Gå til innhold

Klarer dere økte stømpriser fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prisene bare øker. Strøm, mat, vann, bensin, bompenger og andre avgifter øker.

Betalte nettopp 4321 kr i strømregning for januar mnd. De sier februarregningen vil bli enda høyere, så jeg må innfinne meg i en regning på over 5000 kr. Til vanlig ligger jeg på 1500-2200 kr mnd. Dvs at jeg får mindre å leve på etter lønn er utbetalt. Så nå vil de øke renten også, ergo huslånet blir dyrere.

Hvor langt kan de gå? Det er trist hvis jeg i full jobb må dra til hjelpeorganisasjoner for å skaffe meg mat. Jeg sparer inntil beinet, men vil ikke få råd til mat om dette fortsetter.  

Har 1 inntekt og er alene med barn. 0 bidrag pga deler på omsorgen. 

Anonymkode: d8cef...7a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betalte 3000 i strøm (totalt) i januar på enebolig (200 kvm). Vi ligger an til å komme på under 2500 i februar, fordi vi oppdaget en ovn som stod på i et rom som ikke brukes, og fordi vi fyrte mer med ved etter den sjokkregningen.

Kanskje lurt å bytte strømselskap til et hvor du kan timeovervåke strømmen? Det har vi, og vi holder oss bevisst unna f.eks klesvask og oppvaskmaskin på de dyreste tidspunktene morgen og ettermiddag :) Vasker heller mer klær i helger når strømmen er rimeligere, og henger opp det meste nå i de dyreste månedene. 

Betaler ikke bensin eller bom (elbil). Matbudsjettet holder vi nede ved å spise vegetarisk stort sett, med linser og bønner i stedet for kjøtterstatning. 

Når man kjøper hus og får lån skal man jo ta høyde for at man har råd til økt rente, det er ganske viktig. Vi tok høyde for 6-7 % rente når vi kjøpte i høst, og selv om det ikke skjer snart, så bør det inn i et regnestykke.

Vi har økonomi til å klare regningene ja, men det er likevel kjipt å føle man betaler alt for mye. Ta en gjennomgang av økonomien din, les litt om strømsparing og bli bevisst på alt dette. Matsvinner har de fleste mye å gå på, og selv om man har barn trenger man ikke ha 22-23 grader i stua - Vi har 19-20 og kler oss heller de dyreste månedene.

Anonymkode: 104ae...e17

• Liker 1
Skrevet

Ja, har maksprisgaranti på strømmen via Hafslund, så jeg er egentlig ikke veldig bekymret for egen del.

Strømregningen for januar var på 1395 kr inkl nettleie. Det er 3 ganger så mye som jeg er vant til, men allikevel noe som er innenfor det jeg har råd til.

Skrevet

Misunner dere med så lav regning. Jeg fyrer med ved og har bare kabler på 19 gr på badet utenom. Går jo litt i dusj og klesvask, men prisene steg jo himmelhøyt de ukene det var 12 minus ute. Satt inne med tepper og ullklær på også. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er ikke noe problem. Jeg fikk regning på kr 1 400 inkl. nettleie i januar. 

Jeg har brukbar inntekt og null lån, så jeg trenger ikke å bruke av bufferkonto heller om strømmen øker (den har gått ned den siste uken). 

Anonymkode: 58b0e...6d7

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som folket levde i sus og dus da prisene var rekordlave.

Anonymkode: 65494...269

• Liker 2
Skrevet

Ja, har Garantipris Vinter fra Fjordkraft og betaler 0,55 pr KW pluss nettleie og fastpris kr 19. Under 900,- for januar for 84 kvm leilighet.

Bytter til Spotpris i April og tilbake igjen til garantipris til høsten.

Anonymkode: 3ad9f...954

Skrevet

Prisene synker snart igjen, å så bil de stige til vinterstid neste år. Har en varmepumpe , men skal også nå få en mini varmepumpe en helt annen plass i hus. 

men eller setter vi av 1000kr i mnd til strøm slik at når regningen blir dyr som i januar så merker vi det egentlig ikke da vi har «strøm buffer»

Anonymkode: 081c9...168

• Liker 1
Skrevet

Det var mye. Jeg fikk 1500 for januar, men februar regningen har også kommet, og den var på 2500. Jeg synes det er ille nok.

Leilighet på ca 70 kvadrat, dårlig isolert og ingen andre oppvarmings muligheter enn strøm. Det har vært ned i 20 minus her. Hvis det fortsetter med slike priser vurderer vi å få installert en vedovn, men det er jo ikke gratis det heller, og så tar det jo opp plass da (vi er to voksne og ett barn).

Det føles dyrt, men vi takler det.

Anonymkode: 96643...07f

Skrevet

Ja. Jobber i et kraftselskap og har fastpris på 12 øre KWH. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det går bra. Takler greit noen måneder med høyere forbruk. Brukte i snitt 400 kWh per måned i 2020. Bor i et 55 kvm leilighet i Oslo.

Anonymkode: aa13b...c46

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Misunner dere med så lav regning. Jeg fyrer med ved og har bare kabler på 19 gr på badet utenom. Går jo litt i dusj og klesvask, men prisene steg jo himmelhøyt de ukene det var 12 minus ute. Satt inne med tepper og ullklær på også. 

Hvordan er det du bruker strøm da? For det høres jo ut som at du gjør mye riktig. Varme er den største kilden til høyt forbruk. Jeg syns 3000 var drøyt må jeg si, jeg er vant til maks 2500, men nå doblet vi boarealet i vinter og vi kjenner ikke huset helt enda. Og dere har hatt mye høyere. Vi er to voksne, men kan ikke tro at barn trekker så mye strøm så lenge de dusjer litt kjapt og skrur av ting de ikke bruker.

Kan du kjøre fullere vaskemaskiner? Kan du tromle mindre? Dusje litt kjappere? :) Har du varme på rom du ikke bruker kanskje? Med en så høy regning hadde jeg gått rom for rom og kikket etter hva det er som trekker så mye strøm. Dra ut stikkontakter til ting dere ikke bruker ofte (den gamle datamaskinen, vifteovn, mikro etc).

Anonymkode: 104ae...e17

Skrevet

Ja, tjener godt. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg satt av penger da strømprisen var lav.

Skrevet

Jepp, vi legger alltid av minst 300kr pr mnd alle mnd, utenom det vi betaler i strøm. Og bruker kun av den når regningen går over 1500 kr, som den enda ikke har gjort siden vi flytta inn i leilighet for noen år siden. Så har en god buffer der skulle regningen skyte skikkelig i været for oss.

Også er vi bevisste på å holde forbruket nede så godt det går. Trekker ut kontakter på ting vi ikke bruker, ingen av oss tar lange dusjer, fulle vaskemaskiner osv.

Anonymkode: 45fcd...7ab

• Liker 1
Skrevet

Har en liten leilighet og har ikke store strømutgifter generelt, så enn så lenge går det greit for meg.

Etter at jeg begynte å sjekke strømforbruket døgn for døgn på nett har jeg nesten konkurranse med meg selv om å spare mer, og prøve å forutse/gjette når de høyeste forbrukstoppene er. De desidert høyeste toppene er i forbindelse med dusjing, og jeg tar forholdsvis kjappe dusjer. Nå skal det sies at jeg trives bedre i kjølige omgivelser enn med varme, så jeg sparer en del på det.

Anonymkode: 21348...0da

Skrevet

100.000 elbiler og Sp så får vi strømregninger som i Texas. Ingen samarbeid og avtaler og 1950 så fort som mulig. 

Anonymkode: 7b713...3dd

Skrevet
Frøyafar skrev (7 timer siden):

Ja. Jobber i et kraftselskap og har fastpris på 12 øre KWH. 

Hvilket selskap ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var mye. Jeg fikk 1500 for januar, men februar regningen har også kommet, og den var på 2500. Jeg synes det er ille nok.

Leilighet på ca 70 kvadrat, dårlig isolert og ingen andre oppvarmings muligheter enn strøm. Det har vært ned i 20 minus her. Hvis det fortsetter med slike priser vurderer vi å få installert en vedovn, men det er jo ikke gratis det heller, og så tar det jo opp plass da (vi er to voksne og ett barn).

Det føles dyrt, men vi takler det.

Rart å få regningen for februar når mnd ikke er over enda.

Sikker på at den på 1500 ikke var for desember og den på 2500 er for januar?

Mine regninger har som regel forfall rundt den 25. Så jeg betalte januar regningen på torsdag.

Anonymkode: 97ef2...1e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Rart å få regningen for februar når mnd ikke er over enda.

Sikker på at den på 1500 ikke var for desember og den på 2500 er for januar?

Mine regninger har som regel forfall rundt den 25. Så jeg betalte januar regningen på torsdag.

Anonymkode: 97ef2...1e5

Ja, det stemmer. Jeg tenkte på februar-regningen som den man betaler i februar, men det var vel det Ts mente også? I hvertfall tror jeg min neste regning blir lavere ettersom det har vært varmere i februar enn i januar, men jeg kan jo ta feil.

Gjest Smeltemann
Skrevet

6000 i strøm for januar,fyrer med ved, ved siden av. Tåler en økning i strømregningen, men det blir varmere og mindre strømforbruk utover våren.

Vurdere flisfyring og radiatorer for å få ned strømregningen, men det er et lengre prosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...