Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener å huske det er 66% av tidligere lønn.

Jeg hadde minstesats og hadde vel mellom 12-13000 i måneden de 8 årene jeg stod på det.

Anonymkode: 6d407...2cf

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Beste % lønn av 3 siste år?   

Hvordan regnes uføretrygd ut da?

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Meld henne til NAV. Det hun holder på med er bedrageri og straffbart. 

Anonymkode: cc1b4...1be

Så jeg som er uføretrygdet får ikke lov til å ta meg en tur på byen i helgen eller pusse opp huset når jeg har en god periode? HVs mener du en på uføretrygd skal gjøre? Grave seg ned for å dø?

Nei, det hun holder på med er ikke bedrageri og det er ikke straffbart. Det hun gjør er å prøve å leve livet så godt som mulig med en kronisk sykdom.

Men du må gjerne legge deg ned å slutte med alt den dagen du blir uføretrygdet. For ja, du vil bli uføretrygdet en gang du også, men da får nok pipen en annen låt.

Anonymkode: 4f714...b31

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres rart ut. Jeg har en alvorlig fysisk duagnose og gikk på AAP i 8 år før jeg kunne søke uføre. Alt måtte prøves først, omskolering, behandling, arbeidsutprøving osv. 

Anonymkode: 6e73b...776

Det gjelder nok alle, uansett om man er av de som virkelig trenger trygd eller om man er en svindler. Jeg kjenner en som er det jeg vil kalle svindler. Gikk i gjennom hele prosessen uten en eneste diagnose. Leger sa at de ikke kunne finne noe galt med hun. Det er fordi det ikke var det. Hun har jugd seg gjennom alt, og har nå ufør

Anonymkode: 5987a...6e1

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så jeg som er uføretrygdet får ikke lov til å ta meg en tur på byen i helgen eller pusse opp huset når jeg har en god periode? HVs mener du en på uføretrygd skal gjøre? Grave seg ned for å dø?

Nei, det hun holder på med er ikke bedrageri og det er ikke straffbart. Det hun gjør er å prøve å leve livet så godt som mulig med en kronisk sykdom.

Men du må gjerne legge deg ned å slutte med alt den dagen du blir uføretrygdet. For ja, du vil bli uføretrygdet en gang du også, men da får nok pipen en annen låt.

Alle blir vel ikke uføretrygdet? Noen av oss må vel jobbe for at du skal få lønn. Hyggelig at vi kan stå i det så du får festet og pusset opp huset. Føler nå at jobben fikk en ny mening. 

Anonymkode: 05111...3a1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan det være om en vil bruke tid på seg selv og egeninteresse i stedet for å jobbe for andre.

Anonymkode: 9e93a...27d

Når hun jobbet, så ville hun helst ikke jobbe i helgene. Og ikke i påsken for da reiste de på hytta. Og iallefall ikke jul og nyttår, da var det jo familietid. Hadde hun vakt f eks på julaften så kunne det hende at hun ble "syk"

Nå som hun ikke jobber sover hun til kl 11-12 veldig ofte. Det som provoserte meg var at hun sa at hun håpet på uføretrygd, for da slapp hun å stå opp tidlig og stresse. Hun liker å ta det rolig når hun står opp med frokost og noen timer foran tv 

Anonymkode: 92801...4ce

Skrevet

Det heter ufør, ikke uføre.

Anonymkode: 19576...9f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når hun jobbet, så ville hun helst ikke jobbe i helgene. Og ikke i påsken for da reiste de på hytta. Og iallefall ikke jul og nyttår, da var det jo familietid. Hadde hun vakt f eks på julaften så kunne det hende at hun ble "syk"

Nå som hun ikke jobber sover hun til kl 11-12 veldig ofte. Det som provoserte meg var at hun sa at hun håpet på uføretrygd, for da slapp hun å stå opp tidlig og stresse. Hun liker å ta det rolig når hun står opp med frokost og noen timer foran tv 

Anonymkode: 92801...4ce

Dette er jo et eksempel på det jeg sier. Det er også fullt forståelig at noen har et slikt syn på livet. Man skal aller helst jobbe og bidra til samfunnet på alle måter, men dette passer ikke for absolutt alle.

For mange det ikke passer for sliter seg videre og har miserable dager, mens noen velger da å gjøre noe med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er heller ikke straffbart å få seg trygd på fiktivt grunnlag. Meg bekjent er det ikke et menneske som har mistet retten til uføretrygd noensinne i Norge, etter at de fikk den. Dette uavhengig om personen snylter, saksbehandlingsfeil eller noe.

Uansett hva de har foretatt seg som ufør. Logisk nok egentlig, da staten velsigner at du kan jobbe 100% som 100% ufør dagen etter at du fikk innvilget trygden. De kan selvsagt ikke pålegge noen å utnytte evn restarbeidsevne, så da kan jo i praksis folk gjøre hva de vil som trygdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det heter ufør, ikke uføre.

Anonymkode: 19576...9f6

Det heter uføretrygd, ikke "uføre" eller "ufør".

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle blir vel ikke uføretrygdet? Noen av oss må vel jobbe for at du skal få lønn. Hyggelig at vi kan stå i det så du får festet og pusset opp huset. Føler nå at jobben fikk en ny mening. 

Anonymkode: 05111...3a1

Hva med en annen tilnærming?

Forestille deg at personen du ser som pusser opp og fester innehar en gitt prosent restarbeidsevne som trygdet. Personen søker og søker jobb, men ingen vil ansette personen.

Denne bruker da restarbeidsevnen sin til å feste og pusse opp, mens en går og venter på en arbeidsgiver som er villig til å satse på en ufør.

Det forbauser meg at denne argumentasjonen er så fraværende her inne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

man får ikke ufør av å søke, man kan ikke søke før nav har sendt deg igjennom sinnsykt mange arbeidsprøvinger osv. Fra jeg fikk beksjed av legen å søke, tok det enda 3år til med prøving før nav godtok.

Anonymkode: 703fd...c82

Venninna mi var på to utprøvinger før hun fikk ufør. 

Mener ikke dette som hets altså, men hele prosessen fra hennes ståsted, virket sinnsykt enkel. Hun gav bare beskjed begge gangene at hun ikke klarte, og da slapp hun. Etter noen legeutredninger og diverse, fikk hun etter 4 år innvilget ufør. 

Anonymkode: c35be...e6f

• Liker 1
Skrevet

Du vet at alkohol løser opp spenninger, gir bedre blodsirkulasjon og lindrer smerter for en stund? Alle de her som kommenterer at syke kan feste. Jeg syns ikke det er så rart jeg. Alkohol demper også angst og bedrer humøret. Og skal man grave seg ned og gi opp hele livet om man ikke klarer å jobbe? Da ender man opp deprimert i tillegg.

Man bør finne noe å drive med som man greier. Å bare sitte å stirre på tv’n dagen lang tror jeg ikke er sunt i hvert fall. Så flott at hun har bestemt seg for å pusse opp. Da har hun et prosjekt hun kan konsentrere seg om. Det er lett at negative tanker kommer strømmende på når man er mye hjemme, og jeg tror det er bra å ha noe annet å konsentrere seg om. Dette kan hun jo styre helt i sitt eget tempo, og legge inn så mange pauser hun vil, samt ta fridager når formen er for dårlig. Hun slipper å reise noe sted, sånn som man må til jobb. Så jeg ser ikke at det kan sammenlignes i det hele tatt. 

Hvis NAV anbefaler henne å søke uføretrygd har de nok grunn for det, og god dokumentasjon fra blant annet spesialisterklæringer osv, som du ikke har innsyn i. At folk ikke ønsker å fortelle alt om helseproblemene sine syns jeg ikke er noe rart. Det er ganske privat. Så husk at du sannsynligvis ikke vet alt. Det har du heller ikke noen rett til. 

Anonymkode: e4fe3...0f8

• Liker 2
Gjest Råååsa
Skrevet

Det er kjempelett! Det er bare å si i fra det, så får du ufør! Og så kan du springe på fjellet og pusse opp alt du vil! Jeg er litt usikker på hvor pengene til oppussing skal komme i fra men. 

Jeg har MS, og har hatt to løp med AAP. Første gangen attføring (da det het det), der jeg omskolerte meg. Og andre gangen hadde jeg arbeidsutprøving på egen arbeidsplass.12 år tok det før ufør ble innvilget. Og da var jeg veldig dårlig (nær døden). 

Men dette prater jeg ikke om til familie og venner. Hvorfor skulle jeg det? Det er en privatsak. Jeg liker å være blid og positiv, og ikke prate om sykdom. 

Men de mistenker meg for snylting. Hinter om at jeg må jobbe igjen. Klager høylytt på trygdeutbetalinga mi. Det er sutring og klaging. At MS er en alvorlig sykdom som har gjort meg invalid (ufyselig ord, er det ikke?) er helt glemt. Jeg får da gratis penger fra staten?! 

Men jeg gir meg blanke faen. Det norske folk er et smålig og misunnelig folkeslag. Som liker å slarve. 

Skrevet
Råååsa skrev (6 minutter siden):

Det er kjempelett! Det er bare å si i fra det, så får du ufør! Og så kan du springe på fjellet og pusse opp alt du vil! Jeg er litt usikker på hvor pengene til oppussing skal komme i fra men. 

Jeg har MS, og har hatt to løp med AAP. Første gangen attføring (da det het det), der jeg omskolerte meg. Og andre gangen hadde jeg arbeidsutprøving på egen arbeidsplass.12 år tok det før ufør ble innvilget. Og da var jeg veldig dårlig (nær døden). 

Men dette prater jeg ikke om til familie og venner. Hvorfor skulle jeg det? Det er en privatsak. Jeg liker å være blid og positiv, og ikke prate om sykdom. 

Men de mistenker meg for snylting. Hinter om at jeg må jobbe igjen. Klager høylytt på trygdeutbetalinga mi. Det er sutring og klaging. At MS er en alvorlig sykdom som har gjort meg invalid (ufyselig ord, er det ikke?) er helt glemt. Jeg får da gratis penger fra staten?! 

Men jeg gir meg blanke faen. Det norske folk er et smålig og misunnelig folkeslag. Som liker å slarve. 

Det hjelper ikke å snakke om sykdom og hvordan det påvirker en heller bare så det er sagt. For da er man klagete. Eller å vise at man er syk. Da er man kjedelig. 

Eller så har alle andre en eller annen fantastisk løsning, som hverken leger eller spesialister har greie på merkelig nok. Alle disse synserne med så sterke meninger burde jo jobbe på sykehus da, siden de har løsningen for det meste. Uten hverken helseutdanning eller innsyn i journalen til folk. Kanskje de tror de er synske. Da er vel åndenes makt tingen tenker jeg. 

Leit å høre at du har MS og blir behandlet dårlig. Tviler på at de ville ha byttet. Jeg forstår virkelig ikke det at folk misunner syke folk i det hele tatt. Det medfører virkelig ingen goder å leve med kronisk sykdom. Og en god helse er verdt mye mer enn penger.

Men så syns jeg man bør forsøke å gjøre det beste ut av det likevel. Man har bare et liv. Og der syns jeg samfunnet bør skjerpe seg. Kronisk syke har også rett til et liv og sosialt samvær! Det står til og med i menneskerettighetene. De som svindler NAV mest er arbeidere på dagpenger faktisk, ikke syke folk. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke å snakke om sykdom og hvordan det påvirker en heller bare så det er sagt. For da er man klagete. Eller å vise at man er syk. Da er man kjedelig. 

Eller så har alle andre en eller annen fantastisk løsning, som hverken leger eller spesialister har greie på merkelig nok. Alle disse synserne med så sterke meninger burde jo jobbe på sykehus da, siden de har løsningen for det meste. Uten hverken helseutdanning eller innsyn i journalen til folk. Kanskje de tror de er synske. Da er vel åndenes makt tingen tenker jeg. 

Leit å høre at du har MS og blir behandlet dårlig. Tviler på at de ville ha byttet. Jeg forstår virkelig ikke det at folk misunner syke folk i det hele tatt. Det medfører virkelig ingen goder å leve med kronisk sykdom. Og en god helse er verdt mye mer enn penger.

Men så syns jeg man bør forsøke å gjøre det beste ut av det likevel. Man har bare et liv. Og der syns jeg samfunnet bør skjerpe seg. Kronisk syke har også rett til et liv og sosialt samvær! Det står til og med i menneskerettighetene. De som svindler NAV mest er arbeidere på dagpenger faktisk, ikke syke folk. 

All denne svindelen gjelder økonomisk svindel av ytelsene, dvs at man har andre inntekter i tillegg til ytelsen.

Ingen er som sagt meg bekjent, tatt for å svindle til seg uføretrygd. Vil det da si at det ikke finnes snyltere eller at vi rett og slett ikke har et system for å ta dem? Det siste vet vi jo stemmer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De flestesom svindler nav er nok mennesker som simulerer sykdom, selv om det er enklest å avsløre dem som mottar dagpenger mens de jobber.

Gjest Råååsa
Skrevet
PetterKanin skrev (5 minutter siden):

De flestesom svindler nav er nok mennesker som simulerer sykdom, selv om det er enklest å avsløre dem som mottar dagpenger mens de jobber.

Hvilke sykdommer er det som blir simulert? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

All denne svindelen gjelder økonomisk svindel av ytelsene, dvs at man har andre inntekter i tillegg til ytelsen.

Ingen er som sagt meg bekjent, tatt for å svindle til seg uføretrygd. Vil det da si at det ikke finnes snyltere eller at vi rett og slett ikke har et system for å ta dem? Det siste vet vi jo stemmer.

Det er ikke riktig at vi ikke har et system for det nei. NAV har jo en egen avdeling man kan henvende seg til om man mistenker trygdesvindel. Men merkelig nok oppretter folk tråder på KG i stedet, selv om man er «bombesikker» i sin sak. Er det ikke rart? 

• Liker 1
Skrevet
Råååsa skrev (Akkurat nå):

Hvilke sykdommer er det som blir simulert? 

De som ikke kan påvises somatisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...