AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #41 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På mitt kort står "Debit" Navnet mitt og kontonummer. Hverken fødsels el person nr og ikke noe bilde. Akkurat slik jeg foretrekker det i 2021 🙋♀️ Anonymkode: dc11e...04b Så bra. Anonymkode: 5e713...95e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #42 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er forskjell på fødselsnummer og personnummer. Jeg tenker hvis kortet skulle blitt stjålet/mistet. Anonymkode: 5e713...95e Det må ha fult personnummer for å være gyldig ID. Nå har det kommet ID kort og da vil nok bankene fase ut bankkort som gyldig ID, dessverre!. For ja, det er dritt at de nå vil ta betalt for separat ID kort som må fornyes som pass og ikke bare det, men de varer halvparten av tiden enn det et pass gjør!!, i stede for at vi får 2 i 1 slik som med bankkort. Bankkort må man jo ha, så da er det positivt at vi får gyldig id inkludert. Krysser fingrene for at de ikke dropper førerkort som gydlig id. Er du like imot fult personnummer på førerkort også? Og hva er egentlig problemet? For at bankkortet skal være et gyldig ID, så må det ha fult fødsel- og personnummer. Nå når de fjernet dette, så vil vi miste et alternativ til gyldig ID i norge, og det suger! For bankkortet er det smarteste, billigste og mest brukervennlige ID'en vi har. Jeg har hatt bankkort i snart 20 år og har aldri mistet det. *bank i bordet*. Det at du driver på å mister personlige eiendeler er ditt eget problem og ikke andres. Er du så klumsete at du mister ditt og får det lett stjålet, så får du bestille deg et kort uten personnummer. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 48a66...e66 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #43 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nordmenn er livredde for personnummeret sitt- som for øvrig ikke anses som sensitiv informasjon. Anonymkode: 8dfb2...6ed Personnummeret er stort sett alt jeg trenger å kunne for å kunne snakke med eksterne offentlige aktører og at de får høre stemmen til hen jeg ringer på vegne av (som i teorien kunne vært hvem som helst) - så fatter ikke at det ikke ses på som sensitiv informssjon. Jeg jobber i skoleverket. Anonymkode: dc11e...04b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #44 Skrevet 26. februar 2021 Ikke noe personnummer på debetkort, nei. Anonymkode: 2bfa1...eea
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #45 Skrevet 26. februar 2021 Du for skifte bank, eller be om å ikke ha kortet ditt som identifikasjon (bilde + fødsels og personnummer). Jeg har ikke hatt det siden jeg skiftet bank til Sbanken (gamle Skandiabanken) når jeg var 19 år og det var 16 år siden. Anonymkode: 8bd44...5a6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #46 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): personnr er ikke sensitiv informasjon Anonymkode: 9688a...2d6 Jo Anonymkode: a9274...5f5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #47 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvilken bank har du? Anonymkode: 5e713...95e Skandiabanken Anonymkode: 4835d...951
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #48 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo Anonymkode: a9274...5f5 Nei. Hva som regnes som sensitiv informasjon er faktisk ikke noe vi kan bestemme selv etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 15f7b...31a 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #49 Skrevet 26. februar 2021 Har ikke hatt det på kort på lenge men Kanskje for jeg har uten bilde. 🤷🏻♀️ Anonymkode: ff150...e70
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #50 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det må ha fult personnummer for å være gyldig ID. Nå har det kommet ID kort og da vil nok bankene fase ut bankkort som gyldig ID, dessverre!. For ja, det er dritt at de nå vil ta betalt for separat ID kort som må fornyes som pass og ikke bare det, men de varer halvparten av tiden enn det et pass gjør!!, i stede for at vi får 2 i 1 slik som med bankkort. Bankkort må man jo ha, så da er det positivt at vi får gyldig id inkludert. Krysser fingrene for at de ikke dropper førerkort som gydlig id. Er du like imot fult personnummer på førerkort også? Og hva er egentlig problemet? For at bankkortet skal være et gyldig ID, så må det ha fult fødsel- og personnummer. Nå når de fjernet dette, så vil vi miste et alternativ til gyldig ID i norge, og det suger! For bankkortet er det smarteste, billigste og mest brukervennlige ID'en vi har. Jeg har hatt bankkort i snart 20 år og har aldri mistet det. *bank i bordet*. Det at du driver på å mister personlige eiendeler er ditt eget problem og ikke andres. Er du så klumsete at du mister ditt og får det lett stjålet, så får du bestille deg et kort uten personnummer. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 48a66...e66 JEG HAR ALDRI MISTET ELLER FÅTT FRASTJÅLET KORT ELLER NOE ANNET NOENSINNE! HOLD KJEFT OM BEDREVITER PISSET DITT! Anonymkode: 5e713...95e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #51 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): JEG HAR ALDRI MISTET ELLER FÅTT FRASTJÅLET KORT ELLER NOE ANNET NOENSINNE! HOLD KJEFT OM BEDREVITER PISSET DITT! Anonymkode: 5e713...95e Har du stått opp med feil fot først i dag? Anonymkode: 34d41...fbb 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #52 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei. Hva som regnes som sensitiv informasjon er faktisk ikke noe vi kan bestemme selv etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 15f7b...31a Det ER sensitiv info fordi den kan misbrukes av noen tullinger Anonymkode: a9274...5f5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #53 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): JEG HAR ALDRI MISTET ELLER FÅTT FRASTJÅLET KORT ELLER NOE ANNET NOENSINNE! HOLD KJEFT OM BEDREVITER PISSET DITT! Anonymkode: 5e713...95e Ta deg en chillpill 😂 Så hvorfor er du så forbanna imot å ha bankkort som gydlig ID da? Om du har venner som stjeler din ID, så burde du skaff deg nye venner. Du skriver selv begrunnelse som "Jeg tenker hvis kortet skulle blitt stjålet/mistet.". Anonymkode: 48a66...e66 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #54 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det ER sensitiv info fordi den kan misbrukes av noen tullinger Anonymkode: a9274...5f5 https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/#:~:text=Fødselsnummer er et unikt identifiseringsnummer,og personnummer (5 siffer). "Nummeret regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt." Anonymkode: 48a66...e66 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #55 Skrevet 27. februar 2021 Det egentlige problemet med fødselsnummer er at bedrifter/etater etc uten videre godtar fødselsnummeret som gyldig legitimasjon/identifikasjon. Anonymkode: 6fa63...6df
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #56 Skrevet 27. februar 2021 Ikke på mitt kort. Jeg har Sbanken. Anonymkode: de313...880
skrue Skrevet 27. februar 2021 #57 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Jeg har valgt å beholde bilde og nummer på det bankkortet jeg bruker mest. Praktisk for min del å ha et id-kort i tillegg til sertifikat. Slik jeg skjønner det utsteder ikke banken (DnB) nye kort med dette, men om man allerede har et med bilde så kan man videreføre det. Jeg kommer iallfall til å fortsette med det til jeg eventuelt anskaffer et offentlig id-kort (nasjonalt id-kort). Endret 27. februar 2021 av skrue
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #58 Skrevet 27. februar 2021 Har Nordea. Mitt debitkort er uten bilde og personnummer. Anonymkode: 05d2d...483
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #59 Skrevet 27. februar 2021 Det heter debet med e, ikke i. Anonymkode: 6fa63...6df 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #60 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du har personnummer på førerkortet også, hva er egentlig problemet. Anonymkode: 11755...633 Førerkortet kan man ha som app på telefon. Anonymkode: 34d41...fbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå