Gå til innhold

Stolheis tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal stå slalåm i bakke med stolheis for første gang. Er helt grønn og er redd for å drite meg ut, eller ikke sikre oss ordentlig. Noen som har noen gode tips til en nybegynner? Litt sånn hvordan det funker, og do’s og dont’s sånn at jeg føler meg litt tryggere😉

Har stått litt slalåm før altså, men helst i mindre bakker med t-trekk.

Anonymkode: 4c2b0...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan hjelpe?😉 

Lurer på om det bare er til å stå klar, sette seg ned og ta ned bekyttelsesstangen foran? Og ta den opp igjen når man er oppe? er det så enkelt? Er det vanlig at farten senkes når en skal av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste heiser har du skien på en slik mekanisme slik at du ikke kan løfte bøylen av deg. Så når du skal av må du flytte skiene av, ellers får du deg ikke av :)

Anonymkode: b3cad...b2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på de som er foran deg, og gjør det samme. Pass på å stå på rett plass når heisen kommer, og ta ned bøylen ( om den er manuell) når du er trygt i gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på streken som er oppmerket foran heishuset, og vent på at stolen nærmer seg bena dine. Det betyr: Stå i ro til stolen kommer og IKKE  gjør som mange nybegynnere, de begynner å rygge bakover for å komme stolen i møte før den har kommet inn på stasjonen. Det som skjer da er at du meier ned alle de andre i køen med skiene dine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes stolheis er veldig enkelt og greit. Det går av seg selv. De der tallerkentrekkene holder jeg neg langt unna😊

Anonymkode: d8373...b9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta stavene i en hånd løse. Når porten åpnes, beveg deg kjapt fremmot streken, stå i ro der, sett deg når stolen kommer. Løft ned bøylen, litt rolig så ingen blir truffet. 

Når dere nærmer dere toppen står et skilt når bøylen skal løftes. Ta av eventuelle ski på fotbøyler først. Ak deg litt ut mot kanten av setet, skituppene opppover. Når dere får fast grunn under føttene, hopp av, stå oppreist, la stolen skyve deg fremover til du sklir ned den lille bakken. Kjør til siden, ut av veien for andre. Done.

Anonymkode: 4ca05...08b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...