AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Er det noen som vet noe om dette egentlig er skadelig for fosteret? Jeg har nettopp testet positivt, og er litt bekymret. Hadde tenkt å slanke meg i ca. to måneder til, men ble gravid nå tidligere enn planlagt. Ønsker å gå ned 7-8 kg, men samtidig vil jeg jo ikke skade fosteret på noe vis. Vet at normen er at man legger på seg en god del i svangerskapet, men har også lest om noen som går ned, mulig pga. mye kvalme etc. Men om jeg kun spiser veldig sunt og litt mindre enn normalt, og likevel tar alle vitaminer og mineraler jeg trenger, samt jogger et par ganger i uka. Vil det være forenlig med et sunt svangerskap? Anonymkode: 7d45b...45a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Slanking under graviditet gjøres kun i samråd med lege. Anonymkode: 42058...665 11
Teardrop Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Spørs vel hvordan du slanker deg det. Om du i dag spiser mye godteri og chips eller fastfood, og kutter ut dete vil du gå ned uten at det skader noen. Om du går i ketose er det ikke bra for foster. Går du mer turer er det heller ikke skadelig for noen. Om du slutter å spise for å gå ned er det farlig. Om du slaner deg ved å spise sunt , mat fra bunnen eller rene produkter er det bra. Slanker du deg på shake, er det ikke bra. osv osv Kommer an på hvordan du slanker deg. 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Tenker at en grei målsetning er å ikke legge på seg så mye Lage seg gode vaner og få i seg næringsrik mat og få bra med hverdagsaktivitet. Anonymkode: faac5...3b5 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Grunnen til at man ikke skal slanke seg er at fett inneholder masse miljøgifter. Når kroppen bryter ned fett, går dette rett i babyen. (gjelder også amming, da det går i melka) Istedenfor å slanke deg, kan du heller fokusere på å ikke legge på deg mer enn det baby+tilbehør veier. Det har ikke noe å si hva vektnedgangen skyldes. Ekstrem kvalme, eller bevisst slanking. Fettet kroppen forbrenner inneholder miljøgifter, og dette mater kroppen baby med. Anonymkode: 3262d...4cb 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Bare kutt søtt og beveg deg mer. Det skader ikke foster at du går ned 5 kg. Jeg spyr meg gjennom mine svangerskap og raser ned. Det er langt fra optimalt men barna mine er friske og raske og aldri syke omtrent. Eldste er voksen. Men hør med legen din Anonymkode: 34b91...34c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Ville ikke slanket meg. Men spis sunt og beveg deg om du kan, det er aldri feil tenker jeg. Selv levde jeg på ost og kjeks (var superkvalm), det er heller ikke ideelt;) Anonymkode: d7015...e12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 Med mindre man er svært overvektig er ikke slanking under svangerskap å anbefale. Å holde fokus på å ikke gå så mye opp i vekt kan være fornuftig, men å slanke seg er helt feil fokus å ha. Barnet trenger næring, og hvis kroppen din allerede er i underskudd så sier det seg selv at det ikke er optimalt. Så lenge du spiser sunt, og beveger deg, burde det være nok, også får du heller kjøre slankeprosjektet når svangerskapet er ferdig. Barnets behov kommer selvsagt først, skjønner ikke at noen kan tenke seg å gamble med det. Anonymkode: 5d12f...a77 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Grunnen til at man ikke skal slanke seg er at fett inneholder masse miljøgifter. Når kroppen bryter ned fett, går dette rett i babyen. (gjelder også amming, da det går i melka) Anonymkode: 3262d...4cb Dette. Anonymkode: 9d42c...9ba 1
lysestake Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Jeg spiste akkurat hva jeg ville når jeg gikk gravid og gikk korte turer hver dag. Husk at graviditet er en kort periode av livet ditt, bruk den til å glede deg over små ting, tenk på baby, spis næringsrikt mat og unn deg noe ekstra godt i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Nei, bare nei. Legg de 7-8 kiloene til side. Ta frem dette prosjektet igjen når barnet er 1 år eller du ikke lenger ammer. Bare dropp det fokuset Anonymkode: b8acb...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, bare nei. Legg de 7-8 kiloene til side. Ta frem dette prosjektet igjen når barnet er 1 år eller du ikke lenger ammer. Bare dropp det fokuset Anonymkode: b8acb...6d6 lysestake skrev (4 timer siden): Jeg spiste akkurat hva jeg ville når jeg gikk gravid og gikk korte turer hver dag. Husk at graviditet er en kort periode av livet ditt, bruk den til å glede deg over små ting, tenk på baby, spis næringsrikt mat og unn deg noe ekstra godt i ny og ne. Med slike holdninger er det ikke rart mange mødre er feit. Ser det på babysvomming, de kommer vaggende bortover. Er så trist, graviditet er ingen unnskyldning til å forfalle. Anonymkode: 1d3d4...94e 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Med slike holdninger er det ikke rart mange mødre er feit. Ser det på babysvomming, de kommer vaggende bortover. Er så trist, graviditet er ingen unnskyldning til å forfalle. Anonymkode: 1d3d4...94e Nei men når man er gravid, så er ikke kroppen lenger din egen. Det merker man veldig fort. Plutselig er det en annen som styrer kroppen din fullstendig og kroppens normale reaksjonsmønster forandrer seg totalt. Plutselig er man trøtt, eller kvalm bare man åpner kjøleskapsdøra. Noen raser opp i vekt bare de ser på mat, andre klarer knapt ta til seg næring og andre får voldsom ulvehunger. Noen får bekkenløsning så tidlig at de på slutten sitter i rullestol, mens andre kan jogge frem til termindato. Dette vet man aldri på forhånd og det er helt absurd å legge slike planer for eget svangerskap, når alle svangerskap svinger fra dag til dag. Jobben din som gravid, er å gro fram et barn. Derfor skal man sørge for å få i seg nok mat, lytte til kroppens signaler, samt gå til lege og jordmor. Man skal IKKE sette egne personlige ønsker om en idealvekt foran barnets beste. Anonymkode: b3b80...c62 2
lysestake Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Med slike holdninger er det ikke rart mange mødre er feit. Ser det på babysvomming, de kommer vaggende bortover. Er så trist, graviditet er ingen unnskyldning til å forfalle. Anonymkode: 1d3d4...94e Nå skjønner jeg ikke hva som er feil med det jeg skrev? Jeg skrev at hun kan spise næringsrikt mat, bevege seg og unne seg noe godt i ny og ne. Det er lov og helt innafor! I en eksemplarisk verden burde vel alle spsie supersunt hver dag hele året, men det er ikke tilfelle i år 2021. God og kaloririk mat er tilgjengelig i stor grad og man lar seg som regel friste, man skal ikke bli fristet til å fråtse i junk hver bidige dag men en gang i blant kan man gjøre det med god samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå