AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Dersom du selv kunne valgt når barnet ditt skulle begynne i barnehage, hvilken alder ville det vært? Og hvor mange dager i uken og antall timer hadde vært å foretrekke i starten? Anonymkode: 6d9a8...4b5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Guttene mine begynte når dei var 3 år. Jenta begynte når hun var 2 år. Men det var pga at hun gråt hver gang brødrene reiste i bhg og hun ikke fekk vere med dei. I starten gikk dei Mandag, onsdag og fredag. Leverte kl 09.00-14.00 ☺️ Anonymkode: 64cd8...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Har to barn. Ene starta når han var 1 år og 9 mnd. Andre når han var 1 år og 3 mnd. De hadde korte dager første og andre året. Eldste var der fra 8-13. Andre barnet var første året i barnehagen fra 9-14.30 ca. De går fortsatt i barnehagen og jeg har alltid hatt de hjemme minst en dag i uka. Nå er de fire og fem år, og har begynt med noen uker hvor de er der fem dager i uka. Jeg tror det er viktig at de ikke har så lange og mange dager i uka så barna slipper og være utslitt i barnehagen. Tror det er like viktig om ikke viktigere enn når de starter i barnehagen. Selvsagt ikke starte når man bare er noen måneder.. Anonymkode: 7fe1b...c14 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 Har søkt nå til høsten når barnet er 1 år og 9 måneder, 100% plass. Syns det er veldig passende alder, hvertfall for mitt barn. Anonymkode: ff9c4...510 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Starte 3-4 år med 50% Anonymkode: ec3d1...e0e
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Ønsket å være hjemme med barnet selv/sammen med far (drømmen var todelt permisjon i halvannet år samt litt tid sammen) til 1,5-2 år. Vi måtte benytte oss av barnehageplass fra 1 år, og det gikk veldig fint. I ettertid så jeg nok at å vente mer enn 1,5 år nok hadde vært mest for min del egentlig.
Lukia Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Vil helst vente til barnet er rundt 2 år. Sånn at barnet har litt kjennskap til barnehage før han begynner på storebarnsavdeling.
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har to barn. Ene starta når han var 1 år og 9 mnd. Andre når han var 1 år og 3 mnd. De hadde korte dager første og andre året. Eldste var der fra 8-13. Andre barnet var første året i barnehagen fra 9-14.30 ca. De går fortsatt i barnehagen og jeg har alltid hatt de hjemme minst en dag i uka. Nå er de fire og fem år, og har begynt med noen uker hvor de er der fem dager i uka. Jeg tror det er viktig at de ikke har så lange og mange dager i uka så barna slipper og være utslitt i barnehagen. Tror det er like viktig om ikke viktigere enn når de starter i barnehagen. Selvsagt ikke starte når man bare er noen måneder.. Anonymkode: 7fe1b...c14 For noen passer sikkert dette topp - og for meg personlig hadde det vært supert. Men jeg/far jobbet fulltid. Når jeg skulle bytte jobb gikk jeg 2 mnd uten oppmøte på jobb (ventet på oppstart), og da prøvde jeg alle de «ideelle» greiene jeg så for meg at var viktig for barnet. Hente tidlig/levere eventuelt sent osv. Men det funket ganske dårlig 🤷♀️ Masse gråting osv. Barnet trivdes best med vanlig full dag ihht det man bruker i fulltidsjobb. Sånn er han fortsatt ved skolestart - siden han kunne snakke setninger har han sagt vi henter for tidlig/spør om vi kan komme senere osv fordi han er opptatt med lek 🙈🤷♀️ Spesielt krise var det å gå glipp av fellesting i barnehagen som frukten i 14-14.30 tiden/boklesing som var lansert tidligere på dagen osv. Og uteleken etter kl 15. På hjemveien måtte vi beregne en times tid i sandkassa utenfor 😂
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 12 minutter siden, Fnuggolina said: For noen passer sikkert dette topp - og for meg personlig hadde det vært supert. Men jeg/far jobbet fulltid. Når jeg skulle bytte jobb gikk jeg 2 mnd uten oppmøte på jobb (ventet på oppstart), og da prøvde jeg alle de «ideelle» greiene jeg så for meg at var viktig for barnet. Hente tidlig/levere eventuelt sent osv. Men det funket ganske dårlig 🤷♀️ Masse gråting osv. Barnet trivdes best med vanlig full dag ihht det man bruker i fulltidsjobb. Sånn er han fortsatt ved skolestart - siden han kunne snakke setninger har han sagt vi henter for tidlig/spør om vi kan komme senere osv fordi han er opptatt med lek 🙈🤷♀️ Spesielt krise var det å gå glipp av fellesting i barnehagen som frukten i 14-14.30 tiden/boklesing som var lansert tidligere på dagen osv. Og uteleken etter kl 15. På hjemveien måtte vi beregne en times tid i sandkassa utenfor 😂 Sånn var det her også. Mitt barn likte aller best morgenene og ettermiddagene i bhg og ble veldig lei seg om han gikk glipp av det. Jeg er ufør og kunne gjøre som det passet oss best. Tok derfor heller 1-2 hele fridager i uken og lot ham ha lange dager når han var der. Anonymkode: 1b958...a8f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dersom du selv kunne valgt når barnet ditt skulle begynne i barnehage, hvilken alder ville det vært? Og hvor mange dager i uken og antall timer hadde vært å foretrekke i starten? Anonymkode: 6d9a8...4b5 En av mine var 2 år og 2 mnd. Tok tilvenningen over lang tid. Begynte full tid, skulle ønske hun kunne gått 80 % med fri en dag. Heldigvis hentet besteforeldrene tidlig flere dager i uka (14.30-15.00) Vi hadde ikke råd til å jobbe redusert lenger, gjorde det frem til en mnd etter barnehagestart. De andre ungene var rett under året ved oppstart. Hadde ikke økonomi til noe annet da. Anonymkode: ea738...b28
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Jeg kan velge, og valgte at hun begynte når hun var 10 måneder. Egentlig var planen å gå hjemme, men det kan jeg ikke finne ut av. Hun får korte dager hvis mulig (henter med en gang hun våkner fra lur), og en-to hjemmedager i uken med bestemor. Så langt fungerer det fint synes jeg. Anonymkode: 2b58c...f19
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Eg ville ha gjort det same om igjen. Oppstart i august like før 2-årsdagen. Fri ein dag i veka. Korte dagar (eg jobbar deltid). Men eg ville ha stolt på magefølelsen og brukt lenger tid på tilvenninga. 🙂 Anonymkode: 4e2ea...388
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dersom du selv kunne valgt når barnet ditt skulle begynne i barnehage, hvilken alder ville det vært? Og hvor mange dager i uken og antall timer hadde vært å foretrekke i starten? Anonymkode: 6d9a8...4b5 Det blir 11 måneder på begge to. Begynte rolig også fulltid fra 13 mnd. Anonymkode: 56114...a23 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 1,5 år, men han begynte da han var 1. det er dødsvanskelig med barnehageplass her i bydelen, så vi måtte takke ja til den plassen vi fikk. Det ble bra da, han elsket barnehagen fra dag 1. Anonymkode: b3327...4c9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 Eldste var 1 år og 4 mnd, overklar for barnehagen. Neste var 1 år og 1 mnd, også veldig klar. Neste var 1 år og 3 mnd og ikke klar i det hele tatt. Brukte lang tid på tilvenning og jeg måtte ned i stilling for å møte behovet hennes om kortere dager. Siste var 1 år og 11 mnd. Gikk 80% første to årene i tillegg til å ha korte dager. Gikk kjempefint. Unger er forskjellige og det som er rett for den ene kan være helt feil for den andre. Anonymkode: 149e6...c60
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: 1,5 år, men han begynte da han var 1. det er dødsvanskelig med barnehageplass her i bydelen, så vi måtte takke ja til den plassen vi fikk. Det ble bra da, han elsket barnehagen fra dag 1. Anonymkode: b3327...4c9 Det samme ser vi her. Skulle gjerne hatt barnet hjemme til det var 2 år, men da kan vi bare glemme å få plass i barnehagen, mye press på å få de inn som 1-åringer, evt må vi velge en barnehage som er langt unna! Anonymkode: 97ad3...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 Når de kan gå. Så for mine barn 11-15 mnd. Anonymkode: d628f...cbc
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 7.37): Har to barn. Ene starta når han var 1 år og 9 mnd. Andre når han var 1 år og 3 mnd. De hadde korte dager første og andre året. Eldste var der fra 8-13. Andre barnet var første året i barnehagen fra 9-14.30 ca. De går fortsatt i barnehagen og jeg har alltid hatt de hjemme minst en dag i uka. Nå er de fire og fem år, og har begynt med noen uker hvor de er der fem dager i uka. Jeg tror det er viktig at de ikke har så lange og mange dager i uka så barna slipper og være utslitt i barnehagen. Tror det er like viktig om ikke viktigere enn når de starter i barnehagen. Selvsagt ikke starte når man bare er noen måneder.. Anonymkode: 7fe1b...c14 Jeg applauderer deg sim har mulighet for korte dager i barnehagen. Som mamma og enslig forelder har det vørt økonomisk umulig p jobbe mindre enn 100% . Mitt barn har vært i barnehagen dra 0730-1630 fra det var 10 mnd. Selv jobber jeg 08-16, ungen fleksitid, 25 min å gå hver vei fra barnehagen til jobb. Barnet har ikke lidd noen nød, der samme kan ikke sies om min samvittighet. I dag er barnet mitt 8 år, og har sfo før og etter skolen. Hentes 1630 fremdeles😉 Anonymkode: e15b0...87e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Jenta mi begynte da hun var 19 mndr. Fri hver onsdag. Det var perfekt for oss. Hun er i bhg 7,5 de fire dagene. Fungerer supert! Anonymkode: 13213...ffa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå