AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har for tiden mye mindre å rutte med enn jeg har vært vandt til de siste 10 årene. Merker at jeg kommer til å slite med å få endene til å møtes. Jeg holder nå på å gå gjennom alle utgifter, for å se hvor jeg kan spare inn. En post jeg VET jeg har overforbruk på er mat. Både handling og spise ute. 1. Ukeshandling - gjør du det? For å spare penger eller tid? Hvilken dag i uka handler du? Tar gjerne i mot konkrete tips her, både når det gjelder «go to»- retter og billige produkter. Det er vanskelig å snu gamle vaner. 2. Lage mat og brød, og fryse ned. Kjøpe på tilbud og fryse ned. Dette ser jeg ofte på diverse tips. Jeg har liten frysekapasitet. Kun et sånt kombi frys/kjøleskap, så det er svært begrenset plass. Vil det lønne seg å kjøpe en fryseboks/fryseskap? Jeg har plass til det. Tenker på utgiften med å kjøpe + økt strøm (men det er kanskje minimalt?). Hvor mye fryser DU ned? Er dette viktig? Fyr løs! Jeg trenger gode og gjennomførbare tips, for å snu tankegang og vaner. 🙈 Anonymkode: d33c8...d59
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Matregnskap - hold oversikt over hva du handler, hvor mye du handler av hver vare og hva alt koster, og hvordan du kan handle billigere ved å sammenligne postene og prisene. Følg med på alle tilbudsaviser. Handle mye tilbudsvarer, og hamstre det som er på tilbud Ukeshandle Sammenlign kg-pris når du handler, ikke pris, og velg alltid billigst. Uansett merke. Frys ned i posjonspakker. Alt fra kjøtt, brød, frukt osv. Anonymkode: 3ad96...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 - ukeshandling med plan for hver dag. Sjekk tilbudsavisene for butikkene i ditt område og se om det er aktuelle varer for deg. Denne uken hadde f.eks Meny her tilbud på nakkekoteletter til 49 kr/kg, da kjøpte jeg en pakning med fire til rett under ett kilo, og det blir middag i fire dager. - de ingrediensene du kjøper bør kunne brukes til flere middager, f.eks kan gulrøtter brukes til både koteletter, pasta og fisk, eller tomatsaus til både pizza, fisk og pasta ect, ,så du får bruk topp ting. - sjekk hyllen for nedsatte matvarer, ofte gode ting til sterkt redusert pris som slett ikke blir dårlig på datoen - jeg pleier å handle fredag fordi det er det som passer i min plan, og da har jeg god tid til å preppe mat for resten av uken ila helgen - jeg lager brød og knekkebrød selv, blir billigere enn å kjøpe selv om det ikke er massive kvanta - frysere/fryseskap selges ofte billig på finn eller gis bort mot henting. En fryser bruker ca 30 kvh på ett år, så det koster mindre enn et brød i strøm - jeg fryser ned porsjoner av middag, fordi det da blir mye lettere å ta opp og tine en porsjon, og da blir fristelsen til å bestille take away e.l. mindre på travle dager. F.eks kunne jeg godt kjøpt 8 koteletter, lagt ferdig alt og fryst ned med saus, så hadde jeg tilgjengelig til de kommende ukene. Fisker om sommeren og fryser ned porsjonsvis. Sparer mye penger på det. Anonymkode: 1434b...035 1
Dillan Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Jeg ukeshandler fordi jeg ikke orker å gå på butikken hver dag. Bor alene, men lager store porsjoner og fryser ned. Hvis du får tak i en brukt fryser trenger ikke det koste allverden, men ikke kjøp større enn du trenger. En fryseboks bruker mer strøm jo mindre som er i den. En stor bruker mer enn en liten selvfølgelig. Handle på tilbud er lurt, og har du plass til å lagre litt er det bare å fylle opp. Men pass på at du får brukt opp maten før den går ut på dato (ikke kjøp et års forbruk av noe som går ut på dato om et halvt år). Bruk opp det du handler, slik at du slipper å kaste mat. Lag handleliste og hold deg til den. Og gå ikke på butikken når du er sulten. Oppskrifter og inspirasjon finner du ved å Google. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Mange fine forslag over her, jeg kan stemme i når det gjelder ukeshandling og matplanlegging. Jeg ville også investert i en ekstra fryser, vi har også en kombiskap-fryser og klarer oss ikke uten en ekstra fryser. Vi bruker nok mye penger på mat, men det er fordi vi er matnerder og vil bruke penger på gode råvarer. Men - på de fleste hverdager spiser vi for en billig penge, mye fordi jeg matplanlegger, vi spiser kjøtt kun en gang i uken, og jeg baker og lager opp mat i store kvanta som fryses ned. Har du overskudd til å bake, så er det gull verdt. Min egen strategi består av følgende: - Lag det meste fra bunnen av, hvis du har tid. Alt smaker bedre, og man sparer penger. - Bak egne brød, rundtstykker, tortillas, naan-brød, hamburgerbrød etc, og frys ned, og ta opp når du trenger det. - Ha faste dager i uken hvor vi spiser innenfor en satt kategori, som for eksempel taco, suppe, gryte, pasta. På tirsdager er det alltid suppe, og det er jo gjerne en fin mulighet til å bruke opp rester hvis man har. Eksempler kan være blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsakssuppe, gulrotsuppe, potetsuppe. En annen dag i uken er det alltid taco, enten med fisk (fryst hvit fisk i blokk fungerer kjempefint), ulike typer bønner eller til og med egg. Vi har fast tilbehør: kål, syltet rødløk, tomat, rømme, fetaost og chilisaus. Her kan man variere utifra hva man har tilgjengelig. - Bruk bønner og linser i alle fall et par dager i uken, enten til taco, i gryte eller sammen med ris. - Bruk grønnsaker i sesong eller frosne grønnsaker, det kan gi mye gode smaksopplevelser og trenger ikke være komplisert. Anonymkode: f525b...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Jeg handler ofte datovarer og fryser ned. Og handler alltid noe på tilbud. F.eks nå hadde Spar nettopp 40 % på all frossen fisk. Kjøpte da 2pk med kjempegod panert torsk! Og til det hadde jeg ovnsbakte grønnsaker (kålrot, gulrøtter, brokkoli og søtpotet) krydret med hvitløk, salt og chili og en dæsj mager kesam ved siden. Billig, sunt og godt! Brød har de ofte til 19,90 kr på Spar. Handler da mange, kutter de i brødmaskinen og fryser ned. Meny har hver uke tilbud på ett brød til 25 kr. Ellers kan man også fint spise mer knekkebrød. Det er billigere. Last ned mattilbud-appen! Der kommer ny kundeavis hver søndag (noen av butikkene legger ut på mandag, bla.a. Joker). Kutt ned på godteri. Det er svindyrt. Drikker du brus, så kjøp på tilbud. Det gjelder for så vidt med godteriet også. Sjekk prisene på de ulike variantene av matvarene du handler. Det er f.eks stor prisforskjell på mais. Det er ofte 40-50 % på taco, gryteretter og supper. Kjøp First Price når du kan! Her i hus handler vi alltid First Price egg, servelat, gulrøtter og kyllingfilet. Synes kyllingfileten er mye bedre enn Prior sin! Mye mindre fett og «ekle greier».. Servelaten er også bedre. Mye mindre salt. Det var det jeg kom på i farta! Anonymkode: a2273...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Vi ukeshandler ja, gjerne for to uker av gangen om mulig, så vi kanskje bare må supplere en gang i uka. Vi lager en matplan, og når den følges godt hindrer vi matsvinn. Den dyreste maten er den du kaster. Sparer også myyye på å spise stort sett vegetarisk. Erstatter kjøtt med linser, bønner, kikerter i stedet for dyre "kjøtterstatninger". Lager gjerne store porsjoner og fryser ned. Så det store her er planlegging av innkjøp og middager, spise opp maten - vi har en hylle i kjøleskapet for mat som snart utgår og må spises fort - og lage store porsjoner. Samt vegetarisk. Anonymkode: 965c5...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Kjøp butikkenes egne merker. Følg med i tilbudsavisene. Sparer mye penger på det siste. Egg er rimelig og sunt, kan lage mye bra mat av det. Linser og ris er billig og metter bra. Vi handler mye på meny og kolonial, det koster en del, men vi sparer på å ikke kjøpe masse unødvendige småting som vi ofte gjør når vi småhandler. Brukte tilbudsaviser en del før, men velger heller å spare tid på å storhandle på nett og få det levert hjem i stedet. Anonymkode: cfff6...8cc
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Kjøper du mye av typiske tilbudsvarer er det åpenbare tipset å handle på tilbud. Handle større kvanta når det er tilbud. Dette kan kreve at du dropper f.eks middag noen dager for å bygge opp nødvendig kapital om du har lite midler, men på sikt får du bedre råd. En fryseboks bruker ikke all verden av strøm, så det er en fornuftig investering. Du kan kanskje til og med få en gratis på Finn eller kjøp/salg på Facebook om du har mulighet til å hente. Endret 27. februar 2021 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Slikkepott er det enkleste tipset du kan få. Bruk den på alt, du vil bli overrasket over hvor mye lengre maten rekker. Anonymkode: 7547b...95e 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Last ned appen Mattilbud. Da kan du lett se hva butikkene i nærheten har på tilbud. Skaff deg Trumf, Æ og Coop kort. Last ned Good to Goo appen. Boken «Fattig» student skal ha ukesmenyer til under 250 kr, kanskje man kunne blitt inspirert av denne? Anonymkode: 948ea...e55 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Vi hadde dessverre negativ erfaring med ukeshandling. Det ble kastet langt mer mat enn vanlig hos oss. Vi har alltid mye brød i fryseren og kjøper mange når de er på tilbud. Vi bruker butikkenes egne merkevarer når de er gode nok. Frosne grønnsaker er kjekt og rimelig. Anonymkode: 149d7...cba 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde dessverre negativ erfaring med ukeshandling. Det ble kastet langt mer mat enn vanlig hos oss. Vi har alltid mye brød i fryseren og kjøper mange når de er på tilbud. Vi bruker butikkenes egne merkevarer når de er gode nok. Frosne grønnsaker er kjekt og rimelig. Anonymkode: 149d7...cba Da har dere gjort ukeshandling feil. Dere må planlegge ukas måltider før dere drar ut og handler og så kjøpe bare det som trengs til dette. Om noe skjærer seg, så man må endre planer, fryser man ned det som står i fare for å bli ødelagt, og det samme med rester. Anonymkode: 14787...e26 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Jeg planlegger hva vi skal spise for en uke, men går flere turer på butikken. Bor nærme og liker ikke bære tungt. Med planlegging og god impulskontroll har det ingenting å si hvor ofte man går på butikken. Anonymkode: d082a...628 3
sjallabajs Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Jeg har halvert Pepsi max-utgiftene med å bytte til storflasker fremfor bokser. Så liter-/kilospris er definitivt noe å sjekke ut! Lytt til kroppen og sjekk om du er sulten eller bare fysen. Du sparer fort noen kroner om du kan drikke et glass saft i stedet for en stor kveldsmat. Edit: Last ned Æ og vær bevisst hvilke varer du velger å ha på 10 på 10-lista di. Jeg kjøper alltid rema 1000 sin billigste kylling på ca. 1,3kg. Skjærer den i biter/fileter og fryser ned i porsjoner. Har den på 10 på 10-lista mi, og i perioder blir det like billig som kjøttdeig (avhenger av prismarkedet) 😁 Endret 27. februar 2021 av sjallabajs
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Støtter de andre tipsene her. Også viktig å bare handle mat som faktisk blir spist. Er ikke lønnsomt å kjøpe inn store, rimelige kvanta av mat som du aldri ender med å spise. Anonymkode: bb3c5...f6e 1
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Støtter de andre tipsene her. Også viktig å bare handle mat som faktisk blir spist. Er ikke lønnsomt å kjøpe inn store, rimelige kvanta av mat som du aldri ender med å spise. Anonymkode: bb3c5...f6e Selvsagt et godt bidrag. Den dyreste maten er den som ikke blir forbrukt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 Ukeshandler, med unntak av brød. Planlegger middager, skriver liste og holder meg til den. Spiser rester til lunsj dagen etter, kjøper ikke mat/drikke utenom butikk. Tar med vann i vesken og matpakke på jobb. Anonymkode: 4d24a...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå