Gå til innhold

2021 og fortsatt har vi personnummer på debet kortet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de som ikke har fødselsnummer på kortet, har dere bilde på kortet? 

Anonymkode: 400aa...1dc

Videoannonse
Annonse
Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til de som ikke har fødselsnummer på kortet, har dere bilde på kortet? 

Anonymkode: 400aa...1dc

Nei.

Skrevet

Det er 2021. Er det virkelig noen som fortsatt bruker debetkort? 

Anonymkode: 37dbf...71f

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Førerkortet kan man ha som app på telefon.

Anonymkode: 34d41...fbb

Men der er det ikke gyldig som id 

Anonymkode: 8d1a8...0ca

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 2021. Er det virkelig noen som fortsatt bruker debetkort? 

De fleste?

• Liker 4
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp, så hvorfor trenger vi da fødsels - og personnummer på debet kortet? Ingen svar på hi. 

Anonymkode: 5e713...95e

Fordi kundene krever det. En del banker har droppet personnummer og bilde for lengst, men fordi det har tatt to regjeringer over et tiår å endelig få levert de nasjonale ID-kortene, har en del banker fortsatt med dette, på tross av at bankkort strengt ikke har vært gyldig ID på årevis.

Jeg tipper flere og flere banker dropper det nå som kortene endelig er tilgjengelige. Ser ut som førerkort som ID også lever på lånt tid.

Skrevet

Det er jo bare å ikke velge bankkort med id. Det er det som er mest vanlig nå om dagen. Det er ikke bankens ansvar å utgi ID. 

Anonymkode: 1bc36...f10

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men der er det ikke gyldig som id 

Ekstremt sjelden jeg blir spurt om id, kan ikke huske sist jeg måtte vise det. Men må ha med førerkort når jeg kjører og da er det greit med app.

Skrevet

Navnet mitt står også der. Det er omtrent like sensitiv informasjon.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er så paranoid ts, så er det faktisk bare å klippe kortet. Som de fleste andre her har jeg verken bilde eller personnummer på debet- eller kredittkort. Har kort fra Gjensidige, Sparebank1 og en lokal sparebank..

Man får jo uansett ikke brukt personnummer til en dritt uten bankid lenger. Og hos offentlige etater skal det stilles kontrollspørmål i tillegg til at det er oppgitt personnummer. Skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: e4305...216

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De fleste?

Ikke mitt inntrykk. De fleste har jo kommet litt lengre i hva som er trygg, lønnsom og effektiv betaling. 

Skrevet

Hverken mannen min eller meg har personnummer på hverken debet- eller kredittkort. Har Sparebank1.

Anonymkode: 4e571...1bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke mitt inntrykk. De fleste har jo kommet litt lengre i hva som er trygg, lønnsom og effektiv betaling. 

Som hva?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det inntrykket fra? Deg selv? Sist jeg jobbet med kunder (2018) betalte 99% med debetkort.

Anonymkode: 98656...0fc

Skrevet

Har bilde og fødselsnummer på debetkortet i sparebank1, men uten i Nordea. Byttet akkurat bank, derfor jeg har begge😅

Anonymkode: 09b73...ca0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 19.37):

Nei. Hva som regnes som sensitiv informasjon er faktisk ikke noe vi kan bestemme selv etter eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 15f7b...31a

For meg er det sensitiv informasjon, så hva du eller noen andre mener gir jeg faen i. 

Anonymkode: a1230...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det heter debet med e, ikke i.

Anonymkode: 6fa63...6df

Du får sende mail til bankene som er så fine at de skriver debit på  kortet  🤪

Anonymkode: dc11e...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man får jo uansett ikke brukt personnummer til en dritt uten bankid lenger. Og hos offentlige etater skal det stilles kontrollspørmål i tillegg til at det er oppgitt personnummer. Skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: e4305...216

Dette er faktisk en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg snakker ukentlig med offentlige eksterne aktører, de er ofte slepphendte med "kontrollspørsmål". Min erfaring gjennom mange år. Jeg er hverken paranoid eller naiv. Men jeg er tilbakeholden med å dele ut personnummeret mitt, selv om det nå sies at det ikke er sensitiv informasjon 

Anonymkode: dc11e...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg er det sensitiv informasjon, så hva du eller noen andre mener gir jeg faen i. 

Anonymkode: a1230...dd7

Men det er sltså ikke sensitiv informasjon. Det er like lite sensitiv informasjon som navnet ditt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor har du det inntrykket fra? Deg selv? Sist jeg jobbet med kunder (2018) betalte 99% med debetkort.

Anonymkode: 98656...0fc

Kantina på jobben. Men det er jo en aldersgruppe der de fleste er i 30 årene, og økonomer, så er mulig ikke representativt. 

Apple pay er veldig vanlig -betaling med telefonen, eller klokke. Ut over det går det i kredittkort, det er jo tryggere, og gjerne med gode kickbackordninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...