Gå til innhold

Erfaringer med å jobbe mot å tilgi utroskap eller det å ha klart å tilgi utroskap - ønsker ikke svar som "dump dritten"

Snusfornuftig_

Anbefalte innlegg

Jeg hadde opplevd utroskap, men ikke på samme måte. Kjæresten var utro - men innrømmet det selv, og gjorde det slutt selv, i håp og tro at han skulle bli sammen med hun han var utro med. Men det ble slutt mellom dem veldig raskt, om de i det hele tatt var offisielt sammen, og han kom tilbake et halvt år etter. Jeg elsket ham fremdeles, og ville satse på forholdet, så for min del, var en liten avsporing som var best å glemme, og ikke tenke på det mer. For min del var ikke selve utroskap er veldig stort problem, problemet viset seg heller at han har ikke tenkt å satse på meg helt etter det heller. Han forble unnvikende og vanskelig å stole på, det ble igjen slutt. Ser for meg at hvis din mann ønsker at dere skal forbli ett par, og du ønsker det selv, så mye er gjort. Man trenger ikke å lave større problem ut av det enn det er, og man trenger ikke å ta på seg større offerrolle enn det er, som andre sa, altså, ingen er jo død. Er dere fortsatt sammen og er glad i hverandre. er dere fortsatt mer heldige enn mange andre. 

Anonymkode: 0901c...456

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VillAnna skrev (12 minutter siden):

Hvis man har et snev av selvrespekt så skjønner man at det ikke er normal oppførsel å lyve og bedra den man liksom skal elske. Hvis du snur litt på det: i businessverden -hvis noen lyver og bedrar, da gidder du ikke gjøre mer business med den personen.. de mister helt sin verdi. Ingen tror på vedkommende mer og ingen gidder å ansette dem. 
Ingen døde -bortsett fra selvrespekten til dama som ble bedratt. 

Man må se på det som har hendt å prøve å tenke fornuftig og rasjonelt rundt dette. Det er ingen grunn til å sammenligne det med businessverden og slike ting.

Dette er en ting mennesket har konstruert selv og en må prøve å tenke sine egne faktiske tanker rundt det, uten å påvirkes av norm og samfunn. Det er jævli mye lettere sagt enn gjort.

Jeg prøver bare å være konstruktiv ovenfor TS. Ingen grunn til å lage det verre enn det er. Rasjonalitet og fornuft. Om de 2 tingene tilsier at det er på tide å gå, da er det det. Men ikke før.

Anonymkode: 223a4...319

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser den, men en må tenke på at her får alt dette ingen andre konsekvenser enn det en selv velger å gjøre med det. Det er ingen fysisk skade, ingenting har blir stjålet eller brent opp.

Man velger i høy grad selv hvordan en skal reagere på dette. Det man må gjøre er å lytte til det aller, aller innerste i seg selv og skyve vekk alle andre tanker en har pådratt seg pga samfunn og det som i dag oppfattes som norm.

Prøv også å tenk på de gangene du har hatt disse tankene i hodet før, hvordan du da tenkte du kom til å reagere.

Så er det kanskje ikke så galt likevel?

Anonymkode: 223a4...319

Jeg ser hvor du kommer ifra og hva du mener. Jeg er relativt pragmatisk selv men det handler i stor grad om hvor selvstendig en er også. Ringvirkningene etter utroskap er synonymt med hvor sammensveiset forholdet er. Utroskap generer usikkerhet, noe vi er genetisk allergiske mot, med god grunn. Vi har ofte forskjellige roller, en betaler regninger, en fikser lekkasjen i taket, en lager mat osv osv. Nå må du plutselig reflektere over hvordan du skal ta over alle disse rollene og i tillegg har du mistet støtten din.

Man bygger i stor grad livet sitt rundt en partner, den dagen man ikke føler seg god nok lenger, kommer usikkerheten. Usikkerhet rundt deg selv, det praktiske, det økonomiske. 

Anonymkode: 030a5...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilga engangstilfelle som skjedde da han var full og det var vanskelig nok. Ble slutt like etterpå men siden han kjempet for å få meg tilbake en stund gikk jeg tilbake. Hadde ikke klart å tilgi utroskap over lenger tid uansett hvor mye vi hadde jobbet med det..

Vi har hvertfall vært i parterapi og kommet gjennom det, fått baby og hele pakken. Så parterapi er rådet jeg vil gi om du klarer å være sammen med noen som har vært utro over tid.

Anonymkode: 6aa73...e3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken pen eller slank. Røkte tyve om dagen og drakk til jeg stupte. Jeg har selvskada og forsøkt å ta livet av meg. Og jeg har hatt utallige korte og lengre forhold til gifte og opptatte menn. Det var ikke nei å få, for dette kunne jeg. Jeg lærte meg å forstå mennesker hjemme, der jeg ble utsatt for grov psykisk, fysisk og seksuell vold. 

Tenk litt på dette, dere som har partnere som angrer. Hen kan ha blitt utsatt for noe som ligner på meg. Ekstremt manipulativ. Jeg ga meg ikke og lirket det hele på plass. Jeg følte jeg vant, følte makt. 

Så spør! Hva slags menneske var hun? Hva fikk han til å føle seg? 

Er det ei slik som meg, så tilgi! 

Nå har jeg gått flere år i terapi, flyttet og skiftet navn, og lever i et rolig og godt ekteskap. Om min mann hadde vært utro hadde jeg villet lyttet nøye. 

Anonymkode: 1109c...65c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er verken pen eller slank. Røkte tyve om dagen og drakk til jeg stupte. Jeg har selvskada og forsøkt å ta livet av meg. Og jeg har hatt utallige korte og lengre forhold til gifte og opptatte menn. Det var ikke nei å få, for dette kunne jeg. Jeg lærte meg å forstå mennesker hjemme, der jeg ble utsatt for grov psykisk, fysisk og seksuell vold. 

Tenk litt på dette, dere som har partnere som angrer. Hen kan ha blitt utsatt for noe som ligner på meg. Ekstremt manipulativ. Jeg ga meg ikke og lirket det hele på plass. Jeg følte jeg vant, følte makt. 

Så spør! Hva slags menneske var hun? Hva fikk han til å føle seg? 

Er det ei slik som meg, så tilgi! 

Nå har jeg gått flere år i terapi, flyttet og skiftet navn, og lever i et rolig og godt ekteskap. Om min mann hadde vært utro hadde jeg villet lyttet nøye. 

Høres vel egentlig ut som det var de mennene som utnytta din sårbarhet. 

Anonymkode: cfa44...c24

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kona var utro, jeg valgte å tilgi og ville gjort det igjen. Forholdet ble sterkere og bedre etter det 

Anonymkode: 20d12...1be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kona var utro, jeg valgte å tilgi og ville gjort det igjen. Forholdet ble sterkere og bedre etter det 

Anonymkode: 20d12...1be

Synes hun det, eller er det bare deg?

Anonymkode: ea1e0...d74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var unge da vi ble sammen, og har hatt avstandsforhold i flere år, der vi begge har gjort dumme ting. Vi har også hatt brudd i noen måneder der begge har hatt nye relasjoner. Vi kom oss gjennom det, ingen sure miner nå, og er veldig glad for valget da han er en unik flott mann for meg. Men det krevde innmari mye, og vi har tidvis kranglet enormt. Så glad vi satset på hverandre nå, men hadde jeg da visst hvor tøft vi kom til å ha det i en god stund (kanskje 2-3 år), så håper jeg nesten at jeg hadde gått en annen vei. Lykke til med det su velger! 

Anonymkode: bd921...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarte det og etterhvert ble forholdet bedre enn noen gang. Slik er vi en solskinnshistore. Alt er bare bra og vel så det.

Til tross for dette tror jeg ikke jeg hadde gjort det samme om jeg kunne reise tilbake i tid. Det skjer noe med balansen i forholdet, selv om det kanskje er ubevisst. Det er en følelse av at jeg er mer glad i han enn han i meg, siden han kunne gjøre dette. En nagende usikkerhet jeg ikke hadde før om at han faktisk er i stand til å spre meg så dypt. Så selv om alt er flott så er det noe som er ødelagt. 

Anonymkode: 42c8a...a6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres vel egentlig ut som det var de mennene som utnytta din sårbarhet. 

Anonymkode: cfa44...c24

Nei, det var jo ikke det jeg sa? Jeg er høyt utdannet og har en ledende stilling. Sårbar har jeg aldri blitt oppfattet som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjenne etter om du klarer å legge dette bak deg. Helt vekk. Aldri bruke det mot han i n krangel eller diskusjon. 

Og klarer du å stole på han? La han dra ut med kompiser en kveld uten at du blir ødelagt av tanker? 

Kjenner flere som har vært igjennom dette. De fleste går ifra hverandre etter et par år. Tilliten er borte. 

Anonymkode: aef07...ccc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt er å dumpe han! Dere får det aldri bra igjen. Hvorfor vil du ha en som ikke har respekt for deg eller som elsker deg høyt nok? 

Begrunnelsen i svaret mitt er at jeg har vært der selv. Mange års ekteskap. Utroskap. Prøvde å få ting til å fungere igjen, men forholdet er jo ødelagt for alltid når den ene parten sviker den andre på den måten. 

Anonymkode: cc019...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fant ut at mannen min hadde vært utro med flere, prøvde faktisk å jobbe med det, jobbe med oss, alt mulig. Men så fant jeg ut at han hadde vært utro igjen gitt. Så nei det funket ikke med oss, han er eksmann nå.

Anonymkode: 6c29a...931

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jo ikke det jeg sa? Jeg er høyt utdannet og har en ledende stilling. Sårbar har jeg aldri blitt oppfattet som. 

Hva har din stilling og utdannelse med sårbarhet å gjøre??

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer gjennom 10 år (vi er 30) dreit seg ut på fylletur med kompiser for 3 år tilbake. Han kom hjem, la alle kort på bordet og viste tydelig anger. Jeg valgte å tilgi. Der og da mest pga felles barn. Han gikk i etterkant fast til psykolog frem til for et år tilbake. Slet mye med psyken i etterkant av hva han gjorde. Var svært langt nede. Mye skyldfølelse, mørke tanker og slet med å akseptere hva han hadde gjort mot meg (han har en forhistorie med mye utroskap mellom far og mor i oppveksten). Jeg slet selvfølgelig også, og ved siden av han sine psykologtimer gikk vi sammen til parterapeut. Jeg har slitt med mitt i etterkant, men ikke på samme måte som han. Jeg vil absolutt si at det enda er tøft, men jeg angrer ikke på at jeg tilga. Ingen er feilfri, og vi kan alle gjøre feil. Det som skiller en fra annen er hvordan det blir håndtert i etterkant. Jeg har kjipere perioder enn andre, og vi sliter faktisk enda med det fysiske. Dette er mer fra min side. Sikkert mange som syntes det er helt tafatt at vi fortsatt jobber med det med tanke på at det «bare» var en fyllahendelse.. Men det er klart at et svik er et svik, og det finnes alltid par som er i verre situasjoner men det kan på en måte ikke vi ta stilling til eller sammenligne oss med. Smerten og tillitsbruddet er like reelt uansett. Jeg syntes du bør følge magefølelsen din. En feil eller dumme handlinger definerer ikke et helt menneske. På lik linje som at man ikke automatisk er god tvers igjennom kun fordi en gjør noen gode handlinger i ny og ned. Ta i mot hjelpen som finnes, og forbered dere på at det vil ta tid ❤️

Anonymkode: 2da20...c9c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret mitt er å dumpe han! Dere får det aldri bra igjen. Hvorfor vil du ha en som ikke har respekt for deg eller som elsker deg høyt nok? 

Begrunnelsen i svaret mitt er at jeg har vært der selv. Mange års ekteskap. Utroskap. Prøvde å få ting til å fungere igjen, men forholdet er jo ødelagt for alltid når den ene parten sviker den andre på den måten. 

Tull , man kan fint få det bra igjen 

Anonymkode: f5591...d30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg det bak deg, bli ferdig med det , vi har levd sammen i 13 år etterpå og har det helt fabtastisk nå

Anonymkode: f5591...d30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 18.39):

Hevnlyst og sjalusi er vonde ting å bære på alene og ødeleggende å dele.

Klokeste ordene jeg har hørt på lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...