Gå til innhold

Mister muligens deler av min tomt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for 3 år siden mottok jeg et varslingsbrev om at det var planlagt bygging av ny vei. 
Dette var da planlagt rett etter mitt hus, nå 3 år senere så får jeg et varslingsbrev om at det muligens må graves på min tomt. 

Dette vil ødelegge min hage, og huset vil synke kraftig i verdi. Jeg har jobbet i flere år med å bygge min hage, da jeg har bygget egen dam, osv osv. Jeg vil også miste tilgang på huset, da plantegningen viser at det skal graves like utenfor min ytterdør. 

Nå er jeg redd for at jeg aldri vil få solgt huset, da hagen forsvinner, og jeg får veien enda nærmere huset. 

Kan jeg kreve at fylket kjøper mitt hus til taksert verdi? 

Anonymkode: d0bcc...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvfølgelig kompenseres for arealet som forsvinner. Men dette får du neppe særlig mye for. Tanta mi er i samme situasjon og utbygger vil gi kanskje 1/10 av det tomten som forsvinner er verdt. Veldig kjipt, engasjer advokat er mitt tips.

Anonymkode: c95bf...7f8

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Snakk med advokat. Er det flere som blir rammet av det samme i det området du bor? Kan være lurt og snakke med de,å gå sammen med flere.

Skrevet

Husker her så var det en som fikk over ti millioner fordi de tok av tomten til togbanen, naboen fikk bare en million. 

Advokat! 

Anonymkode: 509c2...0c5

• Liker 1
Skrevet

Hva er saken? Skal veien bli bredere, eller skal de ordne med grøfter/veiskuldre osv?

Hvis noen må grave på din eiendom for å komme til noe er jo det midlertidig. Det normale da er en avtale om tilbakestilling. Må du avgi tomt (ekspropriasjon) får du et oppgjør for verdien av tomtearealet, men ikke for verdireduksjonen av eiendommen som helhet.

Det er lang rekke avstands- og støykrav for veitiltak, som enten betyr at veibygger løser ut eiendommen eller de gjør støydempende tiltak på bolig og uteoppholdsareal.

Utover dette gir du så begrenset informasjon at det ikke er lett å hjelpe deg med noe. Det er nok derfor et godt råd at du finner noen som kan bistå deg i denne saken.

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (8 minutter siden):

Snakk med advokat. Er det flere som blir rammet av det samme i det området du bor? Kan være lurt og snakke med de,å gå sammen med flere.

Det er ikke flere som blir rammet av det. 

Dette er på landet, og pr dags dato er det ikke lukrativt for mange å bo der jeg bor nå. og om jeg mister store deler av hagen min så vil nok all interesse for å kjøpe der forsvinne. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke flere som blir rammet av det. 

Dette er på landet, og pr dags dato er det ikke lukrativt for mange å bo der jeg bor nå. og om jeg mister store deler av hagen min så vil nok all interesse for å kjøpe der forsvinne. 

Er det i en periode de skal ha av tomten din ? Eller er det for å anlegge vei? 

Skrevet
A-hunter skrev (32 minutter siden):

Hva er saken? Skal veien bli bredere, eller skal de ordne med grøfter/veiskuldre osv?

Hvis noen må grave på din eiendom for å komme til noe er jo det midlertidig. Det normale da er en avtale om tilbakestilling. Må du avgi tomt (ekspropriasjon) får du et oppgjør for verdien av tomtearealet, men ikke for verdireduksjonen av eiendommen som helhet.

Det er lang rekke avstands- og støykrav for veitiltak, som enten betyr at veibygger løser ut eiendommen eller de gjør støydempende tiltak på bolig og uteoppholdsareal.

Utover dette gir du så begrenset informasjon at det ikke er lett å hjelpe deg med noe. Det er nok derfor et godt råd at du finner noen som kan bistå deg i denne saken.

Det er planlagt å grave på min tomt. Men der det skal graves går det også vannrør osv. Jeg mister min innkjørsel til huset, samt tilgang på huset i den perioden det vil foregå graving der. 

Utbedringen er annen veggrunn og grøntareal. 

Så veien vil være der den er, men va som går som grøntareal vet jeg ikke. Jeg mister min hage og min investering i hagen. Som sagt så har jeg bygget en stor dam, som brukes som badebasseng. 

Skrevet
Smeltemann skrev (36 minutter siden):

Er det i en periode de skal ha av tomten din ? Eller er det for å anlegge vei? 

I en preiode ja. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I en preiode ja. 

Da må de tilbakeføre tomten etter endt arbeid .

Så kan du kreve erstatning under byggeperioden.

Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Da må de tilbakeføre tomten etter endt arbeid .

Så kan du kreve erstatning under byggeperioden.

Men vil bare gi meg kompensasjon for tomt? eller det som er bygget på tomten som jeg også mister? 

Skrevet

Da må du protestere og jobbe frem en avtale. Ikke bare vente. Ta kontakt med advokat for å finne ut hva du vil kreve.

- erstatning for å ikke ha tilgang til boligen. Kanskje de må leie annen bolig til deg i mellomtiden?

- avtale om at hagen skal se ut som før graving, inkludert hagedam

- eventuell erstatning hvis de ekspropierer deler av tomtwn, eventuelt avtale om at de kjøper hele 

De kan ikke begynne å grave på din private tomt før de har inngått en avtale med deg.

Anonymkode: 93402...63a

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vil bare gi meg kompensasjon for tomt? eller det som er bygget på tomten som jeg også mister? 

Du skal få tilbake tomten slik den foreligger i dag (tilnærmet, fjernes ett 100 år gammelt tre kan du ikke få det tilbake likdom)

Anonymkode: 9d825...cb8

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar, har blitt litt klokere nå. 

Skal kontakte de. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for svar, har blitt litt klokere nå. 

Skal kontakte de. 

Det du kanskje kan få trekk i erstatning på er om du har bygget dammen over eksisterende VA-ledinger eller annen infrastruktur. Bygger man over slikt har må tatt en risiko.

Anonymkode: 9d825...cb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er planlagt å grave på min tomt. Men der det skal graves går det også vannrør osv. Jeg mister min innkjørsel til huset, samt tilgang på huset i den perioden det vil foregå graving der. 

Utbedringen er annen veggrunn og grøntareal. 

Så veien vil være der den er, men va som går som grøntareal vet jeg ikke. Jeg mister min hage og min investering i hagen. Som sagt så har jeg bygget en stor dam, som brukes som badebasseng. 

Da forstår jeg det slik at de ikke skal overta deler av din tomt. Det som skal skje er utbedringer og arbeid med vann- og avløpsledninger som går over din eiendom i forbindelse med annet arbeid. I en periode vil tomten og inngangen til boligen din være utilgjengelig pga disse arbeidene. Riktig?

Neste forhold er at over der rørene ligger i bakken har du oppført en dam og et hageanlegg som du nå er redd for. Rørene er offentlig eide rør som betjener langt flere eiendommer enn din. Riktig?

Nå har det slik at eiendommen din mest sannsynlig er lagt med en tinglyst heftelse på grunn av disse rørene, altså en heftelse som gir rørenes eier rett til å vedlikeholde og skifte ut disse for at de skal gjøre den nytten de har. Oppføring av tiltak over eller nært inntil offentlige ledninger er ikke tillatt, grensen er 4 meter, nettopp for at muligheten til vedlikehold og reparasjon skal være reel.

Nå er ikke jeg sikker på om dammen din og hageanlegget ellers er av en slik karakter at det er søknadspliktig eller ikke eller om det kan regnes som et tiltak men det er heller ikke avgjørende, avstandsreglene gjelder uansett. Med heftelsen på eiendommen som bakteppe vil jeg nok si du har tatt en betydelig risiko ved å ikke forholde deg til heftelsen før behovet for utskifting nå ble aktuelt og en realitet. 

Skrevet

Hvis det kommer rør inn på din tomt kan du ikke plante over dem/ i nærhet. Ville sett nærmere på de reglene også.

Anonymkode: 5eeb0...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...