Gjest Råååsa Skrevet 27. februar 2021 #61 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): De som ikke kan påvises somatisk. Hvilke er det?
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #62 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke riktig at vi ikke har et system for det nei. NAV har jo en egen avdeling man kan henvende seg til om man mistenker trygdesvindel. Men merkelig nok oppretter folk tråder på KG i stedet, selv om man er «bombesikker» i sin sak. Er det ikke rart? Anonymkode: e4fe3...0f8 At NAV har en avdeling betyr ikke at de har et særlig system for det. Et system for å bevise noe som i mange tilfeller ikke er mulig å bevise er vanskelig å få til.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #63 Skrevet 27. februar 2021 For noen er det sykt enkelt, andre må slite i mange mange år. Noen i nær familie av meg ble ufør etter 5 mndrs sykemelding. Hun slapp aap, for det gikk hun på for 4-5 år tilbake. Hun fikk det for at var deprimert. Tom under Corona har hun prestert å sagt at hun angret på at hun ble ufør, for når alt var stengt ned kunne hun like godt vært på jobb. Anonymkode: c3bf2...398
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #64 Skrevet 27. februar 2021 Råååsa skrev (1 minutt siden): Hvilke er det? Ryggsmerter, muskelsmerter, psykiske lidelser etc.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #65 Skrevet 27. februar 2021 Råååsa skrev (2 minutter siden): Hvilke sykdommer er det som blir simulert? De kan fort gå under det som kalles "diffuse lidelser" da disse ofte er svært vanskelig påvisbare. Disse står også for en meget høy andel av ting en blir uføretrygdet for. Anonymkode: 9e93a...27d
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #66 Skrevet 27. februar 2021 Det er enkelte mennesker som ikke egner seg til å jobbe. De skulle hatt et program å følge,bare for å møte opp, ha forpliktelser til den stønaden de får. Vondt i viljen er en ganske heftig og dyr diagnose.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #67 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke riktig at vi ikke har et system for det nei. NAV har jo en egen avdeling man kan henvende seg til om man mistenker trygdesvindel. Men merkelig nok oppretter folk tråder på KG i stedet, selv om man er «bombesikker» i sin sak. Er det ikke rart? Anonymkode: e4fe3...0f8 Dette gjelder økonomisk svindel, ikke svindel av selve ytelsen. Hvordan skulle dette i så fall foregått? At NAV kom på døren og sa "du er ikke så ufør som du påstår"? Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #68 Skrevet 27. februar 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Det er enkelte mennesker som ikke egner seg til å jobbe. De skulle hatt et program å følge,bare for å møte opp, ha forpliktelser til den stønaden de får. Vondt i viljen er en ganske heftig og dyr diagnose. Egentlig ikke. Om de ikke ønsker å jobbe, hvorfor skal man straffe dem på andre måter for det? Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #69 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Ryggsmerter, muskelsmerter, psykiske lidelser etc. Åja så du tror ikke man blir sendt til fysioterapi, smertebehandling, rehabilitering, til psykolog, dps osv for disse tingene? Alt dette kan påvises ved utredning jo. En fysioterapeut kjenner jo om det er noe galt med ryggen og musklene. Psykologer og psykiatere vurderer pasienter over tid, og stiller gjerne også spørsmål til pårørende. Anonymkode: e4fe3...0f8 4
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #70 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Egentlig ikke. Om de ikke ønsker å jobbe, hvorfor skal man straffe dem på andre måter for det? Anonymkode: 9e93a...27d Helt greit ikke å ønske å jobbe, men da kan man ikke forvente at fellesskapet skal betale for ditt livsopphold på det grunnlaget heller.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #71 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette gjelder økonomisk svindel, ikke svindel av selve ytelsen. Hvordan skulle dette i så fall foregått? At NAV kom på døren og sa "du er ikke så ufør som du påstår"? Anonymkode: 9e93a...27d Har hørt om folk som har fått besøk fra NAV som skal observere dem en dag for eksempel ja. Anonymkode: e4fe3...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #72 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Meld henne til NAV. Det hun holder på med er bedrageri og straffbart. Anonymkode: cc1b4...1be Denne holdningen er grunnen til at NAV ikke klarer å finne "snyltere" basert på tips fra folk. Folk rapporterer useriøse henvendelser overalt og hele tiden. NAV er nedlesset med tips som absolutt ikke har noe med trygdesvindel å gjøre. Uføre har lov til å leve. Uføre har lov til å gå på byen og har lov til å pusse opp. Det har ingenting med arbeidsevne og inntektsevne å gjøre. Uføre har lov til å gå på kafe, dem har lov til å trene, dem har lov til å reise, dem har lov til å leve normalt, dem har lov til å studere.... uføre oppfordres faktisk til alt dette, for å skape seg selv livskvalitet og mestring, og kanskje tilslutt klare å komme seg i jobb. Jeg for min del er hjemmebundet/sofabundet/sengebundet i gjennomsnitt 23 timer i døgnet hele uken og hele året. Men den ene timen i døgnet jeg bruker på familie, kafe, butikker osv er den folk ser meg. Og ja, da ser jeg "normal" ut fordi jeg har skjerpet meg, tatt meg sammen og overpresterer for anledningen. Men ingen andre ser meg disse 23 timene i døgnet når jeg ligger død på sofaen eller i senga. Så tenk over det. Du vet ingenting om personen selv om vedkommende ser "normal" ut. En god periode eller en god dag legger ikke føring for resten av disse 364 dagene i året. Anonymkode: a3e9b...4d0 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #73 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja så du tror ikke man blir sendt til fysioterapi, smertebehandling, rehabilitering, til psykolog, dps osv for disse tingene? Alt dette kan påvises ved utredning jo. En fysioterapeut kjenner jo om det er noe galt med ryggen og musklene. Psykologer og psykiatere vurderer pasienter over tid, og stiller gjerne også spørsmål til pårørende. Anonymkode: e4fe3...0f8 Selvsagt. Dette er jo en del av løpet med å komme seg dit trygden blir innvilget. Det tar 7,5 år i snitt å få uføretrygd. Diffuse lidelser er ikke lett for noen å kjenne. Anonymkode: 9e93a...27d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #74 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Helt greit ikke å ønske å jobbe, men da kan man ikke forvente at fellesskapet skal betale for ditt livsopphold på det grunnlaget heller. Det kan man fint forvente. Mange vil dog ikke være enig i det, men det bryr dem det gjelder seg fint lite om. Slik er det jo med all svindel. Anonymkode: 9e93a...27d
Gjest Råååsa Skrevet 27. februar 2021 #75 Skrevet 27. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Ryggsmerter, muskelsmerter, psykiske lidelser etc. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De kan fort gå under det som kalles "diffuse lidelser" da disse ofte er svært vanskelig påvisbare. Disse står også for en meget høy andel av ting en blir uføretrygdet for. Anonymkode: 9e93a...27d Min diagnose, MS, var tidligere en diffus diagnose. Det må en MR-maskin til for å se at jeg har plakk i hjernen. At en lidelse ikke kan påvises med dagens teknologi betyr ikke at den ikke er reel. Som jeg skrev - jeg har vært i NAV-kverna to ganger. Jeg kjenner prosessen svært godt. Ja vel, du har en diffus lidelse. Det har i utgangspunktet ingen betydning, for det er inntektsevnen som ligger til grunn for uføresøknaden. Og la oss si da at du later som du har ryggsmerter i åresvis. Ovenfor legen, spesialisten, rehabilteringa, NAV, hele hurven, så greit nok, så mye styr for småpenger. Og er det slik at denne har eget firma eller svartarbeid på si, meld fra da? Jeg skjønner ikke hva som er som vanskelig med det?
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #76 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egentlig ikke. Om de ikke ønsker å jobbe, hvorfor skal man straffe dem på andre måter for det? Anonymkode: 9e93a...27d Ingen straff, kun en forpliktelse,alle har godt av å stå opp om morgenen. Det blir en negativ spiral å gå hjemme å drive dank. Gå hjemme å lage sine egne teorier om hvordan verden er, jeg kjenner noen som gjør det. Det hender jeg tar de med en tur å lufter dem, jeg merker stor forskjell fra jeg henter dem til jeg kjører de hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #77 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hørt om folk som har fått besøk fra NAV som skal observere dem en dag for eksempel ja. Anonymkode: e4fe3...0f8 Etter at de er blitt uføre? Da tror jeg du har "hørt" rimelig feil. Anonymkode: 9e93a...27d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #78 Skrevet 27. februar 2021 Råååsa skrev (1 minutt siden): Min diagnose, MS, var tidligere en diffus diagnose. Det må en MR-maskin til for å se at jeg har plakk i hjernen. At en lidelse ikke kan påvises med dagens teknologi betyr ikke at den ikke er reel. Som jeg skrev - jeg har vært i NAV-kverna to ganger. Jeg kjenner prosessen svært godt. Ja vel, du har en diffus lidelse. Det har i utgangspunktet ingen betydning, for det er inntektsevnen som ligger til grunn for uføresøknaden. Og la oss si da at du later som du har ryggsmerter i åresvis. Ovenfor legen, spesialisten, rehabilteringa, NAV, hele hurven, så greit nok, så mye styr for småpenger. Og er det slik at denne har eget firma eller svartarbeid på si, meld fra da? Jeg skjønner ikke hva som er som vanskelig med det? Og dette utnytter de som svindler. Din personlige situasjon er ikke så interessant for disse. Anonymkode: 9e93a...27d
PetterKanin Skrevet 27. februar 2021 #79 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åja så du tror ikke man blir sendt til fysioterapi, smertebehandling, rehabilitering, til psykolog, dps osv for disse tingene? Alt dette kan påvises ved utredning jo. En fysioterapeut kjenner jo om det er noe galt med ryggen og musklene. Psykologer og psykiatere vurderer pasienter over tid, og stiller gjerne også spørsmål til pårørende. Anonymkode: e4fe3...0f8 Det har jeg da aldri sagt? En fysioterapeut kan f.eks ikke sette seg inn i hvordan smertene eller "smertene" til pasienten er. Jeg har f.eis hatt vondt i ryggen, noe jeg ikke har i dag. Jeg kan likevel oppsøke medisinsk personell og fortelle dem at jeg har vondt i ryggen, og gjennomgå disse prosessene. Jeg kan også hevde at det ikke blir bedre som følge av behandlingen. Jeg kan fortsette med å si at jeg ikke er i stand til å uføre en jobb grunnet dette, også gjennom en såkalt arbeidsutprøvning.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #80 Skrevet 27. februar 2021 Smeltemann skrev (2 minutter siden): Ingen straff, kun en forpliktelse,alle har godt av å stå opp om morgenen. Det blir en negativ spiral å gå hjemme å drive dank. Gå hjemme å lage sine egne teorier om hvordan verden er, jeg kjenner noen som gjør det. Det hender jeg tar de med en tur å lufter dem, jeg merker stor forskjell fra jeg henter dem til jeg kjører de hjem igjen. Jeg forbauses stadig over at en skal måtte "gå hjemme og drive dank" om en svindler til seg trygd. Jeg vil tro de gjør det mer for å realisere seg selv og sine interesser. Det er selvsagt individuelt. Anonymkode: 9e93a...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå