Gjest Acer Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Pandemien har ført til mindre fysisk kontakter mellom mennesker, og klemming, håndhilsner som var nokså vanleg blandt mange å utrykke følelser på er noen ein må avstå ifra. På 60-70 talet var det slettes ikkje så vanleg å vise følelser igjennom klemming , og fysiske kontakter som i nyere tid. Hilsner gjennom fysiske kontakter handler også om kulturtradisjoner, og kommunikasjon . Eg er 4 genrasjon etter mine oldeforeldre, og 3 genrasjon etter mine besteforeldre som opplevde både pandemien 1918-1920, og de harde 1930 årene, og krigsårene. Mine foreldre opplevde også krigsårene 1940-1945 og og sjølvsagt fekk vi jevnleg påminnelser fra både før, og tiden etter krigsutbruddet. Fysiske kontakter gjennom klemming var slettes ikkje vanleg, og det var tradisjon at kvinner satt på venstre side i kyrkja / forsamlingshus medan menn satt på høyre side. Spørsmålet mange stiller seg idag er om vi kan påregne å få tilbake tradisjonen med håndhilsner, og klemming, og omfavnelse. Eller vil pandemien komme til å endre noen holdninger her. Kanskje var det pandemien 1918-1920 som førte til at folk flest var langt mer restrektive mot fysiske kontakter i tidligere genrasjoner en det etterhvert har blitt de senere årene. Ja, mange barn har vokste opp i hjem der det slettes ikkje var så vanleg å gji hverandre klemmer, og det handlet såvist ikkje om omsorgsvikt, men en kulturell holdning som har gått i arv hos mange, bør kanskje vera ein tankevekker hos mange. " Når ein ikkje er vant til å få klemmer så kan ein også ha vansker med å gji klemmer" https://www.nettavisen.no/livsstil/disse-fem-tingene-kommer-vi-trolig-ikke-til-a-begynne-med-igjen-selv-om-koronaen-blir-borte/s/12-95-3423955938 https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2020/05/17/195677347/hva-gar-tapt-uten-klemmer-og-hvor-lenge-ma-vi-ha-det-slik
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Interessant. Ja, det er vel ganske nytt dette med å ha så mye nærkontakt hele tiden. Har ikke tenkt over det før, så takk for innlegget. I India tar vi våre egene hendene mot hverandre som hilsen. En mye tryggere og mer respektfull måte å hilse på syns jeg. Noe av grunnen er nok absolutt smittevern. Anonymkode: 120ce...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Klemming er absolutt ikke nødvendig. Sånne klemmere bare kaster seg rundt folk uansett om vedkommende vil eller ikke. Anonymkode: 788c3...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Men samfunnet «i gamle dager» du beskriver, Ts, er jo et samfunn så tynget av religiøse restriksjoner at man knapt fikk lov å nyse uten at noen skulle vurdere om det var syndig eller ei (og benytte denne vurderingen til å kontrollere deg og familien din). I 2021 er Norge, pandemi eller ei, et sekulært samfunn. Vi lar ikke overtroiske mørkemenn definere synd og skam, enten de nå påberoper seg at overtroen heter «kristendom» eller noe annet. At samfunnet etter 2019 var mindre i sosial kontakt med hverandre enn før 2019 er også en lek med sannheter. De to verdenskrigene brøt mye av makten de kristne organisasjonene hadde over folk flest, og gjorde oss slik en tjeneste. En krig fører ikke bare vondt med seg - verdenskrigene førte også til sekularisering og likestilling og pulverisering av eldgamle, dysfunksjonelle maktstrukturer. Og spanskesyken tror jeg nok var glemt etter noen få år, slik korona er glemt innen 2025. Anonymkode: 128ec...dfd
Gjest Acer Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men samfunnet «i gamle dager» du beskriver, Ts, er jo et samfunn så tynget av religiøse restriksjoner at man knapt fikk lov å nyse uten at noen skulle vurdere om det var syndig eller ei (og benytte denne vurderingen til å kontrollere deg og familien din). I 2021 er Norge, pandemi eller ei, et sekulært samfunn. Vi lar ikke overtroiske mørkemenn definere synd og skam, enten de nå påberoper seg at overtroen heter «kristendom» eller noe annet. At samfunnet etter 2019 var mindre i sosial kontakt med hverandre enn før 2019 er også en lek med sannheter. De to verdenskrigene brøt mye av makten de kristne organisasjonene hadde over folk flest, og gjorde oss slik en tjeneste. En krig fører ikke bare vondt med seg - verdenskrigene førte også til sekularisering og likestilling og pulverisering av eldgamle, dysfunksjonelle maktstrukturer. Og spanskesyken tror jeg nok var glemt etter noen få år, slik korona er glemt innen 2025. Anonymkode: 128ec...dfd Nei, spanskesyken vart ikkje glemt så fort av dem som opplevde den. Oldeforeldre / besteforeldre ga oss ofte påminnelser om spanskesyken som la grunnlaget til noen hygieniske holdninger. Alt var ikkje så sterilt som idag, og det var nøysemd med å vaske hendene før bespisning, og klemming var slettes ikkje vanleg. "Det var før mattilsynet vart oppretta, og det vart virustesting i hver ei bygd" Hvorfor kvinner og menn satt på hver sin side i kyrkja hadde nok eit religiøse skikker, men har ikkje greidd å avslørt når den skikken tok slutt, og hvorfor det var slik. Utan folks hygeniske holdning til bruk av antibac / munnbind, 1 meters avstand m.m så hadde nok omfanget av smittespredningen vert langt større. Antibacboksene vil garantert bli eit fast innventar mange steder etter at pandemien engang har tatt slutt, og mange vil garantert bli mer restrektive med å gji klemmer. Med andre: Pandemien har allerede lagt grunnlaget for noen holdningsendringer, og ikkje sikkert det går 100 år til neste pandemie.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Jeg vokste opp i en ganske kristennøytral familie, men vi klemmet så og si aldri. Barn var unntaket. Jeg liker ikke den overdrevne klemmekulturen som virker tvangspreget heller enn hjertelig. Jeg klemmer ikke noen og jeg kan styre det selv hvis folk ser ut til å strekke seg frem for å klemme. Da trekker jeg meg tilbake og markerer avstand, uten ord. Prater uanstrengt videre om det vi snakker om. Egentlig hadde håndhilsing heller ikke vært nødvendig for meg. Det holder å løfte hånda til hilsen og si hei, eller å bukke lett mens en sier farvel. Når koronaen kanskje forsvinner en gang, kommer jeg til å holde på mine opprinnelige regler og fremdeles ymte frempå om korona, så folk på egen hånd lar det være. Det er ikke nødvendig å gå så tett på hverandre. Klem fra kjæreste er noe helt annet. Anonymkode: 81c60...98e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå