AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 I disse nett tider - hvordan kan man merke slik subtil mobbing? Det verste er vel de "flinke" som soler seg i glansen av å jobbe mot mobbing, være rause, mens de håner, ler av eller nedsnakker enkeltpersoner med små og "umerkelige" kommentarer. En annen stygg ting er ignorering - på nettet kan det foregå ved å like alle svar unntatt det ene.. Hvilke andre måter finnes? Anonymkode: 8dca8...831 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Utfrysning kansje. Ignorering. Anonymkode: cfacc...e8e 5
Nymerïa Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Jeg hadde en gang en sjef som mobba. Han kritiserte sine underordnede bak ryggen deres. Altså på arbeidsutførelsen. Ignorering var han også stor på. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Utestenging, ignorering og baksnakking, vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Kan bli utsatt for mobbing på jobb. Men den der er vanskelig. Hva er mobbing? Har hatt et par saker på vår arbeidsplass siste årene som har blitt eller kunne blitt mobbesaker: -tre damer på samme team hvor to ble veldig gode venninner, og den tredje følte seg utenfor. De to mente det ikke i det hele tatt, men hun tredje følte seg veldig utenfor. Er det mobbing? Kanskje ikke, men det var ikke hyggelig på jobb i den tiden, for de to andre glemte stadig vekk både å jobbe og at teamet besto av tre, fordi de var så opptatt av helgas fester osv. Skal nevnes at den sure stemninga spredde seg på hele huset, og de to ble skikkelig sure for å ikke få jobbe sammen mer etterhvert. -team på fem der fire kjente hverandre godt fra før og var godt innarbeidet i hvordan man gjør jobben på mest effektiv måte. Ny person kom inn som ville gjøre alt på sin måte. Hun måtte bytte team for et halvt år siden, ikke fordi hun ville selv, men fordi andre ble utslitt av å jobbe med henne. Hun fikk ikke gjennomslag for så mange ideer rett og slett fordi de ikke var særlig gode. Og det var ikke bare de fire, sjefen mente også at det ikke burde gjøres på hennes måte. I tillegg kom hun stadig forsent eller uteble fra møter fordi hun hadde telefoner hun bare måtte ta eller noe annet som var svært viktig å gjøre akkurat da. Og ble sur i etterkant fordi avgjørelser ble tatt uten henne til stede. Hun føler seg utfryst og mobbet, hun har det vanskelig fordi hun ikke blir inkludert. Nå er hun sykemeldt pga mobbing. Ingen føler ikke å ha mobbet henne, men syns det har vært et svært vanskelig samarbeid fordi hun aldri var tilstede på møter eller når avgjørelser skulle tas, men ble sinna fordi de ble tatt når hun gjorde andre ting. -rykter rundt to kollegaer som begge er gift på hver sin kant. De er sammen hele tiden, gjemmer seg bort på tomme kontor, kliner visst på fest (flere har sett det, men de nekter for at det har skjedd). Det er opprettet mobbesak pga ryktespredning. Ser at arbeidsplassen min må se ut til å være et grusomt sted å jobbe, men det er ikke det altså. Det er et sted med mange hundre mennesker ansatt, så dette er bare en bitteliten del av det. Anonymkode: 61be5...a4b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Da jeg jobbet i København en periode, hadde jeg en sjef som gjorde narr av at dansken min ikke var perfekt. Hun kalte meg ofte "lille dumme nordmann" og lo godt etterpå, så kolleger og andre hørte det. Jeg ble flau og latet som jeg ikke brydde meg, men ble veldig lei meg og til slutt kvidde jeg meg for å snakke så både hun og andre kolleger hørte på. En dag møtte jeg en kollega på bussen som spurte meg hva jeg følte om denne oppførselen av sjefen vår. Jeg trodde ikke at mine kolleger hadde lagt merke til dette, men det hadde de absolutt. Jeg prøvde også da å le det litt bort og latet som om det var greit fordi hun ikke mente det vondt, sa jeg. Sjefen min hadde nok ikke noe imot meg tror jeg, men hun "ertet" folk som var annerledes. Hun gjorde også narr av en kollega som var lesbisk og samboer med en dame med barn, og en annen kollega som var tyrkisk. Jeg sa til slutt opp jobben og flyttet tilbake til Bergen pga av dette, men klarte ikke å si til henne at dette var grunnen for oppsigelsen. Anonymkode: a4c1d...8ff
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Tidligere hadde jeg en avdelingsleder som pleide å gi helt feil beskjeder til folk. For eksempel "gå til kontor A, og hent gjenstand 1 fra det grønne skapet" eller noe sånn. Men så snart noen hadde hentet nøyaktig den gjenstanden hun hadde bedt dem om, så begynte denne avdelingslederen og klage og sutre på grunn av denne "udugelige" ansatte. Da kunne hun for eksempel påstå at hun egentlig hadde sagt "gå til kontor B, og hent gjenstand 2, fra det svarte skapet" eller what ever. Selv om en rekke andre ansatte hørt hva hun faktisk hadde sagt, så NEKTET hun plent for å ha gitt alle disse feil beskjedene. I tillegg hadde vi alltid ett par ark hengende på innsiden av en dør, hvor det stod hvilke arbeidsoppgaver alle de forskjellige ansatte skulle ha hver enkelt uke. Uke 1 var oppgave A. Uke 2 var oppgave B. Uke 3 var oppgave C. Uke 4 var oppgave D, og uke fire var oppgave E. Uke 6, var oppgave A igjen. Uke 7 var oppgave B, og så videre. Så fem oppgaver rullerer hver eneste uke. På ved den delen av kontoret var en slags glass-vegg, hvor folk kunne se ut og se dersom noen ankom eller forlot kontoret. Så snart en ansatt kom gjennom utgangsdøren (og var på vei gjennom gangen, og inn den døren hvor arkene med arbeidsoppgaver hang) så slapp denne avdelingslederen alt hun hadde i armene, nærmest LØP ut av kontoret, og sto rett foran døren for å studere disse arkene med arbeidsoppgaver. Da var det tydeligvis ufattelig viktig å studere disse arkene ekstremt grundig og inngående. Så det var jo helt umulig for den ansatte å faktisk komme seg inn der, fordi hun stod midt i veien. Selv om noen forsøkte si for eksempel "unnskyld meg, kan du slippe meg inn?" eller noe lignende, så ble dette fullstendig oversett. Hun lot som hun overhodet ikke kunne se eller høre den ansatte. Så ble hun stående og glo på disse arkene i flere minutter, før hun gikk rett inn igjen. Dersom en annen ansatt forsøkte å komme seg inn eller ut akkurat da, så ble dem umiddelbart anklaget for å være ekstremt "uhøflige" ovenfor henne. Hun kunne jo selvfølgelig ha ventet i bare noen få sekunder til folk hadde gått inn, sånn at hun kunne stå der i fred og ro og glo så lenge hun ønsket. Men nei da, dette måtte absolutt gjøres akkurat i det øyeblikket noen var på vei inn eller ut av den døren sånn at hun ble stående midt i veien for dem. Anonymkode: bb3c4...ba6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 En sjef sa til meg at jeg måtte si ifra til henne når jeg trengte hjelp. Jeg var helt ny. Så når jeg sa ifra sa hun at det var feil av meg å spørre fordi da greier jeg ikke jobben min. Staidg sa hun at det er ok om jeg trenger mer tid til mine oppgaver. Men så snudde hun det til at jeg ikke greide å levere in tide. Hun sa også til flere at de ikke smilte nok på videomøtet. At folk så slitne ut. Kommentarer på utseende. At vi hadde dårlig og sur "energi". Jeg ble kjempestresset av den giftige måten hun var på men da sa hun til sjefen at jeg var nervøs fordi jeg ikke var god nok! Hun baksnakket også til den andre sjefen. "Haha xx snakker så rart .." osv. Ble etterhvert sparket. Hun sjefen min grein seg til det, tror jeg. Blokka hun på fb, orker ikke mer det falske smilet. Hun legger ut masse om at hun gir til gode formål på fb men vet at hun egentlig ikke bryr seg. Jeg brukte lang tid på å bygge meg opp igjen etterpå.. Håper hun får det hun fortjener en dag. Anonymkode: cfacc...e8e 2
Tough cookie Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En sjef sa til meg at jeg måtte si ifra til henne når jeg trengte hjelp. Jeg var helt ny. Så når jeg sa ifra sa hun at det var feil av meg å spørre fordi da greier jeg ikke jobben min. Staidg sa hun at det er ok om jeg trenger mer tid til mine oppgaver. Men så snudde hun det til at jeg ikke greide å levere in tide. Hun sa også til flere at de ikke smilte nok på videomøtet. At folk så slitne ut. Kommentarer på utseende. At vi hadde dårlig og sur "energi". Jeg ble kjempestresset av den giftige måten hun var på men da sa hun til sjefen at jeg var nervøs fordi jeg ikke var god nok! Hun baksnakket også til den andre sjefen. "Haha xx snakker så rart .." osv. Ble etterhvert sparket. Hun sjefen min grein seg til det, tror jeg. Blokka hun på fb, orker ikke mer det falske smilet. Hun legger ut masse om at hun gir til gode formål på fb men vet at hun egentlig ikke bryr seg. Jeg brukte lang tid på å bygge meg opp igjen etterpå.. Håper hun får det hun fortjener en dag. Anonymkode: cfacc...e8e Hvem ble sparket, du eller hun?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Kommentarer som gir uttrykk for å være spøk eller morsomme, men som egentlig er på din bekostning. Blikk, himling med øyne. Anonymkode: 6925d...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 Så har man de kollegaene som innynder seg på en privat og personlig måte,for så å bruke private samtaler mot deg. Anonymkode: a377f...de7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 Det er mye skjult eller ikke så skjult mobbing på arbeidsplasser. Hersketeknikker. Gaslighting... Anonymkode: cbce8...baa
Gjest Airman Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 2.12): I disse nett tider - hvordan kan man merke slik subtil mobbing? Det verste er vel de "flinke" som soler seg i glansen av å jobbe mot mobbing, være rause, mens de håner, ler av eller nedsnakker enkeltpersoner med små og "umerkelige" kommentarer. En annen stygg ting er ignorering - på nettet kan det foregå ved å like alle svar unntatt det ene.. Hvilke andre måter finnes? Anonymkode: 8dca8...831 Vi kan spørre barna dems, disse voksne er flittige til å lære barna sine mobbeteknikker, baksnakking og ryktespreding.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 Jeg vil tro at det er utfrysing, baksnakking og ignorering. Vi hadde en sånn sak der jeg jobber. Ny person begynner på arbeidsplassen og slik jeg opplevde henne så var hun ikke alltid like hyggelig. Kom med nedlatende kommentarer mot meg, skulle ta over arbeidsoppgaver når jeg holdt på med noe og opplevde også at hun baksnakket meg (overhørte det). Jeg er usikker på om de andre opplevde det sånn, men hun ble utfryst og baksnakket etter hvert. Vet at hun skulle gjøre ting på sin måte og hørte ikke på andre. Greit nok om det er bedre måte, men det var det ikke. Jeg synes det var feil å baksnakke henne og fryse henne ut, men jeg synes også at hennes oppførsel ikke var like bra heller. Allikevel så ga hun sjefene et helt annet inntrykk og derfor ble det opprettet tiltak på arbeidsplassen der de andre ble fremstilt som den store stygge ulven. Hun sluttet etter hvert fordi hun følte seg mobbet. Slike saker er ikke nødvendigvis så enkle og at det er en side som har skylden. Selvfølgelig kunne en ha oppført seg på en annen måte og tatt ting opp med henne, men ting er ikke nødvendigvis så enkle som de virker alltid. Anonymkode: c732f...7b5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Utestenging, baksnakking og ulike former for hersketeknikker. De får andre til å føle seg små og usikker på sen slik måte at du ikke kan ta de på det.. Anonymkode: e0cf4...570
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 Veldig mye av dette foregår på Hey girl og Hey woman sidene. Utrolig synd. Anonymkode: b9576...4d1
miSs. Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 Har sagt opp jobben pga mobbing og utestenging, sjefen var ugrei mot meg og andre ansatte ved flere anledninger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 Har opplevd endel gjennom femten år på en kvinnedominert arbeidsplass. Mye baksnakking, ofte er det de nye som baksnakkes, det har også vært sjefer. Nedlatende tone, himling med øynene, sukk og stønn når noen foreslår noe. Ignorering. Noen snakker sammen, og når en annen kommer så går de. Til tider mye slikt, og når det rettes mot samme person over tid er det helt klart mobbing. Endel ble tatt tak i, og det er bedre nå. Anonymkode: 3f5ed...62d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 Jobbet en periode på feil sted, nemlig Oslo-vest. Det var i 2009. Kvinnedominert arb.plass og de merket vel fort at jeg ikke er riktig person for dem og miljøet deres. Det var sykt stor fokus på utseende, klær, merker og det å bli oppfattet som "kul". Vet ikke hvorfor jeg fikk jobben i utgangspunktet men de behandlet meg som luft, meningene mine betydde null og jeg fikk ofte kritikk (og kjeft) for ting de vanligvis gjør mye verre. Etter å ha blitt behandlet som dritt og gråtet meg i søvn i 8 måneder valgte jeg å si opp, angrer ikke et sekund. Aldri har jeg følt meg så liten i mitt liv. Jobbet i tre ulike steder etter det og har hatt fantastiske kollegaer og venner som er så takknemlig for å ha. Anonymkode: c0ad8...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jobbet en periode på feil sted, nemlig Oslo-vest. Det var i 2009. Kvinnedominert arb.plass og de merket vel fort at jeg ikke er riktig person for dem og miljøet deres. Det var sykt stor fokus på utseende, klær, merker og det å bli oppfattet som "kul". Vet ikke hvorfor jeg fikk jobben i utgangspunktet men de behandlet meg som luft, meningene mine betydde null og jeg fikk ofte kritikk (og kjeft) for ting de vanligvis gjør mye verre. Etter å ha blitt behandlet som dritt og gråtet meg i søvn i 8 måneder valgte jeg å si opp, angrer ikke et sekund. Aldri har jeg følt meg så liten i mitt liv. Jobbet i tre ulike steder etter det og har hatt fantastiske kollegaer og venner som er så takknemlig for å ha. Anonymkode: c0ad8...c7f Samme her. Ble utfryst av de andre. De gikk til lunsj sammen, og jeg ble sittende igjen alene. Hun jeg satt ovenfor snakket aldri til meg. Sånn skikkelig ignorering. Aner ikke hva som var årsaken. Annet enn at jeg ikke er veldig opptatt av mote osv. Men følte definitivt at jeg ikke var bra nok. Anonymkode: 1fde0...fed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå