AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Det var faktisk ufattelig sjeldent at jeg fikk smake noe sånn pålegg som barn / ungdom. Foreldrene mine mente jo selvfølgelig at dette var forferdelig usunn mat. Man kunne jo like gjerne ha lagt en melkesjokolade eller noe rett på brødskiva og spist opp dette til frokost. Men i dagens samfunn ser det ut som sånn sjokolade-pålegg har nærmest "eksplodert" i Norge. Det virker som temmelig mange ikke spiser noe som helst annet enn slikt pålegg til nærmest hver eneste måned. Anonymkode: bb2e6...d1a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Tja. Jeg tror det fort er mer unge voksne som kjøper mest av det altså. Jeg opplever foreldre i dag ganske bevisste på valgene de tar for ungene sine. Ingen i min vennekrets gir sjokoladepålegg til barna sine. Vi kjøper et beger sjokoladepålegg i sommerferien og spiser det tomt, men ungene er egentlig ikke så glade i det😅 mest far i huset som spiser😂 Anonymkode: 8370c...8f9 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Jeg trodde det var mest pappaene som var hektet på det. Anonymkode: 61123...ed9 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Tror du tar feil. Vet ikke om noen som spiser mye av det nå. Men på 80 og tidlig 90 tallet var det både det og loff. Ikke at jeg tror det er så ille det heller. Jeg liker det ikke. Har det i hus, men barna spiser som regel andre ting. Mannen 79 modell synes det er godt en gang i blant. Også spises det på vafler og slikt. Altså en sjelden gang. Anonymkode: 35a0e...929 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Hvis foreldrene kjøper det, spiser jo barna det. Vi har det ikke i hus. Men lager hjemmelaget noen gang. Anonymkode: eb672...b12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Heit normalt da jeg var ung Anonymkode: e93fa...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du tar feil. Vet ikke om noen som spiser mye av det nå. Men på 80 og tidlig 90 tallet var det både det og loff. Tro kan du gjøre i kjerka. Om du ønsker å bli tatt seriøst på KG, så må du legge av deg disse uvanene med å ''tro'' ting om alt mulig. Skjerpings. Anonymkode: 4e682...3a7
Kenelz Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tro kan du gjøre i kjerka. Om du ønsker å bli tatt seriøst på KG, så må du legge av deg disse uvanene med å ''tro'' ting om alt mulig. Skjerpings. Anonymkode: 4e682...3a7 Ikke meg du siterte, men kommentarene på KG består stort sett av meninger og hva folk tenker/tror på. Man skal ikke bli tatt så veldig seriøst på KG da kommentarene er fra vilt fremmende folk og man skal da alltid være kritisk. Personen du siterte delte bare sin mening/erfaring/hva h*n tror på, og det skal være fullt lovlig uten at sånne mennesker som deg skal lage en sak ut av det. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var faktisk ufattelig sjeldent at jeg fikk smake noe sånn pålegg som barn / ungdom. Foreldrene mine mente jo selvfølgelig at dette var forferdelig usunn mat. Man kunne jo like gjerne ha lagt en melkesjokolade eller noe rett på brødskiva og spist opp dette til frokost. Men i dagens samfunn ser det ut som sånn sjokolade-pålegg har nærmest "eksplodert" i Norge. Det virker som temmelig mange ikke spiser noe som helst annet enn slikt pålegg til nærmest hver eneste måned. Anonymkode: bb2e6...d1a Har helt motsatt syn på det enn deg. Selv fikk jeg stadig sjokoladepålegg, det vet jeg at de fleste vennene mine gjorde også. Vi vokste opp på 80/90 tallet. Nå derimot, ser man ikke en eneste skive med slikt pålegg på skole og barnehage. Anonymkode: 1d9b6...6f8 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 Har inntrykk av at det er motsatt jeg - da jeg var barn på 1990-tallet åt alle sjokoladepålegg hele tida (husker selv barndommens matpakker med brød med nugatti og en liten boks med o'boy til å helle i skolemelka...), mens nå er det nærmest tabu å gi ungene det.
minister-mio Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Jeg har motsatt inntrykk. Brødet er grovere og syltetøy og Sjokopålegg er mindre vablig til hverdags blant de jeg kjenner 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Jeg har også motsatt inntrykk. Jeg og alle vennene mine spiste det hele tiden da jeg var barn. Mitt barn får det kanskje 1-2 ganger i mnd, og mange av vennene hennes får det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 299a9...a73 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Som mange andre har jeg motsatt inntrykk. På 90 tallet hadde jeg alltid nugatti eller Sjokade på skiva. Før det igjen hadde jeg Sunda (som jo er sukker). Nå har jeg ikke inntrykk av at det er noe dagligdags. Har en 3 åring og hun vet ikke hva det er en gang. Men jeg spiser det et par ganger i uka Anonymkode: f3294...78e 2
Dolce Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var faktisk ufattelig sjeldent at jeg fikk smake noe sånn pålegg som barn / ungdom. Foreldrene mine mente jo selvfølgelig at dette var forferdelig usunn mat. Man kunne jo like gjerne ha lagt en melkesjokolade eller noe rett på brødskiva og spist opp dette til frokost. Men i dagens samfunn ser det ut som sånn sjokolade-pålegg har nærmest "eksplodert" i Norge. Det virker som temmelig mange ikke spiser noe som helst annet enn slikt pålegg til nærmest hver eneste måned. Anonymkode: bb2e6...d1a Hm. Jeg er født tidlig på 60-tallet. I min barndom (sent 60-tall/tidlig 70-tall) var det helt vanlig med sjokoladepålegg. Mener å huske at det het Sjokade (?). I tillegg hadde vi superpopulære Banos (søtt bananpålegg) og Sunda (mye sukker). Ingen av påleggene var forbudt hverken i barnehagene eller på skolen. Så jeg tror ikke det har "nærmest eksplodert i dagens samfunn"..... 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 Nå blir du omtrent bannlyst om du serverer sånt , før ble man ikle det Anonymkode: e93fa...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 Motsatt erfaring og inntrykk. Da jeg var liten var det vanlig med syltetøy, brunost, nugatti, sjokade og hapå både hjemme og bhg/skole. Ofte på lyst brød. Nå har kun en eller to av barna på hver avdeling/klasse det. Det vanlige er grovt brød, grønnsaker, skyr og sunt pålegg. Anonymkode: f0af3...832 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (3 timer siden): Har inntrykk av at det er motsatt jeg - da jeg var barn på 1990-tallet åt alle sjokoladepålegg hele tida (husker selv barndommens matpakker med brød med nugatti og en liten boks med o'boy til å helle i skolemelka...), mens nå er det nærmest tabu å gi ungene det. Å... Boksen med o'boy i skolesekken. Bringer fram gode, men gjerne ikke så sunne minner 😅 Husker også at jeg "ikke likte" vann eller vanlig melk en periode, så fikk saft og sjokolademelk til alle måltider., 😂 Hjelpes. Og til de som måtte lure, er normalvektig og har et fint kosthold i dag 😉🙂 Anonymkode: 1d9b6...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #18 Skrevet 26. februar 2021 Du får da sukkerfri Nugatti, kanskje en ide å prøve det. Anonymkode: 86c6e...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #19 Skrevet 26. februar 2021 Tror ikke det er veldig vanlig å spise ofte? Vi har av og til sjokoladepålegg i hus. Alltid til jul, av og til i løpet av året. Men da får barna et par skiver til frokost (og lunsj hvis jeg er snill) kun på en lørdag. Hvis vi ikke har det i hus, så spør de ikke etter det. Men det er alltid pappaen i huset som faktisk kjøper det, og den som spiser mest av det! Viste ikke at det var en pappa-ting😂 Ungene rekker som regel bare EN lørdag med sjokoladepålegg til frokosten, så spiser pappaen opp resten til neste lørdag. Anonymkode: 91959...d48 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #20 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tro kan du gjøre i kjerka. Om du ønsker å bli tatt seriøst på KG, så må du legge av deg disse uvanene med å ''tro'' ting om alt mulig. Skjerpings. Anonymkode: 4e682...3a7 Kanskje dette kan brukes som kilde? https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/sukkerforbruket-i-norge-historisk-lavt Anonymkode: 35a0e...929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå