ididi Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Hvorfor formulerer veldig mange seg som om husarbeid i utgangspunktet er kvinnens greie, og at mannen eventuelt «hjelper til»? Jeg får helt noia hver gang jeg leser eller hører at mannen skal bli bedt om å «hjelpe til». Det samme gjelder om det er å «hjelpe til» med å passe barna. Er det bare jeg som kicker helt unødvendig på språkbruken? Formulerer dere dere på samme måte motsatt vei? At kvinne skal «hjelpe til» med husabeidet som mannen gjør, eller «hjelpe til» med å passe barna? 31
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Jeg er enig, men hvis jeg ikke bruker de ordene skjønner ikke mannen min hva jeg mener. Han ser tydeligvis ingenting av det som bør gjøres, og mener at dersom jeg mener det er nødvendig å gjøre det, får jeg gjøre det selv og be han om å «hjelpe til». Det inkluderer selvsagt å si «vær så snill» og «tusen takk» og skryte av hvor godt han har utført jobben (for eksempel å ta ut søpla eller støvsuge stua). Dog ikke på en overdreven måte, slik at det kan oppfattes sarkastisk. True love. ♥️ Anonymkode: e8e4c...da2 13
Gjest Smeltemann Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Det er gammel tradisjon at kvinnene steller huset å passer barn.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (6 minutter siden): Hvorfor formulerer veldig mange seg som om husarbeid i utgangspunktet er kvinnens greie, og at mannen eventuelt «hjelper til»? Jeg får helt noia hver gang jeg leser eller hører at mannen skal bli bedt om å «hjelpe til». Det samme gjelder om det er å «hjelpe til» med å passe barna. Er det bare jeg som kicker helt unødvendig på språkbruken? Formulerer dere dere på samme måte motsatt vei? At kvinne skal «hjelpe til» med husabeidet som mannen gjør, eller «hjelpe til» med å passe barna? Er mann. Bor med kvinne og tenåring. Jeg gjør 90% av alt husarbeid. Å si "hjelpe til" er å fraskrive seg ansvar. Anonymkode: 41790...90d 11
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Vi har ikke barn da. Og skal ikke ha det heller. Men eneste gangen mannen min "hjelper til" med husarbeid, er når jeg har hatt prolaps, og har for vondt til å ta min del. Ellers deler vi alt til vanlig. Vi har ca 40/60 fordeling, jeg jobber 100%, men har 4min å gå til jobb, han jobber 60% og har pendletid. Og gjør det slik at de tingene vi misliker minst har vi våre oppgaver på, og det vi begge misliker veldig deler vi på. Og ikke minst så setter vi oss ned en gang i uka og setter sammen opp to-do liste, samtidig som vi tar planlegging av mat for kommende uke. Jeg er den som er mest avslappet i forhold til rydding og vasking, men jeg hadde aldri klart å leve med en mann som anser vanlig husarbeid noe som skal "hjelpes til" med. Som ikke gjør det av seg selv. Anonymkode: 13e97...c6f 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (17 minutter siden): Hvorfor formulerer veldig mange seg som om husarbeid i utgangspunktet er kvinnens greie, og at mannen eventuelt «hjelper til»? Jeg får helt noia hver gang jeg leser eller hører at mannen skal bli bedt om å «hjelpe til». Det samme gjelder om det er å «hjelpe til» med å passe barna. Er det bare jeg som kicker helt unødvendig på språkbruken? Formulerer dere dere på samme måte motsatt vei? At kvinne skal «hjelpe til» med husabeidet som mannen gjør, eller «hjelpe til» med å passe barna? Dette henger nok igjen fra før i tiden når menn jobbet og kvinnen tok seg av hus og hjem. Anonymkode: 5e729...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er enig, men hvis jeg ikke bruker de ordene skjønner ikke mannen min hva jeg mener. Han ser tydeligvis ingenting av det som bør gjøres, og mener at dersom jeg mener det er nødvendig å gjøre det, får jeg gjøre det selv og be han om å «hjelpe til». Det inkluderer selvsagt å si «vær så snill» og «tusen takk» og skryte av hvor godt han har utført jobben (for eksempel å ta ut søpla eller støvsuge stua). Dog ikke på en overdreven måte, slik at det kan oppfattes sarkastisk. True love. ♥️ Anonymkode: e8e4c...da2 Hehe får helt makk av menn som får skryt bare de skifter en bleie på sin egen unge! Er det mulig! Anonymkode: 25dfe...70b 11
Hengebuksvinet Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 Mannen min tror han gjør alt husarbeid 🤣 Men jeg hjelper han litt, altså. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Vi hjelper hverandre og derfor hjelper vi til når den ene gjør noe. Skjønner ikke problemet med å si det på den måten. Anonymkode: 80a95...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 Man tenker vel ikke over ordbruken. Man har jo et ansvar begge to med husarbeid Anonymkode: 46532...f9c 1
ididi Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er mann. Bor med kvinne og tenåring. Jeg gjør 90% av alt husarbeid. Å si "hjelpe til" er å fraskrive seg ansvar. Anonymkode: 41790...90d Takk! Det er det jeg tenker også. «Hjelpe til» er for meg noe man gjør når man ikke har noe ansvar for noe, men bidrar for at den/de som har ansvaret, skal få det lettere. F.eks. om man hjelper en venn med å flytte eller hjelper til med husarbeid og matlaging for en venn som er syk. Det gjør jo ingenting om man bruker begrepet på en annen måte også, men jeg sliter med det når jeg får inntrykk av at det kun går én vei. Blir det samme om noen sier at jeg kan hjelpe til med oppussing hjemme - som om det er samboerens ansvar og jeg er evneveik og ikke kan ta tak i det selv eller ikke har like mye ansvar for det som ham. Om man velger en arbeidsfordeling hvor den ene har mer av en type oppgaver i hjemmet enn den andre og så omvendt for andre oppgaver, er jo opp til hvert enkelt par, men utgangspunktet (før en sånn avtale) må da være likt ansvar. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er enig, men hvis jeg ikke bruker de ordene skjønner ikke mannen min hva jeg mener. Han ser tydeligvis ingenting av det som bør gjøres, og mener at dersom jeg mener det er nødvendig å gjøre det, får jeg gjøre det selv og be han om å «hjelpe til». Det inkluderer selvsagt å si «vær så snill» og «tusen takk» og skryte av hvor godt han har utført jobben (for eksempel å ta ut søpla eller støvsuge stua). Dog ikke på en overdreven måte, slik at det kan oppfattes sarkastisk. True love. ♥️ Anonymkode: e8e4c...da2 Vi har ikke barn, men mannen "hjelper" da virkelig ikke til med husarbeid. Han tar sin del av kaka. Her i hus gjør den som har tid og energi der og da, det som må gjøres. Vi går ikke å venter på den andre. Og "tusen takk" og "vær så snill" bruker vi heller ikke. Eller, jo, jeg sier jo tusen takk om han lager middag eller rydder av bordet og sånn, men det sier jaggu han til meg og. Han bodde noen år alene før vi traff hverandre, og har heldigvis lært seg til at klesvask og søppel ikke forsvinner av seg selv, og at middagen ikke kommer på bordet av seg selv. Anonymkode: 305fd...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Vi jobber fult begge to, har barn sammen, og deler husarbeid ca 50/50. Jeg har hovedansvar for å ha orden på barnas klær og utstyr til bhg, mens han da tar bilhold og boder. Middager lager jeg, fordi jeg liker det, mens han leker med ungene. De fleste vi kjenner har liknende løsninger. Å "hjelpe til" med barnepass feks er det øvrig familie som gjør, ikke én av oss to. Anonymkode: d0ea4...684 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (1 time siden): Hvorfor formulerer veldig mange seg som om husarbeid i utgangspunktet er kvinnens greie, og at mannen eventuelt «hjelper til»? Jeg får helt noia hver gang jeg leser eller hører at mannen skal bli bedt om å «hjelpe til». Det samme gjelder om det er å «hjelpe til» med å passe barna. Er det bare jeg som kicker helt unødvendig på språkbruken? Formulerer dere dere på samme måte motsatt vei? At kvinne skal «hjelpe til» med husabeidet som mannen gjør, eller «hjelpe til» med å passe barna? Vi bruker begrepet «hjelpe til» begge veier. Anonymkode: d0586...c2f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er enig, men hvis jeg ikke bruker de ordene skjønner ikke mannen min hva jeg mener. Han ser tydeligvis ingenting av det som bør gjøres, og mener at dersom jeg mener det er nødvendig å gjøre det, får jeg gjøre det selv og be han om å «hjelpe til». Det inkluderer selvsagt å si «vær så snill» og «tusen takk» og skryte av hvor godt han har utført jobben (for eksempel å ta ut søpla eller støvsuge stua). Dog ikke på en overdreven måte, slik at det kan oppfattes sarkastisk. True love. ♥️ Anonymkode: e8e4c...da2 Dette hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 5d1ba...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 ididi skrev (3 timer siden): Hvorfor formulerer veldig mange seg som om husarbeid i utgangspunktet er kvinnens greie, og at mannen eventuelt «hjelper til»? Jeg får helt noia hver gang jeg leser eller hører at mannen skal bli bedt om å «hjelpe til». Det samme gjelder om det er å «hjelpe til» med å passe barna. Er det bare jeg som kicker helt unødvendig på språkbruken? Formulerer dere dere på samme måte motsatt vei? At kvinne skal «hjelpe til» med husabeidet som mannen gjør, eller «hjelpe til» med å passe barna? Jeg er helt enig med deg. Når venninner snakker om at mannen hjelper til, korrigerer jeg dem og viser til at det også er hans barn. Anonymkode: feaa5...687 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 Jeg blir nesten direkte aggressiv av å høre "han er så flink til å hjelpe til hjemme". Og det hører jeg altfor ofte. Grrrrrr. Trodde vi hadde kommet lenger. Anonymkode: a4f8c...e0e 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #18 Skrevet 26. februar 2021 Enig med deg TS. Jeg er bevisst på å ikke bruke sånne begreper, var det fra sekundet vi flyttet sammen. Jeg kan si takk eller kommentere at ting ble rent/fint osv da for jeg ser at det motiverer samboer til å gjøre sin del av arbeidet hjemme og selv om jeg synes det er litt unødvendig også så tenker det er hyggelig å vise at man setter pris på hverandres innsats sånn generelt og at det føles fint å bli sett (hender han sier takk og flink/fint/bra osv til meg også men jeg trenger nok mindre skryt i livet enn han gjør :P). Anonymkode: eb6d9...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #19 Skrevet 26. februar 2021 Eksen min hjalp ikke til engang :-P Jo, såvidt. Anonymkode: 7a092...9f0
ididi Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #20 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Eksen min hjalp ikke til engang 😛 Jo, såvidt. Anonymkode: 7a092...9f0 Er en av mange måter å bli en eks på... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå