Festlig Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Nå har det vært vinterferie denne uka , og vitterlig så har vår by i Midt Norge hatt tilreisende fra Viken . De har reist rundt på ulike aktiviteter i fylket og spredd viruset . Nå er det full oppvask og smittesporing pga det også er den britiske mutasjonen som er på ferde Hvorfor i all verden reiser det folk fra det mest pestutsatte området i Norge opp hit på ferie når er vet at de bor i et veldig smitteutsatt område ?? Takket være denne personen som «bare måtte « hit på ferie !😡😡 Folk fra denne landsdelen tar mye større sjanser enn vi, og jeg mener de kan holde seg hjemme i desse jule/vinter/påskeferiene i og med at det går sånne konsekvenser . Hvorfor fatter ikke østlendingene dette sjøl ???? 12
mima Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 (endret) Jeg tror hjemmekontor gjør at flere kan ta med jobben og reise på tur, på hytta osv. Uten å måtte ta fri/ tape penger på det. Så der har regjeringen bommet -hvis de vil hindre folk fra å dra fra hjemmene sine😄 Men hvor lenge skal man egentlig leve nedstengt og med livet på vent? Skal man sitte hjemme i sofaen i et år til? Endret 26. februar 2021 av mima 9
2ro Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Helt unødvendig å faktisk oppsøke så mange steder i løpet av noen dager. Det er snakk om flere hundre stykker som har vært i samme lokaler som enkelte. Altså en aktivitet hadde vært moderat problematisk, men flere aktiviteter gjerne samme dag er ikke greit. Det blir spennende å se ethvert hvor mange personer dette vil ramme. Har de smittet betjeningen kan dette bli ekstremt mange mennesker. 7
Krantz95 Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 (endret) Festlig skrev (44 minutter siden): Nå har det vært vinterferie denne uka , og vitterlig så har vår by i Midt Norge hatt tilreisende fra Viken . De har reist rundt på ulike aktiviteter i fylket og spredd viruset . Nå er det full oppvask og smittesporing pga det også er den britiske mutasjonen som er på ferde Hvorfor i all verden reiser det folk fra det mest pestutsatte området i Norge opp hit på ferie når er vet at de bor i et veldig smitteutsatt område ?? Takket være denne personen som «bare måtte « hit på ferie !😡😡 Folk fra denne landsdelen tar mye større sjanser enn vi, og jeg mener de kan holde seg hjemme i desse jule/vinter/påskeferiene i og med at det går sånne konsekvenser . Hvorfor fatter ikke østlendingene dette sjøl ???? Folk har blitt fortalt at man kan dra på vinterferie i Norge. I tillegg ønsker ferie-kommunene gjester. Hvis du ikke liker det bør du mase på dine lokalpolitikere slik at det innføres forbud mot turister der du bor. Endret 26. februar 2021 av Krantz95 10
Festlig Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2021 Men hvorfor skjønner vi som bor her at vi bør holde oss i nærmiljøet i motsetning til en østlending ? De fleste jeg har vært i kontakt med skyr Oslo som pesten nå i desse dager og egentlig siden lenge før jul . Det skulle bare ett menneske i fra Viken til å smitte ned et barnelekeland, svømmehall, treningssenter og et skisenters varmestue . Vet ikke ikke folket fra østNorge at de er dexstørste farene for resten av landet ? Hvis vi ikke hadde noe smitte fra før, hvorfor skulle vi stenge ned ? Skjønner nordlendingene veldig godt at de innførte Søringkarentene ! 12
mima Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Jeg tror ikke poenget var å spre smitte på vestlandet, jeg tror det var for å reise på ferie? 😁Siden det nå er lov å reise innenlands- med mindre man soner en dom i hjemmefengsel med fotlenke. 11
2ro Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 (endret) mima skrev (58 minutter siden): Jeg tror ikke poenget var å spre smitte på vestlandet, jeg tror det var for å reise på ferie? 😁Siden det nå er lov å reise innenlands- med mindre man soner en dom i hjemmefengsel med fotlenke. Så du ser ikke forskjell på å besøke familie og være forsiktig... Er man smittet kanskje man sprer det til husholdningen. Når man drar på badeland, lekeland, restaurant, skitrekk og varmestue. 200+70+?+ smittesporing er underveis. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/sunnmoere-person-med-mutert-virus-besoekte-skisenter-lekeland-bybadet-og-kafe-paa-tre-dager.kZg0Lmznt?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Og om ansatte har blitt smittet eller andre gjester... Hvem vet hvor mange skoler og barnehager blir rammet. Strålende! God butikk for plassene de besøkte også om de må stenge ned. Endret 26. februar 2021 av 2ro 9
Hengebuksvinet Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 2ro skrev (5 minutter siden): Så du ser ikke forskjell på å besøke familie og være forsiktig... Er man smittet kanskje man sprer det til husholdningen. Når man drar på badeland, lekeland, restaurant, skitrekk og varmestue. 200+70+?+ smittesporing er underveis. (Leste i NRK?) Og om ansatte har blitt smittet eller andre gjester... Hvem vet hvor mange skoler og barnehager blir rammet. Strålende! God butikk for plassene de besøkte også om de må stenge ned. Ja, dette var helt sprøtt. Tror problemet er at noen få lever som normalt, og da blir innsatsen vi andre legger ned litt bortkastet. Ser også at folk har reist fra Østlandet etter å ha tatt test. Som senere viste seg å bli positiv. Og en siste utblåsning. Kjenner noen som tok 2 stopp. Noen dager sammen med venner i Gudbrandsdalen, senere til familie på Vestlandet. 6
Sylveon Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Festlig skrev (2 timer siden): Nå har det vært vinterferie denne uka , og vitterlig så har vår by i Midt Norge hatt tilreisende fra Viken . De har reist rundt på ulike aktiviteter i fylket og spredd viruset . Nå er det full oppvask og smittesporing pga det også er den britiske mutasjonen som er på ferde Hvorfor i all verden reiser det folk fra det mest pestutsatte området i Norge opp hit på ferie når er vet at de bor i et veldig smitteutsatt område ?? Takket være denne personen som «bare måtte « hit på ferie !😡😡 Folk fra denne landsdelen tar mye større sjanser enn vi, og jeg mener de kan holde seg hjemme i desse jule/vinter/påskeferiene i og med at det går sånne konsekvenser . Hvorfor fatter ikke østlendingene dette sjøl ???? Jeg tror flere av østlendingene er rimelig drittlei av tiltak og ønsker å komme seg litt ut. Kan man ta med seg hjemmekontor og leve som normalt i en annen bygd i Norge. Ja, hvorfor ikke? Regjeringen og FHI har sagt at det er helt greit, så du får kjefte på dem dersom du tenker at det er ufint. Man følger bare anbefalingene som man har fått av myndighetene. 7
Enda en tulling Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 2ro skrev (9 minutter siden): Så du ser ikke forskjell på å besøke familie og være forsiktig... Er man smittet kanskje man sprer det til husholdningen. Når man drar på badeland, lekeland, restaurant, skitrekk og varmestue. 200+70+?+ smittesporing er underveis. (Leste i NRK?) Og om ansatte har blitt smittet eller andre gjester... Hvem vet hvor mange skoler og barnehager blir rammet. Strålende! God butikk for plassene de besøkte også om de må stenge ned. De må da ikke stenge ned. Hadde vært artig om noen brukte litt sunn fornuft for en gangs skyld, i stedet for bare å handle i panikk. Skulle ikke all denne smittesporingen fjerne behovet for nedstengninger forøvrig? Hvor ble det av? 3
2ro Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Enda en tulling skrev (Akkurat nå): De må da ikke stenge ned. Hadde vært artig om noen brukte litt sunn fornuft for en gangs skyld, i stedet for bare å handle i panikk. Skulle ikke all denne smittesporingen fjerne behovet for nedstengninger forøvrig? Hvor ble det av? De har ikke gjort det, men det kan bli konsekvensen. Blir nok ansatte satt i karantene har de ikke noe valg uansett. Dette er den britiske mutasjonen som sprer seg ekstra mye med barn og dette var områder der det er hovedsakelig barn. Du vet barn har familie? Foreldre, besteforeldre og andre som kan bli syke. Det er derfor det kan være behov for nedstengning. Jeg burde virkelig ikke trenge å forklare dette. Det har vært på repetisjon siden 15 mars 2020. 6
Festlig Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 26. februar 2021 Det som var litt provoserende med denne «ferieturismen» er at de aktivt oppsøkte flere aktiviteter der det var mye folk tilstede , dvs smittereglene bestemte jo antall besøkende . Det var ingen tanker om å være litt forsiktig og holde seg i det område de bodde under ferien . Det kom jo opp en «smørbrødliste» fra FHI med datoer og antall steder de hadde oppsøkt . Nye steder hver dag , og det er jo sånn vi ville ha gjort UTEN pandemi . Det er jo naturlig at en gjerne vil ut og lufte seg i en ferie , men en bør holde steg rundt i det området er hører til . Det finnes jo hytter, osv der bede også . Er alt stengt der hjemme så bør det ringe en bjelle .. Blir det da greit å kjøre 50 mil til et område med lite smitte og leve som det var FØR pandemien ? 7
Sermina Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Ja, det er helt utrolig at noen fra Viken nå muligens setter igang et massivt mutant smitteutbrudd i en region som har vært så og si fri for villsmitte ved å dra på absolutt alle aktiviteter som finnes i omkretsen på 3 dager! Jeg er spent på utfallet av dette. 12
2ro Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 Selv om jeg synes hele situasjonen er helt sprø, så vil jeg gjerne også si: Det er veldig bra at de har vært ærlig med hvor de har vært og sannsynligvis samarbeidet med smittesporingen. Det er det ikke alle som gjør. De er sikkert veldig lei seg for hva som har hendt. 2
Madame Butterfly Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 12 hours ago, Krantz95 said: Folk har blitt fortalt at man kan dra på vinterferie i Norge. I tillegg ønsker ferie-kommunene gjester. Hvis du ikke liker det bør du mase på dine lokalpolitikere slik at det innføres forbud mot turister der du bor. Ja, men folk kan jo tenke selv? Fordi om det mangler forbud, og påbud. 7
Summerbreeze Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Veldig lett for dere fra andre landsdeler å kritisere Oslos befolkning, uten at dere egentlig har så veldig godt innblikk i dette. Vi som bor i Oslo-området har levd lenge med strenge restriksjoner i forhold til andre folk. Det er klart at folk da går lei og benytter de mulighetene man har til å gjøre ting. Dere må også tenke på at Oslos befolkning er mye større enn andre steder i landet, og at det dermed vil være større smittefare og da selvsagt mer smitte. Og til slutt må jeg bare legge til at dere ikke kan dra alle fra Oslo under en kam, for det er tross alt store variasjoner på hvem som gjør hva Endret 27. februar 2021 av Summerbreeze 4
Sermina Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Summerbreeze skrev (50 minutter siden): Veldig lett for dere fra andre landsdeler å kritisere Oslos befolkning, uten at dere egentlig har så veldig godt innblikk i dette. Vi som bor i Oslo-området har levd lenge med strenge restriksjoner i forhold til andre folk. Det er klart at folk da går lei og benytter de mulighetene man har til å gjøre ting. Dere må også tenke på at Oslos befolkning er mye større enn andre steder i landet, og at det dermed vil være større smittefare og da selvsagt mer smitte. Og til slutt må jeg bare legge til at dere ikke kan dra alle fra Oslo under en kam, for det er tross alt store variasjoner på hvem som gjør hva Nå er jeg en av de som kritiserte overfor og jeg er fra Oslo selv. Jeg ville aldri dratt til Ålesund og dratt på alle atraksjoner i nærområdet på få dager. Jeg ville holdt meg til den familien vi besøkte i starten og deretter gjordt slike ting etter en uke eller mer. 15
Madame Butterfly Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 1 minutt siden, Sermina said: Nå er jeg en av de som kritiserte overfor og jeg er fra Oslo selv. Jeg ville aldri dratt til Ålesund og dratt på alle atraksjoner i nærområdet på få dager. Jeg ville holdt meg til den familien vi besøkte i starten og deretter gjordt slike ting etter en uke eller mer. Hør! Hør! 1
2ro Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Minst 150 stykker i karantene nå. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/smittesporer-mutanttilfelle-i-to-kommuner-paa-sunnmoere.7bMpE_ZSn?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet De synes sikker dette er supert. Det er garantert mange av disse som har grunn til å være bekymret for om de kan ha smittet noen de bryr seg om (om de er smittet av denne varianten). Nei, dette er ugreit. 2
Gjest Optimo Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Det er dugnad! Alle skal med! Dere kan jo ikke sitte der oppe uten å bidra til smittetallene i avisa? Nei, kom igjen og ta en lockdown dere også. Steng bingoen og hold ungene hjemme fra skolen. Såpass må dere klare. Spoiler
Anbefalte innlegg