Gå til innhold

Har sluttet å vaske klær for hjemmeboende tenåring (19) - Mamma og pappa jobber ikke her !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fortalt tenåringen følgende: Bruker du denne (skittentøyskurven) bruker du også denne (vask og tørketrommel). 

Jeg har forklart at alle må bidra med å vaske klær. Skittentøyskurven er ikke en konstant oppbevaringsenhet for klær. Meningen er at man vasker regelmessig slik at den ikke blir så full. Hos oss stappes den så full at den nesten holder på å eksplodere eller bare gå i stykker. 

Derfor har jeg nå sluttet å vaske klær til tenåringen. Jeg vasker det andre. Nå fylles den opp av tenåringens klær mens våre klær blir regelmessig vasket. Blir spennende å se når tenåringen oppdager at det ikke er så mange rene klær som automatisk dukker opp. 

Og nei, det er ikke synd på tenåringen. Er man 19, har fått god opplæring hjemme,  vet hvordan maskinen brukes og blitt fortalt dette mange ganger, så er det null sympati for meg. 

Lurere på hvordan det går med mitt lille prosjekt etter hvert når automatisk klesvask uteblir :) 

Til alle tenåringer: Mamma og pappa jobber ikke her ! 

Anonymkode: ad134...e41

• Liker 49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du bare være konsekvent. Vår 19-åring vasker alt selv. Han samler opp i egen dunk, og er faktisk så hensynsfull at han spør om det passer at han vasker nå. (En helt utrolig utvikling fra i fjor).

Anonymkode: b0212...a24

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her må du bare være konsekvent. Vår 19-åring vasker alt selv. Han samler opp i egen dunk, og er faktisk så hensynsfull at han spør om det passer at han vasker nå. (En helt utrolig utvikling fra i fjor).

Hvordan fikk du han til å begynne å forstå dette?

Får kanskje kjøpe hin en egen skittentøyskurv til rommet :) TS

Skrevet

Helt innafor at han har ansvar for å vaske selv, men litt ugreit å ikke kommunisere det til ham?

Her vasker alle sine egne klær (ungene er 11, 14 og 16). De vet at alle må bidra til husarbeid, og alle tre vil vaske egne klær mot å gjøre mindre av andre ting. De har andre oppgaver også, men mindre enn da jeg vasket alle klærne. 

Alle barn trenger å bidra. 

Anonymkode: d62b7...d3d

• Liker 11
Skrevet

Synes det er rart at den voksne 19 åringen ikke alt har vasket sine egne klær i mange år allerede. Flott at du setter ned foten, men det burde du ha gjort for mange år siden. Selvfølgelig har ikke 19 åringen begynt å vaske egne klær enda, når foreldrene har gjort det for de så lenge.

Anonymkode: c7222...3cf

• Liker 19
Skrevet

Det er en selvfølge tenker jeg :) jeg starter å vaske mine klær selv som 13-åring, ville ikke at pappa skulle ødelegge dem🤣 ikke med vilje, men han var ikke så nøye på det, så jeg tok saken i egne hender.

Håper du også får tenåringen (...den voksne personen i boligen din) til å ta sin del av vasking og matlaging🙌

Anonymkode: 15805...23a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt innafor at han har ansvar for å vaske selv, men litt ugreit å ikke kommunisere det til ham?

Her vasker alle sine egne klær (ungene er 11, 14 og 16). De vet at alle må bidra til husarbeid, og alle tre vil vaske egne klær mot å gjøre mindre av andre ting. De har andre oppgaver også, men mindre enn da jeg vasket alle klærne. 

Alle barn trenger å bidra. 

Anonymkode: d62b7...d3d

Dersom du leste innlegget mitt så står det at det allerede har vært kommunisert. Tenåring har fått høre dette mange ganger. :) TS

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan fikk du han til å begynne å forstå dette?

Får kanskje kjøpe hin en egen skittentøyskurv til rommet :) TS

Vi ble enige om litt nye regler, når en voksen mann skal bo hjemme. Og så hjelper det på at han fikk sin egen dunk. Han må også kjøpe inn og lage middag en dag i uka mm.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er rart at den voksne 19 åringen ikke alt har vasket sine egne klær i mange år allerede. Flott at du setter ned foten, men det burde du ha gjort for mange år siden. Selvfølgelig har ikke 19 åringen begynt å vaske egne klær enda, når foreldrene har gjort det for de så lenge.

Anonymkode: c7222...3cf

Tenåring har fått god opplæring og har flere andre plikter i flere år. Som å vaske badet hver uke, rydde etter måltid siden tenårig ikke lager mat, ansvar for boss, resirkulering osv. 

Klesvasken har vi ikke fått tenåringen til å delta på, kun sjelden/sporadisk.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har fortalt tenåringen følgende: Bruker du denne (skittentøyskurven) bruker du også denne (vask og tørketrommel). 

Jeg har forklart at alle må bidra med å vaske klær. Skittentøyskurven er ikke en konstant oppbevaringsenhet for klær. Meningen er at man vasker regelmessig slik at den ikke blir så full. Hos oss stappes den så full at den nesten holder på å eksplodere eller bare gå i stykker. 

Derfor har jeg nå sluttet å vaske klær til tenåringen. Jeg vasker det andre. Nå fylles den opp av tenåringens klær mens våre klær blir regelmessig vasket. Blir spennende å se når tenåringen oppdager at det ikke er så mange rene klær som automatisk dukker opp. 

Og nei, det er ikke synd på tenåringen. Er man 19, har fått god opplæring hjemme,  vet hvordan maskinen brukes og blitt fortalt dette mange ganger, så er det null sympati for meg. 

Lurere på hvordan det går med mitt lille prosjekt etter hvert når automatisk klesvask uteblir :) 

Til alle tenåringer: Mamma og pappa jobber ikke her ! 

Du er i din fulle etter til å kreve dette, men jeg forstår ikke helt hvordan prosjektet ditt angår oss her inne?🤔

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 13
Skrevet

Jeg prøvde det samme da mine bodde hjemme, men problemet var da at tenåringen satte på vaskemaskiner med ett og ett plagg, ut ifra hva hun skulle bruke dagen etter... Både fra et miljøperspektiv og økonomi gikk vi bort i fra det, å ta hennes klær inn i vaskemaskinen sammen med våre kostet ubetydelig arbeid uansett! Å brette dem sammen og rydde bort derimot måtte hun gjøre selv!

• Liker 5
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (2 minutter siden):

Du er i din fulle etter til å kreve dette, men jeg forstår ikke helt hvordan prosjektet ditt angår oss her inne?🤔

Kvinneguiden er et diskusjonsforum...... I tillegg er det vel like relevant som at du ikke gidder å ta koronavaksien fordi ..... bla bla bla.... Diskusjonsforum altså :) TS

• Liker 24
Skrevet

«Mamma jobber ikke her»-opprop mot 19-åringer viser jo at man selv har feilet.

Men bedre sent enn aldri!!

• Liker 11
Skrevet
Pås skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde det samme da mine bodde hjemme, men problemet var da at tenåringen satte på vaskemaskiner med ett og ett plagg, ut ifra hva hun skulle bruke dagen etter... Både fra et miljøperspektiv og økonomi gikk vi bort i fra det, å ta hennes klær inn i vaskemaskinen sammen med våre kostet ubetydelig arbeid uansett! Å brette dem sammen og rydde bort derimot måtte hun gjøre selv!

Så da lønner det seg å "sabotere" slik at hun gikk fri fra selve vaskingen.

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinneguiden er et diskusjonsforum...... I tillegg er det vel like relevant som at du ikke gidder å ta koronavaksien fordi ..... bla bla bla.... Diskusjonsforum altså :) TS

Haha! Å bli "selveid" er noe dritt, lol. Kjør på, her ble jeg satt sjakkmatt 👍

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

«Mamma jobber ikke her»-opprop mot 19-åringer viser jo at man selv har feilet.

Men bedre sent enn aldri!!

Er du mamma til tenåringer? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da lønner det seg å "sabotere" slik at hun gikk fri fra selve vaskingen.

Går an å gjøre andre ting i stedet! Jeg vil heller ikke at mannen min skal sette på en vaskemaskin med skjortene sine f.eks., da er det som regel plass til flere ting i tillegg! Å sette på en vaskemaskin tar ca. 10 sekunder!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg henger litt etter, men burde ikke tenåringen ha lært seg det for lenge siden? 

Jeg flyttet til internatskole da jeg var 15, og deretter for meg selv da jeg var 17/18. Jeg dro jo ikke hjem fra skolen for å få mamma til å vaske klær? Jeg vasket mine egne klær da jeg gikk på ungdomsskolen, og noe annet tror jeg egentlig ikke hadde vært aktuelt. 

Anonymkode: 628e1...f7c

• Liker 2
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Går an å gjøre andre ting i stedet! Jeg vil heller ikke at mannen min skal sette på en vaskemaskin med skjortene sine f.eks., da er det som regel plass til flere ting i tillegg! Å sette på en vaskemaskin tar ca. 10 sekunder!

Han kan vel vaske for fellesskapet altså familien? Og så handler det ikke om å "sette på en vaskemaskin som tar 10 sekunder" heller... nå fordummer du deg selv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...