, lagemiddag, vaske bad osv. Og når han har babyvakt, skal han være far og ta seg av baby. Ikke spille. Anonymkode: 6eb61...535 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 du har vel lagt opp til alt dette selv, ved å holde på sånn ganske lenge før du NÅ begynner å klage over denne oppførselen. Anonymkode: 6c73d...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå