AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Dere som har blitt induserte, hvor lang tid tok det fra igangsetting til aktiv fødsel? Anonymkode: 61554...bb4
ididi Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Ca. halvannet døgn. Hadde time på sykehuset mandag morgen kl. 8 (fem dager over termin) og barnet ble født litt før 23 tirsdag kveld. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok fra jeg møtte opp til de hadde satt inn ballongen (som var det de begynte med), men tipper ca. to, kanskje tre timer, for de sjekket hjerterytme først + noe venting. Ballongen kom ut etter en 3-4 timer for meg (selv om de hadde sagt det kunne ta inntil et døgn og vanligvis tar en del timer), men så skjedde lite. Utpå dagen en gang fikk jeg så noen medisiner. Fikk det resten av dagen og natta, og utpå formiddagen på tirsdagen begynte noe å skje. Var helt for jævlig vondt fram til jeg fikk epidural tidlig om kvelden. Det viste seg at medisinene hadde gjort av lillejenta ble presset nedover selv om hodet hennes ikke var vridd helt riktig for å kunne komme ut. Epiduralen gjorde at musklene fikk slappet av så hun fikk vridd seg riktig, og da gikk alt helt strålende videre. Det føltes faktisk godt med pressrier (på en merkelig og kjempevond måte), for jeg kunne kjenne at det virket. Dette er ikke en skrekkhistorie, for alt i alt gikk fødselen helt supert. Å bli satt igang var dritvondt, men alt gikk bra med både den lille og meg. Ingen varige mén for noen av oss, og hun er helt perfekt. Ingen fødsler er like, og du kommer til å komme helt fantastisk gjennom det, uansett hvor kort eller lang tid det tar. Ha tro på deg selv og kreftene dine. Fødsel er jævlig, men kan også være fantastisk. Og husk at kun er snakk om én eller noen få dager av hele livet ditt. Langvarige smerter er mye mere slitsomt enn en fødsel (syns jeg i hvert fall), selv om det er heftig mens det står på. (Og jeg har termin om to uker, så jeg skal snart til pers jeg og. ) 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Første 10 timer fra start til baby var ute, 16 timer med andremann. Anonymkode: 0c551...c8c 1
bergenser Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Ble satt i gang ved at de tok vannet mitt. Kroppen var ingenlunde klar for det, selv om ting ikke hadde startet naturlig. Klokken 12.37 tok de vannet mitt. 15.30 fikk jeg epidUral, og takk Gud for det, før da begynte det å bli så tett, vondt og slitsomt med riene at jeg klarte ikke helt å jobbe med dem lenger. 22.23 var han ute. Måtte få hjelp med sugekopp på slutten, for han lå litt feil, og fikk prisfall når jeg fikk rier. Så var på grensen to kritisk. Men gode, rolige leger, og en fantastisk jordmor som fikk vært der frr alt annet en slutten og en fantastisk støttende kjæreste gjorde at jeg ser tilbake på fossen som noe som var generelt fin 😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Ca.1 døgn synes jeg å huske. Var 10 dager over, men mistenker at de/ vi har regnet feil og at det var enda lenger. Ungen hadde lange negler og har fremdeles arr i fjeset 9 år etter, hun klorte seg selv på barselen. Så klipp neglene med en gang vil jeg råde deg til. Anonymkode: ece62...71b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Jeg ble igangsatt med modningspiller 6 uker før termin. Fra jeg fikk pillene, tok det 3,5t til jeg var i aktiv fødsel. Fra 4-5cm til babyen var ute tok det 4t. Husker da jeg ringte på jordmor, og fortalte at jeg hadde vonde rier, ca 3t etter ingangsettingen. Så trodde hun ikke på meg. Hun ba meg slappe av og sove, for dette tok mest sannsynlig et par dager. Ringte på igjen etter en halvtime, og fortalte at det ikke gikk ann å sove med disse smertene. Da gikk hun med på å sjekke meg, før hun skulle ordne med noe smertestillende jeg kunne sove på. Hun ble rimelig overrasket da det var 4-5cm åpning. Så ut ifra jordmors holdninger så har jeg inntrykk av at det ofte går litt tid før det skjer noe. Men det er heldigvis ikke slik for alle. Anonymkode: 3a9aa...b54 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (6 timer siden): Ca. halvannet døgn. Hadde time på sykehuset mandag morgen kl. 8 (fem dager over termin) og barnet ble født litt før 23 tirsdag kveld. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok fra jeg møtte opp til de hadde satt inn ballongen (som var det de begynte med), men tipper ca. to, kanskje tre timer, for de sjekket hjerterytme først + noe venting. Ballongen kom ut etter en 3-4 timer for meg (selv om de hadde sagt det kunne ta inntil et døgn og vanligvis tar en del timer), men så skjedde lite. Utpå dagen en gang fikk jeg så noen medisiner. Fikk det resten av dagen og natta, og utpå formiddagen på tirsdagen begynte noe å skje. Var helt for jævlig vondt fram til jeg fikk epidural tidlig om kvelden. Det viste seg at medisinene hadde gjort av lillejenta ble presset nedover selv om hodet hennes ikke var vridd helt riktig for å kunne komme ut. Epiduralen gjorde at musklene fikk slappet av så hun fikk vridd seg riktig, og da gikk alt helt strålende videre. Det føltes faktisk godt med pressrier (på en merkelig og kjempevond måte), for jeg kunne kjenne at det virket. Dette er ikke en skrekkhistorie, for alt i alt gikk fødselen helt supert. Å bli satt igang var dritvondt, men alt gikk bra med både den lille og meg. Ingen varige mén for noen av oss, og hun er helt perfekt. Ingen fødsler er like, og du kommer til å komme helt fantastisk gjennom det, uansett hvor kort eller lang tid det tar. Ha tro på deg selv og kreftene dine. Fødsel er jævlig, men kan også være fantastisk. Og husk at kun er snakk om én eller noen få dager av hele livet ditt. Langvarige smerter er mye mere slitsomt enn en fødsel (syns jeg i hvert fall), selv om det er heftig mens det står på. (Og jeg har termin om to uker, så jeg skal snart til pers jeg og. ) Takk for utfyllende svar! Gruer meg og håper at det er nok med ballong 😅 Hadde bestemt meg for å se an dette med epidural, men hvis det er forferdelig vondt og man bare blir utslitt så kanskje det er lurere å ta den🤔 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Første 10 timer fra start til baby var ute, 16 timer med andremann. Anonymkode: 0c551...c8c Gikk ganske radigt for deg da bergenser skrev (5 timer siden): Ble satt i gang ved at de tok vannet mitt. Kroppen var ingenlunde klar for det, selv om ting ikke hadde startet naturlig. Klokken 12.37 tok de vannet mitt. 15.30 fikk jeg epidUral, og takk Gud for det, før da begynte det å bli så tett, vondt og slitsomt med riene at jeg klarte ikke helt å jobbe med dem lenger. 22.23 var han ute. Måtte få hjelp med sugekopp på slutten, for han lå litt feil, og fikk prisfall når jeg fikk rier. Så var på grensen to kritisk. Men gode, rolige leger, og en fantastisk jordmor som fikk vært der frr alt annet en slutten og en fantastisk støttende kjæreste gjorde at jeg ser tilbake på fossen som noe som var generelt fin 😊 Så bra at det ble bra Begynner med ballong her, så får vi se hva som skjer. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ca.1 døgn synes jeg å huske. Var 10 dager over, men mistenker at de/ vi har regnet feil og at det var enda lenger. Ungen hadde lange negler og har fremdeles arr i fjeset 9 år etter, hun klorte seg selv på barselen. Så klipp neglene med en gang vil jeg råde deg til. Anonymkode: ece62...71b Oi, takk for tips, skal pakke med neglesaksa👍 Anonymkode: 61554...bb4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ble igangsatt med modningspiller 6 uker før termin. Fra jeg fikk pillene, tok det 3,5t til jeg var i aktiv fødsel. Fra 4-5cm til babyen var ute tok det 4t. Husker da jeg ringte på jordmor, og fortalte at jeg hadde vonde rier, ca 3t etter ingangsettingen. Så trodde hun ikke på meg. Hun ba meg slappe av og sove, for dette tok mest sannsynlig et par dager. Ringte på igjen etter en halvtime, og fortalte at det ikke gikk ann å sove med disse smertene. Da gikk hun med på å sjekke meg, før hun skulle ordne med noe smertestillende jeg kunne sove på. Hun ble rimelig overrasket da det var 4-5cm åpning. Så ut ifra jordmors holdninger så har jeg inntrykk av at det ofte går litt tid før det skjer noe. Men det er heldigvis ikke slik for alle. Anonymkode: 3a9aa...b54 Såpass fort ja😅 Det er det inntrykket jeg har fra før, at det gjerne tar litt tid. Håper jeg slipper flere døgn med opptakt. Anonymkode: 61554...bb4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Ca 1,5 døgn. Vannet mitt gikk men fikk ikke ordentlig rier. Ble derfor igangsatt med modningspiller. Fikk bare maserier av det... Etter ca 20 timer hadde jeg 3 cm og ble satt på drypp. Anonymkode: 89f6c...06d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (7 timer siden): Ca. halvannet døgn. Hadde time på sykehuset mandag morgen kl. 8 (fem dager over termin) og barnet ble født litt før 23 tirsdag kveld. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok fra jeg møtte opp til de hadde satt inn ballongen (som var det de begynte med), men tipper ca. to, kanskje tre timer, for de sjekket hjerterytme først + noe venting. Ballongen kom ut etter en 3-4 timer for meg (selv om de hadde sagt det kunne ta inntil et døgn og vanligvis tar en del timer), men så skjedde lite. Utpå dagen en gang fikk jeg så noen medisiner. Fikk det resten av dagen og natta, og utpå formiddagen på tirsdagen begynte noe å skje. Var helt for jævlig vondt fram til jeg fikk epidural tidlig om kvelden. Det viste seg at medisinene hadde gjort av lillejenta ble presset nedover selv om hodet hennes ikke var vridd helt riktig for å kunne komme ut. Epiduralen gjorde at musklene fikk slappet av så hun fikk vridd seg riktig, og da gikk alt helt strålende videre. Det føltes faktisk godt med pressrier (på en merkelig og kjempevond måte), for jeg kunne kjenne at det virket. Dette er ikke en skrekkhistorie, for alt i alt gikk fødselen helt supert. Å bli satt igang var dritvondt, men alt gikk bra med både den lille og meg. Ingen varige mén for noen av oss, og hun er helt perfekt. Ingen fødsler er like, og du kommer til å komme helt fantastisk gjennom det, uansett hvor kort eller lang tid det tar. Ha tro på deg selv og kreftene dine. Fødsel er jævlig, men kan også være fantastisk. Og husk at kun er snakk om én eller noen få dager av hele livet ditt. Langvarige smerter er mye mere slitsomt enn en fødsel (syns jeg i hvert fall), selv om det er heftig mens det står på. (Og jeg har termin om to uker, så jeg skal snart til pers jeg og. ) Kjenner du presserier når du får epidural?? Anonymkode: ef2aa...8e0
Patriotpaula Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Ganske nøyaktig to døgn fra igangsettelse til hun var ute. Hadde nok tatt vesentlig lengre tid hvis jeg ikke hadde fått epidural, var først da jeg fikk epidural at det ble fremgang 😬 1
ididi Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for utfyllende svar! Gruer meg og håper at det er nok med ballong 😅 Hadde bestemt meg for å se an dette med epidural, men hvis det er forferdelig vondt og man bare blir utslitt så kanskje det er lurere å ta den🤔 Jeg hadde samme tanker som deg. Og jeg så det jo også an. Men etter et døgn i smerter, med en halv dag hvor jeg ikke klarte å snakke, spise eller drikke, så var epidural det eneste riktige. Men dette er jo veldig individuelt. Kanskje det går fort for deg - kanskje det tar tre dager. Kanskje du har smerter du fint kan leve med - kanskje du virkelig trenger smertelindring. Det er umulig å planlegge en fødsel. Mitt råd er å prøve å ikke bekymre deg for mye, for du kan ikke kontrollere dette, og barnet kommer til å komme ut på én eller annen måte uansett. Jeg hadde møkkvondt, ble kraftig dehydrert, klarte bare å grynte «ja» eller riste på hodet til alle spørsmål en halv dag og var fullstendig fastlåst til senga (ikke fysisk, men klarte ikke noe annet), men jeg ser likevel tilbake på fødselen som en positiv opplevelse. Alt sammen ledet fram til at jeg fikk datteren min i armene mine, og hun er virkelig det mest fantastiske som finnes på denne jord. (Og ja, jeg vet at jeg ikke akkurat er nøytral i å vurdere akkurat dét. 🙃) Hver eneste dag gjør hun at jeg smiler, bare ved å være seg selv. Hva spiller det for rolle om fødselen varte 6 timer eller tre døgn, om jeg trengte epidural eller ikke, om jeg kunne gå rundt og nyte de vakre sykehusveggene eller tilbrakte hele tida i senga? I det store bildet, så føles de dagene som ubetydelige. Det er kanskje derfor jeg ikke engang har fått surra meg til å pakke fødebagen ennå denne gangen (men jeg skal få gjort det i dag - med to uker til termin og koronahindringer mot å få besøk, begynner det å være litt upraktisk å ikke ha den klar). Prøv å glede deg. Se målet heller enn veien dit. ❤️ 1
ididi Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner du presserier når du får epidural?? Anonymkode: ef2aa...8e0 Jeg kjente dem helt fint, ja. Fra jeg begynte å presse og til lillejenta var ute, tok det bare ca. 20 minutter, og det føltes helt, helt riktig alt som skjedde da. Fortsatt vondt, men riktig vondt. Helt tydelige rier, og helt tydelige pauser i mellom (hvor jeg til og med kunne prate og le). De justerte ned mengdene underveis da riene syntes å dabbe litt av. Det var aldri noe tegn til at de skulle stoppe, bare gå litt treigere framover, så da justerte jordmora det litt ned og så var alt perfekt.
vesla1985 Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Igangsatt tirsdag. Torsdag sa legen dersom det ikke er åpning nå så vurdere vi keisersnitt over helgen. Det var heldigvis åpning jenta kom 8.15 fredags morgen. Gang nr 2 24 t fra første til jenta var ute Endret 27. februar 2021 av vesla1985
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 igangsatt på en lørdag. ungen kom ut torsdagen uka etter, men dette var over 3 uker før termin, og kroppen var nok ikke klar 😬 Anonymkode: a02aa...ea0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 24 timer med stormrier. Anonymkode: a9cc6...a99
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 ididi skrev (10 timer siden): Jeg kjente dem helt fint, ja. Fra jeg begynte å presse og til lillejenta var ute, tok det bare ca. 20 minutter, og det føltes helt, helt riktig alt som skjedde da. Fortsatt vondt, men riktig vondt. Helt tydelige rier, og helt tydelige pauser i mellom (hvor jeg til og med kunne prate og le). De justerte ned mengdene underveis da riene syntes å dabbe litt av. Det var aldri noe tegn til at de skulle stoppe, bare gå litt treigere framover, så da justerte jordmora det litt ned og så var alt perfekt. Jeg kjente ingenting. Min jordmor bare matet på med epidural til riene var borte. Ungen måtte dras ut. Anonymkode: a9cc6...a99
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 5 min fra jeg fikk drypp og til jeg fikk (voldsomme) rier, 3,5 t etterpå var han ute 😅 ingen piller og ingen ballong her, var ganske moden visst nok Anonymkode: 46944...204
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Vannet ble tatt kl 12.00, riene kom kl 13.00, 14.05 var jeg 4 cm, hun var født 14.57. Heftige stormrier. Anonymkode: 21e6f...d32
myMa Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Det tok ca 3,5 døgn. Ble satt i gang før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå