Gå til innhold

Digre after i munnen (bilde)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er periodevis plaget med after i munnen og de blir større og større for hver gang de kommer, og det er ganske smertefullt. Jeg får disse alltid på samme sted, og de varer i 10-14 dager. Det jeg har nå er på størrelse med neglen på lillefingeren.

Jeg får også tidvis mindre after i underlivet. 

Jeg har vært hos hudlege og er testet for herpes, og det er ikke det. 

Er det andre som er plaget med slike? Og har dere noe som funker for å bli kvitt problemet?

A7D49CCA-BFE0-4404-A4AF-C64F9610FE4F.jpeg

Anonymkode: fd25f...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med tannlegen din! Mulig du trenger en henvisning til en kjevespesialist eller noe sånt. Jeg hadde maaange after når jeg hadde regulering, odontologen min smurte på en væske når jeg hadde utbrudd (det var ikke noe jeg kunne få med meg og ha hjemmebehandling da), men det fungerte iallfall veldig godt!

Anonymkode: 1add8...070

Skrevet

Jeg har vært plaget i perioder. Fikk et middel på apoteket som jeg smurte på, da var det borte etter noen dager. Men var smertefullt da sårene på en måte etses bort.  Har byttet til Zendium tannkrem. Ikke hatt after etter det.

Anonymkode: 31715...7c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter også med after, har gjort det siden jeg var liten. Jeg har prøvd ulike salver o.l fra apoteket, men de hjelper ikke. Sist jeg begynte å få after, gurglet jeg saltvann og drakk en del te med honning flere ganger om dagen. Da forsvant det. Jeg pusser tennene 3 ganger om dagen, bruker zendium tannkrem og har sluttet å drikke så mye kaffe. Har ikke hatt after på lenge.

Anonymkode: 4516d...24e

Skrevet

I ungdommen brukte vi bomull med sprit og la på. Nå skyller jeg med cortisol. 

Hva gjør du med de i underlivet? (Tror jeg kanskje kan ha det nå)

Anonymkode: 65cbc...4b2

• Liker 1
Skrevet

Pleier å kjøpe oralmedic på apoteket, og det etser bort såret, men gjør så vondt at jeg kvier meg for å bruke det. 
Kan jo ikke løpe til tannlegen hver gang, det blir dyrt..

Fikk en flaske med noe greier hos hudlegen sist som kan smøres på. Svindyr sak, kosta 1200kr.... skal visstnok gjøre at det forsvinner raskere.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært utredet for Behcets sykdom?

Anonymkode: 8369f...99d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I ungdommen brukte vi bomull med sprit og la på. Nå skyller jeg med cortisol. 

Hva gjør du med de i underlivet? (Tror jeg kanskje kan ha det nå)

Anonymkode: 65cbc...4b2

Fikk beskjed om å smøre på sterioder, hydrokortison eller betnovat. Jeg mistenker selv bechet sykdom som gir after både i munn og underliv. De skulle ta biopsi av aftene, men det ble ikke gjort sist da hudlegen trengte hjelp til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du vært utredet for Behcets sykdom?

Anonymkode: 8369f...99d

Har vært hos hudlege med denne mistanken, men ikke fått noe diagnose enda. Kun fått testet for herpes for å utelukke det.

Skrevet

Jeg får after med jevne mellomrom. Har kanskje utbrudd hver andre-tredje måned omtrent. Får de også hovedsaklig på samme sted, og som regel kommer det minst to, og noen ganger tre stk samtidig. Hvis jeg biter meg i leppa/kinnet ved et uhell når jeg spiser, så kommer de garantert etterpå. Mens andre ganger kommer de ut av ingenting.

After er arvelig. Jeg har arvet det fra en av mine foreldre og verken jeg eller foreldren har noen gang funnet noe som hjelper. Verken forebyggende eller lindrende. Når jeg har de aller verste utbruddene, hemmer det meg veldig mye. Jeg sliter med å snakke, spise og pusse tenner. Og det er kjipt når jobben min i stor grad består av å snakke foran folk.

Har dessverre ingen gode råd til deg, annet enn å si at jeg forstår godt hvordan du har det.

Anonymkode: ee693...e06

Skrevet

Oralmedic!!!!!  Eneste som dreper de. Snakker av mange års erfaring! 

og zendium tannkrem for å forebygge.

Skrevet

Sjekk B12-nivået ditt. Hadde after jevnlig i maaange år, før det ble oppdaget at jeg hadde veldig lave B12-verdier. Får injeksjoner med jevne mellomrom og har ikke hatt after på flere år nå. 

Skrevet
Nesly skrev (5 timer siden):

Oralmedic!!!!!  Eneste som dreper de. Snakker av mange års erfaring! 

og zendium tannkrem for å forebygge.

Jeg pleier å bruke oralmedic dersom såret kommer på en plass som gjør at det blir ekstra utsatt, innsiden av leppa f.eks. Men når jeg får disse store sårene bakerst i munnen, så har jeg ikke greid å bruke oralmedic. Vil bare brekke meg om jeg kommer med en bomullspinne så langt bak. 

Skrevet
Cesil skrev (5 timer siden):

Sjekk B12-nivået ditt. Hadde after jevnlig i maaange år, før det ble oppdaget at jeg hadde veldig lave B12-verdier. Får injeksjoner med jevne mellomrom og har ikke hatt after på flere år nå. 

B12 nivået er greit for tiden. Hadde for en del år tilbake lave nivåer, og da var jeg plaget med mange små after. Nå blir de bare større og større for hver gang de dukker opp.

Skrevet

Har det vært vurdert mht cøliaki eller Mb Crohn? Dvs har du noe symptomer fra mage/tarm?

For øvrig tenker jeg munnslimhinnelidelser i høyeste grad er kompetanseområdet til en spesialist i oral kirurgi og medisin, så du skulle kanskje fått en henvisning til en slik?

Anonymkode: 9f9df...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det vært vurdert mht cøliaki eller Mb Crohn? Dvs har du noe symptomer fra mage/tarm?

For øvrig tenker jeg munnslimhinnelidelser i høyeste grad er kompetanseområdet til en spesialist i oral kirurgi og medisin, så du skulle kanskje fått en henvisning til en slik?

Tror de har testet cølikaki. Chron er jeg ikke utredet for, men har ikke symptomer som tyder på det heller. 

Hvor finner man slike spesialister?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror de har testet cølikaki. Chron er jeg ikke utredet for, men har ikke symptomer som tyder på det heller. 

Hvor finner man slike spesialister?

De finnes over alt i landet. Det er tannleger som har 5 års spesialistutdanning ut over grunnutdanningen. Man kan bli henvist av fastlegen eller tannlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...