Gjest Råååsa Skrevet 27. februar 2021 #81 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og dette utnytter de som svindler. Din personlige situasjon er ikke så interessant for disse. Anonymkode: 9e93a...27d Men alle disse historiene om naboen og venninna er det? Vet dere hva? Jeg har 25 000,- utbetalt. Jeg eier egen leilighet. Jeg har buffer og brei fonsparing. Trygda har gjort meg friskere, og snart skal jeg pusse opp. Jeg liker også å trene. Gå i fjellet. Jeg savner ikke arbeidslivet i det hele tatt. Det er nesten like kjipt som MS. Bli kommandert i og aldri ha fri. For det er det som er problemet sant? At sånne som meg har det ganske fint?
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #82 Skrevet 27. februar 2021 Råååsa skrev (3 minutter siden): Min diagnose, MS, var tidligere en diffus diagnose. Det må en MR-maskin til for å se at jeg har plakk i hjernen. At en lidelse ikke kan påvises med dagens teknologi betyr ikke at den ikke er reel. Som jeg skrev - jeg har vært i NAV-kverna to ganger. Jeg kjenner prosessen svært godt. Ja vel, du har en diffus lidelse. Det har i utgangspunktet ingen betydning, for det er inntektsevnen som ligger til grunn for uføresøknaden. Og la oss si da at du later som du har ryggsmerter i åresvis. Ovenfor legen, spesialisten, rehabilteringa, NAV, hele hurven, så greit nok, så mye styr for småpenger. Og er det slik at denne har eget firma eller svartarbeid på si, meld fra da? Jeg skjønner ikke hva som er som vanskelig med det? Men er det noen her som har sagt at en diffus lidelse ikke kan være reell da? Poenget er at det blant flere hundretusener av uføretrygdede er noen som mottar uføretrygd uten å ha disse lidelsene. Det å slippe å jobbe er en drøm for mange. Jeg er uenig i at en uføretrygd er småpenger, hadde neppe vært i jobb om jeg mottak en slik sum uten å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #83 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det har jeg da aldri sagt? En fysioterapeut kan f.eks ikke sette seg inn i hvordan smertene eller "smertene" til pasienten er. Jeg har f.eis hatt vondt i ryggen, noe jeg ikke har i dag. Jeg kan likevel oppsøke medisinsk personell og fortelle dem at jeg har vondt i ryggen, og gjennomgå disse prosessene. Jeg kan også hevde at det ikke blir bedre som følge av behandlingen. Jeg kan fortsette med å si at jeg ikke er i stand til å uføre en jobb grunnet dette, også gjennom en såkalt arbeidsutprøvning. Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe om. En fysioterapeut klarer godt å se forskjell mellom en frisk og en vond rygg. Det har med muskelspenninger, inflammasjoner, misdannelser, knuter, anspenthet, skjevhet, bevegelsesmotorikk, koordinering osv... En frisk klarer ikke å fake ujevn bevegelsesmotorikk eller feil med koordinering f.eks. Det er komplett umulig. En smertetilstand i større muskelgrupper påvirker hele kroppen, og man kan lett se på andre områder i kroppen hvordan kroppen egentlig responderer på smerter. Anonymkode: a3e9b...4d0 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #84 Skrevet 27. februar 2021 Råååsa skrev (1 minutt siden): Men alle disse historiene om naboen og venninna er det? Vet dere hva? Jeg har 25 000,- utbetalt. Jeg eier egen leilighet. Jeg har buffer og brei fonsparing. Trygda har gjort meg friskere, og snart skal jeg pusse opp. Jeg liker også å trene. Gå i fjellet. Jeg savner ikke arbeidslivet i det hele tatt. Det er nesten like kjipt som MS. Bli kommandert i og aldri ha fri. For det er det som er problemet sant? At sånne som meg har det ganske fint? Problemet er et ukjent antall snyltere, ikke hvor fint den enkelte uføre har det. Anonymkode: 9e93a...27d 1
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #85 Skrevet 27. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe om. En fysioterapeut klarer godt å se forskjell mellom en frisk og en vond rygg. Det har med muskelspenninger, inflammasjoner, misdannelser, knuter, anspenthet, skjevhet, bevegelsesmotorikk, koordinering osv... En frisk klarer ikke å fake ujevn bevegelsesmotorikk eller feil med koordinering f.eks. Det er komplett umulig. En smertetilstand i større muskelgrupper påvirker hele kroppen, og man kan lett se på andre områder i kroppen hvordan kroppen egentlig responderer på smerter. Anonymkode: a3e9b...4d0 Mener du at en fysioterapeut ikke vil tro på meg om jeg simulerer smerte gjennom behandlingen? Medisinsk personell skal tro på det du sier, og de aller fleste vil selvsagt også gjøre det. De fleste fysioterapeuter vil ikke klare å skille mellom en som har vondt og en som ikke egentlig har vondt, selv om en klarer å skille mellom en som har muskelknuter og en som ikke har muskelknuter. Endret 27. februar 2021 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #86 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe om. En fysioterapeut klarer godt å se forskjell mellom en frisk og en vond rygg. Det har med muskelspenninger, inflammasjoner, misdannelser, knuter, anspenthet, skjevhet, bevegelsesmotorikk, koordinering osv... En frisk klarer ikke å fake ujevn bevegelsesmotorikk eller feil med koordinering f.eks. Det er komplett umulig. En smertetilstand i større muskelgrupper påvirker hele kroppen, og man kan lett se på andre områder i kroppen hvordan kroppen egentlig responderer på smerter. Anonymkode: a3e9b...4d0 Jeg kunne gått til en fysioterapeut med vondt i ryggen. Etter 8-10 behandlinger ble jeg ikke bedre. Heller ikke etter nye 20-30 behandlinger. Hva gjør terapeuten da? Anonymkode: 9e93a...27d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #87 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Mener du at en fysioterapeut ikke vil tro på meg om jeg simulerer smerte gjennom behandlingen? Medisinsk personell skal tro på det du sier, og de aller fleste vil selvsagt også gjøre det. En fysioterapeut ser veldig enkelt om du har smerter eller ikke, uavhengig av hva du selv sier. Uansett kan dem si noe om alvorlighetsgraden. Hvis du påstår at du har smerter, mens fysioterapeuten ikke klarer å finne objektive funn på dette, og se at smertetilstanden påvirker kroppen din særlig negativt, så har du ingen uføregrunnlag. Dessuten så holder det ikke med "smerter". Du må innom spesialister og rehabiliteringer, og du må utteste forskjellige medisiner og arbeidsutprøvninger. Alt dette må du "bestå" med glans for å i det hele tatt ha en sjanse å bli uføretrygdet. Ser du hvor komplekst dette er? En som lyver på seg smerter vil garantert bli avslørt, eventuelt vurdert til at smertene ikke er av hemmende kompleksitet. Vi snakker om objektive funn, selv om det ikke skjer gjennom blodprøve eller billeddiagnostikk. For øvrig vises mange forskjellige smertetilstander gjennom billeddiagnostikk. Har du ingen billeddiagnostikk og ingen objektive funn fra helsepersonell som "bekrefter" dine smerter så har du ikke sjanse å få uføretrygd. Du overvurderer menneskers måte å lyve på, og du undervurderer både helsepersonell, spesialister og hele NAV-systemet hvis du tror at du kan lyve på deg en smertetilstand og få innvilget uføretrygd. Anonymkode: a3e9b...4d0 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #88 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kunne gått til en fysioterapeut med vondt i ryggen. Etter 8-10 behandlinger ble jeg ikke bedre. Heller ikke etter nye 20-30 behandlinger. Hva gjør terapeuten da? Anonymkode: 9e93a...27d Henviser deg til fastlege, som igjen må henvise deg til spesialist. Og for å få komme til spesialist, så må du ha vært gjennom blodprøver og MR/CT. Men uansett så må dem finne objektive smertefunn i ryggen din. Har du det, så kan du jo få uføretrygd. Men har du ikke det, så blir du avslørt på veien. Eventuelt satt i en bås nærmest blottet for alvorlighetsgrad. Av spesialisten, som får en uttalelse fra fysioterapeut. Anonymkode: a3e9b...4d0 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #89 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Etter at de er blitt uføre? Da tror jeg du har "hørt" rimelig feil. Anonymkode: 9e93a...27d Før. Man skriver jo her at det er så lett å lure til seg uføretrygd. Det er ikke det. Ingen her kan vise til en eneste som har gjort det en gang. Det sier jo en del. At dette bare er synsing og uvitenhet. Anonymkode: e4fe3...0f8 1
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #90 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En fysioterapeut ser veldig enkelt om du har smerter eller ikke, uavhengig av hva du selv sier. Uansett kan dem si noe om alvorlighetsgraden. Hvis du påstår at du har smerter, mens fysioterapeuten ikke klarer å finne objektive funn på dette, og se at smertetilstanden påvirker kroppen din særlig negativt, så har du ingen uføregrunnlag. Dessuten så holder det ikke med "smerter". Du må innom spesialister og rehabiliteringer, og du må utteste forskjellige medisiner og arbeidsutprøvninger. Alt dette må du "bestå" med glans for å i det hele tatt ha en sjanse å bli uføretrygdet. Ser du hvor komplekst dette er? En som lyver på seg smerter vil garantert bli avslørt, eventuelt vurdert til at smertene ikke er av hemmende kompleksitet. Vi snakker om objektive funn, selv om det ikke skjer gjennom blodprøve eller billeddiagnostikk. For øvrig vises mange forskjellige smertetilstander gjennom billeddiagnostikk. Har du ingen billeddiagnostikk og ingen objektive funn fra helsepersonell som "bekrefter" dine smerter så har du ikke sjanse å få uføretrygd. Du overvurderer menneskers måte å lyve på, og du undervurderer både helsepersonell, spesialister og hele NAV-systemet hvis du tror at du kan lyve på deg en smertetilstand og få innvilget uføretrygd. Anonymkode: a3e9b...4d0 Nei, en fysioterapeut ser ikke enkelt om du har smerter eller ikke. Fysioterapeut kan i noen tilfeller imidlertid finne årsaken til evt. smerter, behandle og lage et treningsopplegg. Jo, det holder absolutt med smerter, selv om det kreves at man forsøker behandling før man kvalifiserer til uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #91 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Nei, en fysioterapeut ser ikke enkelt om du har smerter eller ikke. Fysioterapeut kan i noen tilfeller imidlertid finne årsaken til evt. smerter, behandle og lage et treningsopplegg. Jo, det holder absolutt med smerter, selv om det kreves at man forsøker behandling før man kvalifiserer til uføretrygd. En fysioterapeut kjenner faktisk om man har smerter, spenninger og låsninger i kroppen! Dette er jobben deres. Anonymkode: e4fe3...0f8 5
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #92 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henviser deg til fastlege, som igjen må henvise deg til spesialist. Og for å få komme til spesialist, så må du ha vært gjennom blodprøver og MR/CT. Men uansett så må dem finne objektive smertefunn i ryggen din. Har du det, så kan du jo få uføretrygd. Men har du ikke det, så blir du avslørt på veien. Eventuelt satt i en bås nærmest blottet for alvorlighetsgrad. Av spesialisten, som får en uttalelse fra fysioterapeut. Anonymkode: a3e9b...4d0 Nei, de må ikke få kne objektive funn i ryggen. Ryggsmerter kan ofte ikke påvises somatisk, men folk får uføretrygd på grunnlaget likevel. Slik må det også være, hvis ikke vil folk som faktisk er uføre bli nektet uføretrygd.
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #93 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg forbauses stadig over at en skal måtte "gå hjemme og drive dank" om en svindler til seg trygd. Jeg vil tro de gjør det mer for å realisere seg selv og sine interesser. Det er selvsagt individuelt. Anonymkode: 9e93a...27d Svindel er dine ord,beskylder ingen for å drive med det jeg. Husk de som er uføretrygdet og vil jobbe litt, det øker livskvaliteten til de å få jobbe noen timer i uka. De føler at de gjør noe som er bra for seg og for samfunnet.
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #94 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En fysioterapeut kjenner faktisk om man har smerter, spenninger og låsninger i kroppen! Dette er jobben deres. Anonymkode: e4fe3...0f8 De kan kjenne det, men de kan ikke nekte for at du har smerter hvis du sier du har smerter. En fysioterapeut kan rettere sagt ikke kjenne at du ikke har smerter. Det er kun en selv. Jeg kan gå til fysioterapeut nå og fortelle at jeg har en jævlig vondt rygg, og vedkommende må altså tro på meg.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #95 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Henviser deg til fastlege, som igjen må henvise deg til spesialist. Og for å få komme til spesialist, så må du ha vært gjennom blodprøver og MR/CT. Men uansett så må dem finne objektive smertefunn i ryggen din. Har du det, så kan du jo få uføretrygd. Men har du ikke det, så blir du avslørt på veien. Eventuelt satt i en bås nærmest blottet for alvorlighetsgrad. Av spesialisten, som får en uttalelse fra fysioterapeut. Anonymkode: a3e9b...4d0 Langt derifra. En artikkel fra 2012 om handler dette. https://www.aftenposten.no/meninger/i/JoXPR/orker-ikke-klarer-ikke-kan-ikke Kun pasienten vet om lidelsene er reelle eller ikke. Anonymkode: 9e93a...27d 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #96 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Nei, en fysioterapeut ser ikke enkelt om du har smerter eller ikke. Fysioterapeut kan i noen tilfeller imidlertid finne årsaken til evt. smerter, behandle og lage et treningsopplegg. Jo, det holder absolutt med smerter, selv om det kreves at man forsøker behandling før man kvalifiserer til uføretrygd. PetterKanin, du er en besserwizzer innenfor alt når det kommer til uføretrygd, spesialistvurderinger, helsebehandlinger og prosessene rundt. Men fakta er at du faktisk ikke forstår deg på dette. Du har et forvrengt bilde av hele systemet. Og jeg, og sikkert flere, er rimelig lei av å høre dine MENINGER om dette. For det henger ikke på greip. Smerter som er fabrikkerte vil bli avslørt i løpet av prosessen, eventuelt bli vurdert til en lav alvorlighetsgrad som ikke gjør at du tilfredsstiller kravene til uføretrygd. PetterKanin skrev (1 minutt siden): Nei, de må ikke få kne objektive funn i ryggen. Ryggsmerter kan ofte ikke påvises somatisk, men folk får uføretrygd på grunnlaget likevel. Slik må det også være, hvis ikke vil folk som faktisk er uføre bli nektet uføretrygd. Ryggsmerter er faktisk smertene som påvirker kroppen aller mest. Har du smerter i ryggen som skal tilfredsstille en uføretrygd så må du ha såpass smerter at det påvirker kroppen din. Vi snakker ikke kun om knuter her, men om komplekse mønstre som påvirker kroppen. Alt fra motorikk, feilstillinger, overbelastninger, spenninger osv. Har du ingen av disse objektive funnene så er det svært lite på at dine "ryggsmerter" er av en karakter som gjør at du må ha uføretrygd. Skjønner ikke at du ikke kan være påståelig på dette. Du har null peiling på området. Igjen, forvrengte meninger som ikke har rot i virkeligheten. Du undergraver kompetansepersoner. Anonymkode: a3e9b...4d0 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #97 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Før. Man skriver jo her at det er så lett å lure til seg uføretrygd. Det er ikke det. Ingen her kan vise til en eneste som har gjort det en gang. Det sier jo en del. At dette bare er synsing og uvitenhet. Anonymkode: e4fe3...0f8 Det er heller ingen som kan vise til noen som er tatt for å snylte til seg trygd. Hvem av disse 2 tingene syns du er mest bekymringsfull? Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #98 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En fysioterapeut kjenner faktisk om man har smerter, spenninger og låsninger i kroppen! Dette er jobben deres. Anonymkode: e4fe3...0f8 Og noen fysioer er bedre enn andre. Dvs at noen også må være dårligere. Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #99 Skrevet 27. februar 2021 Smeltemann skrev (4 minutter siden): Svindel er dine ord,beskylder ingen for å drive med det jeg. Husk de som er uføretrygdet og vil jobbe litt, det øker livskvaliteten til de å få jobbe noen timer i uka. De føler at de gjør noe som er bra for seg og for samfunnet. Ikke jeg heller. Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #100 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Langt derifra. En artikkel fra 2012 om handler dette. https://www.aftenposten.no/meninger/i/JoXPR/orker-ikke-klarer-ikke-kan-ikke Kun pasienten vet om lidelsene er reelle eller ikke. Anonymkode: 9e93a...27d Denne artikkelen sa deg INGENTING. Rett og slett fordi det ikke kom fram hva hun behandles for, og hvordan dette har påvirket kroppen. For ja, det går fint an å få uføretrygd på ryggsmerter, men da må smertene være av en slik karakter at det faktisk vises på musklene og kroppen at du har det vondt. Det er lett for helsepersonell og en spesialist å se om smertene dine er reelle eller ikke. Anonymkode: a3e9b...4d0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå