AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #21 Skrevet 27. februar 2021 Dere bør absolutt ha to stuer dersom det er flere barn. Dropp vaskerom og sett inn vaskemaskin på ett av badene? Mindre bod? Kom akkurat hjem fra hyttetur nå. 6 voksne og 3 barn. Hadde vært et rent helvete uten to stuer. Selv om man er mye ute, så blir det mye tid inne med måltider, kveldstid, og når det eventuelt er dårlig vær. I tillegg er det viktig med god lagringsplass for klær/sko i gangen, det blir mye ferdsel og vått på gulvet der. Støtter dere veeeeldig på to bad. Alle steder man blir flere enn 4-5 personer bør man ha det. Anonymkode: b38fa...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #22 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere bør absolutt ha to stuer dersom det er flere barn. Dropp vaskerom og sett inn vaskemaskin på ett av badene? Mindre bod? Kom akkurat hjem fra hyttetur nå. 6 voksne og 3 barn. Hadde vært et rent helvete uten to stuer. Selv om man er mye ute, så blir det mye tid inne med måltider, kveldstid, og når det eventuelt er dårlig vær. I tillegg er det viktig med god lagringsplass for klær/sko i gangen, det blir mye ferdsel og vått på gulvet der. Støtter dere veeeeldig på to bad. Alle steder man blir flere enn 4-5 personer bør man ha det. Anonymkode: b38fa...3e3 Joda, klart det er praktisk med 2 bad når man er mange. Er dem 2 voksne og 5-6 barn, så er 2 bad smart. Men skal hytten brukes kun av en familie på 5 f.eks, så er det råflott å bygge seg en hytte med 2 bad bare fordi man får overnattingsgjester 3-4-5 helger i året. Og det er samtidig da råflott å bygge en hytte med 6-7 soverom til en familie med 3 barn, bare fordi noen gjestene kommer 3-4-5 helger i året. Bare et eksempel her. Men oppsummert så er det rart å kjøpe stort og dyrt, herav svi av 1-2-3 mill ekstra i tilfelle man får besøk. Anonymkode: 89903...9f0 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #23 Skrevet 27. februar 2021 Kjempefin hytte! Veldig praktisk med en ekstra stue på loftet når man har barn. Jeg ville nok tatt litt av det største soverommet oppe gjestebad oppe og hatt et kombinert bad og vaskerom nede. Ser ut som det er en ganske stor overbygd veranda, men at det er to søyler som egentlig ødelegger denne plassen. Vi savner overbygd veranda med plass til utemøbler på vår hytta. Anonymkode: c219c...53c 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #24 Skrevet 27. februar 2021 Ville droppet vaskerom og bastu (med mindre dere er bastufantaster så er det for meg noe folk sjeldent bruker i virkeligheten) og heller satt vaskemaskin på det største badet, slik at det var mulig å få mer plass til fellesarealer. Nå er det bare ett fellesareal som både er spiseplass, stue og kjøkken som ikke ser spesielt stort ut heller (sammenliknet med resten av hytten som feks hall og bod ser det iallfall sånn ut) + den lille loftstuen, det kan bli ganske slitsomt om man faktisk tenker å være 11 stykker på hytten.. Trenger dere egentlig 11 soveplasser? Er dere stor familie? Personlig ville jeg nok vurdert mindre plass men heller mer fleksible løsninger dersom man en sjelden gang trenger plass til flere, det blir fort mye hytte å ta vare på Anonymkode: e6d33...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #25 Skrevet 27. februar 2021 Og stor utebod er fint på hytte så man kan ha ski, ved osv. Men man vil kanskje også ha ekstra kjøleskap, spiskammer, lager av toalettpapir, støvsuger og alt sånt noe der, så jeg ville ønsket meg at det var en dør innenfra hytten også til boden. Anonymkode: e6d33...b0b 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #26 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mine første tanker; - hvis dere skal bygge i et snørikt område så er det et lite helvete å måke tak som gå på kryss og tvers, der all snøen vil legge seg som fonner på ulike sider av hytten. Det vil også fort blåse seg opp snø i flere kroker, som krever en del for å spa vekk, og kan gjøre drenering utfordrende og potensielt gi fare på fuktskader på lang sikt. - syns det er mye med tre bad/vaskerom - veldig mye areal som går til gang, kan være greit om det er mye klær og sko som skal holdes styr på, men jeg syns det ble mye dødareal - mye høyde under taket = dyrt og krevende å varme opp - vinduene er plassert lavt på veggene, igjen hvis det er mye snø i området og det blåser opp foran vinduene kan det skape trykk og potensielt skader eller at vinduene knuser. Er en grunn til at vinduene er plassert godt oppå veggen på eldre hytter i snøutsatte områder. Altså pene vinduer, men kan skape stort behov for hyppig hyttebesøk og måking. - sikkert en fin hytte, men voldsomt stor til å skulle holde styr på med rydding og vasking etter en helg på hytta. jeg ser personlig ikke poenget med å ha diger hytte, men det er jo en smakssak. Vår hytte er 120 kvm med 5 soverom, og jeg syns det er for stort. Skal det bygges ny hytten skal det nedskaleres. Anonymkode: 477bd...b1b Takk for gode innspill 😊 Jeg tar dem med meg. Når det gjelder to bad + vaskerom: vi kunne sikkert klart oss uten dedikert vaskerom. Men det må jo være veldig praktisk, spesielt mtp at vi er så mange og kommer til å være der mye. To bad er vi helt nødt til å ha. Areal til gang: det stemmer at det er mye klær og sko å holde styr på. Det at vaskerommet (og boden) ligger i tilknytning til gangen hjelper på. Størrelse: jeg er litt usikker selv. Det kan bli mye å holde rent og ryddig. Samtidig er det godt med litt pusterom, særlig når barna skal ha med besøk og vi blir enda flere. Men enig med deg — 5 sov på 120 m2 er altfor mye. Da hadde jeg kuttet ut to sov til fordel for fellesareal. Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #27 Skrevet 27. februar 2021 Hulderen skrev (12 timer siden): Jeg vil si at det er veldig bra med eget vaskerom. Veldig praktisk og deilig å slippe å ha vaskemaskin og tørketrommel på et av badene. Også deilig at det er så stort, så har dere god plass der til å tørke våte klær etter skitur. Badstu er absolutt et pluss, den vil dere bli glad i. Jeg syns det er bra at det er sprosser på vinduene, det er med på å forsterke hyttepreget. Dere har mange soverom. Hvor mange skal være på hytta samtidig? Det er dumt om det ikke er plass til alle i stua samtidig. Jeg syns stua så liten ut i forhold til antal soverom. Jeg liker også sprossene 😊 Liker i det hele tatt godt at dette ser ut som en litt traust hytte, ikke noe fiksfakseri. Vi kommer til å være mellom 6 og 12 personer samtidig. Sjelden 12. Ser for meg at det gjerne blir voksne nede, barn oppe når det er «fullt». Ellers er man jo ute og, eller noen kan henge rundt spisebordet. Men ja, mulig stuen er for liten til 11 pers. Må se litt på mulig møblering 🙂 Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #28 Skrevet 27. februar 2021 little fairy skrev (9 timer siden): Jeg synes planløsningen ser veldig bra ut. Greit med soverom i ene enden og oppholdsrom i andre. Da får man litt ro. Eget vaskerom er veldig greit. Blir jo mye tøy, vått tøy osv etter vinterturer ute. Men jeg ville hatt en dør direkte inn utenfra. Så slipper man å traske inn i gangen og skitne til. Eget loft med soverom er jo greit for dere, enten for privatliv eller om dere har barn så har de et eget sted å "herje" på / se på tv osv. Dette likte jeg veldig godt, også! De minste barna våkner før fuglene, da er det greit at ikke alle blir vekket. Det er dør til vaskerommet utenfra, men da gjennom boden. Kanskje ikke det du mente. Liker veldig godt loftet. En vanlig hems får en ikke utnyttet på samme måte. Ts Anonymkode: eb72f...447 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #29 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville gått for en betydelig mindre hytte. Gå for smarte løsninger som åpner for mange gjester og ulike soner, men skalér ned størrelsen. Det må også være en plass det er hyggelig å være bare 1-2 også. Jeg hadde ikke trivdes på en hytte av denne størrelsen. Anonymkode: b16af...4ff Vi kommer ikke til å dra til denne hytta bare 1 eller 2. Vi er mange i familien, og vil fortsatt være mange i mange år. Men jeg er absolutt åpen for en mindre hytte så lenge den har mange av de samme kvalitetene som denne. Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #30 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner f.eks ikke hva du skal med 2 bad helt inntil hverandre + et stort vaskerom, en hall på 18kvm, og en utebod på størrelse med en små garasje. Rart. Anonymkode: 89903...9f0 Jeg liker heller ikke så godt at de to badene ligger vegg i vegg. Regner med dette er løst slik fordi det er billigere å samle rør i størst mulig grad. Jeg tenker likevel det vil være greit å ha et lett tilgjengelig bad til barna og gjester. Så slipper man den trafikken i soveromsfløyen. Men, helt optimalt er det ikke. Vaskerom: det blir mye klesvask til en storfamilie ila en hel sommer, feks. Og mange våte klær på vinteren. Hall på 18 m2: denne kunne vært mindre, det er jeg enig i. Samtidig tiltaler det meg å ha plass til alle når vi skal inn/ut samtidig. Å ha mulighet til å ta inn en barnevogn eller oppbevare klær og sko uten at man får hetta. Ser også at utsikten vil åpne seg med en gang man går inn ytterdøra, det frister. Uteboden var noe av det jeg likte best. Det blir så mye greier! Grill, utemøbler, ski, sykler, akebrett, gummibåt, fiskeutstyr, leker og spill, verktøy, bla bla bla. Likte også døren videre inn til vaskerom og hall. Ts Anonymkode: eb72f...447 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #31 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig det. Men jeg likte ikke løsningen med å ha badene oppå hverandre. Og i tillegg ha et gedigent vaskerom. Det er smør på flesk å ha 3 "våtrom" i denne "lille" hytta. Samtidig er det enormt med ledig og tomt gulvplass på det bildet jeg la ved. Dyrekjøpt areal for ingenting. Jeg likte heller ikke at det ikke er utgang til terrassen fra stua, men fra uti gangen. Det er faktisk ikke terrasse engang knyttet til stua. Anonymkode: 89903...9f0 Disse to tingene var ikke jeg så begeistret for, heller. Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #32 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjempefin hytte! Veldig praktisk med en ekstra stue på loftet når man har barn. Jeg ville nok tatt litt av det største soverommet oppe gjestebad oppe og hatt et kombinert bad og vaskerom nede. Ser ut som det er en ganske stor overbygd veranda, men at det er to søyler som egentlig ødelegger denne plassen. Vi savner overbygd veranda med plass til utemøbler på vår hytta. Anonymkode: c219c...53c Skulle gjerne hatt gjestebad oppe, men tror nok det blir dyrt å dra rør helt dit. Dessverre. Godt observert med de søylene! Det var jo kjempedumt! Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #33 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville droppet vaskerom og bastu (med mindre dere er bastufantaster så er det for meg noe folk sjeldent bruker i virkeligheten) og heller satt vaskemaskin på det største badet, slik at det var mulig å få mer plass til fellesarealer. Nå er det bare ett fellesareal som både er spiseplass, stue og kjøkken som ikke ser spesielt stort ut heller (sammenliknet med resten av hytten som feks hall og bod ser det iallfall sånn ut) + den lille loftstuen, det kan bli ganske slitsomt om man faktisk tenker å være 11 stykker på hytten.. Trenger dere egentlig 11 soveplasser? Er dere stor familie? Personlig ville jeg nok vurdert mindre plass men heller mer fleksible løsninger dersom man en sjelden gang trenger plass til flere, det blir fort mye hytte å ta vare på Anonymkode: e6d33...b0b Ja, må kanskje se litt på hvordan man kan fordele arealet. Det er 62 m2 stue/kjøkken og 15 m2 loftstue, så det skal i utgangspunktet være nokså romslig. Vi er en stor familie, ja. Men vi er ikke nødt til å ha en så stor hytte likevel, det kan godt hende det finnes et smartere alternativ. Det var bare noe med at denne, i alle fall ved første øyekast, inneholdt alt vi har ønsket oss. Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #34 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og stor utebod er fint på hytte så man kan ha ski, ved osv. Men man vil kanskje også ha ekstra kjøleskap, spiskammer, lager av toalettpapir, støvsuger og alt sånt noe der, så jeg ville ønsket meg at det var en dør innenfra hytten også til boden. Anonymkode: e6d33...b0b Det er det, gjennom vaskerommet 🙂 Ts Anonymkode: eb72f...447 1
Knirke Skrevet 28. februar 2021 #35 Skrevet 28. februar 2021 4 hours ago, Hulderen said: Det er 11 soveplasser i hytta. Med så mange personer må man nesten ha to baderom. Jeg ville ikke orket å stå i kø med så mange og bare ett toalett og en dusj! Jeg har vært på hyttetur der vi var 4 vennepar og bare et baderom. Det var mer enn nok kø til det ene badet med 8 voksne. Med 3 voksne til ville det blitt helt uholdbart. Nå er det jo ikke jeg som skal ha hytte/hus, men.... 11 personer? Og dere skal betale for innkjøp, opparming og vedlikehold av husrom for denne bataljonen? Da ville jeg heller tatt inn på hotell eller leid firmahytte for de turene det gjelder... Tror ikke engang jeg kjenner 10 personer som ville blitt med på en sånn hyttetur, barn eller ei (barna blir uansett tidsnok store nok til å nekte å bli med). Jeg hadde ihvertfall takket pent nei. Med tiden og når barna blir større vil dere sikkert dra oftere på tur bare 2 stykker, eller kanskje alene?. Hadde jeg sittet alene i den hytta der hadde jeg følt at jeg var i et forlatt konferanselokale. For ikke å snakke om kostnadene med oppvarming. Tror kanskje heller jeg ville gått for en anneks-løsning for gjester. Da kan det stå uoppvarmet når det ikke er i bruk. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #36 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For øvrig liker jeg høy takhimling, og at det ikke er vindu opp til mønet. Føler høy takhimling er et "must have". Jeg har selv høy takhimling og vinduer opp til mønet, men sistnevnte er mer en plage enn noe annet. Det blir badstue, lyst og altfor mye sol i ansiktet inne på sommeren. Jeg er helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange nye hytter har så enorme vindusflater. Jeg har sett tømmerhytter som nesten har mer vindusglass enn enn tømmervegger. I hver fall i stuene. Jeg var på visning i en sånn hytte en gang. Da var det full badstu. Og det var ikke mulig å ha solskjerming på den, siden vinduet dekket hele endeveggen. Megleren var helt fortvilet. Han hadde kommet like før visningen, og prøvde fortvilet å få ned temperaturen ved å lufte. Dette var for øvrig en av hyttene Harald Rønneberg har designet og solgte. Vi kjøpte ikke, for å si det sånn. https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=158243482 Anonymkode: d6038...007 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #37 Skrevet 28. februar 2021 Latlaft på Instagram har noen sånne tømmerhytter, med mer vindu enn tømmervegger i stuene: Anonymkode: d6038...007
Alvario Skrevet 28. februar 2021 #38 Skrevet 28. februar 2021 Jeg synes hytta så veldig fin ut. Selv har vi hytte på 90 kvadrat med 5 soverom, stue/kjøkken i ett og en liten loftstue og 2 bad, men det går greit siden vi har sommerhytte. Ved vinterhytte har dere større behov for inneplassen, og er dere få trenger dere jo ikke å bruke 2 etasje. Villa ha satt inn en dør fra boden mot kjøkken slik at dere kan ha et skap med f.eks tørrvarer og gjerne en fryseboks. Om dere skal bruke hytten når det ikke er snø vile jeg også hatt en dør ut til terassen/hagen fra stuen. Det jeg savner på plantegningene er yttergang. Har vært på mye hytter i fjellet og det er ideelt med en yttergang hvor man tar av seg det våte og ikke slipper for mye kulde inn i hytten. Samtidig har dere ytterdør på boden, så dere tenker vel gjerne å bruke det som biinngang? Tror jeg heller ville ha flyttet den døren til vaskerommet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #39 Skrevet 28. februar 2021 Jeg synes hytta var fin, men den er jo gigantisk. Hvem skal vaske den når dere drar hjem på søndager? For det tar jo masse tid! Hvis du regner med at det koster 25-30000 per kvm å bygge er det ganske råflott med såpass mye gangarealer, boder, ekstra soverom og stoooort vaskerom. Om ikke dere har masse penger dere må bli kvitt da 🤪 Tenker også litt at hyttefølelsen forsvinner når det blir såpass stort? Jeg ville bygget hovedhytta for kjernefamilien og sørget for god plass i stua til når dere har gjester, og så ville jeg hellere bygget anneks med mindre oppholdsrom og minikjøkken til gjester (eller etterhvert barn/barnebarn) som kommer en helg her og der. Med delvis senket hems får du fort inn 6-7 sengeplasser og smarte skapløsninger, kjøkken, lite bad, og stue på 30-40 kvm. Så slipper man å ha flere familier oppå hverandre konstant. Lag da vaskerom i hovedhytta med inngang utenfra slik at gjestene kan bruke det. Anonymkode: 495f3...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #40 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for gode innspill 😊 Jeg tar dem med meg. Når det gjelder to bad + vaskerom: vi kunne sikkert klart oss uten dedikert vaskerom. Men det må jo være veldig praktisk, spesielt mtp at vi er så mange og kommer til å være der mye. To bad er vi helt nødt til å ha. Areal til gang: det stemmer at det er mye klær og sko å holde styr på. Det at vaskerommet (og boden) ligger i tilknytning til gangen hjelper på. Størrelse: jeg er litt usikker selv. Det kan bli mye å holde rent og ryddig. Samtidig er det godt med litt pusterom, særlig når barna skal ha med besøk og vi blir enda flere. Men enig med deg — 5 sov på 120 m2 er altfor mye. Da hadde jeg kuttet ut to sov til fordel for fellesareal. Ts Anonymkode: eb72f...447 Nei her misforstår du. Det er helt greit med 5 soverom/avlukker, men det trenger ikke være 120kvm for å få det til. Og bygger man hytte så gjøres det i et livsløpsperspektiv mener jeg, de færreste er 10 pers på hytta hele livet. De fleste er faktisk bare familien på 4-6, og innimellom er det med venner/besteforeldre ect. Etterhvert som barna blir eldre reiser som regel foreldrene alene, da er det å ha 200 kvm hytte som skal ryddes/vaskes, varmes opp og vedlikeholdes veldig mye. Anonymkode: 477bd...b1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå