Gå til innhold

"prøve" vs "la det gå sin gang"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det veldig vanlig å aktivt prøve å få barn ved å ha masse sex i fruktbare perioden?

Jeg har alltid sett for meg at når det er aktuelt med barn så slutter jeg på prevensjon og så lar jeg livet gå sin vanlige gang.

Anonymkode: 528cd...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tru det er ulikt frå par til par. Og ganske avhengig av situasjon, dersom du er 25 og god tid så tenker eg det er meir naturlig å la naturen gå sin gang. Er du 38 og har utsatt prøving ei stund, så forstår eg godt at ein timer ting rundt eggløysing. 

Anonymkode: 9c3e7...539

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på så mange ting :) Hvor ivrig man er, alder, om man har grunn til å tro at det kan bli en utfordring. Er nok mange som slutter på prevensjon og bare lar være å forhindre, men så tar det kanskje lenger tid enn de trodde og så begynner de å legge litt mer i det.

Anonymkode: 6aabd...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på prevensjon og lot «det gå sin gang». Hadde sett for meg at det kom til å ta opp mot et år å bli gravid. Ble gravid første måned. Følte meg nesten litt lurt 😂 Så vær sikker på at du er klar den dagen du slutter på prevensjon, det kan gå veldig fort å bli gravid. 

Anonymkode: 3a5ab...208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "lot det gå sin gang" med de to første barna. På siste mann gikk vi mer aktivt inn for prøving med eggløsningstester, mye "pliktsex", temping osv. 

Anbefaler å la det gå sin gang dersom du er ung, mye hyggeligere og mindre stressende. 

Anonymkode: 3456f...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale å "la det gå sin gang" hvis du er ung, og har ingen kjente problemer med syklus :) For oss fungerte det greit. Var mye hyggeligere å ha nok sex (ca 2-3 ganger per uke holder!), enn å stresse med testing og slikt... Jeg visste når jeg hadde "eggløsningsuka", og det var nok. I tillegg hadde jeg økt sexlyst rundt eggløsning, noe som hjalp også :)

Men det varierer fra par til par. For noen er det lettere å legge inn flere aksjer i fruktbare perioden, men ta det roligere før og etter. Det er også sant at flere begynner å kartlegge eggløsning og tenke mer på det hele etter 6+ mnd uten graviditet.

Anonymkode: 37c96...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 37, og da jeg tok ut spiralen var vi enig om å ha sex cirka annenhver dag i et par måneder før vi evt begynte med eggløsningstester og diverse. Vi fikk positiv test under en måned etter uttak😊

Dersom det hadde gått to måneder, ville vi begynt å følge mer med på syklus osv, fordi jeg er såpass voksen. Er man i 20-årene er det jo ikke noe stress😊

Anonymkode: 2589b...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot det gå sin gang i 2 år uten resultat. Når jeg starta med eggløsningstester ble jeg gravid på noen måneder. 

Vi har i utgangspunktet ikke mye sex, da, så det er en naturlig forklaring. Hvis dere har sex flere ganger i uka fra før så er det sikkert greit å la det gå sin gang, hvertfall hvis du er ganske ung. Er du oppi 30-årene så ville jeg starta å time det, også fordi fertiliteten synker. 

Anonymkode: b250f...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par og folk er forskjellige. Da jeg var ung og skulle prøve for første gang så tenkte jeg at vi bare skulle ta det helt lugnt og la det gå sin gang. Men i det øyeblikket p-pillene ble kastet så fikk vi en helt ny status - prøvere. Det var så spennende! Fant alt med syklus spennende, leste meg opp på mye, deltok i forum osv. Hadde mye sex i håp om klaff. Skuffet når mensen kom. Så begynte ting å krølle seg, og jeg skjønte at det ikke var så enkelt. Ustabil syklus, og det er vanskelig å "la det gå sin gang" når man føler på seg at noe er galt. For hver dag etter at p-pillene ble kastet så ble bare ønsket om baby forsterket. For å kaste prevensjonen var vi jo blitt enige om at vi ønsket å bli foreldre! Så dette ønsket ble bare høyere og høyere. Etter 4-5 måneder var jeg så frustrert at jeg dro til privat gynekolog. Så så mye for å "la det gå sin gang". Det ble medisiner og nøye kartlegging av eggløsning.

Med prøving på nr. 3 og 4 har vi hatt såpass mange problemer at det har aldri vært snakk om å la det gå sin gang. Kroppen må ha hjelp, vi blir eldre, søsken blir eldre osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer vel an på paret, hvor travelt man syns man har det, og hvor ofte man har sex i utgangspunktet. Vi var over 30 og har vanligvis ikke sex mer enn en gang i uka, så da la vi inn litt ekstra innsats i den fruktbare perioden for å være sikre på at vi traff el sånn ca. Jeg holdt øye med syklusen via en app, og har regelmessig nok syklus og tydelige tegn på eggløsning til at det aldri føltes nødvendig med eggløsningstester og slik. Et par ganger i løpet av den fruktbare perioden holdt i massevis, ble gravid på første PP. 

Anonymkode: 494ab...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...