AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Vet jo at man skal spise sunt nå i svangerskapet. Problemet mitt er at jeg har irritabel tarm og er derfor mye jeg ikke tåler å spise. F.eks. eple gjør at jeg får fryktelig vondt i magen så er derfor ikke mulig å ta det som et mellommåltid. Salat, melkeprodukter osv osv...er noe av det værste jeg kan spise. Det jeg har funnet som jeg kan spise er banan, druer, brokoli og gulrot. Er noe usikker på hvor sunt banan og druer er? Ellers noen tips til middager og mellomåltider jeg kan spise som ikke er for usunne? Skal jo ikke bli helt fanatisk, men ønsker jo å gi barnet så god næring som mulig. Anonymkode: 91833...1f2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Tåler du egg? Næringsrikt, og er mye godt man kan lage av det Anonymkode: 14c86...9dd
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tåler du egg? Næringsrikt, og er mye godt man kan lage av det Anonymkode: 14c86...9dd Ja egg går fint å spise. Varierer mellom omelett, kokt egg, eggerøre osv... 😁 Anonymkode: 91833...1f2
Kenelz Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Spis hva du ellers normalt spiser sier jeg nå bare! Bare pass på at det er gjennomstekt. ☺️ Vil du ha sunnere variant er det bare å bytte ut enkelt produkter med noe som er sunnere. Ta vitaminene dine og drikk vann. Husk man spiser IKKE for to! Trenger bare 200 ekstra kalorier når man er gravid. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Kenelz skrev (5 minutter siden): Spis hva du ellers normalt spiser sier jeg nå bare! Bare pass på at det er gjennomstekt. ☺️ Vil du ha sunnere variant er det bare å bytte ut enkelt produkter med noe som er sunnere. Ta vitaminene dine og drikk vann. Husk man spiser IKKE for to! Trenger bare 200 ekstra kalorier når man er gravid. Ja ikke sant 😁 tar både multivitamin og omega3 hver dag. kommer nok til å bli en sjokolade i ny og ne, men ikke hverdagskost akkurat 🙈 Anonymkode: 91833...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 De første ukene levde jeg på salt potetgull, deretter gikk det i banan og is, helt på slutten så spiste jeg smørgrøt midt på varmeste sommerdagene. Spiste også en del mellommåltid barer når matlysten var laber. Med andre ord så spist jeg ikke særlig sunt. Jeg spiste normale middager og brødmåltider ellers altså, men jeg gjorde ikke om kosten fordi jeg var gravid. Kan du ikke spise likt som før? Regner med du ikke levde på spekemat, så noe av det du tåler og har brukt å spise må du da kunne spise nå? Anonymkode: dba95...6a6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Man skal ikke overdrive helt ja man skal spise sunt, men samtidig så skal du klare å leve med kostholdet i 9 mnd, og helst i etterkant grunnet morsmelk. Så man må jo finne en mellomting. Babyen får det den trenger så lenge du spiser normalt og variert ☺️ Anonymkode: 1e253...761
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De første ukene levde jeg på salt potetgull, deretter gikk det i banan og is, helt på slutten så spiste jeg smørgrøt midt på varmeste sommerdagene. Spiste også en del mellommåltid barer når matlysten var laber. Med andre ord så spist jeg ikke særlig sunt. Jeg spiste normale middager og brødmåltider ellers altså, men jeg gjorde ikke om kosten fordi jeg var gravid. Kan du ikke spise likt som før? Regner med du ikke levde på spekemat, så noe av det du tåler og har brukt å spise må du da kunne spise nå? Anonymkode: dba95...6a6 Nei det er sant, men har jo ikke veeeldig sunt kosthold da. Er jo veldig glad i mat som lasagne, taco osv...spiser mye kylling da om ikke annet (ikke det værste man kan spise). Må bli flinkere til å ha fiskemiddager. Anonymkode: 91833...1f2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man skal ikke overdrive helt ja man skal spise sunt, men samtidig så skal du klare å leve med kostholdet i 9 mnd, og helst i etterkant grunnet morsmelk. Så man må jo finne en mellomting. Babyen får det den trenger så lenge du spiser normalt og variert ☺️ Anonymkode: 1e253...761 Er så dårlig på å spise grønnsaker og frukt når det er så lite jeg tåler. Vet liksom ikke hva jeg kan spise istedet og likevel få i meg det av næring osv..som er viktig. Som nevnt tidligere så tar jeg vitaminer og omega3 i tillegg da. Anonymkode: 91833...1f2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har også IBS, men vi er jo alle forskjellige selvsagt tåler du ikke helt vanlig salat? Her har det gått mye i omelett med godt stekt paprika, purre, skinke og ost (tåler bare paprika varm) med hjertesalat, ananas på boks (dilla etter jeg ble gravid), små tomater og thousand Island 3%. Varierer med egg og baconsalat med stort sett de samme ingrediensene og litt fetaost. Det blir mye egg, men det metter så godt uten å tynge slik at jeg får mye energi utover timene før jeg må spise igjen. I starten av graviditeten derimot spiste jeg bare det jeg fikk lyst på og klarte på grunn av kvalmen. Mye som bydde meg imot og der og da er det unntakstilstand. Anonymkode: 81314...d86 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også IBS, men vi er jo alle forskjellige selvsagt tåler du ikke helt vanlig salat? Her har det gått mye i omelett med godt stekt paprika, purre, skinke og ost (tåler bare paprika varm) med hjertesalat, ananas på boks (dilla etter jeg ble gravid), små tomater og thousand Island 3%. Varierer med egg og baconsalat med stort sett de samme ingrediensene og litt fetaost. Det blir mye egg, men det metter så godt uten å tynge slik at jeg får mye energi utover timene før jeg må spise igjen. I starten av graviditeten derimot spiste jeg bare det jeg fikk lyst på og klarte på grunn av kvalmen. Mye som bydde meg imot og der og da er det unntakstilstand. Anonymkode: 81314...d86 Nei faktisk ikke, får helt siiiinnsykt luft i magen av salat 🤷🏼♀️ Problemet med f.eks. Paprika er at jeg ikke klarer hverken smak eller konsistens, så må jo innrømme jeg er litt kresen i tillegg også. Men går mye i omelett her også da med ost og skinke, hender seg jeg kutter brokkoli i litt småbiter å har i røra da. Anonymkode: 91833...1f2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Ikke heng deg opp i banan og druer vær så snill. Vil du ha frukt spiser du frukt, det inneholder nyttige vitaminer og mineraler også. Anonymkode: 2c513...565
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ikke heng deg opp i banan og druer vær så snill. Vil du ha frukt spiser du frukt, det inneholder nyttige vitaminer og mineraler også. Anonymkode: 2c513...565 Gjør ikke det, problemet er at det er mye av fruktene jeg ikke kan spise. Elsker eple men kan ikke spise det. Men kommer til å spise banan og druer værtfall. Anonymkode: 91833...1f2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 10.52): Nei faktisk ikke, får helt siiiinnsykt luft i magen av salat 🤷🏼♀️ Problemet med f.eks. Paprika er at jeg ikke klarer hverken smak eller konsistens, så må jo innrømme jeg er litt kresen i tillegg også. Men går mye i omelett her også da med ost og skinke, hender seg jeg kutter brokkoli i litt småbiter å har i røra da. Anonymkode: 91833...1f2 Skjønner. Da kan du i alle fall tenke at egg er sunt! Det eneste egg ikke inneholder er vitamin c. Og så tilfører du bare det "grønne" du kan spise. Om det er brokkoli, ananas eller tomater. Er du veldig plaget med IBS-kramper og fordøyelsen kan jeg sterkt anbefale Nycopro daglig fordøyelse. Etter jeg kom over disse og lactase go (for laktoseintoleranse) har jeg blitt mye bedre. Det er også lenger mellom de verste smerteperiodene. Og om de kommer kuttes tiden ned betraktelig kontra tidligere. Jeg hsr lest mye om IBS og forskning og man har sett at man med IBS mangler en tarmbakteriestamme i fhht friske. Denne er blant annet tilsatt i melkesyrebakteriene jeg henviser til over. Så når man har en frisk periode må man bare forsiktig prøve seg frem og se hva som fungerer for en selv. Det er også kommet et produkt du kan ta mot luftplager som du tar med mat du opplever å få dette av som heter nogasin go. Jeg har ikke prøvd disse, men så dem på apoteket sist jeg kjøpte laktase. Anonymkode: 81314...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå