AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Har kjempet for kompetanseutvikling og lønnshopp i flere år. Har lest meg opp på strategier for å komme meg opp i lønn og videre karrieremessig, tatt initiativ til større ansvar og til lønnsamtaler i etterkant av å ha løst oppgavene jeg har påtatt meg utover egen stilling. Har vært på alle kurs som er av relevans i egen bedrift og bedt om eksterne dagskurs og sertifiseringer. Har en master, men stillingen krever kun " høyere utdannelse". Jeg har fått tips av coach og spilt på tipsene i lønnsamtaler. Jeg fikk økt lønnen min med 30 000 årlig, men etter grundig research vet jeg at jeg ligger 100 000 bak fortsatt. Fikk snakket med en kollega som kun har bachelor, og hun som nyansatt tjener det samme som meg. Det mest frustrerende er at lederen min utsetter alt som har med meg å gjøre. Jeg har bedt om at han tar det med HR slik at jeg får rett lønn for det jeg gjør fordi det er et ansvar jeg mener har mye nedside fordi det innebærer telefoner hvor jeg blir stilt til veggs om noe er galt, og dette oppstår ofte i helger, men e-poster til leder besvares ikke. På medarbeidersamtalen i år og i fjor skulle han ta tak i dette. Han sa jeg kunne delta på et relevant kurs som bedriften skulle dekke, men etter oppmelding fikk jeg beskjed om at det måtte utsettes og jeg fikk enda flere oppgaver for noe som betyr overtid frem til sommeren som ingen vil ha, og ergo rekker jeg ikke kurset. Overtid får jeg ikke. Jeg har måttet argumentere godt og kjempe for absolutt alt av kurs, intern opplæring og hvis jeg kommer med forslag, får jeg alt ansvaret med å løse det, og løser jeg det, får jeg ingen påskjønnelse, aldri. Når jeg krever at han får på plass det formelle og gir beskjed om ting som krever " krisehåndtering" fordi systemet har kræsjet, overser han meg eller kommer med svadasvar som " Dette høres bra ut og vi skal utrede dette i samråd med konsulentgruppen for ytterligere analyse i løpet av nærmere tid. Takker for innspill" Det er som å snakke med en politiker som ikke tar ansvar, ikke lover og ikke kan gi et svar på spørsmålet, men når det virkelig går galt, da er han våken,kjefter og fremstiller deg som en idiot både der du er og internt. Med en gang lederen hans ringer, hopper han i været. Det eneste som betyr noe er hvordan han selv oppfattes overfor de rette personene. Han kan ha et møte med meg og kommet alltid 10 min sent for så å avslutte etter 10 minutter for noe " viktigere". Ser at det som er viktig er direkte målbart på han. Han har selv hatt et karrierrhopp og unner seg luksus han forteller om. For meg er det veldig provoserende. Er dette vanlig og grunnen til at folk skifter arbeidsgiver? Anonymkode: 0102e...7aa
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Dette er iallefall ikke uvanlig nei. Men nytt jobb om du får et høyere lønnstilbud der Anonymkode: dd9c9...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Det høres ut som om at du absolutt bør bytte sjef. Hvorfor blir du? Anonymkode: 4e789...824 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Det er på tide å kaste inn håndkledet NÅ! En sånn sjef endrer seg ikke over natten dessverre... Anonymkode: 24582...9ed 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres ut som om at du absolutt bør bytte sjef. Hvorfor blir du? Anonymkode: 4e789...824 Fordi han har sagt " dette skal jeg hjelpe deg med, du må bare skrive ned argumentene og legge ved kursbevis". Jeg gjør min del, men deretter stopper det. Han skylder på corona, han sier deretter at han har avtalt at en konsulent skal se på det i lys av noe svadagreier slik at jeg får rett innpass når en "fusjon" er over. Og deretter en unnskyldningen mitt eget sykefravær som stod i veien for en samtale. Han prøver liksom å psyke meg ut Anonymkode: 0102e...7aa
missmcbeal Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Søk på andre jobber, det er på tide. Om du kommer så langt at du får et skriftlig jobbtilbud med høyere lønn, så går du tilbake til leder og sier at du har fått et jobbtilbud med høyere lønn, men at du vil vurdere å bli dersom han kan tilby deg bedre lønn (men du må få det skriftleg ikke bare tomme lovnader). Får du nei eller ingenting skriftlig, så kan du takke ja til den andre jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Er det vanlig å jobbe overtid uten å få betalt for det? Anonymkode: e954a...bcc
Lønnesirup01 Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 Ja det er vanlig, og ja det er grunnen til at mange skifter jobb. Du kan få økt lønn i nåværende stilling, men det er vanligvis et tak. De virkelige lønnshoppene gjør man ved å bytte jobb. Det er et knippe mennesker i min bedrift som var her i flere år, byttet jobb og var hos en konkurrent i 3-4 år, og så kom tilbake hit i en ny stilling, med bedre lønn. Årsaken var at de trivdes her, men måtte ut og høste erfaring samt sjekke verdien på markedet for å ha et forhandlingskort overfor arbeidsgiver. Litt rart at det må være slik, men slik er det ofte. Hvis du vil bli værende ville jeg tatt msmcbeals råd og fått et tilbud som du kan bruke som brekkstang.
Knoot Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det høres ut som om at du absolutt bør bytte sjef. Hvorfor blir du? Anonymkode: 4e789...824 Har selv etter +10 år i samme jobb bestemt meg for å si opp og begynne på noe annet. Har tålt sjefen fordi jobben i seg selv er givende og gode kollegaer, men nå er det nok. Jeg heier på folk som tør å bytte arbeidsplass og som tar deres egen psykiske helse og dermed også fysiske helse på alvor. Du har en helse, ta vare på den, fordi det gjør dessverre ikke de aller fleste arbeidsgivere. Endret 27. februar 2021 av Knoot 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det vanlig å jobbe overtid uten å få betalt for det? Anonymkode: e954a...bcc Ja, det er det. Bytt jobb. Ikke noen vits i å bruke energi på en slik sjef. Anonymkode: 798bb...14b
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det vanlig å jobbe overtid uten å få betalt for det? Anonymkode: e954a...bcc Ja om du har fastlønn så er det det. Fastlønn virker fint og flott men når timene skal gjøres opp så blir det endel dugnadsarbeid. De med fastlønn har som regel flexi tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå