Gå til innhold

Katten min slikker seg på såret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hunnkatt på 6 måneder som ble sterilisert i dag. Når hun våknet til etter bedøvelsen, har hun begynt å slikke noe voldsomt på såret. Jeg spurte dyrlegen når jeg var og hentet henne om hun ikke skulle få krage eller body. Hun sa nei, og at det bare var bra om hun slikket på såret. Jeg har jo ikke peiling på slikt, men kunne aldri tenkt meg at dette stemmer på bakgrunn av alt jeg har lest på nettet i forkant 🤔 Har tenkt å ringe inn og spørre igjen imorgen, men er det likevel noen eksperter som kan bekrefte dette? Er redd hun skal rive stingene opp 😅

Anonymkode: 3fddd...f12

Videoannonse
Annonse
Gjest Bet-t-ina
Skrevet (endret)

Katter blir kastrert. Alle dyr i Norge blir kastrert. Sett på katten krage. Det blir infeksjon hvis katten slikker. 

Endret av Bet-t-ina
Skrevet

Seriøst, sa veterinæren det? Spyttet til katten kan jo infisere såret, for ikke å snakke om muligheten for at stingene løsnes som du selv skriver. Merkelig. 

Anonymkode: 499e2...80b

• Liker 4
Skrevet

Men for en idiot av en dyrlege! Kattens munn er full av bakterier som kan skape kraftige infeksjoner, i tillegg til at hun kan finne på å dra ut stingene! 
har du fått tilstrekkelig med smertelindring til henne? Finn deg en annen dyrlege 😬

Anonymkode: 44c22...ca1

Skrevet

Dette tror jeg ikke noe på. INGEN veterinærer gjør dette. Dårlig forsøk på trolling

Anonymkode: 19832...8d1

• Liker 4
Skrevet

Forresten, jeg vil anbefale body istedet for krage for en hunnkatt. En sånn lampeskjerm som jeg bruker å kalle det gjør noe med de fleste katter. Jeg er i dyrebeskyttelsen og de fleste katter jeg har hatt hos meg ser ut som de har mistet livsgnisten fullstendig når de har på krage 😅

Body gjør at katten kan bevege seg og spise/drikke som normalt. Tar kortere tid å bli vant til 😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg ikke noe på. INGEN veterinærer gjør dette. Dårlig forsøk på trolling

Jeg har møtt min del av klovnete dyrleger som ikke evner å oppdatere seg, så joda, dette kan fort være sant. 

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut! Når min ble kastrert ble jeg informert om at alle burde ha body da faren for at pus får bit opp stingene er overhengende dersom pus viser interesse for såret, i tillegg til infeksjonsfare.

Jenten min hatet bodyen så mye at veterinær anbefalte å ta den av. Det tok bare 15-20 min med ryggen til før hun hadde nappet ut ett sting eller to. Hun fikk den selvfølgelig på igjen, og det gikk bra heldigvis. Jeg ville skaffet en body snarest om jeg var deg.

Anonymkode: 3a1f1...a81

• Liker 2
Gjest Bet-t-ina
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte jeg også. 

Skrevet (endret)

Når våre katter ble sterilisert, så fikk vi med body til dem. Katten skal ikke slikke på såret, da det kan bli infeksjon i det og katten kan løsne stingene. Såret skal få være i fred til det er grodd. 

Endret av Kittykat
Skrevet

Anbefaler body på det sterkeste, selv om pus hater den og går rundt med verdens største "det er så synd på meg"-fjes.
For det første så kan hun ikke slikke på såret, og for det andre så holder det som regel katten mye mer i ro, som er utrolig viktig for at ikke såret skal gå opp pga aktivitet.

Da vi kastrerte vår yngste, måtte vi beholde bodyen på i nesten to uker fordi hun var høyt og lavt hele tiden, og såret ble veldig hovent pga aktiviteten.
Hopping opp og ned fra høye ting kan i verste fall være nok til at såret kan gå opp av seg selv og føre til alvorlig skade og infeksjonsfare for pus. Da er det mye bedre at pus er misfornøyd og lider av "kongelig majestetsfornærmelse" i et par uker...

Tilpass bodyen slik at hun ikke får den av. Vår frøken er veldig liten av vekst, så den bodyen vi fikk med hjem etter kastreringen måtte klippes til og vi satte borrelåsen i kryss over ryggen hennes slik at den ikke kom i veien for bakpart eller bein, og satt strammere rundt henne.
Etter en ukes tid fikk hun ett kvarter fri fra bodyen under strengt oppsyn, slik at hun fikk vasket seg litt, men hun ble avledet fra å vaske seg på såret hver gang.

• Liker 3
Skrevet

For å svare alle på en gang her. Jeg synes det er trist at noen her tror jeg spøker, for det ser jeg ingen grunn til. Jeg skriver i dette forumet på bakgrunn av den banale informasjonen jeg selv fikk. Dere kan jo skjønne at jeg var rimelig skeptisk selv. Jeg ser jo nå at det tydeligvis ikke er noen med samme erfaring. Denne klinikken hadde kun gode anmeldelser, og er også relativt anerkjent i området. I og med at det er helg, så skal jeg ringe helgevakten hos en annen klinikk imorgen. Forhåpentligvis har de noe som pus kan få. Hun er blitt relativt aktiv nå i kveld, så håper inderlig at ting holder seg intakt.

Skrevet

Jeg tror ikke at du «troller» ts. Og forstår at dette er skummelt for deg. Jeg var ett nervevrak når min pus ble kastrert. Det er en stor operasjon, pus var kjempestresset, og en veldig ubehagelig veterinær (online) sa: «dersom såret åpnet seg og tarmene kom ut måtte jeg ringe igjen, samt at det var min feil siden jeg hadde tatt av bodyen» (som var etter anbefaling fra en annen veterinær da tilhelingen kan gå saktere om pus er utrygg og lidende. 

Det gikk bra, til tross for ett til to sting røk, og det ser fint ut nå 🙏🏻

Håper du får tak i en body snarest! Min veterinær anbefalte å åpne bodyen og se over såret, samt rense Pyrisept to ganger daglig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke at du «troller» ts. Og forstår at dette er skummelt for deg. Jeg var ett nervevrak når min pus ble kastrert. Det er en stor operasjon, pus var kjempestresset, og en veldig ubehagelig veterinær (online) sa: «dersom såret åpnet seg og tarmene kom ut måtte jeg ringe igjen, samt at det var min feil siden jeg hadde tatt av bodyen» (som var etter anbefaling fra en annen veterinær da tilhelingen kan gå saktere om pus er utrygg og lidende. 

Det gikk bra, til tross for ett til to sting røk, og det ser fint ut nå 🙏🏻

Håper du får tak i en body snarest! Min veterinær anbefalte å åpne bodyen og se over såret, samt rense Pyrisept to ganger daglig.

Tusen takk! Jeg var og kjøpte en body på dyrebutikken i dag, og har også renset med Pyrisept. Nå går hun rundt og vingler som bare det og viser tydelig at hun hater den 😅 Tenker det er bedre enn å risikere noe alvorlig uansett.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk! Jeg var og kjøpte en body på dyrebutikken i dag, og har også renset med Pyrisept. Nå går hun rundt og vingler som bare det og viser tydelig at hun hater den 😅 Tenker det er bedre enn å risikere noe alvorlig uansett.

Jepp, det er som jeg sa litt lenger opp; Mye bedre med blodig majestetsfornærmelse en uke eller to, i stedet for at hun river opp såret 😊
Det går seg til om et par ukers tid, og det er fort glemt, særlig om hun får litt snaddermat.
Bare husk å sjekke hver morgen at det er åpent nok bak og at bodyen sitter godt på. De er gode til å vri seg utav ting..

• Liker 1
Skrevet
Minya skrev (3 minutter siden):

Jepp, det er som jeg sa litt lenger opp; Mye bedre med blodig majestetsfornærmelse en uke eller to, i stedet for at hun river opp såret 😊
Det går seg til om et par ukers tid, og det er fort glemt, særlig om hun får litt snaddermat.
Bare husk å sjekke hver morgen at det er åpent nok bak og at bodyen sitter godt på. De er gode til å vri seg utav ting..

Ja, stemmer det! Virker som om hun nå har godtatt at «sånn er det bare», så det skal nok gå bra! Tusen takk for gode tips ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Forresten, jeg vil anbefale body istedet for krage for en hunnkatt. En sånn lampeskjerm som jeg bruker å kalle det gjør noe med de fleste katter. Jeg er i dyrebeskyttelsen og de fleste katter jeg har hatt hos meg ser ut som de har mistet livsgnisten fullstendig når de har på krage 😅

Body gjør at katten kan bevege seg og spise/drikke som normalt. Tar kortere tid å bli vant til 😊

Ja, enig med deg der. Hun har fått på seg body i dag, og det virker som om hun har blitt vant til den nå. Hun hater halsbånd, så jeg kan se for meg at en krage også gjerne hadde blitt et stort irritasjonsmoment 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men for en idiot av en dyrlege! Kattens munn er full av bakterier som kan skape kraftige infeksjoner, i tillegg til at hun kan finne på å dra ut stingene! 
har du fått tilstrekkelig med smertelindring til henne? Finn deg en annen dyrlege 😬

Jeg fikk ingen smertelindring til henne heller, nei. Helgevakten sa at jeg bare skulle ringe veterinæren tilbake på mandag. Det er vanskelig for noen å si om hun har veldig vondt, men hun er veldig aktiv hvertfall. De sa at hvis hun blir slapp og dårlig, så skulle vi ta henne inn til akutten for å få resept på smertelindring. Kjipt at dette inngrepet måtte skje på en fredag av alle dager, men satser på at det ordner seg fort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ingen smertelindring til henne heller, nei. Helgevakten sa at jeg bare skulle ringe veterinæren tilbake på mandag. Det er vanskelig for noen å si om hun har veldig vondt, men hun er veldig aktiv hvertfall. De sa at hvis hun blir slapp og dårlig, så skulle vi ta henne inn til akutten for å få resept på smertelindring. Kjipt at dette inngrepet måtte skje på en fredag av alle dager, men satser på at det ordner seg fort.

Vanskelig å si om hun har vondt? Hun har hatt en operasjon jo 🤯

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanskelig å si om hun har vondt? Hun har hatt en operasjon jo 🤯

Regner selvfølgelig med at det er vondt. Mente mer at det ikke er trykkende eller «varm» smerte pga infeksjon relatert til slikkingen. Det var det jeg ble fortalt hverfall. Trodde det var standard å få med smertelindring, men tydeligvis ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...