AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 ..og ALLE hater det! Dette er nå noen år siden, men vi som har jobbet her lenge merker godt at endringene ikke er positive. Her i Norge er vi rundt 2500 ansatte spredt rundt i landet. Og vi har markant dårligere betingelser enn tilsvarende aktører i samme bransje. Jeg vet om flere som har byttet jobb til konkurrent og automatisk gått opp 70-100K i årslønn, for AKKURAT samme type arbeid! Akkurat det med lønn er et kapittel for seg. Vi har faktisk ikke hatt reallønnsøkning på årevis, snarere det motsatte. Før fikk man også som standard minimum 10% lønnstillegg hvis man hadde viktige ekstra ansvarsområder. Nå forventes det at man gladelig skal gjøre faste og tidkrevende ekstraoppgaver (ukentlig eller månedlig) uten å få noen som helst slags kompensasjon for det. De som var heldige nok til å ha blitt tildelt et personlig tillegg i lønna før amerikanerne overtok har beholdt tillegget, men vi andre kan se langt etter noe sånt. Jeg blir provosert over frekkheten som fremvises når sjefen liksom ydmykt spør deg om du ikke kunne tenke deg å bruke din kompetanse til å gjøre ditt og datt, for det blir sikkert gøy for deg som er så flink? Eh, om du får ekstra betaling? Neeei, jeg tenkte mer at det vil jo sikkert bli en fin og lærerik erfaring for deg?! BLÆ..! Også har vi dette såkalte verdisettet som bedriften liker å smykke seg med. Bare svada sammensatt av en rekke fjollete engelske ord som vi alltid skal ha bakhodet og som skal "forplikte og engasjere oss" til å ta beslutninger som er "etisk riktige" for selskapet. Alle vi som jobber der kjenner selvfølgelig et "personlig engasjement", og vi har alltid som mål å "overgå forventninger". Vi blir tvunget til å lese side opp og side ned med dokumenter skrevet av amerikanske jurister på tungt byråkratspråk (engelsk selvfølgelig) som ikke har noen som helst relevans for oppgavene som gjøres "på gølvet" her hjemme. Dette krever nemlig USA-kontoret at skal "implementeres" av alle medarbeidere. De siste årene har vi ikke fått julegave en gang. Unntaket var i fjor, da ble vi tildelt en konfekteske som takk for innsatsen under den krevende pandemien. Tusen takk, liksom. Vår konkurrent (som jeg nevnte innledningsvis) ga derimot alle sine ansatte 10K i bonus. Puh..! Godt å få det ut! Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å syte litt. Hvis noen har lignende erfaringer fra arbeidslivet kan dere gjerne få dele dem også;) . Anonymkode: 59870...048 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Har liknende erfaring i et firma som ble kjøpt opp for endel år siden. Hvis du plages med disse endringene (som er fullt forståelig) er mitt beste råd at du prøver å finne deg en jobb i et annet firma. Store amerikanske firmaer bryr seg om profitt, og driter i deg som ansatt. Anonymkode: 7cd29...b7a 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): ..og ALLE hater det! Dette er nå noen år siden, men vi som har jobbet her lenge merker godt at endringene ikke er positive. Her i Norge er vi rundt 2500 ansatte spredt rundt i landet. Og vi har markant dårligere betingelser enn tilsvarende aktører i samme bransje. Jeg vet om flere som har byttet jobb til konkurrent og automatisk gått opp 70-100K i årslønn, for AKKURAT samme type arbeid! Akkurat det med lønn er et kapittel for seg. Vi har faktisk ikke hatt reallønnsøkning på årevis, snarere det motsatte. Før fikk man også som standard minimum 10% lønnstillegg hvis man hadde viktige ekstra ansvarsområder. Nå forventes det at man gladelig skal gjøre faste og tidkrevende ekstraoppgaver (ukentlig eller månedlig) uten å få noen som helst slags kompensasjon for det. De som var heldige nok til å ha blitt tildelt et personlig tillegg i lønna før amerikanerne overtok har beholdt tillegget, men vi andre kan se langt etter noe sånt. Jeg blir provosert over frekkheten som fremvises når sjefen liksom ydmykt spør deg om du ikke kunne tenke deg å bruke din kompetanse til å gjøre ditt og datt, for det blir sikkert gøy for deg som er så flink? Eh, om du får ekstra betaling? Neeei, jeg tenkte mer at det vil jo sikkert bli en fin og lærerik erfaring for deg?! BLÆ..! Også har vi dette såkalte verdisettet som bedriften liker å smykke seg med. Bare svada sammensatt av en rekke fjollete engelske ord som vi alltid skal ha bakhodet og som skal "forplikte og engasjere oss" til å ta beslutninger som er "etisk riktige" for selskapet. Alle vi som jobber der kjenner selvfølgelig et "personlig engasjement", og vi har alltid som mål å "overgå forventninger". Vi blir tvunget til å lese side opp og side ned med dokumenter skrevet av amerikanske jurister på tungt byråkratspråk (engelsk selvfølgelig) som ikke har noen som helst relevans for oppgavene som gjøres "på gølvet" her hjemme. Dette krever nemlig USA-kontoret at skal "implementeres" av alle medarbeidere. De siste årene har vi ikke fått julegave en gang. Unntaket var i fjor, da ble vi tildelt en konfekteske som takk for innsatsen under den krevende pandemien. Tusen takk, liksom. Vår konkurrent (som jeg nevnte innledningsvis) ga derimot alle sine ansatte 10K i bonus. Puh..! Godt å få det ut! Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å syte litt. Hvis noen har lignende erfaringer fra arbeidslivet kan dere gjerne få dele dem også;) . Anonymkode: 59870...048 Hvorfor bytter du ikke arbeidsgiver ? Hva er det som evt holder deg tilbake ? Anonymkode: 5f2f7...b95
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har liknende erfaring i et firma som ble kjøpt opp for endel år siden. Hvis du plages med disse endringene (som er fullt forståelig) er mitt beste råd at du prøver å finne deg en jobb i et annet firma. Store amerikanske firmaer bryr seg om profitt, og driter i deg som ansatt. Anonymkode: 7cd29...b7a Takk for svar! Problemet for meg (og kollegaer) er at det generelt er ganske vanskelig å få jobb i denne bransjen for tiden. Og våre utdannelser er veldig spesifikke, så det kreves en omskolering om man ikke bare skal søke seg til en eller annen ufaglært stilling. Heldigvis trives jeg veldig godt sosialt, jeg har som sagt jobbet der i mange år og vi har et godt kollegialt samhold. Så alt er ikke bare svart i min jobbtilværelse:) Anonymkode: 59870...048
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor bytter du ikke arbeidsgiver ? Hva er det som evt holder deg tilbake ? Anonymkode: 5f2f7...b95 Se mitt innlegg over (som jeg postet omtrent samtidig med ditt) Anonymkode: 59870...048
Gjest Jaconandersen Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Kunne dere kanskje gått sammen og startet en egen bedrift? En konkurrent? Profitten er der, hvorfor skal ikke dere få mer av kaka?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Problemet for meg (og kollegaer) er at det generelt er ganske vanskelig å få jobb i denne bransjen for tiden. Og våre utdannelser er veldig spesifikke, så det kreves en omskolering om man ikke bare skal søke seg til en eller annen ufaglært stilling. Heldigvis trives jeg veldig godt sosialt, jeg har som sagt jobbet der i mange år og vi har et godt kollegialt samhold. Så alt er ikke bare svart i min jobbtilværelse:) Anonymkode: 59870...048 Dette er sannsynligvis også fordelen til arbeidsgiveren din. Sier dere opp så er det lett å få tak i noen andre som kan ta over jobben. Anonymkode: 7cd29...b7a 2
SPOCA Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 (endret) Jeg føler med deg, for jeg er i akkurat samme situasjon. Heldigvis har jeg nå fått meg ny jobb, i kommunen, og jeg skal aldri tilbake til det private næringsliv og jobbe for et amerikansk konsern. Jeg teller ned dagene til jeg begynner i ny jobb. Endret 26. februar 2021 av SPOCA 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 SPOCA skrev (4 minutter siden): Jeg føler med deg, for jeg er i akkurat samme situasjon. Heldigvis har jeg nå fått meg ny jobb, i kommunen, og jeg skal aldri tilbake til det private næringsliv og jobbe for et amerikansk konsern. Jeg teller ned dagene til jeg begynner i ny jobb. Takk for svar og lykke til i ny jobb Anonymkode: 59870...048
SPOCA Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar og lykke til i ny jobb Anonymkode: 59870...048 Takk. Får virkelig håpe at det blir et lys i enden av tunnellen, eller at du får deg ny jobb. Det jeg er mest lei av er at disse amerikanerne forventer at man skal stå på pinne og være lojale, de beregner f.eks at man skal jobbe overtid, samtidig som de oppfører seg ekstremt illojale og driver med dette hemmelighetskremmeriet. Åpenhet om lønn? Glem det! Personalgoder? De skal helst fjernes raskest mulig! Si opp folk med kritisk kompetanse for å spare penger? Yes da! De hadde nedbemanning i bedriften jeg jobber i før jul. Mange måtte gå, mange med kritisk kompetanse. Dette til tross for stort overskudd. Jeg har jobbet meg nesten ihjel siden. Men kun et fåtall fikk bonus og ikke alle (uten at de ville oppgi kriteriene for dette), så fikk jeg nok og søkte meg ut. Takk og lov for at jeg snart er ferdig med lærerutdanningen min og kan gå over i en helt ny bransje. Merker at skuldrene er lavere nå. Jeg gidder ikke å jobbe mer overtid enn nødvendig. Jeg gidder ikke å legge i mer innsats enn jeg absolutt må. De har sugd absolutt all velvilje og lojalitet ut av kroppen min. Jeg gnir meg litt i hendene, for de kommer til å slite så vanvittig når jeg slutter. Jeg sitter med mye kritisk kompetanse, og etter mange år i samme bedrift har jeg mye kompetanse de helst ikke vil miste. Det er derfor jeg fikk beholde jobben før jul. Forøvrig har nedbemanningen bare ført til at flere har sagt opp, for folk orker og gidder ikke mer. Jeg gleder meg til å slippe å bli karaktersatt. Yes, jeg får rating mange ganger per år. Det gjelder å holde seg inne med sjefen! Jeg gleder meg til å slippe hemmelighetskremmeriet og hvor lite åpenhet det er generelt om arbeidsvilkår og arbeidsmiljø. Jeg gleder meg til å gjøre en jobb som føles meningsfylt og morsom. Jeg gleder meg til å ikke lenger grue meg til jobb. Det er så synd, for jeg elsket egentlig jobben min. Virkelig. Det er noe jeg er skikkelig god på. Men det er ikke verdt det lenger, det har begynt å gå utover helsa og jeg våkner med kaldsvette og mareritt. Det er ikke liv laga. 2
Gjest HarryDotter Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Oppkjøp av store kjeder eller konsern er aldri positivt for de ansatte. Ofte fører det med seg innstramminger og mer rigid styre. Stikk før det blir for ille!
SPOCA Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Og så gleder jeg meg til å slippe unna tåpelige arbeidstitler og teite fortkortelser som høres vanvittig fint ut papiret, men som egentlig betyr noe som helst. Jeg hater amerikanske floskler. 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 SPOCA skrev (11 timer siden): Og så gleder jeg meg til å slippe unna tåpelige arbeidstitler og teite fortkortelser som høres vanvittig fint ut papiret, men som egentlig betyr noe som helst. Jeg hater amerikanske floskler. Haha! Akkurat på min arbeidsplass har vi sluppet unna de fleste tåpelige titler, bortsett fra at gruppeleder nå blir kalt Team Manager og slikt, for alt skal selvsagt oversettes til engelsk. Men ja, amerikanere er fulle av teite floskler. Jeg har også irritert meg over internettsensuren de bedriver. På jobben min (vi har ikke wifi) kan man ikke sjekke lottokupongen sin på PC-en på pauserommet en lørdag kveld engang, Norsk Tippings nettsider er blokkert som gambling. Og en kollega av meg kom ikke inn på en helserelatert faktaside da han skulle sjekke noe viktig for en kunde: Ordet sex var visst nevnt på siden (ikke rart siden den har artikler om kropp og helse), så da ble den klassifisert som mulig pornografi, og han måtte sende e-post med begrunnelse for hvorfor siden var relevant for arbeidet før blokkeringen ble opphevet. Vi trengte ALDRI å bruke tid på sånt tull før😬 TS Anonymkode: 59870...048
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Amerikansk = Sirkus. Fy søren så mye tull det blir. De forholder seg ikke til norsk lov og tror at alle ansatte uansett land skal godta og elske deres kultur (for å drive rovdrift på ansatte og kristent konservativt overformynderi) for de bor jo i verdens beste og "most supreme" country in the world. De oppfører seg som om det er livets største privilegium å få jobbe for dem, og du skal godta alt som kommer din vei med et smil. Det er bare et digert Sirkus, og resten av verden ler av deres verdisett og tankegang. Ikke gi deg ts, ikke la de gå over dine grenser. Kom deg ut så fort du kan. Anonymkode: 7dff8...58c 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Var gjennom det samme for flere år siden, og det var tvers gjennom idiotisk. Masse floskler, som andre skriver over. Jeg jobbet i resepsjonen, og det hadde alltid vært en stilling i selve bedriften, som alle andre, men så måtte den tjenesten outsources til et mellomfirma som skulle begynne med så utrolig masse piss, som at vi i resepsjonen (vi var flere) skulle måles på antall telefoner vi mottok, pakker vi registerte mottak av osv. osv. Vi skulle plutselig rapportere disse tingene til leder, og i praksis betød det bare at det gikk med masse ekstra tid på det, i stedet for å bare fokusere på jobben. Vi jobbet ikke med salg uansett, så det å bruke masse tid på å registrere at vi har mottatt 47 innkomne samtaler og registrert 8 pakker, var BARE bortkastet vrøvl. I tillegg måtte vi bruke tid hver måned på "security courses" der vi måtte gå gjennom digitale tester for å bevise at vi f.eks. forstod hvorfor vi ikke skal dele brukernavn og passord med fremmede, eller hva vi skulle gjøre om "mystiske ukjente personer" lusket rundt på kontoret. Jeg sa opp, selvfølgelig. Anonymkode: a4cb9...a82 2
SPOCA Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Var gjennom det samme for flere år siden, og det var tvers gjennom idiotisk. Masse floskler, som andre skriver over. Jeg jobbet i resepsjonen, og det hadde alltid vært en stilling i selve bedriften, som alle andre, men så måtte den tjenesten outsources til et mellomfirma som skulle begynne med så utrolig masse piss, som at vi i resepsjonen (vi var flere) skulle måles på antall telefoner vi mottok, pakker vi registerte mottak av osv. osv. Vi skulle plutselig rapportere disse tingene til leder, og i praksis betød det bare at det gikk med masse ekstra tid på det, i stedet for å bare fokusere på jobben. Vi jobbet ikke med salg uansett, så det å bruke masse tid på å registrere at vi har mottatt 47 innkomne samtaler og registrert 8 pakker, var BARE bortkastet vrøvl. I tillegg måtte vi bruke tid hver måned på "security courses" der vi måtte gå gjennom digitale tester for å bevise at vi f.eks. forstod hvorfor vi ikke skal dele brukernavn og passord med fremmede, eller hva vi skulle gjøre om "mystiske ukjente personer" lusket rundt på kontoret. Jeg sa opp, selvfølgelig. Anonymkode: a4cb9...a82 Haha, jeg må le, det er akkurat sånn det er. Vi har sånne sikkerhetskurs flere ganger per år. Og så sender de også ut e-poster et par ganger i året for å se hva vi gjør med dem: altså om vi snapper opp at de er spam, forsøk på phishing osv. Det er så tåpelig. Selv fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde reagert på den ene eposten, og det burde jeg ha gjort, men som jeg prøvde å forklare: jeg har et spamfilter. Eposten som det var snakk om havnet i spamfilteret. For meg er det helt naturlig å bare la denne eposten ligge i spamfilteret til den blir slettet etter en stund. Nei, jeg burde visst forstå at den skal markeres riktig, må vite. Men det hadde ikke fortalt oss på forhånd. Jeg gir meg over. Her sa de forøvrig opp resepsjonisten helt. De mente det nemlig ikke var behov for resepsjon. Så det må kundeservice nå ta, som om de ikke har nok å gjøre fra før. I give up. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var gjennom det samme for flere år siden, og det var tvers gjennom idiotisk. Masse floskler, som andre skriver over. Jeg jobbet i resepsjonen, og det hadde alltid vært en stilling i selve bedriften, som alle andre, men så måtte den tjenesten outsources til et mellomfirma som skulle begynne med så utrolig masse piss, som at vi i resepsjonen (vi var flere) skulle måles på antall telefoner vi mottok, pakker vi registerte mottak av osv. osv. Vi skulle plutselig rapportere disse tingene til leder, og i praksis betød det bare at det gikk med masse ekstra tid på det, i stedet for å bare fokusere på jobben. Vi jobbet ikke med salg uansett, så det å bruke masse tid på å registrere at vi har mottatt 47 innkomne samtaler og registrert 8 pakker, var BARE bortkastet vrøvl. I tillegg måtte vi bruke tid hver måned på "security courses" der vi måtte gå gjennom digitale tester for å bevise at vi f.eks. forstod hvorfor vi ikke skal dele brukernavn og passord med fremmede, eller hva vi skulle gjøre om "mystiske ukjente personer" lusket rundt på kontoret. Jeg sa opp, selvfølgelig. Anonymkode: a4cb9...a82 Tja, ser både positive og negative effekter av dette. Det er ikke bare de i privat sektor for et stort konsern som sliter, jeg jobber i et offentlig foretak som er helnorsk og holder på å jobbe meg i hjel om dagen. Jobber i helgen også, og mye av det som beskrives her skjer hos oss også. Ingen reallønnsøkning de siste årene, forventninger om overtid uten kompensasjon og generelt mye byråkrati og gjennomlesing av dokumenter med liten relevans til det daglige arbeidet. Innkallinger til møter som gjelder temaer som er lite relevant på kort varsel, gjerne dagen etter eller samme dag i noen tilfeller. Møter som kan vare flere timer hver, og som fører til svært mye (ukompensert) overtid. Så dette er nok ikke noe som kun skjer i amerikanske bedrifter, men over hele fjøla virker det som. På den annen side skulle jeg faktisk ønske meg litt mer rapportering av hva folk gjør, hvor mange samtaler man tar, hvor mange saker man tar i saksbehandlingssystemer osv. og generelt hva de holder med på i det daglige. For hos oss er det noen som kronisk ofte ikke er til stede, som tar en langt lavere andel henvendelser og som etter hvert har blitt eksperter på å stikke seg unna når de kan - særlig i disse tider med hjemmekontor, så er det enkelte som nesten ikke har gitt lyd fra seg på snart et år! Litt mer rapportering kunne kanskje strammet opp de som hele tiden sluntrer unna slik at det blir mye mer å gjøre på oss andre. Brukes rapportering riktig, så trenger det ikke være noe annet enn et skjema med en registreringsknapp og en linje på hva henvendelsen handler om, slik at man faktisk kan fange opp de som nesten ikke bidrar. For meg og et par kollegaer begynner det å bli et så stort problem med svært skjev arbeidsfordeling at flere av oss nå vurderer sterkt å slutte. Anonymkode: 54e2f...159
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 18.38): Tja, ser både positive og negative effekter av dette. Det er ikke bare de i privat sektor for et stort konsern som sliter, jeg jobber i et offentlig foretak som er helnorsk og holder på å jobbe meg i hjel om dagen. Jobber i helgen også, og mye av det som beskrives her skjer hos oss også. Ingen reallønnsøkning de siste årene, forventninger om overtid uten kompensasjon og generelt mye byråkrati og gjennomlesing av dokumenter med liten relevans til det daglige arbeidet. Innkallinger til møter som gjelder temaer som er lite relevant på kort varsel, gjerne dagen etter eller samme dag i noen tilfeller. Møter som kan vare flere timer hver, og som fører til svært mye (ukompensert) overtid. Så dette er nok ikke noe som kun skjer i amerikanske bedrifter, men over hele fjøla virker det som. På den annen side skulle jeg faktisk ønske meg litt mer rapportering av hva folk gjør, hvor mange samtaler man tar, hvor mange saker man tar i saksbehandlingssystemer osv. og generelt hva de holder med på i det daglige. For hos oss er det noen som kronisk ofte ikke er til stede, som tar en langt lavere andel henvendelser og som etter hvert har blitt eksperter på å stikke seg unna når de kan - særlig i disse tider med hjemmekontor, så er det enkelte som nesten ikke har gitt lyd fra seg på snart et år! Litt mer rapportering kunne kanskje strammet opp de som hele tiden sluntrer unna slik at det blir mye mer å gjøre på oss andre. Brukes rapportering riktig, så trenger det ikke være noe annet enn et skjema med en registreringsknapp og en linje på hva henvendelsen handler om, slik at man faktisk kan fange opp de som nesten ikke bidrar. For meg og et par kollegaer begynner det å bli et så stort problem med svært skjev arbeidsfordeling at flere av oss nå vurderer sterkt å slutte. Anonymkode: 54e2f...159 Takk for innspill fra din "side av bordet". Anonymkode: 59870...048
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå