Gå til innhold

Ang. "Gjester" som slenger med leppa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får lyst til å minne om at vi logger IP. Vi ser altså at mange av disse gjestene egentlig er faste brukere som benytter seg av muligheten til å poste som gjester når de vil "slenge med leppa".

Blir de moderert benytter de samme muligheten til å klage anonymt på modereringen. Jeg synes det er trist at det er slik.

Alle bør vite at vi helst vil slippe å slette/redigere i andres innlegg, men at vi er nødt til det der reglene blir brutt. I stedet for å klage på nødvendig moderering er det vel bedre å oppføre seg slik at moderering blir unødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer av og til på, og dette skriver jeg ikke for å slenge med leppa, at det virker som innloggede brukere har større frihet når det gjelder flåserier enn gjester. Det skrives at gjester spyr dritt, men enkelte innloggede brukere er jammen ikke det hår bedre. Alikevel virker det som det godtas i større grad enn når gjester gjør det.

Skrevet
Jeg reagerer av og til på, og dette skriver jeg ikke for å slenge med leppa, at det virker som innloggede brukere har større frihet når det gjelder flåserier enn gjester. Det skrives at gjester spyr dritt, men enkelte innloggede brukere er jammen ikke det hår bedre. Alikevel virker det som det godtas i større grad enn når gjester gjør det.

Slik skal det ikke være. Dersom du har noe du mener vi bør se på bør du rapportere det, så skal vi sjekke.

Si hvem det er'a Hege!!

Nope! ;)

Skrevet (endret)
Nope!  ;)

Kanskje de slutter om det er en trussel? :sjarmor:

Får man forresten advarsel for slikt, om det vedvarer?

Selv er jeg alltid logget på, også om jeg skal si noe spydig eller frekt. Er nok derfor mange synes jeg er så dust. Mye enklere å logge seg av og forsvinne i mengden i grunn, og bevare sitt "hyggelige image", slik noen tydeligvis gjør.

Endret av Melk
Skrevet

Gjester er det ikke enkelt å advare siden de ikke har tilgang til mail eller pm. Dersom en gjest driver med vedvarende drittslenging risikerer h*n å få sin ip sperret uten videre.

Skrevet

Men gjester som egentig er faste brukere, de kan jo advares vel?

Skrevet

Det var de jeg også tenkte på.

Skrevet

I prinsippet kan vi det, men i praksis gjør vi det helst ikke. Grunnen til det er at logging av ip ikke er en så sikker form for identifisering at vi ønsker å gå direkte på en bestemt bruker. Da må vi i så fall være helt sikre på at det faktisk er riktig bruker. Noen ganger er vi så sikre, men slett ikke alltid. Det hender jo også at det finnes flere forskjellige brukere som benytter samme ip-adresse.

Da er det bedre å sperre selve ip-adressen som regelbruddene kommer fra.

Skrevet
Dersom en gjest driver med vedvarende drittslenging risikerer h*n å få sin ip sperret uten videre.

Det å stenge en IP vil ikke alltid gi det ønskede resultat, da svært få har faste IP-adresser. IP-adressene skal tildeles dynamisk og skal byttes etter en viss tid i henhold til en gitt protokoll.

Skrevet

Er ip adressen den samme, selv om man logger seg på PC med eget brukernavn og passord? Med tanke på offentlige/skole/private PC'er.

Gjest Violetta
Skrevet

Det kan jo hende samme maskin brukes av flere forskjellige personer, og da blir det jo ikke riktig å si at man kan være sikker på at det er denne brukeren som slenger med leppa og dermed advare...

Skrevet
Det å stenge en IP vil ikke alltid gi det ønskede resultat, da svært få har faste IP-adresser. IP-adressene skal tildeles dynamisk og skal byttes etter en viss tid i henhold til en gitt protokoll.

Stemmer. Men vi pleier å oppnå det vi ønsker likevel. ;)

Det kan jo hende samme maskin brukes av flere forskjellige personer, og da blir det jo ikke riktig å si at man kan være sikker på at det er denne brukeren som slenger med leppa og dermed advare...

..som jeg nevner i mitt forrige innlegg..:)

Skrevet
Er ip adressen den samme, selv om man logger seg på PC med eget brukernavn og passord? Med tanke på offentlige/skole/private PC'er.

IP-adressen skal i prinsippet bli forskjellig for hver pålogging og er kun unik for den aktuelle oppkoblingen. Logger man seg av og så logger seg på igjen, skal man få ny IP-adresse. At dette ikke altid skjer, er egentlig "tilfeldig".

Skrevet

Det finnes jo en glimrende løsning på dette "problemet", men det har vi diskutert i det vide og brede i flere år. ;)

Skrevet

Jepp, jeg vet at ip ikke gir helt sikker identifisering, og at flre kan bruke samme pc.

Det er vel også derfor det benyttes en slik "offentlig advarsel" til alle, så kan de som føler seg truffet ta den til seg.

Skrevet
Det finnes jo en glimrende løsning på dette "problemet", men det har vi diskutert i det vide og brede i flere år. ;)

Jepp! Plutselig en dag kan gjesteposting her på KG være historie. Foreløpig endrer vi ikke på noe, men mye avhenger av gjestene selv. ;)

Skrevet
IP-adressen skal i prinsippet bli forskjellig for hver pålogging og er kun unik for den aktuelle oppkoblingen. Logger man seg av og så logger seg på igjen, skal man få ny IP-adresse. At dette ikke altid skjer, er egentlig "tilfeldig".

Skal få? Det er vel opp til hver enkelt ISP å avgjøre. Med Nextgentel får jeg samme IP over et tidsrom. Den skiftes ut ved jevne tidsrom, ikke etter hver pålogging. Jeg har ikke fast IP.

Skrevet

Jeg kom over dette forumet i 2002-2003 tror jeg det var. Det virket som en morsom plass og grunnen til at jeg fortsatte å komme innom var den gode tonen som hersket da. På den tiden var det lite eller ingen "gjester" vs "faste brukere" krig.(Iallefall var det ikke spesielt synlig.) Man kunne spørre eller skrive om det aller meste og ingenting var "for dumt".

Dette synes jeg,desverre, har blitt mer og mer slutt på nå. Mange som våger seg inn for å skrive noe, kanskje spesielt gjester eller nye brukere, får reglerett frekke og sarkastiske svar slengt tilbake og da går det gjerne på forsøk å fornerme intelligensen til den som poster.

Det går gjerne i retning som "huh, du er vel ikke særlig smart som har lyst til det..." og "Ta og ring xxx da vel. Å løfte en telefon er såpass enkelt at det klarer vel selv du." Det er som om poenget er at man skriver noe, ikke hva man skriver. (Kanskje noen som ser for mye på telleren over antall innlegg?)

Det virker og som om det er en form for "indre" klikk her inne, og våger du deg å være uenige med den så er du nærmest fritt vilt.

Jeg har også inntrykk av at enkelte brukere(ja faste, innloggede brukere) er det nesten akseptert å kaste seg etter og si nærmest hva man vil til vedkommende, helst ett eller annet for å få den aktuelle brukeren til å framstå som dum og lite intelligent overfor andre brukere på forumet. Gjerne akkompanert av et halvt dusin av disse her :roll::sjarmor:

Her kommer det igjen at det ser ut til at flåseri er mer akseptert når det kommer fra visse brukere. Jeg unnskylder ikke gjester her, de er i stand til å komme med mye oppgulp de og(ja, jeg har skrevet min del også), men å si at de som er innlogget er så mye bedre og snillere på det området er helt feil.

Forumet har blitt større med flere brukere, og flott er det. Desverre så har det også mistet endel i prosessen, kanskje spesielt den gode tonen som var i de forskellige forumene tidligere.

Skrevet

Hvorfor er ikke advarslene synlig for alle? Kanskje noen hadde skjerpet seg litt da...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...