AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Hvordan oppleves disossiasjon? Anonymkode: 4870f...f87
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Det er ulike grader av det. Noen forsvinner helt og husker ikke etterpå. Observert noen som virker som mareritt/gjenopplevelse av traumer. Det kan oppleves som å miste tid. Som ett rom av å få «slappet av», eller at man ikke merker det før noen prøver å få kontakt med deg, og selv om de er tilstede i samme rom, kjennes det ikke sånn ut. Litt vanskelig å forklare, nettopp fordi det er dissosiasjon, og litt fordi det kan kjennes ut som glidende overganger mellom underaktivering, dissosiasjon og flashbacks. gir det mening? Anonymkode: a09a3...626 2
Humle Brumle Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Har opplevd å miste bussen under dissosiasjon. Bestemmer meg for hvilken buss jeg skal ta ser at jeg har tid til å sitte å vente i 10 min. Da ble jeg sittende og plutselig ser jeg på klokka at bussen allerede har kjørt sin vei. Når det er virkelig ille syns jeg det blir vanskelig å bevege meg, føle meg svimmel, føle at veggen beveger på seg, armer og bein blir veldig tunge, og jeg får vansker med å svare folk når de snakker til meg. Når de rundt meg merker det så sier de at jeg enten bruker unaturlig lagt tid på å svare dem eller at jeg ikke svarer i det hele tatt. Har også hørt at det kan virke som jeg er ruset eller full. Jeg hører at folk prøver å snakke med meg men får ikke til å svare adekvat og jeg ikke har noen som helst følelser eller tanker. Jeg blir bare et objekt som eksisterer. 1
Surikatta Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Den ene formen er som beskrevet ovenfor: ekstrem, kort og midlertidig. Noen, som min, varte i godt over 20 år. Traume(r) fra oppveksten som jeg klarte å golde unna helt til PTSD slo innfor fullt. For meg var det som om det jeg opplevde var en helt annen verden. Jeg vet jeg var der, men forholdt meg aldri emosjonelt til det. Var som om alt var sciense fiction og vanskelig å tro på. Så jeg distanserte meg så lenge jeg kunne. Snodige greier. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Flere som kan svare? 🙂 Anonymkode: 4870f...f87
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flere som kan svare? 🙂 Anonymkode: 4870f...f87 Hvilken type dissosiasjon er det du vil vite mer om? Større sannsynlighet for å få svar hvis vi vet hva du er ute etter Anonymkode: 1ea72...a11 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ulike grader av det. Noen forsvinner helt og husker ikke etterpå. Observert noen som virker som mareritt/gjenopplevelse av traumer. Det kan oppleves som å miste tid. Som ett rom av å få «slappet av», eller at man ikke merker det før noen prøver å få kontakt med deg, og selv om de er tilstede i samme rom, kjennes det ikke sånn ut. Litt vanskelig å forklare, nettopp fordi det er dissosiasjon, og litt fordi det kan kjennes ut som glidende overganger mellom underaktivering, dissosiasjon og flashbacks. gir det mening? Anonymkode: a09a3...626 Synes dette er som min opplevelse av det åså Men noen ganger føles det som om jeg mister hørselen som et forvarsel. Etter det så mister jeg tid. Anonymkode: 79383...1de 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Om jeg skal huske tilbake til barndommen, så klarer jeg ikke huske minner fra mine egne øyne, men ser bare et bilde i hodet litt av en trist jente, som at det ikke er meg. Klarer ikke relatere barndommen til meg selv på en måte Anonymkode: a86a0...74b 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Jeg mista fungeringsevne i ca 8 år. Fortrengte mange overgrep og drapsforsøk som barn. Idag er jeg en godt voksen kvinne som av og til mister tid, husker ikke hva som skjedde igår, plutselig.oppfører meg som et barn, og av og til husker.ikke hvordan man gjør ting jeg til vanlig kan. Jeg er alltid ekstremt livredd. Livet suger! De som klarer å stykke seg opp til flere personligheter klarer som regel å få til mer enn de av oss som "bare" blir lammet og borte. Men, det er et komplisert fenomen, diagnose og tilstand.. Anonymkode: 5be61...f8d 3
minister-mio Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har opplevd det en gang i form av et slags hukommelsestap. En traumatisk hendelse som er totalt slettet fra hukommelsen min. Som om man skulle ha drukket for mye alkohol og fått huller i hukommelsen, bare at man ikke hadde drukket. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken type dissosiasjon er det du vil vite mer om? Større sannsynlighet for å få svar hvis vi vet hva du er ute etter Anonymkode: 1ea72...a11 Jeg visste ikke at det fantes flere typer av dissosiasjon. Kunne du sagt litt mer om det? Anonymkode: 4870f...f87
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 On 2/27/2021 at 5:02 PM, AnonymBruker said: Jeg visste ikke at det fantes flere typer av dissosiasjon. Kunne du sagt litt mer om det? Anonymkode: 4870f...f87 Dissosiativ lidelse som innebærer minst en tredeling av personligheten, i veldig sjeldne tilfeller flere personligheter, kompleks dissosiativ lidelse innebærer en verre grad og gjerne ekstremt grov vold og overgrep over mange år og en svært fragmentert personlighet uten noe særlig til fungeringsevne. Ved dissosiativ lidelse kan man virke normal men nokså fjern. Uspesifisiert dissosiativ lidelse er siste dissosiasjons- diagnose. Man har en personlighet, men mister tid, hukommelse og har et varierende fungeringsnivå uten å nødvendigvis skifte personlighet. Veldig overlappende symptomer med kompleks PTSD. Som igjen har overlappende symptomer med borderline personlighetsforstyrrelse. Alt dette er pga alvorlige traumer som barn, som regel småbarn. Anonymkode: 5be61...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 Jeg har hatt flere episoder de siste årene der jeg blir veldig forvirret og redd, forstår ikke hva som skjer rundt meg, og har spurt mannen min "går det bra, er alt greit, går det bra?" gjentatte ganger. Har hatt intens angst mens det har stått på, og ikke helt skjønt hvem jeg er eller hvor jeg er. Er veldig vanskelig å forklare. Kan det være dissosiasjon? Har bipolar lidelse og traumer fra barndom. Anonymkode: 4b7f2...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt flere episoder de siste årene der jeg blir veldig forvirret og redd, forstår ikke hva som skjer rundt meg, og har spurt mannen min "går det bra, er alt greit, går det bra?" gjentatte ganger. Har hatt intens angst mens det har stått på, og ikke helt skjønt hvem jeg er eller hvor jeg er. Er veldig vanskelig å forklare. Kan det være dissosiasjon? Har bipolar lidelse og traumer fra barndom. Anonymkode: 4b7f2...4b1 Ikke umulig. Anonymkode: 5be61...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #15 Skrevet 28. februar 2021 For meg oppleves dissosiasjon som at jeg ofte mister kontakt med kroppen. Mister smak og luktesans, kjenner ikke om det er kaldt eller varmt, mister lyst på mat. Blir stiv av skrekk, fullstendig lammet, får ikke til noe som helst - selv ikke vanlig enkle praktiske ting engang. Som småbarn lærte jeg meg å koble fra kroppen når noe fælt skjedde meg. Jeg kaster bort mye tid på å være fysisk lam. Men hodet mitt er et slags fristed hvor jeg kan underholde meg selv. Ikke alltid, men ofte. Jeg er ikke av de som har mange personligheter. Jeg er bare meg, men mange utgaver. Jeg er den som ble misbrukt som småbarn, torturert som barn, og den som ble utsatt for et horribelt tap som 12-åring, den skoleflinke da jeg gikk på en skole, pøbelungen da jeg gikk på en annen skole osv.. Idag er jeg voksen, men alle disse delene lever i meg ennå som om de ikke har skjønt at marerittet er over. Stort sett virker jeg utenfra som en nokså vanlig person, men for mine (få) nære er det merkbart hvor lite som skal til før jeg blir lammet av skrekk og ikke får til det som er svært enkelt for vanlige mennesker. Og reagerer som om jeg er tilbake i et av utallige traumer. Mesteparten av livet mitt er fylt av skrekk og manglende mestring og mistro til andre mennesker. Og en kropp som ALDRI slapper av. ALDRI. Anonymkode: 5be61...f8d 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #16 Skrevet 28. februar 2021 Humle Brumle skrev (På 27.2.2021 den 0.48): Har opplevd å miste bussen under dissosiasjon. Bestemmer meg for hvilken buss jeg skal ta ser at jeg har tid til å sitte å vente i 10 min. Da ble jeg sittende og plutselig ser jeg på klokka at bussen allerede har kjørt sin vei. Når det er virkelig ille syns jeg det blir vanskelig å bevege meg, føle meg svimmel, føle at veggen beveger på seg, armer og bein blir veldig tunge, og jeg får vansker med å svare folk når de snakker til meg. Når de rundt meg merker det så sier de at jeg enten bruker unaturlig lagt tid på å svare dem eller at jeg ikke svarer i det hele tatt. Har også hørt at det kan virke som jeg er ruset eller full. Jeg hører at folk prøver å snakke med meg men får ikke til å svare adekvat og jeg ikke har noen som helst følelser eller tanker. Jeg blir bare et objekt som eksisterer. Har du opplevd traumer ❤️ Anonymkode: e00e5...d06
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #17 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For meg oppleves dissosiasjon som at jeg ofte mister kontakt med kroppen. Mister smak og luktesans, kjenner ikke om det er kaldt eller varmt, mister lyst på mat. Blir stiv av skrekk, fullstendig lammet, får ikke til noe som helst - selv ikke vanlig enkle praktiske ting engang. Som småbarn lærte jeg meg å koble fra kroppen når noe fælt skjedde meg. Jeg kaster bort mye tid på å være fysisk lam. Men hodet mitt er et slags fristed hvor jeg kan underholde meg selv. Ikke alltid, men ofte. Jeg er ikke av de som har mange personligheter. Jeg er bare meg, men mange utgaver. Jeg er den som ble misbrukt som småbarn, torturert som barn, og den som ble utsatt for et horribelt tap som 12-åring, den skoleflinke da jeg gikk på en skole, pøbelungen da jeg gikk på en annen skole osv.. Idag er jeg voksen, men alle disse delene lever i meg ennå som om de ikke har skjønt at marerittet er over. Stort sett virker jeg utenfra som en nokså vanlig person, men for mine (få) nære er det merkbart hvor lite som skal til før jeg blir lammet av skrekk og ikke får til det som er svært enkelt for vanlige mennesker. Og reagerer som om jeg er tilbake i et av utallige traumer. Mesteparten av livet mitt er fylt av skrekk og manglende mestring og mistro til andre mennesker. Og en kropp som ALDRI slapper av. ALDRI. Anonymkode: 5be61...f8d Så trist ❤️har du fått traumehjelp.. Anonymkode: e00e5...d06
Humle Brumle Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du opplevd traumer ❤️ Anonymkode: e00e5...d06 Ja ikke sånn en veldig dramatisk hendelse som terror eller bilulykke men mer relasjonelle traumer som foregikk over tid da jeg var yngre. Prøver å få det bedre nå med psykologtimer. Har blitt mye mer bevist på hva som skjer når jeg reagerer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 On 2/28/2021 at 9:18 PM, AnonymBruker said: Så trist ❤️har du fått traumehjelp.. Anonymkode: e00e5...d06 Er i traumebehandling nå. Er endel bedre nå enn før. Da kunne jeg ha en selvdestruktiv barnedel som tok helt over og gjorde mye selvdestruktivt, inkl alvorlige selvmordsforsøk. Veldig sjukt å observere utenfra, og enda verre å ha det sånn... Miste tid pga en destruktiv del som tok over og ødela for meg. Komme til seg selv og ikke ane hva man har gjort eller vite hvor man er. Utrolig at jeg overlevde egentlig. Anonymkode: 5be61...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 Jeg besvimer og blir helt bevisstløs noen minutter, legen mener det er dissosiasjon.. Men føler ikke helt det stemmer Anonymkode: 55789...714 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå