AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Han snorker seriøst hele tiden, uten stopp! Eller det blir ofte helt stille en liten stund, og så hiver han på en måte etter pusten og snorker videre. Og slik er det gjennom hele natten. Kjenner jeg blir både bekymret og sliten. Veldig høylytt snorking. Barna våkner også. Han er overvektig, hvis det har noe å si. Noe en lege kan hjelpe med? Eller noe på apotek som kan hjelpe fortest mulig? Anonymkode: f4a1b...7f4
Gjest Nikoline22 Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Ville bestilt time hos en øre-nese-hals lege. Finnes mye hjelp en kan få!
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Overvekt er en faktor som spiller inn. Er han veldig sliten er det også noe som påvirker snorking.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 La han sove aleine og lukk døra. Pluss legetime. Anonymkode: 7b33c...587 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Det høres ut som han har søvn apne. Det er farlig å gå med det ubehandlet da det øker sjansen betraktelig for hjerte/kar sykdom. I tillegg gjør en slik ubehandlet tilstand at han ofte vil føle seg svært sliten. Få han til legen. Han vil mest sannsynlig ende opp med en cpap pustemaskin til bruk på natten. Da forsvinner all snorking. Anonymkode: ee4ea...660 14
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Gå til legen å bli henvist til søvnregistrering, mannen min skal det nå i mars så jeg kjenner frustrasjonen din 🙈 Anonymkode: beeee...528 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Hvis han snorker mest når han ligger på ryggen må du sjekke om ballene hans stenger for rumpehullet. Dersom det er tilfellet så skaper det et vakuum som fører til snorking. Jo eldre mannen er desto mer snorker de da ballene har en tendens til å «henge» litt mer. Fra spøk til alvor- kontakt lege og be om henvisning til øre/nese/hals, de kan da sjekke om et aldri så lite kirurgisk inngrep kan hjelpe. Anonymkode: 0c7cf...bcd 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gå til legen å bli henvist til søvnregistrering, mannen min skal det nå i mars så jeg kjenner frustrasjonen din 🙈 Anonymkode: beeee...528 Takk🤭 Vet du hvordan en slik registrering foregår? Spørs om jeg får han med på det. Anonymkode: f4a1b...7f4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk🤭 Vet du hvordan en slik registrering foregår? Spørs om jeg får han med på det. Anonymkode: f4a1b...7f4 Det er jo for han og familiens eget beste. Hvis ikke så er han ego. Anonymkode: fbf7c...52c 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Foregår denne undersøkelsen på sykehus eller hjemme? Anonymkode: f4a1b...7f4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Dessverre er alt for mange menn for ego til å gjøre noe med problemet. De forstår ikke at de ødelegger nattesøvnen til partneren sin og andre i husstanden... Håper mannen din er villig til å gå til legen asap for det høres veldig ut som søvnapné! Han må også gå ned i vekt og ikke drikke alkohol før leggetid. Anonymkode: 1be2f...98d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Dersom mannen er så ego - og nekter å gå til legen for noe spm åpenbart er søvnapné, så ville jeg vekt han hver gang han snorker. Dvs hver gang han sovner... Anonymkode: 2cf1c...01f 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom mannen er så ego - og nekter å gå til legen for noe spm åpenbart er søvnapné, så ville jeg vekt han hver gang han snorker. Dvs hver gang han sovner... Anonymkode: 2cf1c...01f Veldig lite voksen måte å gjøre det på, film han isteden, vis han hva som skjer uten å anklage han. Jeg har hatt dette i over 30 år, selv når jeg veide 85kg og trente 20t uka, hadde over 80 pustestopp i timen med gjennomsnitt på over 30 sek hver, er veldig viktig å få orden på dette. Anonymkode: 12602...b0f 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Jeg holdt på å klikke av kjærestens snorking/apné etter å ha sover sammen rundt 5 ganger og overtalte han til å skaffe henvisning til ØNH. Han fikk cpap og snorkingen er helt borte. Maskinen er også helt stillegående sammenlignet med før i tiden da de visstnok støyet litt mer. Når vi feks er på telttur og han ikke har med cpap, så snorker han minimalt fordi han ubevisst har lært seg å puste annerledes med cpap. ØNH sa at man kan forlenge livet med opp til 10 år om man får bukt med søvnapné. Anonymkode: 93c8d...053 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Det du beskriver er ikke bare snorking, men pustestopp. Høres veldig ut som søvnapné - dette bør han gå til legen med. Er innmari tøft for kroppen, og kan avkorte livet. Om han ikke vil være der for barna deres så lenge som mulig? Dessuten, er han sliten og uopplagt på dagtid? Min far ble en ny mann etter at han fikk hjelp med sin søvnapné - følte seg så energisk som en ungdom igjen. Tror det kan være vanskelig å forstå for den det gjelder, som tross alt sover, hvor ille det kan være. Reduserer det til at ‘er bare litt snorking, slutt å irriter deg’ - når en er livredd for om de pustestoppene og hausing etter luft. Min far skjønte ikke alvoret før han overnatta hos bestemor, og våkna til henne livredd som hadde våka over ham hele natta for var sikker på han kom til å dø. Støtter forslaget om å ta video av pustestopp, om han ikke skjønner at dette er alvor. Fokuser mindre på at snorkingen er irriterende. Anonymkode: 3991e...f07 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 I mellomtiden, før undersøkelser blir gjort og tiltak iverksatt anbefaler jeg hvert sitt soverom. Man blir jo gal av å aldri få sove pga snorking. Anonymkode: 203ee...3a7 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller det blir ofte helt stille en liten stund, og så hiver han på en måte etter pusten og snorker videre. Dette tyder på pustestopp. Jeg sier som de andre, han må utredes ved ØNH, og få hjelp for dette. Jeg vet ikke om dette er standard, men både for mannen min og broren min foregikk søvnanalysen hjemme. De skulle koble seg opp i mot en maskin mens de sov, og resultatet ble analysert for å se hvilken hjelp som passet dem best. Mannen min hadde mange pustestopp i timen, så for han passet c-pap best. Jeg vet ikke resultatet for broren min, annet enn at han ikke hadde pustestopp, men det beste for ham var i alle fall operasjon. Anonymkode: f59ae...b51
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Han snorker seriøst hele tiden, uten stopp! Eller det blir ofte helt stille en liten stund, og så hiver han på en måte etter pusten og snorker videre. Og slik er det gjennom hele natten. Kjenner jeg blir både bekymret og sliten. Veldig høylytt snorking. Barna våkner også. Han er overvektig, hvis det har noe å si. Noe en lege kan hjelpe med? Eller noe på apotek som kan hjelpe fortest mulig? Anonymkode: f4a1b...7f4 Han har søvnapne i tillegg til snorking. Som oftest skyldt i overvekt over lang tid, og pustestoppene kan være farlig å medføre død. Løsningen er gå til lege og få diagnosen søvnape så får han rekvisisjon på cpap maskin. Når denne brukes får han sove rolig og snorking stopper umiddelbart. Dette er en kortsiktig løsning, den langsiktige er kostholds endring, daglig mosjon og når vekten engang i framtiden kommer ned på riktig nivå hvil problemet være borte. Snakker av egen erfaring, for meg tok dette ca 2 år og var ett helvette men absolutt verdt det🙂 Anonymkode: be478...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Mannen min har operert seg ikke en gang, men 3 ganger. Alt er prøvd for å begrense snorkingen. Hjalp litt i begynnelsen, men så var det på igjen. Jeg har bare et råd til partner her, separat soverom. Anonymkode: 9d6df...90b
sicario Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Han snorker seriøst hele tiden, uten stopp! Eller det blir ofte helt stille en liten stund, og så hiver han på en måte etter pusten og snorker videre. Og slik er det gjennom hele natten. Kjenner jeg blir både bekymret og sliten. Veldig høylytt snorking. Barna våkner også. Han er overvektig, hvis det har noe å si. Noe en lege kan hjelpe med? Eller noe på apotek som kan hjelpe fortest mulig? Anonymkode: f4a1b...7f4 Ned i vekt er første regel. jeg tok i bruk eget soverom. Beste valget jeg har gjort. Jeg ligger på soverom i underetasjen og resten av familien i 2etg. Alle sover og er fornøyde. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå