Gå til innhold

10 åring legger ut flere videoer på tik tok hver dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet det er 13 årsgrense, men det er søren ikke lett når faren ikke sier nei til noe og jeg alltid må være den stenge. Søskenbarna på 7 og 10 legger ut, og det er så vanskelig at jeg alltid sier nei til alt. Søskenbarn på 10 har og snap, og han synes jeg er grusomt streng. 
Så fikk han laste ned tik tok da, mest for å se, men også lage videoer som han ikke får legge ut. Han har nå lagt ut masse videoer, og det er jo uskyldige videoer hvor han spiser sitron osv, men også slike som «hvis jeg får 500 følgere så skal jeg»

Han skjønner ikke hva som er galt, det gjør heller ikke faren. Jeg blir stående alene med dette, og jeg begynner å tenke at det kanskje ikke er så farlig da? Om han legger ut videoer? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6c9c5...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra, la barnet fortsett med dette.

Anonymkode: 2246e...c92

• Liker 1
Skrevet

For min del hadde det vert fullstendig uaktuelt. Et 10 år gammelt barn har lite (til ingen) forståelse av SoMe og eventuelle konsekvenser. 

Anonymkode: 4af68...447

• Liker 12
Skrevet

Det er en grunn til disse aldersgrensene.. Forklar ham at alt han legger ut på Internett blir på Internett. Han mister all kontroll over det han legger ut så snart det er ute. Det gjelder jo alle sosiale medier egentlig. Facebook eier for eksempel alle bilder du legger ut. Selv om du måtte slette dem. Snapchat likeså. Barna tror bildene forsvinner, men det gjør de slettes ikke. Du må også forklare ham at å filme og ta bilde av andre uten samtykke er ulovlig. Nå som du vet at han bruker TikTok, er det fars OG ditt ansvar å følge det opp. Selv om du måtte være uenig i bruken. Lykke til.

Anonymkode: 2c396...314

• Liker 3
Skrevet

Helt uaktuelt å la min sønn eksponere seg på SoMe. Han lastet ned Tik Tok, fordi "alle" i klassen hadde det. Vel, den appen forsvant fort, kan jeg love. Min gutt går i andre klasse. Men syns 10 år også er alt for tidlig. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan videoer som legges ut.
verden er helt annerledes nå enn for bare 15år siden feks.

Skrevet

Var det ikke en mann som filmet og publiserte sitt eget selvmord på TikTok for en tid tilbake? Tar forbehold om at det kan være en annen app, men sånt må vel bidra til at foreldre blir litt mer opptatt av hva barna deres kan bli eksponert for på nett.. ?  

Anonymkode: f929e...aac

• Liker 3
Skrevet
Teardrop skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo an på hvordan videoer som legges ut.
verden er helt annerledes nå enn for bare 15år siden feks.

Én ting er hva man legger ut selv. Noe annet er alt søppelet andre legger ut, som barna blir eksponert for. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, Hannah80 said:

Én ting er hva man legger ut selv. Noe annet er alt søppelet andre legger ut, som barna blir eksponert for. 

Nemlig! Jeg leste en artikkel om pedofile på snapchat, de er garantert å finne på TikTok også.. Synes du skal stå på ditt, TS! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det ikke en mann som filmet og publiserte sitt eget selvmord på TikTok for en tid tilbake? Tar forbehold om at det kan være en annen app, men sånt må vel bidra til at foreldre blir litt mer opptatt av hva barna deres kan bli eksponert for på nett.. ?  

Det var direkte på Tik tok, ja. 

Anonymkode: cab34...72e

Skrevet

Vi diskuterte at han ikke fikk legge ut så mange filmer, kun av og til. Etter det så har han lagt ut flere. Når jeg konfronterte han med det igjen, at han får ikke legge ut filmer hele tiden så virket det som om han skjønte det. Så oppdaget jeg en ny video. Jeg slettet da tik tok fra tlf sin. Var det riktig håndtert? Synes dette er vanskelig..

Skrevet

Vi har en regel om at tiktok skal sees sammen med en voksen også må det spørres om å legge ut videoer. Følger ikke barnet disse reglene så blir det borte for en stund og det er drit kjipt. Men det må ha konsekvenser. Nå er jo vi foreldre på samme lag, men du må jo bare be far skjerpe seg. 

Anonymkode: 0a14f...915

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi diskuterte at han ikke fikk legge ut så mange filmer, kun av og til. Etter det så har han lagt ut flere. Når jeg konfronterte han med det igjen, at han får ikke legge ut filmer hele tiden så virket det som om han skjønte det. Så oppdaget jeg en ny video. Jeg slettet da tik tok fra tlf sin. Var det riktig håndtert? Synes dette er vanskelig..

Har du foreldresperre? Så han ikke bare laster Appen ned igjen?

Tik tok kan vel også gjøres privat så kun søskenbarn ser det som legges ut? 

Anonymkode: 50c6d...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du foreldresperre? Så han ikke bare laster Appen ned igjen?

Tik tok kan vel også gjøres privat så kun søskenbarn ser det som legges ut? 

Okey, det må vi prøve. Han har på privat, men likevel så har han 500 følgere... Jeg forstår det bare ikke? Gikk gjennom følgerne hans og mange har et profilbilde som et hamster.. hva er greia med det? Han synes det er stas med 500 følgere (det står 518 followers ihvertfall på han). Forstår ikke det? Han har privat, hvordan finner alle han da? Jeg vil ikke at han skal ha så mange... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okey, det må vi prøve. Han har på privat, men likevel så har han 500 følgere... Jeg forstår det bare ikke? Gikk gjennom følgerne hans og mange har et profilbilde som et hamster.. hva er greia med det? Han synes det er stas med 500 følgere (det står 518 followers ihvertfall på han). Forstår ikke det? Han har privat, hvordan finner alle han da? Jeg vil ikke at han skal ha så mange... 

Han skruer vel av å på privatsettingen? Mulig foreldresperre vil gi beskjed om forandring av settinger også. Finnes også egne apper for dette som er veldig bra. Les deg opp på hvilken som har funksjonene du trenger. 

Min mann lastet ned en. Den skrur av nettet på yngste sin telefon klokken 18.00 og eldste klokken 20.00. 

Skrevet

Jeg tror vi bare må akseptere at sosiale media er blitt en stor del av barna liv, og at det er på apper som TikTok ting skjer. Jeg forstår virkelig ikke hva som er så stas med å lage 40 tilnærmet like videoer hvor man danser den samme teite dansen som en million andre før deg

Anonymkode: cb5f2...6a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, han var live på Facebook tror jeg, men noen tok klippet og lastet det opp på TikTok.

Skrevet

Før var pedofile i gatene. Nå er de i telefonene til ungene også. Ser på 10-åringer som filmer seg selv. Som har foreldre som ikke klarer å si nei, fordi alle andre får jo lov. At ungene ikke er moden nok for å skjønne hvor stort publikum de eksponerer seg for, og hvilke monstre som kan skjule seg bak nicket trine12 er det ingen som bryr seg om.
Foreldre i dag skal bare være kule og si at verden går fremover.

Anonymkode: e7f78...a30

Skrevet

Altså jeg tror at mange foreldre rett og slett bare har gitt opp. Ikke fordi de ikke bryr seg men, fordi dagens barn er så avhengig av SOME at det blir et helvete uten like hvis man prøver å nekte dem å være der.

Selv om mange av oss foreldre kan en del data så er det bare å erkjenne at vi er tekniske fossiler i forhold til ungene våre. Hvis vi tar enheten fra dem eller nekter de å være på en plattform så finner de bare nye måter å være der på likevel, men for å få det til så blir mange barn veldig utspekulerte og de begynner å lyve. Hvis de så opplever noe som ikke er greit på nettet så tør de ikke si ifra til voksne fordi de er redd for kjeft, siden de ikke fikk lov til å være på den plattformen i utgangspunktet.

Klok av skade etter alle rundene med mitt eget barn så har jeg funnet ut at jeg gjorde en feil ved å gi etter for presset om smarttelefon for tidlig. Hvis ungene først får en enhet med tilgang til nett så vil de så klart begynne å utforske den " verden " som finnes der. Det beste er å ikke gi ungene telefoner, nettbrett og lignende før de er gamle nok til å skjønne hvor sårbar man faktisk kan bli på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...