AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Vi som er født i den vestlige delen av verden, har vi vunnet det store lotteriet? Anonymkode: c672c...e66
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Jepp. I tillegg vant vi som bor i Norge bonuspotten også. Anonymkode: d15c4...919 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Selvfølgelig! Derfor MÅ vi ta imot flere flyktninger. Alle med snev av moral ville ha gjort det samme. Anonymkode: 21148...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig! Derfor MÅ vi ta imot flere flyktninger. Alle med snev av moral ville ha gjort det samme. Anonymkode: 21148...ba6 Hvorfor bringer du inn flyktninger? Tråden handler ikke om flyktninger. Anonymkode: c672c...e66 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Tja, i mitt tilfelle så må jeg si nei. Da jeg virkelig trengte velferdsstaten Norge så var ikke den der for meg for å si det sånn, kan godt gå med på at det ikke er så dumt å bli født i Europa kontra endel land som sliter, men slik som livet mitt ble så kunne jeg likesågodt ha blitt født i Midt-Østen omtrent. Foreldre som hadde null interesse av at jeg skulle ha mitt eget liv, og en veldferdsstat som ga f**. En fange i et usynlig fengsel.. Det er tungt å komme fra et land hvor du blir forespeilet at her er alt så godt og trygt, her får du hjelp om du rekker opp hånda, men så, mens du står der i dritten, så snur alle ryggen til deg, og du er helt alene, mens avisene og folk rundt deg heier på "fantastiske norge".. og det verste av alt, når du prøver å fortelle noen om det så tror de ikke på deg (vanlige folk), de sier "jamen sånn er det jo ikke her, de har jo plikt!", blir irritert på at du "snakker så stygt" om landet. "Men..jeg snakker ikke stygt om landet i seg selv, jeg er glad i dette landet, jeg ble født her, jeg har studert her, jobbet her, -men jeg har oppllevd ting nå, traumatiske ting, og jeg trenger et sted å bo, jeg trenger mat..! Jeg trenger trygghet! Familiesituasjonen er ikke bra, jeg er alene om jeg ikke skal godta mer dritt.., noe som bare får meg til å ønske å dø. Men uten mat og tak over hodet så dør jeg også! Det er kaldt ute!! Har jeg ikke rett på hjelp?" "Jamen, du får jo den hjelpen, fantastiske Norge hjelper alle jo!" "Øh, nei, det er akkurat det jeg ikke har fått hjelp til, jeg har sovet i brakker og på sofaer, det har ødelagt livet mitt like mye som det jeg prøvde å rømme fra!! Hjelp, jeg drukner! Jeg spør om hjelp hele tiden, men blir etterhvert preget av å ikke ha et sted å bo, etterhvert blir jeg stigmatisert for det også! Jeg vil bare ha et fint liv og slippe å tilbringe tiden min med de som skader meg! Og det hjelper ikke at det blir sagt at alt er så fint og flott, når det ligger folk i frøfta som ingen bryr seg om!" Jeg snakker/snakket for døve ører.. Prøver fortsatt å finne en god vei ut, nå har det gått flere år. Det har skjedd ting + corona, som gjør at jeg er tilbake under et tak jeg forsøkte å rømme fra. Jeg er så uendelig sliten, må finne en vei, vil gjerne få mitt eget liv før jeg er for gammel til å leve det.. Anonymkode: 99ab0...4b6 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Starten på livet var forøvrig helt ok, det var først når det gikk galt at det ikke var noe hjelp å få -men det er vel først da man spør om hjelp? Anonymkode: 99ab0...4b6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tja, i mitt tilfelle så må jeg si nei. Da jeg virkelig trengte velferdsstaten Norge så var ikke den der for meg for å si det sånn, kan godt gå med på at det ikke er så dumt å bli født i Europa kontra endel land som sliter, men slik som livet mitt ble så kunne jeg likesågodt ha blitt født i Midt-Østen omtrent. Foreldre som hadde null interesse av at jeg skulle ha mitt eget liv, og en veldferdsstat som ga f**. En fange i et usynlig fengsel.. Det er tungt å komme fra et land hvor du blir forespeilet at her er alt så godt og trygt, her får du hjelp om du rekker opp hånda, men så, mens du står der i dritten, så snur alle ryggen til deg, og du er helt alene, mens avisene og folk rundt deg heier på "fantastiske norge".. og det verste av alt, når du prøver å fortelle noen om det så tror de ikke på deg (vanlige folk), de sier "jamen sånn er det jo ikke her, de har jo plikt!", blir irritert på at du "snakker så stygt" om landet. "Men..jeg snakker ikke stygt om landet i seg selv, jeg er glad i dette landet, jeg ble født her, jeg har studert her, jobbet her, -men jeg har oppllevd ting nå, traumatiske ting, og jeg trenger et sted å bo, jeg trenger mat..! Jeg trenger trygghet! Familiesituasjonen er ikke bra, jeg er alene om jeg ikke skal godta mer dritt.., noe som bare får meg til å ønske å dø. Men uten mat og tak over hodet så dør jeg også! Det er kaldt ute!! Har jeg ikke rett på hjelp?" "Jamen, du får jo den hjelpen, fantastiske Norge hjelper alle jo!" "Øh, nei, det er akkurat det jeg ikke har fått hjelp til, jeg har sovet i brakker og på sofaer, det har ødelagt livet mitt like mye som det jeg prøvde å rømme fra!! Hjelp, jeg drukner! Jeg spør om hjelp hele tiden, men blir etterhvert preget av å ikke ha et sted å bo, etterhvert blir jeg stigmatisert for det også! Jeg vil bare ha et fint liv og slippe å tilbringe tiden min med de som skader meg! Og det hjelper ikke at det blir sagt at alt er så fint og flott, når det ligger folk i frøfta som ingen bryr seg om!" Jeg snakker/snakket for døve ører.. Prøver fortsatt å finne en god vei ut, nå har det gått flere år. Det har skjedd ting + corona, som gjør at jeg er tilbake under et tak jeg forsøkte å rømme fra. Jeg er så uendelig sliten, må finne en vei, vil gjerne få mitt eget liv før jeg er for gammel til å leve det.. Anonymkode: 99ab0...4b6 Er alltid noen unntak. I det store og det hele er Norge et fantastisk land med et fantastisk system. Anonymkode: d15c4...919
PetterKanin Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Ja. Utfordringene er små om vi ser det store bildet.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er alltid noen unntak. I det store og det hele er Norge et fantastisk land med et fantastisk system. Anonymkode: d15c4...919 Det er over 4000 bostedsløse i norge i 2020, 10.000 barn i fosterhjem, 14.000 anmeldelser per år bare for vold i nære relasjoner (inkl. barn). Og dette er bare de registrerte, mørketallene er veldig store -og en av grunnene til det er at det er så kaldt over vinteren f.eks at det ikke er bare å ta med seg et telt, dermed blir folk i situasjoner og relasjoner de ikke skulle vært i. (I andre land sover flere på gata/reiser rundt med sekk, fordi det er varmt) Er det en ting jeg har fått erfare over denne tida er at jeg ikke er unntaket, og at mange ikke blir hørt. Det er ikke plass på krisesenteret, folk får ikke tiltrengt psykologisk hjelp eller støtte til å komme seg bort. Saker blir henlagt. Men fasaden, den er så pen så atte. Anonymkode: 99ab0...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er over 4000 bostedsløse i norge i 2020, 10.000 barn i fosterhjem, 14.000 anmeldelser per år bare for vold i nære relasjoner (inkl. barn). Og dette er bare de registrerte, mørketallene er veldig store -og en av grunnene til det er at det er så kaldt over vinteren f.eks at det ikke er bare å ta med seg et telt, dermed blir folk i situasjoner og relasjoner de ikke skulle vært i. (I andre land sover flere på gata/reiser rundt med sekk, fordi det er varmt) Er det en ting jeg har fått erfare over denne tida er at jeg ikke er unntaket, og at mange ikke blir hørt. Det er ikke plass på krisesenteret, folk får ikke tiltrengt psykologisk hjelp eller støtte til å komme seg bort. Saker blir henlagt. Men fasaden, den er så pen så atte. Anonymkode: 99ab0...4b6 Hvilket land utenom den vestlige verden hadde du fått bedre hjelp mener du? Anonymkode: d501e...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket land utenom den vestlige verden hadde du fått bedre hjelp mener du? Anonymkode: d501e...9dc Vestlige verden kontra mange andre land, greit nok, men er ganske lei av at Norge skal snakkes om som så veldig perfekt, for det er det virkelig ikke. Og det er faktisk lettere få hjelp i flere andre land i Europa enn det er i Norge mange ganger, de prøver i hvert fall, selv om de kanskje ikke er topp moderne eller har mest penger. Utrolig nok. Og her til lands blir man også mye mer stigmatisert på veien. Anonymkode: 99ab0...4b6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vestlige verden kontra mange andre land, greit nok, men er ganske lei av at Norge skal snakkes om som så veldig perfekt, for det er det virkelig ikke. Og det er faktisk lettere få hjelp i flere andre land i Europa enn det er i Norge mange ganger, de prøver i hvert fall, selv om de kanskje ikke er topp moderne eller har mest penger. Utrolig nok. Og her til lands blir man også mye mer stigmatisert på veien. Anonymkode: 99ab0...4b6 Står vestlige verden i HI. Anonymkode: d501e...9dc
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Står vestlige verden i HI. Anonymkode: d501e...9dc Jeg vet Anonymkode: 99ab0...4b6
Gjest Smeltemann Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi som er født i den vestlige delen av verden, har vi vunnet det store lotteriet? Anonymkode: c672c...e66 Ja, og når vi attpåtil er født i Norge ble det Jackpot . Men medaljens bakside er at vi har det for godt, luksus problem oppstår veldig ofte.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er over 4000 bostedsløse i norge i 2020, 10.000 barn i fosterhjem, 14.000 anmeldelser per år bare for vold i nære relasjoner (inkl. barn). Og dette er bare de registrerte, mørketallene er veldig store -og en av grunnene til det er at det er så kaldt over vinteren f.eks at det ikke er bare å ta med seg et telt, dermed blir folk i situasjoner og relasjoner de ikke skulle vært i. (I andre land sover flere på gata/reiser rundt med sekk, fordi det er varmt) Er det en ting jeg har fått erfare over denne tida er at jeg ikke er unntaket, og at mange ikke blir hørt. Det er ikke plass på krisesenteret, folk får ikke tiltrengt psykologisk hjelp eller støtte til å komme seg bort. Saker blir henlagt. Men fasaden, den er så pen så atte. Anonymkode: 99ab0...4b6 Det er fortsatt verdens beste land. At det er 10-20000 galninger som ikke kan ta vare på barna sine og 14000 andre galninger som ikke klarer å oppføre seg, er lite myndighetene kan gjøre noe med. Anonymkode: d15c4...919
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvfølgelig! Derfor MÅ vi ta imot flere flyktninger. Alle med snev av moral ville ha gjort det samme. Anonymkode: 21148...ba6 Moral er en ting, men langsiktig planlegging er viktigere. Alle som har et snev av realisme i seg skjønner at velferdssamfunnet ikke kan bære en uendelig strøm av flyktninger og velferdsmigranter, hvis velferdssamfunnet går under så mister vi også evnen til å hjelpe andre samt at vi selv går til grunne. Da ender vi opp met et land og et samfunn som er like ille som det "flyktningene" flyktet fra. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fortsatt verdens beste land. At det er 10-20000 galninger som ikke kan ta vare på barna sine og 14000 andre galninger som ikke klarer å oppføre seg, er lite myndighetene kan gjøre noe med. Anonymkode: d15c4...919 Norge er et av de beste landene... enda. Men vi må innse at vi ikke hjelpe de mange millionene i u-land som avler unger som kaniner uten at de kan sørge for mat på bordet til avkommene. Anonymkode: c0ae5...753 1
Gjest Jaconandersen Skrevet 26. februar 2021 #18 Skrevet 26. februar 2021 Nei, vi er ikke heldige. Fordi politikerne har ført oss inn på en sti der vi vil få det dårligere og dårligere. Multikultur vil lede til stor splittelse og har. Kanskje borgerkrig. Demokrati takler ikke multikultur. Politikerne er også såpass ekstreme på klimatiltak ene at vi kan ende opp svært fattige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå