Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er blitt gravid for første gang! 😍

Jeg lurer på hva skjer/gjør jeg fremover nå? Når tar jeg kontakt med lege og/eller jordmor? Har hørt at de ikke vil ha deg inn på kontroll før uke 12, men jeg pleier å ha lavere nivåer av diverse vitaminer på vinteren. Burde jeg tatt en blodprøve tidligere enn midt i april for å sjekke at jeg har rett verdier? 

Vi har snakket om å bestille en TUL privat rundt uke 11-12, men usikker på hvor lang ventetid det er på disse også 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, skjer ikke så mye første tiden. Du skal ta folsyre og gjerne omega-3(?). Du skal ikke spise rått kjøtt og upasteuriserte melkeprodukter.

Ellers er det bare å vente og håpe du ikke blir dårlig!

Gratulerer med graviditeten!

Anonymkode: d5871...547

• Liker 2
Skrevet

Les godt på kostholdsråd, ta gravid-kosttilskudd (feks Nycoplus Gravid) og bestill svangerskapskontroll hos lege til uke 12🙂 da tar de blodprøver av deg.

Private klinikner har ikke lang venteliste, mange har online booking. Anbefaler å lese deg opp på hvilke klinikker som lar partner bli med på UL.

Gratulerer🤩

Anonymkode: 6cd68...be0

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk ❤️❤️🥰

Tar Folat og omega 3 multi enn så lenge. Har lest meg opp på matvarer å styre unna, prøver å være flink å spise mer grønnsaker enn tomme karbohydrater for mest næring i maten jeg spiser. 

Godt tips om å sjekke opp i hvor mannen får være med i disse tider! Regner ikke med han får være med på OUL, så TUL unner jeg han å oppleve 💖 

Ringe legen tidlig og planlegge time for uke 12, eller vente noen uker siden det enda er lenge til uke 12? 

Skrevet

Tok blodprøver av samme årsak hos legen når jeg var 7+0. Jeg tar blant annet fast tilskudd som følge av tidligere lave nivåer og da var det også greit å få sjekket at alle nivåer lå der de skulle. Vi fikk også bekreftet hjerteslag med ultralyd (siden legen har dette på sitt kontor) på samme time. Siden det var svangerskapsrelatert måtte jeg bare betale for UL-bruk på 200 kroner.

Jeg har tatt TrioBe i flere år og tar derfor ikke folsyre for seg (TrioBe inneholder det dobbelt av folsyren i folsyretilskudd). Tar også en multivitamin. Jordmor anbefalte i tillegg tilskudd av d-vitamin/omega 3 og jod.

Anonymkode: 01c2a...757

• Liker 2
Skrevet

gratulerer!

I noen kommuner vil de ha deg inn ganske tidlig, i min opererer de med fra uke 6. selv var jeg i uke 7, mener jeg å huske. Mest prat og info, men det vat greit som førstegangsgravid likevel. 

Anonymkode: 232ac...197

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Niny said:

Tusen takk ❤️❤️🥰

Tar Folat og omega 3 multi enn så lenge. Har lest meg opp på matvarer å styre unna, prøver å være flink å spise mer grønnsaker enn tomme karbohydrater for mest næring i maten jeg spiser. 

Godt tips om å sjekke opp i hvor mannen får være med i disse tider! Regner ikke med han får være med på OUL, så TUL unner jeg han å oppleve 💖 

Ringe legen tidlig og planlegge time for uke 12, eller vente noen uker siden det enda er lenge til uke 12? 

Jeg ville ventet til ca uke 6 også ringt jordmor på helsestasjonen først og spurt om å få oppfølging der. Der jeg bodde før kunne jordmor gjøre alt, inkl blodprøver,bestille føde plass,; glukosebelastning osv. Om ikke jordmor kan ta blodprøver osv der du bor tar de allikevel inn til en tidlig kontroll i uke 7-8 om du er førstegangsfødene og ønsker det. Da kan du få svar på alt du lurer på om veien videre  :)

Mye fordeler med å gå til jordmor, de har bedre tid og kompetanse på akkurat det som er relevant. 

Lykke til! 

Anonymkode: 600de...898

• Liker 2
Skrevet

Ta multivitamin om du pleier å få vitaminmangel. D- vitamin er det viktig å få i seg nok av på vinteren. 

Anonymkode: 73b77...01c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...