Anjah Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Mannen jobber 120%. En del av arbeidet er hobbyrelatert, og han MÅ ikke jobbe så mye. Men lønnen er god og fin å ha. Fruen jobber 70 % turnus. Arbeidstid varierer fra uke til uke. Hun KAN jobbe mer, men det vil ikke gi noen større økonomisk gevinst. Fruen gjør alt husarbeid, men spør om en håndsrekning fra mannen nå og da. Er fornøyd med dette. Mannen ønsker at hun spør mindre etter hjelp. Det argumenteres blant annet med at det i perioder av året er hjemmeprosjekter som mannen i hovedsak står alene med. Fruen argumenterer med at hun tar seg mer av logistikk, innkjøp, barn og fritidsaktiviteter. Hun bruker ca 2 timer hver dag på husrelatert arbeid. I tillegg brukes fridag til større huslige oppgaver. Herr og Fru er altså uenige om hvordan tiden skal brukes. Mannen føler seg sprengt på tid, og fruen synes det føles skjevt å måtte se mannen holde på med hobbyer mens hun jobber i huset på daglig basis. Er det riktig at 1 person skal stå for omtrent 100% av husarbeidet fordi personen ikke jobber 100%? Mannen mener at timer brukt til husarbeid tilsvarer timene man ikke jobber i bedrift. Derfor er det rett at fruen i dette tilfellet tar "alt" av husarbeidet. Hva blir mest riktig og rettferdig her? Hvordan fordeles husarbeid hos dere andre med ulik stillingsprosent? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Begge to bor der, begge to har samme ansvar. Hvor mye den ene jobber og ikke er ikke vesentlig. Unntaket må være om den ene går ned i stilling for å eksplisitt ta husarbeidet. Da må vedkommende kompenseres av den andre økonomisk. Anonymkode: c1943...b06 6
powerpuffen Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Selvfølgelig ikke riktig at den ene skal gjøre alt, men det er naturlig at den som bidrar minst med inntekter kanskje bidrar med litt ekstra husarbeid. Men alt? Nei, det er alt for mye å forlange. 1
MiaHI Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Jeg synd det er ok at den som jobber minst tar største delen av husarbeidet, så sant økonomien er delt så hans høye lønning gagner begge. Likevel er det viktig å finne en balanse hvor også fruen får egentid og mulighet til å dyrke sine interesser. 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Har Herr og Fru felles økonomi? Anonymkode: 4a71e...a2f
Anjah Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har Herr og Fru felles økonomi? Anonymkode: 4a71e...a2f Ja, det har de.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Anjah skrev (2 minutter siden): Ja, det har de. Hvor mye tjener hver av dem? Anonymkode: 4a71e...a2f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 Har dere barn? Jobber fruen deltid for å få mer fritid eller for å ta seg av felles barn? I utgangspunktet tenker jeg at det bør fordeles så begge har samme mengde fritid disponibelt. Anonymkode: 0aaaf...d4a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Selvsagt er det ikke rett at en gjør alt «det kjedelige» husarbeidet, og drar logistikk ansvaret. Man kan selvsagt komme til enighet her om en skjevfordeling, men da er enighet nøkkelordet. Det handler om balanse, ikke bare i inntekter og timer brukt for fellesskapet, men også balanse i byrder og kjipe oppgaver, og balanse i fritid og rom for fritid. Anonymkode: 35ccb...57b 5
Pappi Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 Hvis begge hadde jobbet 100% så burde ikke lønnen avgjøre hvem som gjør mest husarbeid, men når den ene jobber mye og den andre lite så synes jeg det er en naturlig fordeling at den som jobber lite gjør mer hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Oppfølging av barn bør deles likt. Så kan heller husarbeidet skjevfordeles litt - men at fru kan be om hjelp ved behov. Anonymkode: 40f01...3a5 3
Helgeline Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Pappi skrev (3 minutter siden): Hvis begge hadde jobbet 100% så burde ikke lønnen avgjøre hvem som gjør mest husarbeid, men når den ene jobber mye og den andre lite så synes jeg det er en naturlig fordeling at den som jobber lite gjør mer hjemme. Det er jeg enig i, men det blir litt annerledes når noe av det lønnende arbeidet sklir over i hobby, som i ts’ tilfelle. Det virker som om mannen her kjører solo og flykter fra familien. Det er ikke ok. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Hvis mannen er så viktig for at han jobber så mye, så får han bruke de tjente pengene sine på en hushjelp som tar en del av ansvaret han ikke evner å ta. Anonymkode: 341bb...f16 11
draug 75 Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 Det er nok bare en ting som føles rett: at de fordeler utgifter til husholdet etter hvor mye de tjener, og at han i tillegg dekker inn den delen av hennes del som hun ikke synes hun har råd til å betale, og at han tar minst halvparten av det som etter gammeldags oppfatning var "hennes" husarbeid, og at alt "mannfolkarbeidet" (maling, utvendig og innvendig husvedlikehold, gressklipping, snørydding, alt med bilene) utføres av han aleine og på hans regning.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 Jeg syns det er et viktig poeng at begge skal ha like mye fritid. Det er surt å jobbe og slite, mens din bedre halvdel sitter med beina på bordet. Anonymkode: f79ba...7ce 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 Hvor mye man jobber har ingenting med hvor mye ansvar man skal ta hjemme. Noe annet blir det hvis man bidrar ulikt økonomisk. Jeg ønsker å jobbe 80% men fortsatt betale 50-50 når det gjelder alle utgifter. Dermed skal jeg jo ikke måtte bruke fridagen min til å gjøre alt av husarbeid. Jeg ønsker å jobbe redusert for å få mer faktisk fritid til meg selv. Anonymkode: 22b2c...e19 1
Summeer Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 Spørs jo hvorfor man jobber redusert. Er det pga helsa, eller "fordi det ikke lønner seg "? Om det er helsa som gjør at man trenger den fridagen, så bør fordelingen være lik på husarbeid. Om det er fordi det ikke har så mye å si økonomisk så bør hun ta mest hjemme. Men ikke alt. Større rundvask, om det er ekstra mye, matlaging/oppvask, dra over doen og vasken med en klut innimellom og sånt må han være med på. Jeg jobbet 80% i fem år for å ha en dag i uka til å gjøre ærend, husarbeid, få unna husvask, og trene uten tidspress (som er kjempevanskelig å få tid til på ettermiddagen når barna skal kjøres hit og dit!). Mannen kompenserte meg ikke økonomisk sånn eksplisitt, men betalte mer enn meg for ferier, når vi var ute å spiste, større regning etc sånn at jeg hadde rom for å spare. (Vi har felles økonomi altså, men hver vår lønnskonto vi setter penger videre fra til fellesen) Men selvom jeg dro lasset måtte han pent være med på dag til dag tingene, selvom jeg tok det aller meste på min fridag.
Pappi Skrevet 26. februar 2021 #18 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye man jobber har ingenting med hvor mye ansvar man skal ta hjemme. Noe annet blir det hvis man bidrar ulikt økonomisk. Jeg ønsker å jobbe 80% men fortsatt betale 50-50 når det gjelder alle utgifter. Dermed skal jeg jo ikke måtte bruke fridagen min til å gjøre alt av husarbeid. Jeg ønsker å jobbe redusert for å få mer faktisk fritid til meg selv. Anonymkode: 22b2c...e19 Ikke enig! Hvis begge jobber mye (like mye) men den ene tjener mye mer så er det ikke rettferdig at den som tjener minst skal gjøre mer hjemme. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #19 Skrevet 26. februar 2021 Det kommer ikke an på hvor høye inntekter man har men hvor mye egentid. Dette er et vanskelig spørsmål. Jeg er skilt nå men tok hovedansvaret for logistikk og organisering av familie, mat og husarbeid alle årene jeg var gift - inntil den dagen jeg var itbrent og gjorde ingenting i mange måneder. Da jeg jobbet 70 og 80% synes jeg det vat noenlunde fair, men da jeg jobbet 100% og det fortsatt var like ujevnt fordelt, da begynte jeg mistrives. Da var hele skjevforrdelingen basert på at jeg hadde en time mindre pendlertid per dag og detfor fortsatt måtte hebte/bringr, planlegge middag, handle og gjøre den klar, på den ekstra tiden. I praksis var jeg hjemne 10 minutter før mannen. Han var ikke fornøyd når ikke middagen var klar 😄😄😄🤷♀️😱🤐 Nå er jeg skilt og har ungene 50/50. Det er jo trist det men jeg får puste og lov til å være et menneske og ikke kun inntektsinnbringer, kokk, husmor, taxisjåfør, personal manager og gratis prostituert 👍 Anonymkode: 64e4f...70f 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #20 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er et viktig poeng at begge skal ha like mye fritid. Det er surt å jobbe og slite, mens din bedre halvdel sitter med beina på bordet. Anonymkode: f79ba...7ce Ja, men husarbeid er jo dårlig betalt. Skal den som jobber mest da få de økonomiske godene, samtidig som vedkommende får like mye fritid som den som jobber mindre? Anonymkode: 22b2c...e19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå