Gå til innhold

Noen som har fått svangerskapspenger her pga stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av fire årsaker til å få svangerskapspenger er jo stress og dette psykososiale miljøet på arbeidsplassen.

Men arbeidsgiver skal jo uttale seg om tilrettelegging. Hvordan skal man tilrettelegge når miljøet er dårlig pga sjefen? Noen som har hatt denne problemstillingen? 

Anonymkode: 8b4de...6a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får det ikke.

Anonymkode: ae6f6...81c

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke. Du vil ha svangerskapspenger fordi du ikke liker sjefen? Det er ikke helt slik det fungerer. 

Anonymkode: 3301c...594

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo prøve å søke. Jeg fikk svangerskapspenger, men jeg hadde alle punktene som står på nav sine sider, i tilegg til noe ammet personlig 

Anonymkode: bf82e...bb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke. Du vil ha svangerskapspenger fordi du ikke liker sjefen? Det er ikke helt slik det fungerer. 

Anonymkode: 3301c...594

He he nei. Legen har sagt at jeg uansett skal sykemeldes om vi ikke får gehør for svangerskapspenger. Det er søkt om svangerskapspenger for meg pga at arbeidsmiljøet er så ødelagt. Det er stor mistrivsel og belastende å jobbe der. Pluss underbemannet. Legen har vurdert at det er skadelig for barnet mitt å gå i det stresset og jeg er vel mer eller mindre utbrent. Så skal jo jobben tilrettelegge. Jeg lurte rett og slett bare på om andre hadde vært i samme situasjon og fått svangerskapspenger pga belastende arbeidsmiljø, og om hva slags tilrettelegging det finnes i slike situasjoner. Jeg har jo ikke valgt dette, legen har. Synes selv det var rart man ikke bare valgte sykemelding, som jeg får uansett hvis jeg får nei på de svangerskapspengene. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

He he nei. Legen har sagt at jeg uansett skal sykemeldes om vi ikke får gehør for svangerskapspenger. Det er søkt om svangerskapspenger for meg pga at arbeidsmiljøet er så ødelagt. Det er stor mistrivsel og belastende å jobbe der. Pluss underbemannet. Legen har vurdert at det er skadelig for barnet mitt å gå i det stresset og jeg er vel mer eller mindre utbrent. Så skal jo jobben tilrettelegge. Jeg lurte rett og slett bare på om andre hadde vært i samme situasjon og fått svangerskapspenger pga belastende arbeidsmiljø, og om hva slags tilrettelegging det finnes i slike situasjoner. Jeg har jo ikke valgt dette, legen har. Synes selv det var rart man ikke bare valgte sykemelding, som jeg får uansett hvis jeg får nei på de svangerskapspengene. 

Folk føder barn i krig og du vil legge deg ned på sofaen for litt stress. Ikke rart mange ikke vil ansette kvinner i fertil alder...

Anonymkode: 303eb...9f5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk føder barn i krig og du vil legge deg ned på sofaen for litt stress. Ikke rart mange ikke vil ansette kvinner i fertil alder...

Men alle andre som er utbrente og ikke er gravide? Kan bli utbrent som gravid også? To andre på jobb er utbrent og sykemeldt. Jeg skal ikke få lov å bli det pga jeg er gravid? Hvor er logikken? 

• Liker 9
Skrevet

Stress er en uheldig faktor i følge listen til arbeidstilsynet. Søk opp tilrettelegging+arbeidstilsynet. 

Anonymkode: 2c9cd...09d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg må bare si at jeg heier veldig på at du og gravide kvinner ikke skal lide seg gjennom slike situasjoner. Rett og slett av den grunn at det kommer en tid etter graviditeten som man skal ha overskudd. Hvis ikke svangerskapspenger , så kanskje gradert sm? Jeg har det nå og syns det hjelper veldig

Så lurer jeg litt på den uttalelsen fra legen din om at stress skader fosteret .. er det sant? Jeg mener det er forsket rikelig på og funnet at stress , sorg og angst under graviditet ikke påvirker fosteret men derimot dersom mor har dette etter baby er født - så kan det skade tilknytning og babyens psykiske helse på sikt

Anonymkode: 29dd5...006

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg må bare si at jeg heier veldig på at du og gravide kvinner ikke skal lide seg gjennom slike situasjoner. Rett og slett av den grunn at det kommer en tid etter graviditeten som man skal ha overskudd. Hvis ikke svangerskapspenger , så kanskje gradert sm? Jeg har det nå og syns det hjelper veldig

Så lurer jeg litt på den uttalelsen fra legen din om at stress skader fosteret .. er det sant? Jeg mener det er forsket rikelig på og funnet at stress , sorg og angst under graviditet ikke påvirker fosteret men derimot dersom mor har dette etter baby er født - så kan det skade tilknytning og babyens psykiske helse på sikt

Det er vel bevist at det øker faren for tidlig fødsel og svangerskapsforgiftning? Tror det er 7 ganger mer sjanser for svangerskapsforgiftning faktisk, hvis du stresser siste ukene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er vel bevist at det øker faren for tidlig fødsel og svangerskapsforgiftning? Tror det er 7 ganger mer sjanser for svangerskapsforgiftning faktisk, hvis du stresser siste ukene. 

Ja det kan sikkert stemme. Er du i de siste ukene ville jeg kanskje valgt sm (?). Søknad og innvilgning av svangerskapspenger tar jo ofte tid

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det kan sikkert stemme. Er du i de siste ukene ville jeg kanskje valgt sm (?). Søknad og innvilgning av svangerskapspenger tar jo ofte tid

Ja det stemmer nok. 😃 Vi får se. Takk for svar til dere som svarte på en ordentlig måte. Jeg er sliten av å føle på skyld for alt mulig. Prøver så godt jeg kan å bære frem dette barnet i kombinasjon med mine plikter på jobb og ellers. Dette blir første og siste gangen jeg går gravid, det verste med å gå gravid var all fordømmelsen fra andre kvinner. Vi kan godt bli utryddet som befolkning for min del, hvis det skal fortsette å være heksejakt på gravide. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, ifølge denne artikkelen:

https://forskning.no/stress-dna-svangerskap/overforer-stress-til-babyen/762577

Stress kan slå av/på gener. Det kalles epigenetikk. Og er mye forsket på.

Traumer kan faktisk gå i arv. 

https://www.bioteknologiradet.no/2015/11/vonde-opplevelser-kan-arves/

https://forskning.no/andre-verdenskrig-barn-og-ungdom-dna/vonde-barndomsopplevelser-fulgte-med-til-neste-generasjon/306042

Men dette gjelder jo ekstremt stress. Kommer jo an på hvor ille miljøet er for mor.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At folk føder barn i krig er ikke et argument akkurat. 🙄

Anonymkode: a45ee...809

• Liker 2
Skrevet

Jeg har søkt svangerskapspenger pga psykisk stress på jobb, etter jordmors anbefaling. Jeg har en jobb med mye stress og vanskelige situasjoner, mange nærkontakter og mye uforutsigbarhet, og dette var det vi oppga som årsak. Jordmor skrev søknad og skrev hvordan stress kunne påvirke barnet i magen.  Så tok jeg søknaden med til arbeidsgiver som huket av på sin del at de kunne tilrettelegge til en viss prosent etter avtale med meg. Så da jobber jeg ca 50 prosent nå. 

Jeg har ikke fått svar på søknaden, men jeg har jobbet slik i fire uker, så krysser fingrene for at det går i orden. 🤷

Ts, i søknaden ville jeg nok lagt mest vekt på hva stressa  føre til enn å gå i detalj rundt årsak til stress om det er personlig. Evnt om du har en annen sjef du kan ta det gjennom? 

Anonymkode: d5ef6...d73

Skrevet

Ikke rart det omstridte utsagnet "graviditet er ingen sykdom", stadig dukker opp. Man sykemelder seg ikke bare fordi man ikke takker litt stress. Virker som det er en kultur blant gravide å sykemelde seg hele svangerskapet, og gravide får dårlig rykte på seg. Til og med de som faktisk ønsker å jobbe under svangerskapet. Kvinner altså!

Hilsen Kvinne med to barn!

Anonymkode: f5060...aca

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rart det omstridte utsagnet "graviditet er ingen sykdom", stadig dukker opp. Man sykemelder seg ikke bare fordi man ikke takker litt stress. Virker som det er en kultur blant gravide å sykemelde seg hele svangerskapet, og gravide får dårlig rykte på seg. Til og med de som faktisk ønsker å jobbe under svangerskapet. Kvinner altså!

Bla bla bla. "Jeg har ingen forståelse for at andre mennesker har andre erfaringer og opplevelser enn meg". Så kult for deg at du er trangsynt og blotter for empati, men du trenger ikke briefe med det. 

Hilsen kvinne med ett barn som det var null problem å gå gravid med og ett som var et helvete. 

Anonymkode: d5ef6...d73

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 18.10):

Hvis stress på arbeidsplassen, altså stress utover litt tidspress, feks stress hvor liv står i fare og man må prioritere, kan føre til for tidlig fødsel som videre fører til mange ukers opphold ved nyfødtintensiv og mulige utfordringer hos baby, så vil jeg tro skattebetalerne heller vil ha denne kvinnen ute av jobb og betale en lønning pr mnd for å forebygge. 

Mange som ikke har normale svangerskap. Mange som ikke har vanlige jobber. Mange som må følges opp på en helt annen måte enn deg for at et svangerskap skal gå bra. 

Anonymkode: 2c9cd...09d

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
On 2/26/2021 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Herregud for et svar. Du har jo ingen  innsikt i hva slags stressbelastning hun er utsatt for. Noen har masse reising og tidsfrister. Noen har sjefer som ikke tilrettelegger, noen har dårlig arbeidsmiljø. Stress kan være så mangt! Noen har vært igjennom habituell abort, IVF og masse annet som tar på både psykisk og fysisk. At du har så mangel på empati og evne til å se andres situasjon synes jeg er skremmende for en som tydeligvis er voksen. At du har vært så priviligert og fått to barn uten noen merkverdige problemer på veien er jo flott. Men ærlig talt den hovne holdingen der kan du stappe et visst sted! 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 18.10):

Wow....flott ..en mor som ikke ser lenger en din egen nese og tror stress er stress...

Jeg kan si det at jeg har en sykdom som gjør at om jeg blir stresset..bare litt .får jeg ikke i meg mat ..noe som skjedde når jeg var gravid. Jeg gikk ned 20 kg og fødte 1 mnd for tidelig pga stress ..

Så til neste gang... hold slike ord og holdninger for deg selv 

Anonymkode: ec4a6...7e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 14.30):

Men alle andre som er utbrente og ikke er gravide? Kan bli utbrent som gravid også? To andre på jobb er utbrent og sykemeldt. Jeg skal ikke få lov å bli det pga jeg er gravid? Hvor er logikken? 

Du kan bli utbrent som gravid, men da er det sykemelding som gjelder, ikke svangerskapspenger.. 💓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...