AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Jeg er sykemeldt pga jeg er utbrent. Jeg tenker jeg har kommet i denne situasjonen pga stress over lengre tid både fordi jeg har mye ansvar på jobb og hjemme. Konstant dårlig samvittighet ovenfor jobben og ungene. Jeg har vært sint på mannen lenge fordi jeg mener han hjelper minimalt i det daglige behovet til ungene. Nå er jeg sykemeldt etter å fått gjentagne panikkanfall det siste året, er vanvittig sliten med hodepine, klump i halsen og smerter i kroppen. Det ser ut til at mannen tenker at jeg er sykemeldt betyr at jeg har tid til 100% ansvar for ungene, fremfor de 99% jeg vanligvis har. Helt utrolig at han ikke forstår alvoret. Jeg er livredd for å ikke komme meg fra dette, jeg vil bare ha mer energi så jeg klarer alt jeg skal og i tillegg kan ha det gøy med ungene framfor å sove fra 20 til 06 hver dag. ( nå sover jeg på dagtid også) Jeg gjør alt i huset, holder det rent og ryddig, bader ungene, middag hver dag ( selv om han henter de 3 dager i uken, han slenger seg bare rett i sofaen) , handler inn, vasker klær, følger opp ungene med vennebesøk og idretter. Han er opptatt med sofa eller utearbeid som i hage og oppussing. Jeg har prøvd å forklare at ungene må komme først og spesielt basic needs, men han ser det ikke/ driter i det og lar meg gjøre ALT i huset. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre for å få han til å innse dette. Han er en god far i den forstand at han elsker ungene, men det stopper der. Fatter ikke at han kan være så sykt blind/ selvsentrert..what to do? Anonymkode: c6c41...c74 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Høres ut som dere trenger å ta en god alvorsprat. Evt kan du prøve en dag å ikke gjøre noe av det du pleier. Når han da blir sur og spør hvorfor i alle dager du ikke har gjort dette, får du svare at idag hadde du faktisk ikke nok emergi/ork til dette.. Han må hjelpe deg. Og hvis han ikke gjør det, se hvor lenge han lar huset se jævlig ut før han tar hintet og gjør noe selv 🤷🏻♀️ Anonymkode: fc7dd...e8d 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Hvor gamle er ungene? Anonymkode: 3d126...b8c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Kanskje du burde senke kravene til deg selv litt også? Anonymkode: e0549...7c8 49
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Men om han driver med oppussing av hus og fikser ting i Hagen som trengs så er jo det og innsats? Dere må legge lista lavere - og sette opp en plan med konkret fordeling. Skriv opp alle «må» oppgaver. Så «bør». Bør-lista må ligge en god stund. Anonymkode: 20a93...fe8 18
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Ts her, er ikke sånn at huset vårt skinner fordi jeg har støv på hjernen. Jeg har forsøkt å gjøre ingenting mange ganger... klær ligger strødd, middag blir ikke laget og ungene ikke lagt før alt for sent. Sååå å streike funker ikke. En unge i Bhg og en m i skole. Anonymkode: c6c41...c74 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Stemmer i at det trengs en alvorsprat her! Hvis ikke han skjerper seg risikerer han brudd og da må han jo ha ungene alene 50% av tiden🤷♀️ Anonymkode: 03a3b...ba9 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om han driver med oppussing av hus og fikser ting i Hagen som trengs så er jo det og innsats? Dere må legge lista lavere - og sette opp en plan med konkret fordeling. Skriv opp alle «må» oppgaver. Så «bør». Bør-lista må ligge en god stund. Anonymkode: 20a93...fe8 Vet du, jeg synes hage og oppussing er gøy. Det gjør han også. Men jeg har ikke tid fordi jeg er stuck med de kjedelige oppgavene. Bør og må liste tror jeg han driter langt oppi da jeg har prøvd å servere han dette med teskje 1000 ganger,men kanskje verdt et forsøk. Anonymkode: c6c41...c74 12
Nymerïa Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fatter ikke at han kan være så sykt blind/ selvsentrert..what to do? Jeg skjønner det godt. Du har tatt 99% i flere år og definerer hans lille bidrag som hjelp. Hverken jeg eller mannen har noensinne hjulpet til hjemme. Husarbeid og oppfølging av barn er selvfølgelig ikke hjelp. Det er grunnleggende ansvar. Hjelp indikerer at ansvaret ligger hos den ene, den andres bidrag er en bonus. Du har en udugelig mann og du har bidratt selv til å underbygge ideen hans om at han er berettiget sofaligging akkurat når han føler det. Jeg tror det er mye mer konstruktivt at du innser realitetene og handler deretter enn å tenke på hvordan han burde ha vært. 20
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Sett ungene i litt jobb, grunnlag for ukepenger. Ta en prat med mannen din, bli enige om arbeidsoppgaver. Han tenker sikkert at det er jobben du er sykemeldt fra, at du har 8 timer ekstra fri pr dag. Noe du faktisk har også,så om hele familien samarbeider så kan du hvile deg når de er på barnehage skole og jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Han må bli med deg til legen, slik at legen kan forklare situasjonen. Det pleier å hjelpe. Og så må du være tydelig på hva han må gjøre hjemme. Hvis han er som mannen min nytter det ikke å be han rydde i stua. Da kan du være sikker på at etter to timer er CD-samlingen ordnet alfabetisk mens resten av rommet er like bomba. Jeg ber han f.eks om å hente alt som skal i oppvaskmaskinen, samle sammen klær osv, før jeg ber han støvsuge. Anonymkode: a57bc...d69 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner det godt. Du har tatt 99% i flere år og definerer hans lille bidrag som hjelp. Hverken jeg eller mannen har noensinne hjulpet til hjemme. Husarbeid og oppfølging av barn er selvfølgelig ikke hjelp. Det er grunnleggende ansvar. Hjelp indikerer at ansvaret ligger hos den ene, den andres bidrag er en bonus. Du har en udugelig mann og du har bidratt selv til å underbygge ideen hans om at han er berettiget sofaligging akkurat når han føler det. Jeg tror det er mye mer konstruktivt at du innser realitetene og handler deretter enn å tenke på hvordan han burde ha vært. Jeg tror nokk det er noe mer kompleks enn dette. Han er urolig smart, en perfeksjonist i jobben og vil ha ting gjort. Men han er sliten når han kommer hjem fra jobb og trenger en liten tvil før han setter igang igjen. Problemet er mest at han setter i gang med feil ting og overlater alt som faktisk må gjøres hver dag til meg. Anonymkode: c6c41...c74
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 Si fra til mannen at du er sykemeldt, det betyr at andre må ta over dine oppgavet på jobb OG hjemme imens du er syk. Han må gi seg med oppussing for en tid. Så skriver du opp en liste hvilke oppgaver han må ta hjemme nå. Så har du en liten liste hvilke oppgaver du skal prøve å ta. Han utnytter deg og er hensynsløs. Ta ham med til fastlegen din så han får beskjed fra noen annen. Eller be om akuttime hos familievernkontoret. Anonymkode: 091bf...6e3 15
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han må bli med deg til legen, slik at legen kan forklare situasjonen. Det pleier å hjelpe. Og så må du være tydelig på hva han må gjøre hjemme. Hvis han er som mannen min nytter det ikke å be han rydde i stua. Da kan du være sikker på at etter to timer er CD-samlingen ordnet alfabetisk mens resten av rommet er like bomba. Jeg ber han f.eks om å hente alt som skal i oppvaskmaskinen, samle sammen klær osv, før jeg ber han støvsuge. Anonymkode: a57bc...d69 Akkurat samme her, tok med ut ungene og krevde at han ryddet kjøkkenet. Kom hjem etter 5 timer. Alt fra kjøkkenet stod i spisestua m, han stod å slipte ned benkeplaten...... støv og faenskap over alt fordi det var noen merker på benkeplaten.... Tenkte kanskje det var en idé og ta han med til legen.. er det ok for legen tror du? Anonymkode: c6c41...c74 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Du har samme problem med jobben som med mannen, du klarer ikke å sette grenser. Han er absolutt en egoistisk. Men du lar han overkjøre deg. Jobb med å stille krav. Kanskje med hjelp fra familievernkontoret? Anonymkode: 4fa0b...a13 9
Nymerïa Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror nokk det er noe mer kompleks enn dette. Han er urolig smart, en perfeksjonist i jobben og vil ha ting gjort. Men han er sliten når han kommer hjem fra jobb og trenger en liten tvil før han setter igang igjen. Problemet er mest at han setter i gang med feil ting og overlater alt som faktisk må gjøres hver dag til meg. Anonymkode: c6c41...c74 Hva grunnen er spiller ingen rolle. Konsekvensene for deg er de samme. Og hvis han er så veldig smart så skjønner han at dette er ugreit. Han bryr seg bare ikke. Hadde det ikke vært bedre at han var stokk dum? Da kunne du i det minste ha unnskyldt han på et personlig plan. 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Men dere må jo snakke sammen! Du er sykemeldt pga utbrenthet, og skal ikke jobbe hjemme iløp av arbeidsdagen. Toro og frossenmat er helt greit, hauger med klesvask og støvete gulv er også helt greit. Det er slikt din mann kan ta, når han har ork. Om han er så udugelig at du må ta deg av legging og fritidsaktiviteter, så gjør du det. Men ikke alt det andre. Du må ta denne utbrentheten på alvor. Det går ikke over uten betydelig innsats fra din del, i form av avslapping og ro. Jeg har selv slitt med dette i 3 år, og har fått intet mindre enn to kroniske sykdommer på veien. Jeg har og en udugelig mann, som gradvis har blitt bedre og mer selvhjulpen. Mye pga at jeg ikke har greid de huslige oppgavene. Ta vare på deg selv! Anonymkode: bd6be...977 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Akkurat samme her, tok med ut ungene og krevde at han ryddet kjøkkenet. Kom hjem etter 5 timer. Alt fra kjøkkenet stod i spisestua m, han stod å slipte ned benkeplaten...... støv og faenskap over alt fordi det var noen merker på benkeplaten.... Tenkte kanskje det var en idé og ta han med til legen.. er det ok for legen tror du? Anonymkode: c6c41...c74 Det er helt ok for legen, de er vant til sånt. Du kan gjerne gi beskjed når du bestiller time om at mannen skal være med. Anonymkode: a57bc...d69 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet du, jeg synes hage og oppussing er gøy. Det gjør han også. Men jeg har ikke tid fordi jeg er stuck med de kjedelige oppgavene. Bør og må liste tror jeg han driter langt oppi da jeg har prøvd å servere han dette med teskje 1000 ganger,men kanskje verdt et forsøk. Anonymkode: c6c41...c74 Jeg har selv en sånn mann og skjønner veldig godt hva du mener. Det er «alltid» noe som må gjøres i garasjen/hagen/på loftet, og nå som vi begge har hjemmekontor har han ofte tatt fri midt på dagen for å kjøre bort boss eller gjøre annet forefallende. Det fører til at han må hente inn igjen med jobb på ettermiddag/kveld og gjett hvem som da sitter igjen med alt som har med barn og husarbeid å gjøre. Men for han er dette bare et skuldertrekk. «Sånn er det bare» er svaret jeg får. Det skinner tydelig igjennom at han egentlig mener de vanlige repeterende husarbeidsoppgavene ikke er noe særlig slitsomme. Når kl.er 21 og barnet er i seng er jeg helt utslitt og må gå til sengs. Mens han sitter gjerne oppe til kl.23 og slapper av. Derfor tenker jeg han er ikke i nærheten av å være like sliten som jeg er, selv om han påstår det. Blir alltid sur om jeg tar det opp. Ellers er han en veldig god partner og far. Anonymkode: 5f4e1...464 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Si fra til mannen at du er sykemeldt, det betyr at andre må ta over dine oppgavet på jobb OG hjemme imens du er syk. Han må gi seg med oppussing for en tid. Så skriver du opp en liste hvilke oppgaver han må ta hjemme nå. Så har du en liten liste hvilke oppgaver du skal prøve å ta. Han utnytter deg og er hensynsløs. Ta ham med til fastlegen din så han får beskjed fra noen annen. Eller be om akuttime hos familievernkontoret. Anonymkode: 091bf...6e3 Han er absolutt hensynsløs. Har prøvd å forklare så mange ganger hvordan jeg opplever oppførselen hans, men det går ikke inn selv om han får dårlig samvittighet der og da. Han er vokst opp med en mor som er narsissist, så jeg har unnskyldt mye av oppførselen hans med det. Familievernkontoret har jeg vurdert i et år minst. Kan nokk ikke skade så tror jeg prøver å få time der. Anonymkode: c6c41...c74 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå