AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Skal bygge hus. Vurderer å lage utleiedel i kjelleren, men er litt usikker. Litt stress og liker egentlig tanken på å ikke ha noen andre i vår bolig/på vår tomt. Men så er det jo gode penger inn. Hvor mye koster det å lage til en 50 kvm leilighet når «skallet» er der. Tenker da sette opp vegger, gulv, maling, bad, kjøkken osv. Går vinningen opp i spinningen? Noen med erfaring? Anonymkode: a499f...e91
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 500 000? Jeg vet ikke, men bad og kjøkken koster jo gjerne 100-200 000 kr hver, og så kommer lettvegger, gulv, maling, egen strømmåler, egnede vinduer/rømningsveier, egen inngang, og annet i tillegg, så forskjellen på en uinnredet råkjeller, og utleieleilighet vil nok ligge rundt denne summen. Men forskjellen på en innredet kjeller til eget bruk, og utleieleilighet, vil ikke være like stor, så det kommer litt an på utgangspunktet. "Går vinningen opp i spinningen?". Jeg vil si nei. La oss si for diskusjonens del at det vil koste dere 200 000 å innrede kjeller til utleieleilighet, og at dere får inn 9000 kr i husleie hver mnd. (Gjengs leie her i området) Vi hadde ca 3000 kr mnd på utgifter i forbindelse med utleieforholdet vårt (renovasjon, tv/internett, vedlikehold), og for enkelhets skyld bruker jeg dette tallet. Med 9000 kr inn hver mnd, hvorav 3000 vil gå til utgifter tilknyttet utleiedelen, vil det med disse tallene ta ca 3 år før dere begynner å få et overskudd av leiligheten. Skal dere bo i boligen i mer enn 3 år, vil det derfor lønne seg for dere å innrede en utleieenhet i boligen, dersom dere ikke har behov for plassen selv. Det er også noe å tenke på at en etablert utleieenhet tilknyttet boligen kan gi en høyere pris ved salg, så det kan svare seg for et kortere perspektiv også. Det var den økonomiske biten, den praktiske biten er et kapittel for seg selv. Mannen min og meg passet ikke til å være utleiere, og etter en stund valgte vi å slutte leie ut, men jeg ser at de fleste rundt oss takler dette greit, og jeg tror ikke det å leie ut medfører så veldig mange problemer for de fleste. Anonymkode: ec690...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Husk at dere må ha ekstra parkering også. Anonymkode: 155e5...0fe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Husk at dere må ha ekstra parkering også. Anonymkode: 155e5...0fe Nei da, det må dere ikke. Gateparkering holder. vi har det og har aldri angret😁 Anonymkode: 71fd5...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå