AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Hei. Vet det er ørten tråden om ufør her allerede, men jeg lurer enkelt og greit på hvordan man kan vite hva man får om man blir ufør. Har sett et slags skjema som har blitt postet her inne noen gangen ang ufør/ung ufør, men har forstått det som at det er minste utbetaling? Eller? Er det sånn at en person som tjener 1mill i året vil få «like lite/like mye» som en person som aldri har vært i jobb, eller har vært lavtlønnet før ufør? Eller blir det regnet ut fra inntekt før ufør? Over mange år? Og ja; jeg har prøvd å google, men ble ikke helt klok. Så setter pris på konstruktive svar fra de som faktist vet hvordan dette fungerer Anonymkode: d2499...714
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Jeg hadde gitt deg svaret. Men jeg vil ikke tråkke ned på uføre som allerede ligger langt nede. Umenneskelig å drive slikt! Anonymkode: 85dbb...2f2 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Du har ikke googlet så veldig hardt, akkurat "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden." https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd Anonymkode: fb094...0e8 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde gitt deg svaret. Men jeg vil ikke tråkke ned på uføre som allerede ligger langt nede. Umenneskelig å drive slikt! Anonymkode: 85dbb...2f2 Men å "tråkke ned" personer med et uskyldig spørsmål går du slett ikke av veien for. Anonymkode: b48fa...759
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har ikke googlet så veldig hardt, akkurat "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden." https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd Anonymkode: fb094...0e8 Dette har jeg googlet, men det er vel dette jeg ikke helt forstår da. Så en som har hatt svært god lønn før, vil ikke få 66%? Men dette med ung ufør/ufør for de som knapt har vært i arbeidslivet. Vil det si at man kan gå rett fra «high school drop out» til å ha ganske så bra utbetalt på ung ufør? Eller blir det nedjustert når man ikke ha inntekt å vise til? Jeg blir sikkert påvirket av alle trådene om hvor fett det er å vere ufør. Jeg hadde ikke synest det var fett å få 66% av min (middelmådige) inntekt resten av livet fordi jeg ikke er i stand til å jobbe mer.... Men det er kanskje mest «ung ufør» det ropes høyt om? Anonymkode: d2499...714
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Om man har tjent en million i året får man gjennomsnittsinntekten av de 3 beste årene av de siste 5 årene før man ble syk opp til 6G. 6 G er i dag overkant av 600 000kr. Man får altså i rundt 400 000 kr brutto. Har man hatt et lavtlønnet yrke hvor 66% blir lavere enn minstebeløpet får man utbetalt minstesats på uføretrygd. Denne er 2,28 G om man er samboer, og 2,48 G om man er enslig. Henholdsvis 231 080,- og 251 350,-. Unge uføre som er gift eller har samboer får 269 594,-, og enslige unge uføre får 294 931,-. Har man jobbet såpass at man har en million i gjennomsnittsinntekt får man nesten garantert ikke ung ufør da kriteriene som alder og alvorlighetsgrad er restriktive. Grunnbeløpet (G) reguleres fra 1. mai årlig. Mange har også forsikringer og pensjonsordninger gjennom jobb (f.eks SPK eller KLP) som kan gi høyere utbetalinger. Dette er ikke inkludert da det ikke er NAV sine utbetalinger. Anonymkode: 32dd8...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om man har tjent en million i året får man gjennomsnittsinntekten av de 3 beste årene av de siste 5 årene før man ble syk opp til 6G. 6 G er i dag overkant av 600 000kr. Man får altså i rundt 400 000 kr brutto. Har man hatt et lavtlønnet yrke hvor 66% blir lavere enn minstebeløpet får man utbetalt minstesats på uføretrygd. Denne er 2,28 G om man er samboer, og 2,48 G om man er enslig. Henholdsvis 231 080,- og 251 350,-. Unge uføre som er gift eller har samboer får 269 594,-, og enslige unge uføre får 294 931,-. Har man jobbet såpass at man har en million i gjennomsnittsinntekt får man nesten garantert ikke ung ufør da kriteriene som alder og alvorlighetsgrad er restriktive. Grunnbeløpet (G) reguleres fra 1. mai årlig. Mange har også forsikringer og pensjonsordninger gjennom jobb (f.eks SPK eller KLP) som kan gi høyere utbetalinger. Dette er ikke inkludert da det ikke er NAV sine utbetalinger. Anonymkode: 32dd8...dd7 Beklager. Glemte å skrive at man får 66% av gjennomsnittsinntekten av de 3 beste årene av de siste 5 årene før man ble syk opp til 6G Anonymkode: 32dd8...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 ikke ts her, men skal etter 20 år med sykdom søke ufør. det jeg ikke blir klok på er hvordan uføretidspunktet settes for en som meg, som har gått inn og ut av arbeidslivet. etter 2002 har det kun vært kortere perioder med 100%. stort sett vært deltid i varierende prosent. jobbet de 7 første årene i 100% stilling i et tungt yrke. så har det vært ymse. ble 100% sykmeldt i 2017, og gått på aap siden 2018. sånt rent økonomisk må jeg begynne å bli mer kynisk, og lurer på om det er bedre å oppgradere til dagens G og søke om ufør fra 2002, eller om det er 2017 som blir «rett». uff blir helt koko bare av prosessen🤯 Anonymkode: e7d33...455
Enmanelskeråhate Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette har jeg googlet, men det er vel dette jeg ikke helt forstår da. Så en som har hatt svært god lønn før, vil ikke få 66%? Men dette med ung ufør/ufør for de som knapt har vært i arbeidslivet. Vil det si at man kan gå rett fra «high school drop out» til å ha ganske så bra utbetalt på ung ufør? Eller blir det nedjustert når man ikke ha inntekt å vise til? Jeg blir sikkert påvirket av alle trådene om hvor fett det er å vere ufør. Jeg hadde ikke synest det var fett å få 66% av min (middelmådige) inntekt resten av livet fordi jeg ikke er i stand til å jobbe mer.... Men det er kanskje mest «ung ufør» det ropes høyt om? Anonymkode: d2499...714 Om man har tjent over 600k så spiller det ingen rolle, maks utbetaling er 66% av 600k ish 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ikke ts her, men skal etter 20 år med sykdom søke ufør. det jeg ikke blir klok på er hvordan uføretidspunktet settes for en som meg, som har gått inn og ut av arbeidslivet. etter 2002 har det kun vært kortere perioder med 100%. stort sett vært deltid i varierende prosent. jobbet de 7 første årene i 100% stilling i et tungt yrke. så har det vært ymse. ble 100% sykmeldt i 2017, og gått på aap siden 2018. sånt rent økonomisk må jeg begynne å bli mer kynisk, og lurer på om det er bedre å oppgradere til dagens G og søke om ufør fra 2002, eller om det er 2017 som blir «rett». uff blir helt koko bare av prosessen🤯 Anonymkode: e7d33...455 Om du blir uføretrygdet, vil som regel uføretidspunktet settes til første sykemeldingsdag. Vel og merke om det er det du ble sykemeldt for som førte til uføretrygden. Trygden blir så oppjustert til dagens G, om uføretidspunktet ligger tilbake i tid. Hvilket det som regel alltid gjør. Anonymkode: b48fa...759
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): sånt rent økonomisk må jeg begynne å bli mer kynisk, og lurer på om det er bedre å oppgradere til dagens G og søke om ufør fra 2002, eller om det er 2017 som blir «rett». uff blir helt koko bare av prosessen🤯 Anonymkode: e7d33...455 Uføretidspunktet velger du ikke selv. Anonymkode: 46713...069
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du blir uføretrygdet, vil som regel uføretidspunktet settes til første sykemeldingsdag. Vel og merke om det er det du ble sykemeldt for som førte til uføretrygden. Trygden blir så oppjustert til dagens G, om uføretidspunktet ligger tilbake i tid. Hvilket det som regel alltid gjør. Anonymkode: b48fa...759 da tror jeg riktig tidspunkt blir 2017, fordi sykmeldingen fra 2002 var mer relatert til at den jobben var for tung for ryggen(hadde store ryggsmerter både de 7 årene og senere). har fått 5 andre diagnoser i etterkant som har ødelagt både arbeid og privatliv. Anonymkode: e7d33...455
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uføretidspunktet velger du ikke selv. Anonymkode: 46713...069 nei. men håper nav klarer å innhente alle opplysninger om mine sporadiske deltidsstillinger; jeg husker ikke detaljer lengre😅 Anonymkode: e7d33...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå