AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Vi skal bygge hytte, og ønsker innspill til denne modellen. Ser dere noen fordeler eller ulemper? Greit å rådføre seg litt, det er kjedelig å angre på noe som kunne vært unngått. Anonymkode: eb72f...447 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 ... og link 🙈 https://byggmester-aarvik.no/bygg/alvetun/ Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Førsteinntrykk: så bra at det ikke er gavlvinduer i hytten 🤩 Det er så trendy nå, men så ender folk opp med lamellgardiner, noe jeg ikke synes er fint på en hytte. Hytta var kanonfin, og må være dyr å bygge 😎 Anonymkode: 9681e...54b 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Førsteinntrykk: så bra at det ikke er gavlvinduer i hytten 🤩 Det er så trendy nå, men så ender folk opp med lamellgardiner, noe jeg ikke synes er fint på en hytte. Hytta var kanonfin, og må være dyr å bygge 😎 Anonymkode: 9681e...54b Jeg er en av dem som synes gavlvinduer er så fint, gjerne med fremskutt midtparti 😍 Men, det har faktisk slått meg at det er veldig trendy nå, og at det kan være lurt å velge noe mer tidløst. Har faktisk ikke tenkt på det du sier om lamellgardiner, som er et veldig godt poeng! Liker at denne likevel har ekstra takhøyde i stuen, selv om ikke vinduene går til taket. Ts Anonymkode: eb72f...447 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Jeg ville kuttet ut sprossene på vinduene. På kjøkkenet hadde jeg hatt flere vinduer, spesielt over vaskekum. Ellers kan det fort bli mørkt siden kjøkkenet ligger i et hjørne. Anonymkode: fad5f...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville kuttet ut sprossene på vinduene. På kjøkkenet hadde jeg hatt flere vinduer, spesielt over vaskekum. Ellers kan det fort bli mørkt siden kjøkkenet ligger i et hjørne. Anonymkode: fad5f...9e7 Jeg har vindu over vaskekum hjemme, og synes det blir veldig grisete. Men ser poenget med at det kan bli litt mørkt med så få vindu! Ts Anonymkode: eb72f...447 1
Knirke Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Det er ikke det jeg ville kalt hytte akkurat 😄. Men det var et fint hus. 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Den praktisk ut. Veldig greit med separat vaskerom. Kommer badstuen til å bli brukt, tror dere? Anonymkode: e1081...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Knirke skrev (2 timer siden): Det er ikke det jeg ville kalt hytte akkurat 😄. Men det var et fint hus. Vi har mange barn. Men jeg er usikker på om jeg vil angre på størrelsen når den skal vaskes. Ts Anonymkode: eb72f...447
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den praktisk ut. Veldig greit med separat vaskerom. Kommer badstuen til å bli brukt, tror dere? Anonymkode: e1081...7cb Jeg tror også det, spesielt siden det ligger i tilknytning til hallen (og den store boden). Da får man sikkert gjemt unna mye klær og sko. Usikker på badstuen, har aldri hatt det. Men tenkte det ville være dumt å la være i tilfelle noen i familien vil like det. Ts Anonymkode: eb72f...447 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Mine første tanker; - hvis dere skal bygge i et snørikt område så er det et lite helvete å måke tak som gå på kryss og tvers, der all snøen vil legge seg som fonner på ulike sider av hytten. Det vil også fort blåse seg opp snø i flere kroker, som krever en del for å spa vekk, og kan gjøre drenering utfordrende og potensielt gi fare på fuktskader på lang sikt. - syns det er mye med tre bad/vaskerom - veldig mye areal som går til gang, kan være greit om det er mye klær og sko som skal holdes styr på, men jeg syns det ble mye dødareal - mye høyde under taket = dyrt og krevende å varme opp - vinduene er plassert lavt på veggene, igjen hvis det er mye snø i området og det blåser opp foran vinduene kan det skape trykk og potensielt skader eller at vinduene knuser. Er en grunn til at vinduene er plassert godt oppå veggen på eldre hytter i snøutsatte områder. Altså pene vinduer, men kan skape stort behov for hyppig hyttebesøk og måking. - sikkert en fin hytte, men voldsomt stor til å skulle holde styr på med rydding og vasking etter en helg på hytta. jeg ser personlig ikke poenget med å ha diger hytte, men det er jo en smakssak. Vår hytte er 120 kvm med 5 soverom, og jeg syns det er for stort. Skal det bygges ny hytten skal det nedskaleres. Anonymkode: 477bd...b1b 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 Jeg ville passet på at man faktisk ser utsikten fra sofaen. Så man ikke må reise seg for å se ut. Ok, det kan være et poeng å unngå at snø bygger seg opp inntil vinduene, men hvis dette ikke er et problem der hytta ligger, så ville jeg dratt vinduene lenger ned. Og ikke hatt sprosser. Man blir svett av å gå på tur, og deretter fort kald, da er det utrolig deilig å dusje og varme seg i badstua. Med stor takhøyde er det koselig med hems til barna, helst i tilknytning til stua. Da har de sin hule å trekke seg tilbake på, men samtidig har kontakt med de voksne. (husk stikkontakt i hemsen..). Sofaen blir også mer ledig da.. Anonymkode: a77d2...ec5 3
Hulderen Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Jeg vil si at det er veldig bra med eget vaskerom. Veldig praktisk og deilig å slippe å ha vaskemaskin og tørketrommel på et av badene. Også deilig at det er så stort, så har dere god plass der til å tørke våte klær etter skitur. Badstu er absolutt et pluss, den vil dere bli glad i. Jeg syns det er bra at det er sprosser på vinduene, det er med på å forsterke hyttepreget. Dere har mange soverom. Hvor mange skal være på hytta samtidig? Det er dumt om det ikke er plass til alle i stua samtidig. Jeg syns stua så liten ut i forhold til antal soverom. 4
little fairy Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Jeg synes planløsningen ser veldig bra ut. Greit med soverom i ene enden og oppholdsrom i andre. Da får man litt ro. Eget vaskerom er veldig greit. Blir jo mye tøy, vått tøy osv etter vinterturer ute. Men jeg ville hatt en dør direkte inn utenfra. Så slipper man å traske inn i gangen og skitne til. Eget loft med soverom er jo greit for dere, enten for privatliv eller om dere har barn så har de et eget sted å "herje" på / se på tv osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Jeg ville gått for en betydelig mindre hytte. Gå for smarte løsninger som åpner for mange gjester og ulike soner, men skalér ned størrelsen. Det må også være en plass det er hyggelig å være bare 1-2 også. Jeg hadde ikke trivdes på en hytte av denne størrelsen. Anonymkode: b16af...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Jeg synes planløsningen var dårlig, derav ble hytten også unødvendig stor. Og dyr. Vil heller valgt en hytte som var mindre, og ga mer verdi for pengene, selv om antall rom og slikt var relativt like store. Anonymkode: 89903...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 Skjønner f.eks ikke hva du skal med 2 bad helt inntil hverandre + et stort vaskerom, en hall på 18kvm, og en utebod på størrelse med en små garasje. Rart. Anonymkode: 89903...9f0 7
Hulderen Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Skjønner f.eks ikke hva du skal med 2 bad helt inntil hverandre + et stort vaskerom, en hall på 18kvm, og en utebod på størrelse med en små garasje. Rart. Anonymkode: 89903...9f0 Det er 11 soveplasser i hytta. Med så mange personer må man nesten ha to baderom. Jeg ville ikke orket å stå i kø med så mange og bare ett toalett og en dusj! Jeg har vært på hyttetur der vi var 4 vennepar og bare et baderom. Det var mer enn nok kø til det ene badet med 8 voksne. Med 3 voksne til ville det blitt helt uholdbart. Endret 27. februar 2021 av Hulderen 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Hulderen skrev (3 minutter siden): Det er 11 soveplasser i hytta. Med så mange personer må man nesten ha to baderom. Jeg ville ikke orket å stå i kø med så mange og bare ett toalett og en dusj! Mulig det. Men jeg likte ikke løsningen med å ha badene oppå hverandre. Og i tillegg ha et gedigent vaskerom. Det er smør på flesk å ha 3 "våtrom" i denne "lille" hytta. Samtidig er det enormt med ledig og tomt gulvplass på det bildet jeg la ved. Dyrekjøpt areal for ingenting. Jeg likte heller ikke at det ikke er utgang til terrassen fra stua, men fra uti gangen. Det er faktisk ikke terrasse engang knyttet til stua. Bare noen tanker fra meg: Når det gjelder hytte så har jeg en enkel oppfatning av det: Less is more. Hytte er ikke hus. Blir det et hus så mister man hyttefølelsen. Mye areal og tomrom som ikke brukes gjør at hytteopplevelsen svinner bort. Det er om å gjøre å beregne plassen man trenger sånn noenlunde nøyaktig. Trenger man 11 soveplasser, eller trenger man bare 5 + mulig gjesterom? Og kan hemsstua brukes som gjesterom? Isåfall så kan man skorte bort ønsket om gjesterommet også. For øvrig liker jeg høy takhimling, og at det ikke er vindu opp til mønet. Føler høy takhimling er et "must have". Jeg har selv høy takhimling og vinduer opp til mønet, men sistnevnte er mer en plage enn noe annet. Det blir badstue, lyst og altfor mye sol i ansiktet inne på sommeren. Anonymkode: 89903...9f0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå