Gå til innhold

Noen som har giftet seg på "kort varsel"?❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en mnd tid tenker jeg vi bestemmer dato. Om vi gifter oss i år med kun de nærmeste rundt blir det kanskje i juli, august, september.. Litt usikker enda. Da utgår festen sannsynlig pga corona. Kansje vi tar den i 22, kanskje ikke. 

Jeg har familie som er kritisk til at vi vurderer i år, og ikke venter til neste år. Og at vi vurderer et lite bryllup vs stort. 

Er det for kort tid i forveien å invitere på vielse og en middag ute om vi sier fra 3-4 mnd før? Eller er det normen? Vi forventer ingen gaver etc.. 

Anonymkode: ca689...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er deres dag, dere gjør som dere vil :) 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er familien kritisk til at dere ønsker et lite bryllup? Dere bestemmer. 

• Liker 5
Skrevet

Vi gjorde dette. Lite intimt på rådhuset med de nærmeste ut å spiste etterpå. Inviterte i februar, giftet oss i mai. Kjøpte kjole etter invitasjonen var sendt ut 😅 egentlig helt perfekt for oss. Slapp å koordinere mat, lokale, pynt osv. Kjøpte kjole, reserverte restaurant og ordnet med taxi for alle gjesten, ikke mye stress og slikt 😊

Anonymkode: 2ef02...d11

• Liker 1
Skrevet
Tuttifrutt skrev (2 timer siden):

Hvorfor er familien kritisk til at dere ønsker et lite bryllup? Dere bestemmer. 

Vet ikke. Egentlig ganske sykt at de har meninger om alt (Kjole, fest, sted bryllup skal foregå osv). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke. Egentlig ganske sykt at de har meninger om alt (Kjole, fest, sted bryllup skal foregå osv). 

Huff hørtes slitsomt ut. Gjør det som føles best for dere, ikke bry dere om de andre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om en mnd tid tenker jeg vi bestemmer dato. Om vi gifter oss i år med kun de nærmeste rundt blir det kanskje i juli, august, september.. Litt usikker enda. Da utgår festen sannsynlig pga corona. Kansje vi tar den i 22, kanskje ikke. 

Jeg har familie som er kritisk til at vi vurderer i år, og ikke venter til neste år. Og at vi vurderer et lite bryllup vs stort. 

Er det for kort tid i forveien å invitere på vielse og en middag ute om vi sier fra 3-4 mnd før? Eller er det normen? Vi forventer ingen gaver etc.. 

Vi bestemte oss, sendte ut invitasjoner og giftet oss tre måneder senere. Vi var de aller nærmeste (besteforeldre, foreldre og søsken pluss forloveren min, mannens bror var hans forlover). Vi hadde vært sammen lenge. Alle møtte og alle var glade.

Anonymkode: 27d95...1d3

Skrevet

Å sende invitasjoner tre måneder før er mer enn tidlig nok. De som kan og vil, de kommer. 

Og jeg synes virkelig ikke dere skal bry dere om hva de mener ang størrelse på selskapet og alt mulig annet. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mer enn rikelig. Hvis man planlegger bryllup langt ut i fremtiden bruker man sende ut 'Save the Date' for å informere om datoen og bryllupet. Det er til forskjell fra en invitasjon, som folk forventes å svare på og dermed forplikte seg til å delta i bryllupet (hvis de takker ja). Svarfrist på invitasjoner bør ikke være mer enn 2 mnd. Og selvklart trenger det ikke være så stivt og formelt hvis det er en lite familiebegivenhet, men tidsmessig er det helt innafor å invitere til bryllup med 3 mnd varsel. 

Anonymkode: 83a21...1cf

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Vi giftet oss ca 3 mnd etter vi bestemte oss for å gifte oss. Hadde fest med ca 50 stk. 

Fra vi ble sammen til vi var gift gikk det ikke mere eller et år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Slitsomt, men ignorer dem. Dette er deres dag, dere gjør som dere vil, og det må de bare respektere :)

Hadde selv sagt "vet du, selv om du ønsker at vi skal ha et stort bryllup med fest på x lokale, så er ikke det helt oss. Vi velger hva vi ønsker, og det er det du trenger å vite" :)  Ikke la dem blande seg.

Anonymkode: 40ecf...b6f

Skrevet

Jeg har ansvar for borgerlige vielser i en kommune, og det er faktisk ganske vanlig at folk møter kun med forlovere/vitner og gifter seg. Familien din bør være glade for det om de blir invitert, uansett hvordan dere vil gjøre det.

Jeg synes det er litt ufint av familien å ikke godta brudeparets ønsker for dagen, det er noe man kanskje bare gjør en gang i livet, og da bør man gjøre det på den måten som føles riktig.

Anonymkode: c9646...ace

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske normalt å sende ut invitasjoner da. I et vanlig år risikerer man kanskje at folk har lagt andre planer da (andre bryllup, ferie. Juli og august er høysesong for begge), men etikettemessig er det helt perfekt. Kjenner til familie som er kritiske til absolutt alt, og det er tungt. Men dere gjør det faktisk på en helt vanlig måte.

Anonymkode: 0a857...6a5

Skrevet

Tusen takk for svar💙 Vi har nå satt en dato, så får vi bestemme antall gjester. 

• Liker 1
Skrevet

Vi giftet oss med to måneders varsel og hadde et lite bryllup. Dette var før korona da. Noen tanter ble sure, men det overlever vi.

Anonymkode: fe610...ade

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske normalt å sende ut invitasjoner da. I et vanlig år risikerer man kanskje at folk har lagt andre planer da (andre bryllup, ferie. Juli og august er høysesong for begge), men etikettemessig er det helt perfekt. Kjenner til familie som er kritiske til absolutt alt, og det er tungt. Men dere gjør det faktisk på en helt vanlig måte.

Anonymkode: 0a857...6a5

Det risikerer man uansett. Eneste søsken til samboer inviterte til bryllup 1,5 år ut i fremtiden; det var akkurat samme helg som mitt søskenbarn (1 av 2) skulle konfirmeres. I ulike deler av landet, selvklart. Vi (samboer og jeg) endte med å dele oss opp og delta i hver sin ting. 

Anonymkode: 83a21...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min gjorde dette (mange år før korona). De hadde vært sammen en del år, og bestemte seg en høst for at de hadde lyst til å gifte seg. Siden både jeg og den andre søsteren vår studerte i utlandet på det tidspunktet, ble det bryllup helga etter nyttår når vi begge var i Norge på juleferie. Husker ikke nøyaktig tidslinja, men det kan ikke vært mer enn maks 2-3 måneder mellom de bestemte seg og de faktisk gifta seg.

Det ble et lite bryllup, da, kun foreldre og søsken med partnere på begge sider, samt forlovere og et par nære venner, kanskje 20-25 stykk tilsammen? Uansett, tror ikke noen reagerte på at det var kort varsel. Nå er det neppe mange som har planer for sommeren uansett, men om det er noen det er viktig for dere at er der, så kan dere jo forhøre dere om det kræsjer med noe før dere velger endelig dato. 

Anonymkode: 90413...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Bestemte oss våren 2020 og giftet oss i kirken juli 2020. Så det går an. 🙂

Anonymkode: 84898...001

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi har gjort det på ca en måned. Er veldig fornøyd. Kunne vært mindre egentlig. 

Anonymkode: 975c8...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å planlegge i desember, sendte invitasjoner i januar, bryllupet var i slutten av mars. Alt var helt klart i god tid, følte ikke det var kort tid i det hele tatt og ingen reagerte på det. Ca 80 gjester. Men bryllupet ble selvfølgelig avlyst en uke før pga korona da 🙈

Anonymkode: 7a672...197

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...