Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da får du fortsette å være glad for dette. Andre har heldigvis et mer realistisk syn på dette.,

Anonymkode: 9e93a...27d

Kaller det paranoia og vrangforestillinger jeg. De som misunner uføre kan sikkert klare å få seg uføretrygd med disse diagnosene om de virkelig ønsker det. 

Anonymkode: e4fe3...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe. Ja, mener du. Samfunnsanalysen mener noe annet. Altså maks 4,5%. 

Anonymkode: a3e9b...4d0

Altså opptil hele 16000 personer som har fått en ytelse på urettmessig grunnlag som det visstnok er umulig å få urettmessig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personangrep? Når man sprer feilaktige opplysninger og fordommer, så er det også fordummende for debatten. Sykt irriterende å lese at kompetansepersoner ikke har kompetanse nok på området. 

Du har ingen belegg for å hevde at dette er feilaktige påstander, du utgår fra at du kommer med den absolutte sannhet.

Vel, det gjør du altså ikke. At du hevder at uføretrygdede også er den laveste gruppen svindlere, vet du heller ingenting om. Statistikken du viser til gjentatte ganger her inne viser snylting av økonomiske ytelser på uføretrygd, ikke snylting av selve uføretrygden. Dette har blitt påpekt gjentatte ganger, men du fortsetter bare å ignorere det.

Det er også "sykt irriterende"

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Snu på hele problemet.

Det er mange som skulle vært uføre som nekter, de jobber til de ikke klarer mere. De dør bare kort tid etter de blir pensjonister.  Det er de som bygger og har bygget  dette landet, sliterne som er så æreskjær at de går på jobb uansett hvilken form de er i.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hehe. Ja, mener du. Samfunnsanalysen mener noe annet. Altså maks 4,5%. 

Samfunnsanalysen er gammel. Om du skulle tippe utfallet på en laget i 2021, hva ville du sagt det ble da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kaller det paranoia og vrangforestillinger jeg. De som misunner uføre kan sikkert klare å få seg uføretrygd med disse diagnosene om de virkelig ønsker det. 

Anonymkode: e4fe3...0f8

Det er hevet over all tvil.

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Altså opptil hele 16000 personer som har fått en ytelse på urettmessig grunnlag som det visstnok er umulig å få urettmessig.

"Umulig" er det ikke, og det vet du. Men at problemet er så stort og så enkelt som du tilsier stemmer ikke. Uføregruppen er faktisk den gruppen på NAV-stønader hvor det svindles mest. 

Inni disse 16.000 finner du personer som jobber svart på trygd, som er uregistrert samboer på minstetrygd men likevel er samboer, folk som har jobbet men som har registrert inntekt på ektefelle osv. At det er 16000 potensielle svindlere betyr ikke at dem alle har lyvet seg gjennom systemet. 

Husk at det å ha arbeidsevne på uføretrygd ikke er svindel. For det handler om inntektsevne. 

• Liker 3
Skrevet

Du har ingen belegg for å hevde at dette er feilaktige påstander, du utgår fra at du kommer med den absolutte sannhet.

Vel, det gjør du altså ikke. At du hevder at uføretrygdede også er den laveste gruppen svindlere, vet du heller ingenting om. Statistikken du viser til gjentatte ganger her inne viser snylting av økonomiske ytelser på uføretrygd, ikke snylting av selve uføretrygden. Dette har blitt påpekt gjentatte ganger, men du fortsetter bare å ignorere det.

Det er også "sykt irriterende"

Jo, helsepersonell har mer kunnskap enn som så, NAV er rigid og har blitt enda mer rigid med årene, samt at Proba samfunnsanalyse bekrefter dette med økonomisk svindel på uføretrygd. 

• Liker 1
Skrevet

"Umulig" er det ikke, og det vet du. Men at problemet er så stort og så enkelt som du tilsier stemmer ikke. Uføregruppen er faktisk den gruppen på NAV-stønader hvor det svindles mest. 

Inni disse 16.000 finner du personer som jobber svart på trygd, som er uregistrert samboer på minstetrygd men likevel er samboer, folk som har jobbet men som har registrert inntekt på ektefelle osv. At det er 16000 potensielle svindlere betyr ikke at dem alle har lyvet seg gjennom systemet. 

Husk at det å ha arbeidsevne på uføretrygd ikke er svindel. For det handler om inntektsevne. 

Det er nok mye mer en 16000 som svindler økonomisk blant disse. Svart arbeid er beregnet til 500 milliarder i året. Noen skal ha tid til å gjøre alt dette også.

Skrevet

Jeg orker ikke skrive mer enn dette. 
Jeg har jobbet siden jeg ble utdannet (høyere utdanning) i 2003. Kun avbrutt av permisjon med barn, begynte å jobbe fullt da ungene begynte i barnehage. 

For 1,5 år siden ble jeg akutt syk og var sykemeldt et år. Etter det søkte jeg AAP, fikk det innvilget med en gang. Heldigvis var det lett å få innvilget, hva annet skulle jeg ha gjort? 

Det eneste jeg orker er å trene, det er en delar behandlingen min. Jeg ligger resten av dagen og ofte en dag eller to etterpå. I desember var jeg på fest med tre venner hjemme hos en av dem, da hadde jeg hvilt en uke først for å orke. Var helt ødelagt mange dager etterpå. 

Poenget er at du ikke vet hvordan folk som er uføre har det, det er mye du ikke ser. 

Anonymkode: 7f990...8d9

• Liker 3
Skrevet

Samfunnsanalysen er gammel. Om du skulle tippe utfallet på en laget i 2021, hva ville du sagt det ble da?

Med tanke på at systemet er blitt mer rigid med årene, så vil jeg si at vi ligger omtrent der i dag også. 

For øvrig er dette vanskelig å si noe om det. Både for meg og deg. Men når rapporten kom var den maks 4,5%, og det må man forholde seg til foreløpig. Du kan i hvert fall ikke dra dette opp til 5-15% som det passer din magefølelse, og så behandle det som en slags fakta i saken. For det stemmer i hvert fall ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Jo, helsepersonell har mer kunnskap enn som så, NAV er rigid og har blitt enda mer rigid med årene, samt at Proba samfunnsanalyse bekrefter dette med økonomisk svindel på uføretrygd. 

Helsepersonell har plikt til å ta deg på alvor når du sier du har vondt et sted. Disse driver ikke systematisk leting etter snyltere. De vil ha deg ut så fort de kan, venterommet er fullt av ventende pasienter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså har tallene du kommer med lute med tallene på hvor mange som mottar uføretrygd uten å være ufør å gjøre, men uføretrygdede som mottar for mye i uføretrygd.

Det vi snakker om her er de som svindler til seg uføretrygd i seg selv.

Skrevet

Det er nok mye mer en 16000 som svindler økonomisk blant disse. Svart arbeid er beregnet til 500 milliarder i året. Noen skal ha tid til å gjøre alt dette også.

Det vet du ikke. 

Svart arbeid er inkludert i alle statistikker, om man er ufør, i jobb, arbeidsledig, pensjonist osv osv. Det tallet du legger inn gjelder for samfunnet som helhet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt du skriver her er feil.

Gjest Trynefaktor
Skrevet
Smeltemann skrev (6 minutter siden):

Snu på hele problemet.

Det er mange som skulle vært uføre som nekter, de jobber til de ikke klarer mere. De dør bare kort tid etter de blir pensjonister.  Det er de som bygger og har bygget  dette landet, sliterne som er så æreskjær at de går på jobb uansett hvilken form de er i.  

Jepp. En i familien min jobbet så lenge hun kunne, nå er hun helt ødelagt og sitter bare hjemme og forvitrer. Ingen takker deg når du sliter deg ut for å jobbe. 

Skrevet

Helsepersonell har plikt til å ta deg på alvor når du sier du har vondt et sted. Disse driver ikke systematisk leting etter snyltere. De vil ha deg ut så fort de kan, venterommet er fullt av ventende pasienter.

Det er dem. Men så er NAV pliktig til å vurdere hvor vondt du har i forhold til arbeid. Disse driver systematisk leting etter snyltere. Dessuten så er spesialister i dag veldig forsiktig med å overdiagnosere noen. 

Skrevet

Med tanke på at systemet er blitt mer rigid med årene, så vil jeg si at vi ligger omtrent der i dag også. 

For øvrig er dette vanskelig å si noe om det. Både for meg og deg. Men når rapporten kom var den maks 4,5%, og det må man forholde seg til foreløpig. Du kan i hvert fall ikke dra dette opp til 5-15% som det passer din magefølelse, og så behandle det som en slags fakta i saken. For det stemmer i hvert fall ikke. 

Jeg baserer det på antall uføre ihh til andre land, størrelsen på svart økonomi, at det ikke finnes straff eller system for å hindre snylting, moralen i samfunnet, samfunnsanalyser, og lignende.

Tallet er nok nærmere 15% enn 5%.

• Liker 1
Skrevet

Det er dem. Men så er NAV pliktig til å vurdere hvor vondt du har i forhold til arbeid. Disse driver systematisk leting etter snyltere. Dessuten så er spesialister i dag veldig forsiktig med å overdiagnosere noen. 

NAV er heller ikke synske.

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Altså har tallene du kommer med lute med tallene på hvor mange som mottar uføretrygd uten å være ufør å gjøre, men uføretrygdede som mottar for mye i uføretrygd.

Det vi snakker om her er de som svindler til seg uføretrygd i seg selv.

Ja, og inni disse 16000 er det slike svindlere også. 

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Alt du skriver her er feil.

Alt jeg skrev der var riktig. Utdyp hvis du mener jeg tar feil, og vis til noe bedre enn dine meninger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...