Gå til innhold

Anmelde plagende oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i kvinne i begynnelsen av 30-årene som den siste tiden har opplevd det jeg vil kalle svært plagende og ekkel oppførsel. 

Det gjelder en mann, som jeg ikke kjenner eller har noen som helst kjennskap til i utgangspunktet, som sender meg sms, ringer meg til alle døgnets tider, ringer via DUO, har lagt meg til på Snapchat osv. Jeg har aldri gitt ham mitt nummer, men han kan sikkert ha søkt meg opp på 1881.no eller lignende.

Da jeg blokkerte han på telefon, slik at han ikke kan sende sms og ringe, begynte han å ringe via DUO, da jeg blokkerte han på DUO la han meg til på Snapchat. Og det som er ekkelt er at jeg ikke har mitt fulle navn på Snapchat, kun kallenavn, men han har klart å finne meg via QuickAdd, sikkert fordi han har ringt meg så mange ganger. Grunnen til at jeg ikke blokkerte ham med en gang, var fordi jeg trodde noen hadde lommeringt eller lignende, da det var midt på natten, og kun et par ring. Så var jeg i jobbsøkerprosess, og tok telefon andre gang, uten at han da svarte da jeg tok røret. Jeg tenkte ikke noe over det, før han ringte en natt. Da var jeg helt i ørska og han ringte sånn hurtigringing (vanskelig å beskrive) 3-4-5-6-7 ganger etter hverandre til jeg fikk blokkert (ikke så enkelt når man er helt i ørka, du ikke har på deg briller og du ikke helt skjønner hva som skjer). Da jeg ikke tok telefonen og rett før jeg rakk å blokkere sendte han meg masse meldinger.

Det er ekle meldinger, som i "jeg har sett deg naken" eller "jeg har sett nakenbilder av deg", "jeg vil ha deg" osv. Jeg har ALDRI frivillig tatt et eneste bilde av meg selv naken i noen som helst forstand tidligere. Jeg har én eneste eks, som det ble slutt med for mange år siden, og han hadde ikke smarttelefon den gangen, så at han skal ha fått tak i bilde av meg er for meg helt.. ja. Jeg vet ikke hva jeg skal si. 

Vi er kun to stykker i hele Norge som heter mitt fulle navn, dvs fornavn og etternavn, og jeg har et navn som ikke er så fryktelig vanlig, så enten blander han meg med denne andre, eller så vet han faktisk hvem jeg er. 

Det rare, synes jeg, er at han ringer ikke fra skjult nummer og virker åpen om hvem han er (dvs han er lett å finne om man søker på nummer). Jeg har aldri hørt om fyren og har ingen kjennskap til ham. Det gjør meg også litt urolig, for han bor ikke veldig lang unna meg (selv om jeg bor i Norges største by). Siden hun andre som har samme navn som meg bor på en annen kant av landet, tipper jeg det faktisk er meg han mener, også på måten han fremstår på. Som i at han sender meldinger som "skal vi møtes?".

Jeg sendte en melding, før jeg blokkerte ham, hvor jeg skrev: hvis du ikke holder opp anmelder jeg deg for plagende oppførsel. Etter dette la han meg altså til på Snap OG ringte på DUO (der han er blokkert nå). 

Så er spørsmålet: er det mulig å anmelde slikt? Jeg finner dette SVÆRT ubehagelig, og det toppet seg altså nå når han la meg til på snap for 1 uke siden. Jeg har IKKE lagt ham til, bare for å understreke det, jeg ønsker overhodet ikke å ha noe med denne personen å gjøre.

Jeg har aldri anmeldt noen før, så jeg aner ikke om dette faktisk er noe politiet vil se på engang. Jeg har spart på sms'ene, samt tatt screenshot av at han har prøvd å legge med til på Snapchat osv.

Anonymkode: aeb5b...3cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan. Dette er trakassering og om mulig forstadie til mulig voldtekt etc.

Ta med deg det du har og gå til politiet. Jeg ville ikke blitt overrasket om det viser seg at han har flere anmeldelser på papiret mot seg.

Anonymkode: 6c076...991

• Liker 4
Skrevet

JA, faen. Rett av sted å anmeld. Herregud, så creepy. 

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg du skal. Det virker som det du har blitt utsatt for berøres av denne paragrafen i straffeloven:

Lov om straff (straffeloven) - Annen del. De straffbare handlingene - Lovdata

§ 266.

Hensynsløs atferd

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

Det er bare å anmelde. Det du beskriver, er ikke greit, og det må personen få beskjed om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart du kan. Dette er trakassering og om mulig forstadie til mulig voldtekt etc.

Ta med deg det du har og gå til politiet. Jeg ville ikke blitt overrasket om det viser seg at han har flere anmeldelser på papiret mot seg.

Anonymkode: 6c076...991

blåbærpai skrev (1 time siden):

JA, faen. Rett av sted å anmeld. Herregud, så creepy. 

ti10 skrev (59 minutter siden):

Det synes jeg du skal. Det virker som det du har blitt utsatt for berøres av denne paragrafen i straffeloven:

Lov om straff (straffeloven) - Annen del. De straffbare handlingene - Lovdata

§ 266.

Hensynsløs atferd

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

Det er bare å anmelde. Det du beskriver, er ikke greit, og det må personen få beskjed om.

Takk for svar!

Jeg har kontaktet en av politistasjonene i byen, og jeg skal etter avtale med dem innom i morgen for å levere anmeldelse. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor godtok du han på snap da???? Skjønner ikke det der at folk sier de ble lagt til. Du kan da endre innstillinger så ingen får se deg om du ikke godtar.

Anonymkode: 645ab...515

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor godtok du han på snap da???? Skjønner ikke det der at folk sier de ble lagt til. Du kan da endre innstillinger så ingen får se deg om du ikke godtar.

Anonymkode: 645ab...515

Jeg skrev jo at jeg ikke har gjort det? Nei, jeg har ikke lagt han til på Snap, selvfølgelig har jeg ikke det. Han får jo ikke sett mine Snap så lenge ikke har godtatt ham.

Men, han kan finne meg fordi han har ringt meg så mye, jeg kommer opp i sånn "QuickAdd". Det er altså Snap som åpenbart har foreslått at han skal legge meg til, og på den måten har han vel koblet at det er meg fordi jeg på Snap heter fornavn + første bokstav i etternavn.

Skrevet

Da har jeg vært og levert anmeldelse på politihuset.

Ble også rådet om å be om besøksforbud, så det er også sendt inn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...