AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #21 Skrevet 27. februar 2021 Sånn: Gud elsker verden Anonymkode: 9f67a...0cf
Gjest Kayo Skrevet 27. februar 2021 #22 Skrevet 27. februar 2021 HarryDotter skrev (3 timer siden): Det er du som slår fast med sikkerhet at Gud er en Donal Duck figur og samtidig håner personen du diskuterer med i samme slengen. Det tar seg svært dårlig ut om man vil fremstå troverdig i en debatt. Støtter denne. Jeg reagerer også på at enkelte har det som vane å avskrive troende for så å fremheve seg selv en person som har "skjønt det" Det er ikke slik at ateister ikke setter sin tro til abstrakte fenomener i hverdagen som ikke har noe som helst rot i vitenskap eller generell logikk. Dette gjelder for alle i større eller mindre grad. Når det kommer til tråden tema så er "det ondes problem" et kjent paradoks i kristendommen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #23 Skrevet 27. februar 2021 Gud elsker menneskene sine og vil gi dem rettferdighet etter døden. Dette livet bærer på tester og de testene er fattigdom, sult, død og sykdommer. Vi er ikke kommet hit for å bli. Det er en død og etter den får vi se om våres gjerninger bærer frukter. Dette var basic islam, men regner med at det er samme biffen i kristendom. Anonymkode: 5e0cc...0cc 1
Gjest Lawyam Skrevet 27. februar 2021 #24 Skrevet 27. februar 2021 Han sier det! Og han sendte Jesus, sin egen sønn hit og lot han ta på seg skylda for all dritten vi mennesker påfører oss og hverandre, slik at vi ikke skal straffes. Det siste viser ganske mye. Hvorfor skulle noen orke og gidde komme hit for å bli pina til døde hvis det ikke var en redningsaksjon - som gikk utover sønnen hans.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #25 Skrevet 27. februar 2021 HarryDotter skrev (9 timer siden): Mennesket har begrenset kapasitet til å tenke rekkevidde og konsekvenser frem i tid. Hele tanken med en Gud er jo at Gud har større oversikt og kanskje ser i fremtiden at dette og dette må skje for at det til slutt skal ende opp best mulig for flest mulig. Kanskje det ville skjedd noe aldeles grusomt med flere andre personer du er glad i, dersom onkelen din ikke ble syk? Dette er jo ikke noe du kan vite. Det er vanskelig for oss mennesker å se livet i et slikt perspektiv, nettopp fordi vi ofte bare evner å se våre egne lidelser og smerten i det. Ingen vet hvorfor din onkel ble syk, men kristne tenker ofte at alt i livet har et perspektiv som er større enn det vi selv kan se rekkevidden av. Derfor hviler man i troen på at det skjedde for en grunn. Da slipper man jo også mye rastløshet og negative bittre tanker. Jeg forstår ikke hvorfor det er kritikkverdig å tenke slik. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Var hele livet til din onkel helt jævlig? Var slutten helt jævlig, hele tiden? Han var kristen, så han har jo da en formening om hva som skjer når han dør. Med hans tro, er han nå på en bedre plass. Er det kanskje deg det er jævlig for? At onkelen din dør, til og med av noe så jævlig som kreft? Jeg kan skjønne det, og du har all min medfølelse. Da jeg var 10 år døde søsteren min av sykdom, og jeg har både besteforeldre og favoritt-tante som døde av kreft. Datteren min ble seksuelt misbrukt av familiemedlem over flere år. Livet er innimellom helt jævlig, men klarer man å komme over bitterheten, klarer man også å sette mer pris på de små tingene livet. Anonymkode: e7b64...3ba Dette er bare de samme vanlige bortforklaringene fordi det ikke finnes en fornuftig og rasjonell forklaring. Ikke noe nytt fra den kanten, med andre ord. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor religiøse mennesker bare velger å akseptere dette som en sannhet, dere stiller jo ingen verdens krav til guden deres. Onkelen min lever ennå, og selv om han finner trøst i troen, så er det jo en veldig mager trøst for ham når han tenker over hvor alvorlig syk han faktisk er, og hvor sjelden denne krefttypen er. Det er veldig lave sjanser for å bli frisk fra sykdommen til tross for at han er ung og sprek, men det er jo ingen verdens ting gud kan gjøre for å hjelpe ham. Det eneste som faktisk har sjans til å hjelpe ham er legevitenskapen, men den er det jo ikke gud som står bak. Anonymkode: 316d3...e6b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #26 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så mye lidelse og ondskap tror jeg han for lengst har sluttet å bry seg. Anonymkode: 66d85...c1b Kanskje lidelsen og ondskapen er noe vi trenger å kjenne på for å kunne forandre oss til bedre mennesker. Anonymkode: 2e7ca...956 1
jabx Skrevet 27. februar 2021 #27 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men mye av ondskapen og lidelsene er jo menneskeskapt, og mennesker har jo fri vilje. Anonymkode: e7b64...3ba Men Gud skapte jo mennesker, og han er allmektig og allvitende, og valgte med viten og vilje å skape mennesker som hadde evne til påføre andre lidelse. 1
jabx Skrevet 27. februar 2021 #28 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Gud elsker alle mennesker, men pga syndefallet og satan i verden så preger satan mennesker mer enn folk er klar over. Han skaper alt det vonde og gale i verden og blant mennesker. Gud er ikke skyld i lidelser på jorden, det er mennesker og satan som har skylden, men dere vil ikke tro dessverre. Anonymkode: 53372...6e8 Så Satan er mektigere enn Gud? 2
jabx Skrevet 27. februar 2021 #29 Skrevet 27. februar 2021 HarryDotter skrev (11 timer siden): Har du vitenskapelig bevis for at det ikke eksisterer en Gud? For det er vel det du/dere krever straks andre kommer med påstander som ikke har rot i vitenskapen? Bevisbyrden hviler i utgangspunktet på de som påstår at noe eksisterer. Når det er sagt, er det massevis av bevis mot Guds eksistens. Den totale mangelen på bevis for Gud er et eksempel på dette. Et annet eksempel er at Gud (i det minste den kristne) er selvmotsigende og logisk umulig. 2
jabx Skrevet 27. februar 2021 #30 Skrevet 27. februar 2021 HarryDotter skrev (10 timer siden): Mennesket har begrenset kapasitet til å tenke rekkevidde og konsekvenser frem i tid. Hele tanken med en Gud er jo at Gud har større oversikt og kanskje ser i fremtiden at dette og dette må skje for at det til slutt skal ende opp best mulig for flest mulig. Kanskje det ville skjedd noe aldeles grusomt med flere andre personer du er glad i, dersom onkelen din ikke ble syk? Dette er jo ikke noe du kan vite. Det er vanskelig for oss mennesker å se livet i et slikt perspektiv, nettopp fordi vi ofte bare evner å se våre egne lidelser og smerten i det. Ingen vet hvorfor din onkel ble syk, men kristne tenker ofte at alt i livet har et perspektiv som er større enn det vi selv kan se rekkevidden av. Derfor hviler man i troen på at det skjedde for en grunn. Da slipper man jo også mye rastløshet og negative bittre tanker. Jeg forstår ikke hvorfor det er kritikkverdig å tenke slik. Hvis Gud ville at det skulle ende opp best mulig for flest mulig kunne han jo bare eliminert all smerte, ondskap og lidelse. Han skal tross alt være allmektig, påstås det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #31 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er bare de samme vanlige bortforklaringene fordi det ikke finnes en fornuftig og rasjonell forklaring. Ikke noe nytt fra den kanten, med andre ord. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor religiøse mennesker bare velger å akseptere dette som en sannhet, dere stiller jo ingen verdens krav til guden deres. Onkelen min lever ennå, og selv om han finner trøst i troen, så er det jo en veldig mager trøst for ham når han tenker over hvor alvorlig syk han faktisk er, og hvor sjelden denne krefttypen er. Det er veldig lave sjanser for å bli frisk fra sykdommen til tross for at han er ung og sprek, men det er jo ingen verdens ting gud kan gjøre for å hjelpe ham. Det eneste som faktisk har sjans til å hjelpe ham er legevitenskapen, men den er det jo ikke gud som står bak. Anonymkode: 316d3...e6b Ja, men så fint at onkelen din finner trøst i troen. Tenk om han ikke hadde hatt noe tro i det hele tatt. Bare trodd at alt hadde vært slutt etter han dør. Helt mørkt. Tror du det hadde vært bedre for han? Jeg er forresten ikke kristen i den forstand. Jeg er spirituell ja, og tror det er noe mer for oss etter døden. Så jeg har en litt annen tro enn kristne, men respekterer fullt og helt mennesker som tror på andre religioner. Jeg tror at for de aller fleste mennesker er det en trygghet å tro at det er noe mer. Og det er fint å ha den tryggheten, for du skriver jo selv at det er noe onkelen din finner trøst i oppi alt det vonde. Anonymkode: e7b64...3ba
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #32 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men så fint at onkelen din finner trøst i troen. Tenk om han ikke hadde hatt noe tro i det hele tatt. Bare trodd at alt hadde vært slutt etter han dør. Helt mørkt. Tror du det hadde vært bedre for han? Jeg er forresten ikke kristen i den forstand. Jeg er spirituell ja, og tror det er noe mer for oss etter døden. Så jeg har en litt annen tro enn kristne, men respekterer fullt og helt mennesker som tror på andre religioner. Jeg tror at for de aller fleste mennesker er det en trygghet å tro at det er noe mer. Og det er fint å ha den tryggheten, for du skriver jo selv at det er noe onkelen din finner trøst i oppi alt det vonde. Anonymkode: e7b64...3ba Nei, jeg synes også det er en bra ting at han henter trøst fra et sted, og skjønner sånn sett at folk kan ha behov for noe større å tro på i sånne tilfeller. Det er uansett ikke poenget mitt. Anonymkode: 316d3...e6b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #33 Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (14 minutter siden): Men Gud skapte jo mennesker, og han er allmektig og allvitende, og valgte med viten og vilje å skape mennesker som hadde evne til påføre andre lidelse. Men alle har jo evnen til å påføre andre lidelse. Alle har også evnen til å påføre andre godhet. Og det er ytterst sjeldent man hører om mennesker som er bare onde, eller bare gode. Så er det en miks av oppvekst, miljø og valg man tar (fri vilje) som avgjør hvor man havner hen på skalaen mellom ytterpunktene ond og god. Anonymkode: e7b64...3ba
Gjest HarryDotter Skrevet 27. februar 2021 #34 Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (38 minutter siden): Bevisbyrden hviler i utgangspunktet på de som påstår at noe eksisterer. Når det er sagt, er det massevis av bevis mot Guds eksistens. Den totale mangelen på bevis for Gud er et eksempel på dette. Et annet eksempel er at Gud (i det minste den kristne) er selvmotsigende og logisk umulig. Nei her er det ingen bevisbyrde. Nettopp fordi jeg i utgangspunktet aldri bastant har hevdet at Gud finnes. Jeg TROR det derimot, men å tro er et helt annet konsept enn å vite med sikkerhet. Dersom jeg i random samtale med deg sier at "Jeg tror det finnes liv på andre planeter, men jeg er ikke sikker", så vil vel ikke det første du tenker på være å nagle meg med bevisbyrde eller? jabx skrev (37 minutter siden): Hvis Gud ville at det skulle ende opp best mulig for flest mulig kunne han jo bare eliminert all smerte, ondskap og lidelse. Han skal tross alt være allmektig, påstås det. Tanken med en Gud er jo at vedkomne har et større oversiktsbilde enn oss. Det vi ikke evner å forstå, forstår Gud. Menneske ble ifølge bibelen skapt med egen fri vilje, så vi skulle slippe å være slave av Gud. Jeg ser litt på det som AI i spill. Ingen lidelse, ingen glede. Alt er i opposisjon mot hverandre for at vi skal føle og tenke hele spekteret. "Man er sin egen lykkes smed" er det et ordtak som heter. Som menneske tar man mange avgjørelser og valg hver dag. De valgene avgjør hvor jeg havner med livet mitt. Det bør ikke Gud lastes for. Men pytt....å stå til ansvar for egne valg i dagens samfunn er vel et fremmedord?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #35 Skrevet 27. februar 2021 Gud ble konstruert for å samle makten rundt 1 Gud og 1 kirke, i motsetning til det panteistiske trosbildet med mange ulike guder og trosretninger som hersket før den monoteistiske Gud ble innført - innført med makt, sverd, kirkeskatt, pave- og prestevelde. Guden ble fjernet fra jorden og plassert i 'himmelen'. Kvinnene ble fratatt eiendom, arv, penger og makt. Den treenige Gud var av menn og for menn. Man fikk et forklaringsproblem overfor det onde i verden og innførte Satan og smådjevlene. Det skjedde allerede i den hellenistiske tidsperioden. Jeg synes det er greit at folk har sin tro, men man samtidig kunne se at troen på den kristne, jødiske og muslimske monoteistiske Gud alltid har vært en mulighet for noen (kirken) til å samle makt og penger. At de har funnet opp forklaringsmodeller på det ondes problem underveis. Anonymkode: 218d2...b4a 2
Gjest Kayo Skrevet 27. februar 2021 #36 Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (2 timer siden): Hvis Gud ville at det skulle ende opp best mulig for flest mulig kunne han jo bare eliminert all smerte, ondskap og lidelse. Han skal tross alt være allmektig, påstås det. jabx skrev (2 timer siden): Så Satan er mektigere enn Gud? Syntes du tar denne debatten ned på et kverulerende nivå. Må bare legge til at det ikke finnes noen endelig fasit på det ondes problem- diskusjonen. Den som søker et vitenskapelig logisk fasitsvar på dette når kristendommen baseres på tro kjører bare seg selv inn i sitt eget paradoks. Å mase etter et logisk svar på en ikke-logisk problemstilling. Forklaringer kristne gir på dette handler mer om tolkninger og refleksjoner. Jeg er forøvrig ikke kristen selv.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #37 Skrevet 27. februar 2021 7 hours ago, HarryDotter said: Men pytt....å stå til ansvar for egne valg i dagens samfunn er vel et fremmedord? Hva med 5-åringer som får kreft, hvordan kan en god almektig gud la det skje? Anonymkode: 66d85...c1b 2
Rogadame Skrevet 27. februar 2021 #38 Skrevet 27. februar 2021 Guden i de abrahamittiske religionene er ikke min farvoritt . Klart der er noen fine vers om nestekjærlighet i bibelen, toraen og koranen , men det gjør ikke opp for all vold og drap som blir beskrevet i disse historiene. Syns det er besynderlig hvordan ikke-troende blir kallet hånende og respektløse på forumet , fordi en feks sidestiller Guden fra bibelen med feks Ganeesha eller Odin ? Hvorfor i alle verden skal det være mer sannsynlig for oss å tro på med en mann som kan gå på vannet foran en som har en åttebent hest? Denne spesifikke religionen som oppsto i midtøsten har ikke dibs på nestekjærlighet eller etikk - da bør man ta opp en historiebok eller to. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #39 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med 5-åringer som får kreft, hvordan kan en god almektig gud la det skje? Anonymkode: 66d85...c1b Tror du @HarryDotter kan svare for Gud på slike spesifikke hendelser? Helt klart tragisk når barn blir alvorlig syk, blir født alvorlig syk og/eller dør. Jeg har opplevd det selv med en søster. Jeg er ikke kristen selv, men ta å les tidligere svar fra @HarryDotter i denne tråden. Han forklarer godt rundt et kristen syn på slike tragiske hendelser. Anonymkode: e7b64...3ba
Gjest HarryDotter Skrevet 27. februar 2021 #40 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med 5-åringer som får kreft, hvordan kan en god almektig gud la det skje? Anonymkode: 66d85...c1b Det er et vanskelig tema. Et tema jeg ikke har noe svar på i.o.m at jeg ikke sitter på gudommelige evner og evighetsperspektiv. Men jeg tenker og filosoferer mye utifra kristne tanker rundt livet og døden. Og der ligger noe av svaret. De kristne tror jo på et godt liv etter døden. Et liv i paradis med Gud. Og barn er jo uskyldige og har ikke levd et liv i synd og ondskap. Så når et barn dør, tror man at barnet kommer til himmelen hvor smerte, ondskap, lidelse og død ikke eksisterer. Da lider heller ikke det døde barnet og dette er samtidig en god trøst for troende foreldre. De troende tror jo også at de vil forenes i himmelen den dagen de selv dør. For kristne er ikke døden slutten. Det er begynnelsen på det som egentlig var meningen med livet, men som ble ødelagt ved syndefallet. Et liv uten lidelse, strev, løgner og ondskap. La oss bruke et teit men lettfattelig eksempel. Tenk deg at du havner i en bilulykke hvor du brekker begge beina og blir sykemeldt et halvt år. En skikkelig trist og traumatisk opplevelse ikke sant? Enig i at man i en slik situasjon kan sitte og syntes man ble utsatt for noe grusomt og urettferdig? Men hva om den ulykken aldri skjedde og du kanskje hadde blitt utsatt for en dødelig ulykke på arbeidsplassen uka etter den "første" bilulykken? Hva om den første ulykken sparte deg fra å dø en tragisk død på arbeidsplassen din? Er det lett å se de linjene der du sitter med brekte ben og syntes synd på deg selv? De kristne tror enkelt og greit at når noe vondt skjer, så er det til det beste til slutt, selv om vi mennesker med vårt livsperspektiv har vaskelig for å se det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå