Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følger 16:8 metoden med fokus på helsemyndighetenes kostholdsmønster (alt med måte, mye grønnsaker, grove kornprodukter, mager protein, fisk og magre meieriprodukter). Er det noen flere som følger denne fastemetoden for vektnedgang uten matrestriksjoner i tillegg. Hadde vært gøy med en tråd hvor man slapp unna promotering av keto/ lavkarbo, carnivore, vegan, vannfaste og alle de andre restriktive diettene. 

Jeg har spisevindu fra 12:00 til 20:00, men det hender det blir 14:00 til 20:00 isteden. Jeg føler at å slutte kl 20:00 er det som holder meg unna søtsaker og andre utskeielser på kvelden, og det er hovedsakelig grunnen min for å følge 16:8 (har aldri vært noe frokostmenneske så den delen er lett). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg varierer litt da men stort sett 16:8  :) Spisevinduet mitt er fra ca 11-19 hvis jeg følger 16:8, men er middagen kl 17 blir det nærmere 18:6 egentlig. Merker ikke stor forskjell på de 2 timene ekstra, men liker å ha det litt fleksibelt på den måten. Enklere å følge, og enklere om vi har besøk etter middag og jeg vil servere noe.

Jeg spiser så sunt jeg klarer, spesielt til frokost og lunsj. Er middagen veldig sunn spiser jeg en større porsjon, er den litt mer usunn spiser jeg mindre. Det fungerer bra for meg, går sakte men sikkert ned i vekt, og jeg går ikke sulten. Jeg er litt usikker på om jeg kommer til å fortsette når jeg har nådd vektmålet mitt, vi får se. 

Spiser også i hovedsak vegetarisk, har ca ett kjøtt/kyllingmåltid i uka. Har ingen restriksjoner, annet enn at godteri holdes til helga og få i seg mest mulig sunn mat. Vegetarisk fordi det er rimelig, og fordi jeg liker matrettene vi lager der. Har ikke noe imot at andre følger keto/lavkarbo/spiser vegansk etc, så lenge man finner noe som fungerer. Mye av dette kan jo også lett kombineres med PF.

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger periodisk faste. Men primært 18:6, da jeg som regel spiser mellom 12 og 18. Jeg spiser to måltider om dagen på hverdagene (lunsj og middag) og har ingenting som ikke er lov å spise. Men, jeg spiser vanlig, sunn mat. Begrenser utskeielser til helgen.

Syns dette fungerer godt for meg, da jeg uansett ikke er noe opptatt av frokost. Klarer meg helt fint uten mat frem til lunsj. Og med to vanlige, sunne måltider om dagen, så begrenser det hvor mange kalorier jeg får i meg. Da kan jeg forhåpentligvis slippe å telle kalorier. Det jeg må passe på, er at ikke helgene «spiser opp» underskuddet fra hverdagene. Hvis vektnedgangen stopper helt opp, så kommer jeg nok til å telle kalorier en periode, for å få litt oversikt igjen. (Har telt kalorier før, så har en viss peiling.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger 16:8, og har gjort det i noen måneder nå. Ikke for å gå ned i vekt, men for å opprettholde vekta en jeg har. Jeg har helt normal vekt som jeg er fornøyd med, men de siste par årene har jeg slitt med å holde meg der, antagelig pga alder (er 53), og at jeg ikke forbrenner som jeg gjorde før (?).

I starten var spisevinduet mitt 08.00 - 16.00, men det ble vanskelig å opprettholde. I jula, f.eks, gikk det jo helt skeis, mtp mange fridager, sene frokoster og tilsvarende middager. Da bestemte jeg meg for å endre spisevindu til 11.00 - 19.00, og opplever at det er mye enklere å opprettholde.

Jeg gjør mitt beste for å spise sunt, men skeier ut på lørdager, med mer kaloririk mat enn ellers, og sjokolade. Opprettholder dog spisevinduet uansett. Og vekten holder seg der jeg vil ha den. :)

Anonymkode: e65f3...700

• Liker 1
Skrevet

Fint å høre deres erfaringer. Jeg har holdt på siden mandag, men har prøvd ut dette før også (ikke nødvendigvis med vilje). Foreløpig så har det gjort det lettere for meg å spise mindre og å gidde å lage mat. Sistnevnte overrasket meg en del. Spiser i hovedsak lunsj og middag med en snack mellom, men av og til blir det lunsj, middag, kveldsmat. Det spørs litt når middagen blir. Jeg spiser også mye mer grønnsaker når jeg bruker denne metoden, så blir liten tid til usunne matvarer.

Jeg teller kalorier foreløpig, men mest fordi jeg er så lav at underskuddet mitt er såpass lavt at det er lett å bikke over. Synes kaloritelling motiverer meg også. 

Som siste ting vil jeg si at jeg har grudd meg til denne før-påske tiden for da kommer freia påskeegg i butikkene og de er jeg sykt svak for. Jeg leste i en tråd at skjeene er borte og de har fått mindre krem så det er nå min hovedmotivasjon for å holde meg unna. Hvem vil ha mindre kremfyll? 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, spiser kl 11/12 tiden og i 4/5 tiden. Prøver alltid å ha minimum 18 timers faste. Av og til går jeg OMAD (one meal a day) Spiser keto da. Ikkeno karbs her i gården. 

Anonymkode: 943ed...342

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere som har kjennskap og erfaring til denne type diett / livsstil? 

Er det ikke slik at forbrenningen går ned når dere har så lang tid dere ikke spiser? 

Selv har jeg hatt en naturlig rytme med å spise frokost/lunch først kl 12 på dagen, så middag ca kl 17, og så kvelds ca kl 21. 

Jeg kunne sikkert ha ventet lengre med frokosten kl 12, utsatt den til kl 14, men kjæresten min mener at forbrenningen "stopper" opp da.  

Jeg har slitt med fordøyelsen en stund nå, så har derfor forsøkt å innføre frokost ca kl 8, bare en gulrot, for å starte forbrenningen.. 

Men nå når jeg leser her så lurer jeg jo på om dette er nødvendig? 

Tanker? Innspill? 

Anonymkode: fc8ce...445

AnonymBruker
Skrevet

Nei, forbrenningen stopper ikke ved faste. Tvert imot stiger den, mest sannsynlig for å gjøre deg bedre i stand til å skaffe mat. Hvis den sank med mindre du spiser hver tredje time ville mennesket vært utdødd for lenge siden. Forbrenningen synker derimot hvis du går *lenge* uten tilstrekkelig næring. Da har kroppen skjønt at det virkelig kan bli lenge til neste gang den får det den trenger, og den skrur ned på spontan bevegelse, temperatur, libido osv. Men å faste et halvt døgn eller 2-3 dager har ikke den effekten.

Anonymkode: a2535...091

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...