tanteFiolett Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 På mandag skal vi i møte med kjøkkenleverandør, og skal finne fram til den kjøkkenløsningen vi vil ha i det nye huset. Kjøkkenet og stuen er tegnet slik at dette blir ett allrom på 51 kvm, og det er nok av plass og det begrenser oss ikke. Men vi har heller aldri gjort dette før. Noen som har vært i prosessen og vil fortelle hva du synes var genialt på kjøkkenet ditt, og hva du ville hatt med/ikke hatt med dersom du fikk gjøre det på ny. Hva må vi huske på?
Cata Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Skuffer i kjøkkenbenken. Skal dere ha overskap så la dem gå helt opp til taket. 3
enkefru Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Innbygd stekeovn i benkehøyde, gjerne 2 stk, 1 vanlig, 1 damp ev kombinasjon vanlig/micro. Kjøleskuff i tillegg til kjøleskap synes flere er nyttig. Vinskap 2
sommermor Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 En oppvaskmaskin med lav lyd siden dere vil jo høre den når den jobber. 1
Fjaselina Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 sommermor skrev (2 minutter siden): En oppvaskmaskin med lav lyd siden dere vil jo høre den når den jobber. Og ventilatorer har også ekstremt store variasjoner i støy! 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Cata skrev (33 minutter siden): Skuffer i kjøkkenbenken. Skal dere ha overskap så la dem gå helt opp til taket. Enig med den! Mange skuffer, gjerne flere skuffer inni en skuffe. Det er det mest geniale på mitt kjøkken! 😊 Og overskap som går helt i taket, så det ikke samler seg støv og fett oppå og benker som går helt ned i gulvet, istedet for å ha en 10 cm åpning som går 10 cm inn under alle benkene. Det er veldig irriternde da robot støvsugeren ikke går under der, så vi må bruke vanlig støvsuger akurrat under kanten der 😅 Elsker også krydder skuffen. Den er familien min mest missunlig på 😄 Anonymkode: 84a54...890 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Elsker også krydder skuffen. Den er familien min mest missunlig på 😄 Og jeg ville ikke anbefalt krydderskuffe! Samler heller alle krydder stående i bokser, da det ikke er plass til så veldig mange krydder i de skuffeseksjonene. Anbefaler også nedfelt ventilator i stekeplaten! Da slipper du en kloss i taket eller på veggen. Anonymkode: e0dbf...f5c 3
Fjaselina Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Sjekk at skapdører ikkje blir til hindring for oppvaskmaskin/kjøleskap/komfyr. Vårt kjøken er litt for lite, så vi måtte velge krasj. Veldig kjedelig. Det fins utrulig mange smarte løysingar innen kjøkken. Eg ville gått besøk til minst 3 ulike kjøkkenforhandlarar og fått inspirasjon. Ulike produsentar fokuserer sjølvsagt på sine fortrinn og geniale løysingar, så kan du velge kva du vil ha etterpå! Eg har berre vanlige "plater" under underskap, men eg har sett smarte sokkelskuffer, der ein kan legge alt mulig rart. Utnytter det ubrukelige arealet! 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og jeg ville ikke anbefalt krydderskuffe! Samler heller alle krydder stående i bokser, da det ikke er plass til så veldig mange krydder i de skuffeseksjonene. Anbefaler også nedfelt ventilator i stekeplaten! Da slipper du en kloss i taket eller på veggen. Anonymkode: e0dbf...f5c Mens jeg ville unngått nedfelt ventilator. De som fungerer bråker for mye. Anonymkode: 6dc8c...11f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 https://www.hth.no/kjoekken/smarte-kjoekkenlosninger/ Synes det var en del kule og praktiske løsninger her. Drømmer selv om et sånn vekstskap, da det er en perfekt måte å oppbevare krydderplanter under de riktige forholdene. Kommer selvfølgelig an på hvor flittig dere bruker det da. Sokkelskuffer er også en genial måte å maksimere oppbevaringsplassen på Anonymkode: a653a...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Det her er også helt genialt: https://quooker.no/produkter?gclid=Cj0KCQiA-OeBBhDiARIsADyBcE5-QnY8yFpIuTqH8owMUPzwo5a8C6Z332etTJg5yBoexMaNdPEDHTcaAr7dEALw_wcB Anonymkode: a653a...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Flyten på kjøkkenet mellom komfyr, vask og kjøleskap slik at det ikke blir lange avstander mellom dem. Anonymkode: 80259...af8 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 Vi har kjøkken uten overskap - har store vinduer ut, og det er kjempedeilig! Har vask ved vinduet. Vi bygde spiskammer til apparater, fryseskap og alt mulig rart, hadde nok ikke gått uten det. Vi valgte integrerte hvitevarer siden det er i samme rom som stua. Ellers har vi U-løsning der den delen som vender mot stua er laget som en (halv)øy. Den er 120 bred og 240 lang med skuffer og skap på utsiden, og halve er bardisk. Fantastisk til buffeter i familieselskaper og gir et fint skille mellom kjøkken og stue. Praktisk med oppbevaring på utsiden til pent dekketøy, vinglass, duker osv osv - skal du ha bardisk kan du likevel ha skap. Det jeg er mest fornøyd med er vasken - vi har en stooor vask som er 80 bred, der man kan sette hele stekepanna/gryta/hva det nå måtte være ned i ene enden og fortsatt ha god plass i andre enden og uten det dekker avløpet 👍 Ellers: anbefaler at du selv prøver å tegne i IKEAs tegneprogram, så får du litt innsikt i hva som er mulig og ikke og hvordan det blir seendes ut. Anonymkode: 512e5...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Jeg elsker kjøkkenet vårt pga disse tingene: - Arbeidstrekanten mellom vask, kjøleskap og komfyr er godt designet - kjøkkenøy med stekeplate er sosialt samlingspunkt når vi lager middag og ungene gjør lekser - overskap helt til taket, skuffer i kjøkkenbenken - nok punkt til stikkontakter, bl a integrert i benk - benkeplate i stein som er lett å renholde - underlimt komposittvask, både pen og enkel å holde ren og pen - 2 komfyrer i arbeidshøyde Anonymkode: d1574...afd 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 En annen ting er også et innebygd skap med enten kaffemaskin, som linken viser, kjøkkenmaskin eller andre praktiske ting som dere bruker mye, men som dere ikke ønsker å ha stående fremme. På denne måten er det lett å bruke det, samtidig som man slipper å se på det. https://progressionbydesign.com/21-custom-kitchen-ideas/ Anonymkode: a653a...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Masse benkeplass så det er plass til å faktisk jobbe på kjøkkenet. Og god plass rundt vasken. Ville også valgt en stor vask med plass til å vaske stekebrett i! skuffer er dyrere enn skap, men ekstremt praktisk! Også bør dere tenke over hva dere skal ha i hver skuff, og om det egentlig er mest praktisk ha de tingene akkurat der. Da kanskje dere endrer litt på størrelsen på skuffer etc. Anonymkode: aaf23...6d3 1
Alvario Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Har dere valgt åpen løsning selv? Kjenner mange som bygget med slik løsning fordi det ser fint ut, men alle har etterhvert gått for en form for ombygging med doble skyvedører eller lignende. Råd i forhold til allrom: stillegående vifte og oppvaskmaskin spesielt, men også på de andre hvitevarene. Lurt å legge inn ekstra penger her slik at dere slipper å plages med lyder når dere er i stuen. Ting vi har som vi er fornøyde med er: * kjøkkenøy med kjøkkenmaskinskap (står på egen hylle som «løftes» opp ved bruk). Da trenger du også el punkt inni i øyen og slipper å ha ledninger hengende rundt. * feieluke til sentralstøvsugeren * underlimt vask og integrert såpedispenser * mye store skuffer (bedre oversikt over både tallerkener og f.eks bakevarer) * stor skuff under vask til sortering av alt søppel * 2 innebygde stekeovner hvor den ene er også en mikrobølgeovn * bredere induksjonskonfyr (tror vi har 70-80 cm) * kjøkeskap med vann og isbiter (fikk rørleggere til å instalere eget kaldtvannspunkt bak der vi skulle ha kjøleskapet) * vi har også valgt å ha sitteplasser på kjøkkenet som en forlengelse av «øyen» og spiser mye hverdagsmåltider her. Hadde egentlig det i samme materialet som kjøkkenbenkene, men fikk plutselig mer barn og valgte derfor å bygge ut med ett bord. * vi har en hel endevegg med hvite høyglans kjøkkenskap. Det gjør at vi ikke har behov for noen overskap ellers. * vi har breiere benker enn standard og har «stålkanter» på alle, samt samme materialet nede på alle fotlister og synes det er fint. Ting jeg savner/hadde gjort annerledes om vi bygde på nytt * hadde da ikke valgt parkett på gulvet på kjøkkenet, da dette gulvet pga vannsøl, knusing av diverse ting oppover har blitt veldig stygt * lys-vi har alt for lite lys over arbeidsbenken og pga alt resten får vi ikke til å plassere ett godt lys på en ok måte * vi har vask foran ett stort vindu. Tenkte det skulle være så koselig å se ungene leke i hagen, men har heller ført til en irritasjon med ett vindu som må vaskes hele tiden! * skulle gjerne hatt ett rulleskap til å plassere kaffemaskinen og vannkoker bak Endret 27. februar 2021 av Alvario
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 Det viktigste for dere blir å reflektere rundt bruken av dagens kjøkken. Hva setter dere pris på og ikke? Hvilke behov har dere når dere lager mat? Er dere hobby-gourmet-kokker, eller går det i Toro og take-away? Har dere ryggproblemer eller andre ting som gjør at hvitevarer bør løftes opp i høyden? Har dere så stor familie at dere burde ha 2 oppvaskmaskiner og 2 stekeovner? Har dere mye utstyr som trenger plass? Dette hjelper dere mest i møte med kjøkkenleverandør. De vil uansett vise dere alle kule løsninger og finesser de kan tilby, utstillingene er mest sannsynlig full av alternative løsninger, det er deres personlige behov som bør være utgangspunktet. Vær ærlig om budsjettet deres, så sparer dere tid. Den ansatte vil da vite hvilket spillerom dere har og kan fokusere på å putte pengene der dere har behov for dem. Med mindre dere har 400 000 kr i budsjett får dere ikke alt dere etter hvert vil ønske dere. Anonymkode: 3f888...21f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Funksjonalitet! Tenk litt på hvor du plasserer ting, og hvordan du bruker kjøkkenet. Jeg har en frokostsone, en foodprep-sone, og en bakesone. I hver sone er ting lett tilgjengelig. I bakesonen får jeg tak i alt jeg trenger uten å måtte gå noen vei. Benkplass er gull verd, så flere kan være på kjøkkenet samtidig. Plasser et eventuelt spisebord så det ikke må gås rundt for å nå ting på kjøkkenet. F.eks: Kjøleskap ved siden av en del benkplass så det er lett å rydde inn når du har handlet. Gjerne tallerkner og bestikk nærme så du lett lager frokost/lunsj uten å gå gjennom hele kjøkkenet etter en kniv. Oppvaskmaskin rett til høyre eller venstre for vasken. Tenk litt hvor skapdører plasseres, så du ikke blir stengt ute fra noe når f.eks oppvaskmaskinen står og damper av seg. Jeg foretrekker skuffer, da får du dratt ut og sett alt du har. Skap bruker vi til ting som vi ikke bruker daglig, som tacosett, langpanner, osv. Krydderet har vi i skuff i stedet for overskap, lettere å finne. Ovnen på høy vegg, så den er i arbeidshøyde. Induksjonsovn er en selvfølge. Anonymkode: 23dfb...8f5 2
michi88 Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Hjørneskap er noe dritt! Skal du ha det må du finne en genial måte å få hyllene ut på. Skikkelig avfallssytem med plass til alle sortene. Nok benkeplass,men også nok skapplass evt sjalusiskap på benken til å trekke over. En ryddig benk er alfa og omega for meg. Jeg kunne tenkt meg at vi var uten overskap, da blir det luftigere og triveligere for meg. Jeg liker en vegg med bare skap, der du kan ha ovn i arbeidshøyde. Skuffer lett tilgjengelig for å tømme oppvasken. Der man smører brødskive kan man gjerne ha skap, da slipper du så masse smuler i skuffa. Nok kontakter til å kunne ha alle dippedittene, jeg ønsker meg sånn ladekontakt til tlf å sånt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå