Gå til innhold

Erfaring med (gutte)barn med Adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer barnet på skole (faglig/sosialt)? Tips og triks i hverdagen? Noen med erfaring? 

Anonymkode: deb43...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å gi tips eller råd da alle er forskjellig.

Har to gutter med adhd, de er helt forskjellige og sliter med hver sine ting.

Den ene er faglig sterk, men null sosial mestring ( har as) i tillegg. Klarte seg kjempebra på skolen, sliter noe mer i yrkeslivet.

Den andre er faglig svak, sosial svak og ekstremt utagerende. Veldig Berg og dalbane på hvordan skolen har gått. Gikk på folkehøyskole og skal nå begynne nytt løp på vgs etter å ha bommet på utdannelse. Slitt mye med motivasjon og mestring.

Har en mann med adhd også. Han er faglig sterk, sosialt bra, men sliter ekstremt med uro i kropp og sjel.

Det eneste som er helt klart en fordel for alle tre er forutsigbarhet. Så vi har brukt ukeplan med arbeidsoppgaver, når man jobber, når ting skjer og hva vi skal ha til middag. Den har jeg enda selv om minstemann nå er 19 ( for da slipper jeg at mannen maser om hva vi ble enig om til middag)

Anonymkode: a6764...2a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer barnet på skole (faglig/sosialt)? Tips og triks i hverdagen? Noen med erfaring? 

Forutsigbarhet er veldig viktig. Skap situasjoner som barnet ditt mestrer, slik at du kan gi ham ros. Unngå situasjoner hvor du vet at han kommer til å streve 💙 Selvtillit og mestring er ekstremt viktig for dem.

Vår ADD-gutt har fått noen timer hver uke med spes ped i sosial kompetanse via PPT og det er gull for ham. Nå vet jeg jo ikke hva din gutt sliter med? Her er det først og fremst dårlig sosial kompetanse samt følelsesmessige berg- og dalbaner. Vi vurderer å prøve ut medisiner, for å se om det kan hjelpe ham med de voldsomme følelsesutbruddene.

Ellers er det flott om dere kan få noe avlastning fra familie eller andre som står dere nær, slik at dere orker å være mest mulig pedagogiske rundt ham. Vi har dessverre ingen besteforeldre som kan avlaste, og det gjør oss dessverre mer slitne og mindre pedagogiske innimellom 😔 

Anonymkode: 78af5...658

Skrevet

Tusen takk for svar!
Min gutt har nylig fått diagnose etter ørten runder med PPT, utredninger osv. Han strever veldig, både faglig og sosialt, og selvtillit og mestring er helt på bunn. Det er rett og slett vondt å være vitne til! 

Takk for tips om ukeplan, det var lurt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...