Gå til innhold

Studere sykepleie ved siden av fulltidsjobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn på nettutdannelse sykepleier. Er det noen som har erfaring med å jobbe 100% ved siden av? Er det i det hele tatt gjennomførbart? Jeg jobber i ambulansen så jeg har en viss forståelse for flere av fagene jeg skal igjennom. 

Anonymkode: def45...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om nettutdannelse for sykepleiere... Hva skjer med all den obligatoriske undervisningen og all praksisen? Praksis er jo 50% av en vanlig sykepleierutdanning, så da vil det være umulig å holde en annen 100% jobb i tillegg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk vanlig studie jeg da, men ikke sjanse for at jeg kunne ha jobba 100% ved siden av. Arbeidet 37% fast og det holdt i masse vis🙂

Anonymkode: b5b0d...b38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaHI skrev (5 minutter siden):

Aldri hørt om nettutdannelse for sykepleiere... Hva skjer med all den obligatoriske undervisningen og all praksisen? Praksis er jo 50% av en vanlig sykepleierutdanning, så da vil det være umulig å holde en annen 100% jobb i tillegg.

Mesteparten av undervisningen på nettstudie gjøres via nettet isteden for oppmøte på skolen. Praksisen tas på vanlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mesteparten av undervisningen på nettstudie gjøres via nettet isteden for oppmøte på skolen. Praksisen tas på vanlig måte. 

Okei. Det gjør forsåvidt vanlig sykepleieskole nå også, pga. pandemien. 
Hvis du er skoleflink, altså tar ting lett og  lærer ting fort uten å pugge for mye så er det vel mulig. I tillegg til at du får fri/permisjon når du har praksis.

Selv hadde jeg aldri klart å kombinere med 100% jobb. Anser meg selv for å være litt over middels skoleflink. Nå har jeg bare gått litt over et halvt år på sykepleien, men det første halve året er uten praksis og inneholder blant annet et stort fag med anatomi/fysiologi/mikrobiologi. Jeg leste sånn passe mye til dette faget og endte med en D. 50% av min klasse strøk på denne eksamenen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaHI skrev (10 minutter siden):

Okei. Det gjør forsåvidt vanlig sykepleieskole nå også, pga. pandemien. 
Hvis du er skoleflink, altså tar ting lett og  lærer ting fort uten å pugge for mye så er det vel mulig. I tillegg til at du får fri/permisjon når du har praksis.

Selv hadde jeg aldri klart å kombinere med 100% jobb. Anser meg selv for å være litt over middels skoleflink. Nå har jeg bare gått litt over et halvt år på sykepleien, men det første halve året er uten praksis og inneholder blant annet et stort fag med anatomi/fysiologi/mikrobiologi. Jeg leste sånn passe mye til dette faget og endte med en D. 50% av min klasse strøk på denne eksamenen. 

Takk for svar. Jeg har totalt 60 studiepoeng fra før innen blant annet anatomi, fysiologi, farmakologi så håper noe kan bli godskrevet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg har totalt 60 studiepoeng fra før innen blant annet anatomi, fysiologi, farmakologi så håper noe kan bli godskrevet. 

Det kan jo være. Hvis ikke det blir godstrevet så har har du i det minste en fordel 1. året pga nevn eksamen + sykdomslære (som inneholder bl.a. litt farmakologi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten praksis vil du nok uansett måtte møte på skolen for en del praktisk trening/øvelsespost, og sikkert en del gruppegreier når pandemien roer seg. Personlig kunne jeg ikke gjennomført studie ved siden av full jobb, men vil tro det har en del  si hvordan jobbhverdagen din er. Jobber du 12 timers skift i en storby med bånn gass hele vakten, eller har du døgnvakter i distriktet der det ikke er en tur hver vakt en gang og du kan lese på jobb? Det er uansett mye å lese og mange arbeidskrav, i praksis er det en del å skrive/innleveringer foruten praksis, så det kan bli heftig å skulle jobbe fult ved siden av. Du bør heller ikke forvente å få fritak fra anatomi/fysiologi selv om du har noe i dette fra før av. Hvis du ønsker å søke videreutdanning senere er det heller ingen fordel å ha fått fritak, fordi det gjør det vanskeligere å beregne poeng av graden din, og dermed vanskeligere å komme inn. 

Anonymkode: 537dc...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% på sykehjem ved siden av, går andreåret nå. Kunne fint ha jobbet 100% også. Nå er jo også vanlig studie blitt nettstudie og desto mer fleksibelt, vet jo ikke hvordan det ville vært om vi hadde hatt vanlig skole. Men for arbeidsmengden sin del så synes jeg selv at det er helt overkommelig. Jobbet 100% i førsteåret, men da jobbet jeg i medleverturnus med 16timers vakter.

Men dette vil jo være individuelt ut ifra hvor mye tid man trenger på studiene i uka. Og hvor høy arbeidskapasitet man har. For noen er det umulig, for andre er det ikke noe problem. Dette kjenner du deg selv best på. Men du er avhengig av godvilje fra sjefen din ang turnus og sånt, da. 

Anonymkode: 0374a...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har kommet inn på nettutdannelse sykepleier. Er det noen som har erfaring med å jobbe 100% ved siden av? Er det i det hele tatt gjennomførbart? Jeg jobber i ambulansen så jeg har en viss forståelse for flere av fagene jeg skal igjennom. 

Det finnes ingen nettutdannelse for sykepleiere.

Jeg hadde aldri i livet hatt sjans til å jobbe fulltid på sykepleien, jeg strevde med en deltidsstilling.

Anonymkode: 9f702...d79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på livssituasjon og arbeidskapasitet for øvrig. 

Jeg ble ferdig med sykepleierstudiet forrige vår. Da hadde jeg to barnehagebarn. For meg holdt det å jobbe 20% ved siden av, jeg hadde ikke klart mer uten å slite meg ut eller føle at jeg fikk for lite tid med ungene ved siden av full innsats på studiet. 

Hadde jeg ikke hatt barn kunne jeg nok klart å jobbe et sted mellom 50 og 100%. Jeg jobbet litt over 80% ved siden av forrige bachelorgrad. Man har ikke plass til så voldsomt sosialt liv på toppen da (ikke at man har så mye nå om dagen at det gjør noe uansett😷). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg jobber 80% på sykehjem ved siden av, går andreåret nå. Kunne fint ha jobbet 100% også. Nå er jo også vanlig studie blitt nettstudie og desto mer fleksibelt, vet jo ikke hvordan det ville vært om vi hadde hatt vanlig skole. Men for arbeidsmengden sin del så synes jeg selv at det er helt overkommelig. Jobbet 100% i førsteåret, men da jobbet jeg i medleverturnus med 16timers vakter.

Men dette vil jo være individuelt ut ifra hvor mye tid man trenger på studiene i uka. Og hvor høy arbeidskapasitet man har. For noen er det umulig, for andre er det ikke noe problem. Dette kjenner du deg selv best på. Men du er avhengig av godvilje fra sjefen din ang turnus og sånt, da. 

Hvilke skole går du på? Vurderer å søke enten OsloMet eller Drammen, ønsker et sted hvor det er mye undervisning over nett.

Anonymkode: 1ce2c...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilke skole går du på? Vurderer å søke enten OsloMet eller Drammen, ønsker et sted hvor det er mye undervisning over nett.

Anonymkode: 1ce2c...deb

Jeg går på høyskolen i innlandet. Nå er det «nettstudier» pga covid. Så kan hende det er takket være covid at jeg kan jobbe så mye, det vet jeg ikke noe om. Mest sannsynlig blir det vanlig undervisning fra høsten av overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går siste året på vernepleien, og kunne aldri jobbet full ved siden av. Jobber 20% pluss tilkalling og det er periodevis for mye. Tenker da spesielt ifm praksisperiodene, men også når vi har kurs, ferdighetstrening og gruppearbeid. Men jeg har to barn også da. 

Anonymkode: cdc1e...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...