AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Er det noen som har erfaring med negative virkninger av å bruke 10 mg Sobril daglig over lang tid? Tenker år. Jeg har en fysisk sykdom som er såpass ille at funksjonsevnen er ekstremt nedsatt - og symptomene er tildels som tortur til tider. Det finnes ingen medisiner, men ssri og Sobril/Vival osv kan dempe signalene i hjernen. Jeg får bittelitt effekt av ssri, og sammen med 10 mg Sobril vil jeg si livskvaliteten og funksjonsnivået øker med tja....30%? Det betyr at jeg kan hente barn på skolen, gå en tur. Uten Sobril blir jeg mer utmattet av symptomene og må ha følge overalt. Dette lar seg ikke gjøre etter korona og hjemmekontor når mannen min ikke lengre er hjemme. Jeg har tenkt å forsøke behandling for sykdommen en lengre periode, men tenker litt langsiktig: Jeg vurderer å ta opp spørsmålet med fastlegen om å stå på 10 mg Sobril daglig og risikere avhengighet for å kunne ha noe livskvalitet. Symptomene er nonstop svært krevende og ekstremt funksjonsnedsettende. Men jeg har selvsagt ikke lyst å bli avhengig i den forstand at man ønsker å prøve ANDRE ting. Jeg tar dem ikke for angst, men er også usikker på om virkningen dabber av for alt med Sobril 🤷♀️ Lurte derfor på om noen kunne dele erfaringer på den negative siden: Hvordsn dårlig ble dere av nedtrapping/måtte dere følges spesielt opp/fikk dere ekstra negative følger? Hvor lang tid tok det å klare å slutte? Anonymkode: e818a...c6e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 hvilken sykdom har du? Anonymkode: f60db...623
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Brukte 20 mg daglig for å få sove, trappet ned til 15 mg og så 10 mg før jeg sluttet helt. Ble ikke dårlig av nedtrapping, merket ingenting heldigvis. Ingen spesiell oppfølging eller negative følger. Anonymkode: 8cd96...810
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brukte 20 mg daglig for å få sove, trappet ned til 15 mg og så 10 mg før jeg sluttet helt. Ble ikke dårlig av nedtrapping, merket ingenting heldigvis. Ingen spesiell oppfølging eller negative følger. Anonymkode: 8cd96...810 Rettelse: Mente 25 mg. Anonymkode: 8cd96...810
Natta1980 Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 10 mg er den laveste dosen man kan ta. Daglig bruk er ikke verre enn å ta imovane hver kveld - så lenge man holder seg til dosen så er det ikke snakk om noe tortur hvis man kutter det ut. Det er tross alt folk som bruker helt opp i 100 mg daglig. Da blir det noe helt annet. Ikke vær redd. Men si gjerne mer om sykdommen din. Fibromyalgi? Det finnes alltid en pille for alt som er ille 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Jeg har en vestibulær sykdom, og er dårligere enn de fleste med denne sykdommen. Har gått i 1,5 år og holdt ut (ble en periode suicidal av de torturliknende symptomene som aldri gav seg) - og har behandlet i 1 år uten merkbart resultat enda. Det jeg ser for meg er å behandle en lengre periode i tilfelle det løsner, men ifølge spesialisten må jeg beregne veldig lang tid med tydelige symptomer. Det har tatt veldig på å være isolert alene på et rom nå i ett år, og når jeg plutselig da kan spasere utendørs ALENE og være med på butikken med Sobril innabords så frister det å ta sjansen om dette skulle vise seg å være mer kronisk. Men jeg har aldri tatt medisiner av noe slag før i den kategorien, og prøver veie ulempene mot hverandre. Det kan tenkes at jeg står på det i alt fra måneder til at jeg aldri blir frisk. Det vet jeg jo ikke. Så.....ja. Vanskelig å vite tidsperspektiv. Men jeg vet det ikke er til hinder for vestibulær rehabilitering osv. Anonymkode: e818a...c6e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Natta1980 skrev (6 minutter siden): 10 mg er den laveste dosen man kan ta. Daglig bruk er ikke verre enn å ta imovane hver kveld - så lenge man holder seg til dosen så er det ikke snakk om noe tortur hvis man kutter det ut. Det er tross alt folk som bruker helt opp i 100 mg daglig. Da blir det noe helt annet. Ikke vær redd. Men si gjerne mer om sykdommen din. Fibromyalgi? Det finnes alltid en pille for alt som er ille Ikke denne sykdommen dessverre. Men ssri og Sobril/vival kam for noen dempe generelle hjernesignsler = litt mindre svimmel. Anonymkode: e818a...c6e 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 Du må snakke med din lege, ts. Selv om folk forteller om mange forskjellige ting her, så er din egen helse noe helt annet og den historien må du ta med din lege for å få det svaret som gjelder for deg. Pilleråd fra forumbrukere er ikke brukbart. Anonymkode: 05d8d...f89 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Natta1980 skrev (41 minutter siden): 10 mg er den laveste dosen man kan ta. Daglig bruk er ikke verre enn å ta imovane hver kveld - så lenge man holder seg til dosen så er det ikke snakk om noe tortur hvis man kutter det ut. Det er tross alt folk som bruker helt opp i 100 mg daglig. Da blir det noe helt annet. Ikke vær redd. Men si gjerne mer om sykdommen din. Fibromyalgi? Det finnes alltid en pille for alt som er ille Nei, 5mg er den laveste. Det er delestrek. Anonymkode: 8dd14...3aa 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 Ts her Takk for svar fra noen av dere Ang å snakke med lege osv så trenger jeg åpenbart ikke råd om det - jeg spør tydelig i teksten om erfaringer Anonymkode: e818a...c6e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Det du nevner er en såpass beskjeden dose, at risiko for avhengighet eller bivirkninger er veldig liten. 30% økt funksjonsnivå høres ut til å være verdt det! Det eneste jeg kan tenke på som skummelt er dersom du etterhvert må ha høyere og høyere dose for å få samme effekt- da kan problemene komme. Men det er slett ikke sikkert at du må det, altså. Anonymkode: 92a0f...3b8 1
Gjest Airman Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Natta1980 skrev (55 minutter siden): 10 mg er den laveste dosen man kan ta. Daglig bruk er ikke verre enn å ta imovane hver kveld - så lenge man holder seg til dosen så er det ikke snakk om noe tortur hvis man kutter det ut. Det er tross alt folk som bruker helt opp i 100 mg daglig. Da blir det noe helt annet. Ikke vær redd. Men si gjerne mer om sykdommen din. Fibromyalgi? Det finnes alltid en pille for alt som er ille Jeg måtte ta 15 mg i en uke.. Merket det ikke engang.. Og jeg er fobisk mot piller.. Eller var, rettere sagt.. I forbindelse med et lite sykehusopphold i januar.p
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Natta1980 skrev (1 time siden): Det finnes alltid en pille for alt som er ille Hadde det bare vært så lett 🙂 Anonymkode: 93f58...6e7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 kjære ts. jeg har vulvodyni, og benzo er det eneste som hjelper(dessverre)😌 tar det ikke daglig, men mer etter behov; være seg fra 0-5 ganger i uken. har gjort dette i ca to år nå, og det er det eneste som er å gjøre. har prøvd det meste av behandlinger, inkl.psykolog. ikke vær redd for en så liten dose. det kan gjøre underverker for muskulaturen generelt, og kanskje til og med bedre funksjonsnivået på sikt. du har ikke vurdert baclofen da?? Anonymkode: e1b75...824
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): kjære ts. jeg har vulvodyni, og benzo er det eneste som hjelper(dessverre)😌 tar det ikke daglig, men mer etter behov; være seg fra 0-5 ganger i uken. har gjort dette i ca to år nå, og det er det eneste som er å gjøre. har prøvd det meste av behandlinger, inkl.psykolog. ikke vær redd for en så liten dose. det kan gjøre underverker for muskulaturen generelt, og kanskje til og med bedre funksjonsnivået på sikt. du har ikke vurdert baclofen da?? Anonymkode: e1b75...824 Jeg har vestibulær, altså svært hemmende svimmelhet :) Baklofen er ikke for min type sykdom. Har prøvd et par andre medikamenter som forsåvidt sjeldent virker på andre og. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du nevner er en såpass beskjeden dose, at risiko for avhengighet eller bivirkninger er veldig liten. 30% økt funksjonsnivå høres ut til å være verdt det! Det eneste jeg kan tenke på som skummelt er dersom du etterhvert må ha høyere og høyere dose for å få samme effekt- da kan problemene komme. Men det er slett ikke sikkert at du må det, altså. Anonymkode: 92a0f...3b8 Ja, det er akkurat det. Jeg vil jo merke det ved at svimmelheten ikke bedres noe. Fant litt stoff på dette ifht vestibulære lidelser - og essensen er jo om risiko er verdt det. Jeg vurderer også en mellomting- ikke daglig, men kanskje et par ganger i uka for å få noen opplevelser utover soverommet liksom. Det kan jo kanskje være en måte å unngå tilvenning og dempet effekt og. Anonymkode: e818a...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå