Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Legen sa jeg måtte ta egne prøver pga. mulig antistoff siden jeg for 10 år siden gjennomførte en prov.ab. Men jeg ser på prøvesvarene og helsekortet at det ikke er fylt inn noe eget. 
Ser jeg fikk A rh pos og ikke påvist antistoffer, da må vel det være riktig?

Tlf.tid fastlege er stengt nå ;)

Anonymkode: 19725...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er jo alt bra da? Jeg er negativ og nå følges opp med ekstra blodprøver.

Anonymkode: 99937...293

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 16.04):

Da er jo alt bra da? Jeg er negativ og nå følges opp med ekstra blodprøver.

Anonymkode: 99937...293

Okei, det var godt å høre😊 Synes jeg leste noe om at man kan danne antistoffer utover, men da har jeg heldigvis kanskje lest feil.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, det var godt å høre😊 Synes jeg leste noe om at man kan danne antistoffer utover, men da har jeg heldigvis kanskje lest feil.

Om du er positiv, hva skal du danne antistoffer mot?

Anonymkode: b346c...e04

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Om du er positiv, hva skal du danne antistoffer mot?

Det finnes flere blodtype-system (antigener på de røde blodcellene) enn ABO og Rhesus 😊 

Anonymkode: 37355...f7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes flere blodtype-system (antigener på de røde blodcellene) enn ABO og Rhesus 😊 

Finnes vel ca 50 antigener som kan føre til hemolytisk sykdom hos foster og nyfødt. RhD er det vanligste og er veldig immunogent (stor sjanse for å danne antistoff).

Anonymkode: 10f29...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes vel ca 50 antigener som kan føre til hemolytisk sykdom hos foster og nyfødt. RhD er det vanligste og er veldig immunogent (stor sjanse for å danne antistoff).

Så det kan dannes antistoff utover i svangerskapet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så det kan dannes antistoff utover i svangerskapet?

Ja, i sjeldne tilfeller kan det det, men som regel er det i forbindelse med abort eller fødsel at barnets blod kommer i kontakt med mors blod og det kan oppstå immunisering. Dermed er det gjerne i svangerskap nr 2 og senere svangerskap det kan oppstå problemer knyttet til immuniseringen. Blodoverføring til mor kan også forårsake immunisering. Linker til en artikkel der mor ble immunisert underveis i første svangerskap. 

https://sykepleien.no/2017/09/mikkel-fikk-blod-i-mammas-mage

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, i sjeldne tilfeller kan det det, men som regel er det i forbindelse med abort eller fødsel at barnets blod kommer i kontakt med mors blod og det kan oppstå immunisering. Dermed er det gjerne i svangerskap nr 2 og senere svangerskap det kan oppstå problemer knyttet til immuniseringen. Blodoverføring til mor kan også forårsake immunisering. Linker til en artikkel der mor ble immunisert underveis i første svangerskap. 

https://sykepleien.no/2017/09/mikkel-fikk-blod-i-mammas-mage

Takk for svar😊 

Men siden det tilsynelatende ikke har kommet blod over ved abort for 10 år siden, så er den enste faren nå at det kan komme blod fra dette barnet/meg ved fødsel?

Takk for svar😊

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det vet jeg faktisk, men etter info fra sykehuset fikk jeg beskjed om det det skulle veldig sterke indisier for å teste disse. Så jeg spør igjen, hva er det TS skal danne antistoffer mot. (Siden hun er A kan hun f.eks ytterst sjelden danne mot B om barnet har dette)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar😊 

Men siden det tilsynelatende ikke har kommet blod over ved abort for 10 år siden, så er den enste faren nå at det kan komme blod fra dette barnet/meg ved fødsel?

Takk for svar😊

Man har jo de sjeldne tilfellene der man har blødning fra fosteret og over til mor, for eksempel ved traume om magen. Dette er nevnt i artikkelen. Ikke noe du skal bekymre deg for. Det er sjelden slike komplikasjoner i svangerskapet, og skulle det bli det, vil du få god oppfølging. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet jeg faktisk, men etter info fra sykehuset fikk jeg beskjed om det det skulle veldig sterke indisier for å teste disse. Så jeg spør igjen, hva er det TS skal danne antistoffer mot. (Siden hun er A kan hun f.eks ytterst sjelden danne mot B om barnet har dette)

Hvis mor er blodtype A har hun naturlig forekommende antistoffer mot blodtype B. Hvis barnet da er type B, kan dette forårsake sykdom hos barnet. Det er derfor en fordel å vite fars blodtype slik at man kan være ekstra oppmerksom på dette. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis mor er blodtype A har hun naturlig forekommende antistoffer mot blodtype B. Hvis barnet da er type B, kan dette forårsake sykdom hos barnet. Det er derfor en fordel å vite fars blodtype slik at man kan være ekstra oppmerksom på dette. 

Jepp, men selv om jeg er 0 har ingen spurt hva far har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...