Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så mye lidelse og ondskap tror jeg han for lengst har sluttet  å bry seg.

Anonymkode: 66d85...c1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men mye av ondskapen og lidelsene er jo menneskeskapt, og mennesker har jo fri vilje.

Anonymkode: e7b64...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men mye av ondskapen og lidelsene er jo menneskeskapt, og mennesker har jo fri vilje.

Men hvis gud var allmektig som kristne påstår at han er, så kunne han jo gjort livet litt mindre jævlig for folk om han ville. Hvorfor lot han min kristne, snille og gode onkel få en livstruende kreftdiagnose for eksempel? Hvorfor ga han ikke i det minste et tegn på at han burde komme seg til legen litt før, sånn at behandling kunne starte før det hadde spredd seg over alt?

Anonymkode: 316d3...e6b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

All ondskap er menneskeskapt og vi har ikke fri vilje.

Anonymkode: a1391...12b

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

All ondskap er menneskeskapt og vi har ikke fri vilje.

Anonymkode: a1391...12b

Jeg syntes en almektig gud kunne giddet bry seg. 

• Liker 2
Skrevet

Gud elsker alle mennesker, men pga syndefallet og satan i verden så preger satan mennesker mer enn folk er klar over. Han skaper alt det vonde og gale i verden og blant mennesker. Gud er ikke skyld i lidelser på jorden, det er mennesker og satan som har skylden, men dere vil ikke tro dessverre.

Anonymkode: 53372...6e8

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud elsker alle mennesker, men pga syndefallet og satan i verden så preger satan mennesker mer enn folk er klar over. Han skaper alt det vonde og gale i verden og blant mennesker. Gud er ikke skyld i lidelser på jorden, det er mennesker og satan som har skylden, men dere vil ikke tro dessverre.

En almektig gud burde da klare å rydde opp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis gud var allmektig som kristne påstår at han er, så kunne han jo gjort livet litt mindre jævlig for folk om han ville. Hvorfor lot han min kristne, snille og gode onkel få en livstruende kreftdiagnose for eksempel? Hvorfor ga han ikke i det minste et tegn på at han burde komme seg til legen litt før, sånn at behandling kunne starte før det hadde spredd seg over alt?

Om vi bare hadde opplevd positive ting, hadde vi ikke vist at det var positivt, for vi hadde aldri opplevd noe fælt. Vi må oppleve både smertefulle hendelser og gode hendelser, for å sette pris på det gode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du at det er meningen at vi skal skjønne alt her i verden da? 

Anonymkode: 9e9b9...d37

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En almektig gud burde da klare å rydde opp.

Vi er skapt i Guds bilde og det er ikke meninga at alt bare skal falle i fanget på oss, vi må jobbe for å bedre ting selv også. 

Anonymkode: 9e9b9...d37

Skrevet

Ja, la oss skylde på Satan🙄problem solved liksom. Så hvem skapte 'Satan' da? Kan det ha vært kirken selv, kanskje? For det var i hvert fall ikke Gud, går jeg ut i fra.

Anonymkode: 218d2...b4a

• Liker 1
Skrevet

Concluding remarks

The brief history of the development of the belief in the Devil and fallen angels presented here should serve as proof that this belief cannot be classified as a pure "biblical belief". In one sense, it could even be argued that "[d]evils, hell and the end of the world are New Testament rather than Old Testament realities" (Barr 1966:149). It is only during the Second Temple period (more specifically the Hellenistic period) that belief in Satan and the fallen angels developed. The events on the political scene contributed to this development. Furthermore, the historical overview may serve as an argument to counter the claim that belief in the Devil is a prerequisite for being a Christian. Jesus shared the convictions of his contemporaries that evil forces were behind the Roman Empire, but we do not have to make similar claims. Christians could, in fact, do without this character. To discard the belief in the Devil may even contribute to peace-initiatives on earth. Christians and Muslims too easily claim to be on the side of the good and point fingers at others as being on the side of evil and the Devil. Concerning this, Messadie makes the following observation:

In the mid-eighties, the world saw an odd and symbolic case of geographical transference. The president of the United States, Ronald Reagan, called the USSR "the Evil Empire" while the de facto leader of Iran, the Ayatollah Khomeini, called the United States "the Great Satan." Both flights of rhetoric indicate that hell, the kingdom of the Devil, doesn't appear to be situated in the same place for everybody - and that the Devil is a political useful figure (Messadié 1996:3).

Monotheistic religions need not be violent, as Rainer Albertz argues (2011), but monotheistic religions do become dangerous when their adherents cherish beliefs about the existence of a Devil and demons and start labelling others as being "children of the Devil".

http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1017-04992013000300013

Anonymkode: 218d2...b4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syntes en almektig gud kunne giddet bry seg. 

Litt vanskelig å bry seg når man ikke eksisterer.

Blir litt som å klage at Donald Duck ikke bryr seg om hva jeg føler.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (2 minutter siden):

Litt vanskelig å bry seg når man ikke eksisterer.

Blir litt som å klage at Donald Duck ikke bryr seg om hva jeg føler.

Har du vitenskapelig bevis for at det ikke eksisterer en Gud? For det er vel det du/dere krever straks andre kommer med påstander som ikke har rot i vitenskapen?

Skrevet (endret)
HarryDotter skrev (9 minutter siden):

Har du vitenskapelig bevis for at det ikke eksisterer en Gud? For det er vel det du/dere krever straks andre kommer med påstander som ikke har rot i vitenskapen?

Hvorfor stiller du ikke det samme spørsmålet til folk som sier Gud eksisterer ?

Hvorfor spør du ikke dem, har dere vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer ?

Det er de som sier Gud eksisterer som har bevisbyrden siden det går ikke an å bevise at noe ikke finnes.

Hadde jeg sagt Krishna ikke finnes, ville du da ha spurt om vitenskapelige beivs ?

Kan du bevise at det er den Guden du tror på som er den riktige.

Kan du bevise at de millioner av Guder du ikke tror på, ikke eksisterer ?

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 2
Gjest HarryDotter
Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (19 minutter siden):

Hvorfor stiller du ikke det samme spørsmålet til folk som sier Gud eksisterer ?

Hvorfor spør du ikke dem, har dere vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer ?

Det er de som sier Gud eksisterer som har bevisbyrden siden det går ikke an å bevise at noe ikke finnes.

Hadde jeg sagt Krishna ikke finnes, ville du da ha spurt om vitenskapelige beivs ?

Kan du bevise at det er den Guden du tror på som er den riktige.

Kan du bevise at de millioner av Guder du ikke tror på, ikke eksisterer ?

Jeg har ikke for vane å slå bombastisk fast at det hverken finnes eller ikke finnes en Gud når jeg faktisk ikke har vitenskapelig bevis for noen av delene. Derfor krever jeg ikke dette av folk når jeg diskuterer religion heller. Ingen har noen bevisbyrde her i en slik diskusjon. Hele konseptet religion og Gudstro baseres på, ja du gjettet det....Tro. Det er poenget mitt. Det er du som slår fast med sikkerhet at Gud er en Donal Duck figur og samtidig håner personen du diskuterer med i samme slengen. Det tar seg svært dårlig ut om man vil fremstå troverdig i en debatt.

Skrevet

Om vi bare hadde opplevd positive ting, hadde vi ikke vist at det var positivt, for vi hadde aldri opplevd noe fælt. Vi må oppleve både smertefulle hendelser og gode hendelser, for å sette pris på det gode. 

Så det er guds plan å gjøre livet helt jævlig for min onkel som har vært kristen hele livet, og som er en tvers igjennom god mann, sånn at han skal sette mer pris på de positive sidene ved livet? Hva hjelper det om de siste årene av livets hans består av å være innlagt på sykehus med tunge medisiner som ødelegger kroppen, og så viser det seg at han taper kampen mot kreften og dør? Fy faen.

• Liker 2
Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er guds plan å gjøre livet helt jævlig for min onkel som har vært kristen hele livet, og som er en tvers igjennom god mann, sånn at han skal sette mer pris på de positive sidene ved livet? Hva hjelper det om de siste årene av livets hans består av å være innlagt på sykehus med tunge medisiner som ødelegger kroppen, og så viser det seg at han taper kampen mot kreften og dør? Fy faen.

Mennesket har begrenset kapasitet til å tenke rekkevidde og konsekvenser frem i tid. Hele tanken med en Gud er jo at Gud har større oversikt og kanskje ser i fremtiden at dette og dette må skje for at det til slutt skal ende opp best mulig for flest mulig. Kanskje det ville skjedd noe aldeles grusomt med flere andre personer du er glad i, dersom onkelen din ikke ble syk? Dette er jo ikke noe du kan vite. Det er vanskelig for oss mennesker å se livet i et slikt perspektiv, nettopp fordi vi ofte bare evner å se våre egne lidelser og smerten i det.

Ingen vet hvorfor din onkel ble syk, men kristne tenker ofte at alt i livet har et perspektiv som er større enn det vi selv kan se rekkevidden av. Derfor hviler man i troen på at det skjedde for en grunn. Da slipper man jo også mye rastløshet og negative bittre tanker. Jeg forstår ikke hvorfor det er kritikkverdig å tenke slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var hele livet til din onkel helt jævlig? Var slutten helt jævlig, hele tiden? Han var kristen, så han har jo da en formening om hva som skjer når han dør. Med hans tro, er han nå på en bedre plass. 

Er det kanskje deg det er jævlig for? At onkelen din dør, til og med av noe så jævlig som kreft? Jeg kan skjønne det, og du har all min medfølelse. Da jeg var 10 år døde søsteren min av sykdom, og jeg har både besteforeldre og favoritt-tante som døde av kreft. Datteren min ble seksuelt misbrukt av familiemedlem over flere år. Livet er innimellom helt jævlig, men klarer man å komme over bitterheten, klarer man også å sette mer pris på de små tingene livet.

• Liker 1
Skrevet

Forholdet kristne (for å bare ta en religion) har til guden deres minner meg om hvordan et offer for vold i hjemmet forsvarer partneren og lager unnskyldninger for voldsutøveren.

Hvorfor guds plan måtte involvere amøben acanthamoeba - som forenklet sagt spiser opp øyet fra innsiden, blant annet hos barn, det forstår jeg ikke.
Han må jo også ha tatt en avgjørelse om at leukemi skal være den vanligste kreftformen for barn.

Jeg er en stor fan av fri vilje. Det er jo den som gjør at jeg kunne grepet inn hvis jeg hadde sett noen bli utsatt for voldtekt, i motsetning til ham. Men han har jo fri vilje han og, og han er allmektig. Som i definisjon betyr at han kunne ivaretatt menneskets frie vilje, men samtidig sørget for at en del fæle ting aldri ville skjedd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...